تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«این نظام نه اسلامی است، نه شیعی»

نیک‌آهنگ کوثر
nikan@radiozamaneh.com

حمله‏ی نیروهای گارد ویژه و لباس شخصی‏های نزدیک به حاکمیت به عزاداران و معترضان در روزهای تاسوعا و عاشورا، اتفاقی تازه است. با این که دستگاه‏های مختلف تبلیغاتی نظام، از جمله خبرگزاری فارس، مسئولیت کشته شدن افراد را به گردن سازمان مجاهدین خلق و تروریست‏ها انداخته‏اند، اما در حال حاضر کم‏تر کسی است که این ادعا را باور کند.

Download it Here!

از دکتر علیرضا نوری‏‏زاده، تحلیل‏گر سیاسی مقیم لندن، پرسیدم که ضرب و شتم و احتمالاً کشتن عزاداران در روزهای تاسوعا و عاشورا در ایران شیعه، چه معنا و مفهومی می‏‏تواند داشته باشد؟

در تاریخ تشیع، یعنی از زمانی که تشیع به عنوان یک کیان در بستر اسلام حضور داشته است، قتل‏عام شیعیان در روز عاشورا، امری است که برای اولین بار اتفاق می‏افتد.

اگر به تاریخ نگاه کنید، حتی حملات وهابیون به عراق همیشه در زمان‏هایی غیر از ماه‏های حرام اتفاق افتاده است. حتی آن‏ها حرمت این مسأله را نگاه داشته‏اند. یا در سال ۱۳۴۲ در روزهای تاسوعا و عاشورا، تظاهراتی در قم صورت گرفت. اما در آن روز به سوی مردم تیراندازی نشد و اقدام خشونت‏آمیزی به عمل نیامد. بنابراین، حرمت این روز به هر شکلی، با هر حکومتی در ایران حفظ شده است.

اما رژیم جمهوری اسلامی، رژیمی که خود را در درجه‏ی اول یک رژیم اسلامی می‏داند؛ در درجه‏ی دوم رییس این نظام خود را نایب امام زمان و حامی و حارف فرهنگ و اصول مذهب تشیع و حامی شیعیان جهان می‏داند؛ به گونه‏ای که برای «چهار امامی‏ها»ی یمن که هیچ ارتباطی با ما ندارند و نگاه‏شان به مذهب نیز کاملاً با ما مخالف است، نگران است و می‏گوید آن‏ها در معرض فشار و کشتار قرار گرفته‏اند و بر این اساس، میلیون‏ها دلار پول، اسلحه و آموزش می‏دهد، در حالی که آن‏ها حتی امام زمان (مهدی) را قبول ندارند و مذهب‏شان با امام چهارم آن‏ها «زید» که امام ما هم نیست، پایان می‏گیرد و نگاه خامنه‏ای به آن‏ها باید مانند نگاه به بهاییان باشد؛ ولی در خود ایران دستور می‏دهد به سوی مردم تیراندازی کنند.


عکس از آرش آشوری‌نیا

به نظر من، آن‏چه در ایران در روز عاشورا رخ داد، نقطه‏ عطفی بود و دو مسأله را آشکار کرد؛ مسأله‏ی اول این که این نظام به هیچ‏کدام از حرف‏هایی که می‏زند، اعتقاد ندارد. اصولاً مذهب و مبانی دینی برایش ذره‏ای ارزش ندارند؛ تنها چیزی که برای نظام اهمیت دارد، ماندن است، به هر قیمت که شده. این مسأله‏ای بود که دیروز حتی برای کسانی که طرف‏دار نظام بودند، روشن شد.

مسأله‏ی دوم این است که در نگاه جهانی، شاید تا روز عاشورا تصور می‏کردند که تحولاتی که در ایران دارد رخ می‏دهد، امری داخلی است و هر نظامی ممکن است با این مشکلات روبرو باشد. مثلاً آن‏چه در زیمبابوه بعد از انتخابات رخ داد، در ایران نیز رخ داده است و باید فشار آورد که به نوعی مصالحه صورت بگیرد و بر این اساس، تردید و شکی در مشروعیت کل نظام نداشتند.

اما از دیروز این مسأله آشکار شد که این نظام مشروع نیست. به جهت این که هزاران نفر فریاد که می‏زدند، فریادشان دیگر متوجه آقای احمدی‏نژاد نبود، بلکه متوجه رأس نظام و خود نظام بود.

این دو مسأله به نظر من، نتیجه‏ی آن چه بود که دیروز رخ داد و مشروعیت نظام را در جهان زیر سؤال برد و در داخل کشور نیز آشکار کرد که این نظام نه اسلامی است، نه شیعی است و برای بقای خود دست به هر جنایتی می‏زند.

یکی از مسائلی که از سوی خیلی‏ها مورد سؤال است، سکوت مراجع بزرگ در قم و نجف است. به نظر شما، این سکوت چه نتیجه و تأثیری می‏تواند در جایگاه مرجعیت در جهان تشیع داشته باشد؟

به طور کلی مرجعیت، دست‏کم از مشروطیت به این سو، یا شاید باید گفت از فتوای میرزای شیرازی در مورد تنباکو به این سو و بعد در مشروطیت در اوج خود و سپس در حرکت‏های اجتماعی‏ای که کشور ما داشته است، همیشه در کنار مردم قرار گرفته است.

البته در سال ۵۷ این فرصت برای روحانیت پیش آمد که رهبری جنبش را به طور مطلق به‏دست بگیرد و بعد هم حکومت داشته باشد. اما این حکومت شامل همه‏ی روحانیون نبوده است. تنها بخش کوچکی از روحانیون به قدرت رسیدند و بقیه‏ی روحانیون دو حالت را داشتند.

یا وابسته شدند و از مزایای این حکومت بهره‏مند شدند که در مقایسه با مزایایی که پیش از انقلاب داشتند، از نظر مادی، بیشتر بود. بنابراین، مسحور این مادیات شدند؛ کارخانه و پول گرفتند و بودجه در اختیارشان قرار گرفت. این‏ها یک دسته از روحانیون هستند که نشان دادند با مردم نیستند و اگر پیش از انقلاب نیز صحبتی می‏‏کردند، به خاطر رسیدن به قدرت و پول بوده است.

دسته‏ی دیگری نیز مرعوب هستند؛ یعنی اطلاعات رژیم با آن‏ها رفتاری کرده است که وحشت‏زده هستند. اطلاعات یا از خود آن‏ها، یا از پسر، نوه و یا از دیگر اعضای خانواده‏شان مدارکی دارد که از طریق این مدارک آن‏ها را وادار به سکوت کرده‏اند.

فراموش نکنید، وقتی مرجعی در جایگاه مرحوم آیت‏الله حاج آقا رضا گلپایگانی، برای ختم آیت‏الله شریعتمداری اعلامیه‏ای منتشر و اعلام کرد که مراسم ختم برگزار خواهد کرد، آقای ری‏شهری نزد او رفت و مطلبی را پیش روی او گذاشت مبنی بر این که نوه‏ی او را دستگیر کرده‏اند و گفت که «اگر این اطلاعیه را لغو نکنی، نوه‏ات را به جرم لواط محاکمه خواهیم کرد. مدرک هم داریم.»؛ به این ترتیب این پیرمرد بیچاره را وادار به سکوت کردند. در مورد بقیه هم همین کارها را کرده‏اند.

اما استثنائاتی هم مانند مرحوم آیت‏الله منتظری یا آیت‏الله صانعی، آقای طاهری، آقای بیات زنجانی وجود دارند. اما هیچ‏کدام از این مراجع در حد مرجع اعلا نیستند. سکوت آیت‏الله وحید خراسانی یا آیت‏الله شبید زنجانی غیرقابل قبول است. گو این که آقای شبید زنجانی بر جنازه‏ی آیت‏الله منتظری نماز گذاشت، ولی حرفی راجع به حوادث اخیر نزده است و این مسأله عجیب است.

یا آیت‏الله سیستانی، از همه بالاتر و مرجع اعلای تشیع که در مورد عراقی که کشورش نیست، بلکه اقامت‏گاهش است صحبت می‏کند، ولی در مورد ایران که موطن‏ او و زادگاه اجدادی‏اش است، هیچ نمی‏گوید.

به نظر من، این سکوت به مرجعیت خیلی لطمه زده است. یکی از مؤسسات یا نهادهایی که در این ماجرا بسیار باخته است، نهاد مرجعیت است و گمان نمی‏کنم مردم از این پس اعتمادی را که باید و شاید دیگر نسبت به مرجعیت داشته باشند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

متأسفانه این نظام صد‌در‌صد اسلامیه.
یه نگاهی‌ به تاریخ اسلام بکنین و یکی‌ از نا‌ مردمی‌ترین و فاسد‌ترین ایده‌لوژی‌های حکومتی رو همونطوری که هست ببینین.
کسانی‌ هم که میگن اینطور نیست خوبه دلیل و منطق هم بیارن. نه که فقط خیالت خودشونو به خورد ملت بدن.

-- بدون نام ، Dec 29, 2009

اتفاقا جناب نوریزاده به شما بگوئیم که ما هیچکدام را نمیخواهیم! و‌السلام!
اینقدر هم لطفا اینور و انور در نقش حامی‌ موسوی ظاهر نشید لطفا. هی‌ این خارج نشینها میخوان به زور به ما جمهوری اسلامی نرم بخرونن به اسم "گذار به دموکراسی"!! شما تفسیرتون را بکنید، رئال پلیتیک را بذارید به عهدهٔ ما.

-- Ali ، Dec 30, 2009

کسی دیگر هم خواهد گفت: خوشبختانه هم اسلامیست و هم شیعی. حالا بحث را بکشید به اینجا که اسلام چه است و شیعه کدام است!!!

-- دارا ، Dec 30, 2009

مطلب قابل توجه سکوت عمامه داران بزرگ ووابسته است که عملا یزید زمان را حمایت میکنند - دیگر چه اتفاقی باید بیفتد که بایشان ثابت شود رژیم همچون معاویه عمل میکند وهمچون یزید درروز عاشورا خون مسلمانان را بزمین میریزد؟
اقای مدرس حوزه واقای عمامه بزرک ریش تاکمر فیلم صحنه های ادم کشی علنی رژیم مورد حمایتتان درروز عاشورارا دیدید واین جنایات علنی برای شما محرز شد؟
اگر نه وای بر شما و منتظر عقوبت دردناک درهمین جهان خاکی باشید
واگر بله بصف یزیدیان پیوستید و لعنت ونفرین دائمی بر شما باد
واما از اقای سیستانی که سمت زعامت امت شیعی درجهان را دارند واین زعامت مستلزم غمخواری ومراقبت از امت اسلامیست متجب وبلکه درحیرتم که با توجه بچه مصلحتی یا تحت چه نوع فشاری سکوت کرده اند. ایا کشتاروسیع مسلمانان در ماه حرام ودرروز عاشورا برای ایشان حجت وکفایت نیست وازنظر شرعی الزام باقدام نمیکند ؟
اگر محظورات وملاحظاتی مانع است که ایشان وظیفه نهی از منکر دینی را انجام دهد پس این مرجعیت مصلحتی بکدام درد این امت بیچاره مظلوم میاید و ایا وظیفه مرجعیت به چاپ رساته درباب نجاسات .....خلاصه میشود؟

-- علوی ، Dec 31, 2009

This nezam is both shieh and Islamic. This is Islam, have a good look at it and see what it did to the children of revolution. It deprived of every joy in life and then killed them. Now for those who claim this is not Islam, then can someone please tell me what is it and where was it implemented? Saudi Arabia? Libiya? Yemen? Just tell me where? If it can't be implemented without bloodshed and savagery, then aren't we be better off without it? Why do we even think about following a child molester from 1400 years ago. If someone came and told you he was allowed to have 40 wives and you could only have 4 and one of them was a child at the age of 9 who hated him and if he desired your wife, you had to divorce her, so that she could be married to him, what would you honestly do? Would you follow his ideas for 1400 years or knock his brains out and send him on his way to his maker? Well, you know the answer. So, treat Mohammad the same way. And believe me this is Islam and its soldiers are well and alive in the streets of Iran stabbing and killing innocent people because they have insulted their Rahbar or better said, their wallets have been affected. Do you really think Mohammad was any better than Khamenei or Khomaini? No, he was as much of a bastard as the above two.

-- sima ، Dec 31, 2009

Ruye eslam ro in hokumat sefid karde ba karash

-- No sabz ، Dec 31, 2009

برخلاف تصورات دکتر نوریزاده که احتمالاً تنها ناشی از دلبستگیهای شخصی ایشان به اسلام و تشیع است، نظام جمهوری اسلامی از بدو تأسیس تاکنون یک نظام کاملاً اسلامی و شیعی بوده و از این بابت هم در زمره نظامهای سیاسی توتالیتر-ایدئولوژیک دسته بندی میشود.

-- مرتضی ، Dec 31, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)