رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ خرداد ۱۳۸۷
چهره‌های هفته

از قطبی و سمبروک تا جان تری

فرهاد سامانی

این هفته را باید به نام فوتبال نام گذاشت. در ایران پرسپولیس پس از شش سال با مربی‌ای قهرمان شد که پیش از این او را «غیرخودی» می‌دانستند. انتقادات مصطفی پورمحمدی وزیر سابق کشور در مراسم تودیع بسیاری را شوکه کرد، اما اظهارات ریچارد سمبروک رئیس بخش جهانی بی‌بی‌سی باعث قهر و ناخرسندی میزبان ایرانی شد. جان‌تری در شبی که باران باعث سرخوردنش شد و پنالی قهرمانی را از دست داد، همانند بارانی تمام ناشدنی یکسره گریه کرد. مرجان ساتراپی و سامان سالور هم در فستیوال کن نام ایران را در این جشنواره مهم سینمایی همچنان زنده نگاه داشتند.

افشین قطبی به وعده خود وفا کرد

افشین قطبی پس از سال‌ها زندگی در ایالات متحده، سرمربی‌گری تیم ملی زنان آمریکا، و حضور در دو جام جهانی به همراه تیم ملی کره جنوبی، به ایران آمد تا سرمربی تیم پرسپولیس شود. تیمی که شش سال در حسرت قهرمانی در لیگ برتر مانده بود و دوران افول خود را طی می‌کرد.

افشین قطبی هنگام ورود به ایران زبان فارسی را به درستی صحبت نمی‌کرد اما با همان زبان فارسی ناقص وعده داد که پرسپولیس را قهرمان کند. سرانجام این وعده در آخرین دقیقه آخرین دیدار لیگ برتر محقق شد و پرسپولیس توانست با شکست سپاهان قهرمان شود.


شادی افشین قطبی پس از قهرمانی پرسپولیس، فارس

افشین قطبی که اکنون لقب «امپراطور» را یدک می‌کشد بیش از هر مربی دیگری محبوب است. تا جایی‌که حبیب کاشانی مدیر عامل پرسپولیس گفته است: «هرکس با قطبی مشکل دارد، می‌تواند برود.» این هشدار پس از آن علنی شد که حمید استیلی و چند تن از بازیکنان پرسپولیس زمزمه‌های مخالفت با قطبی را سر دادند. اما مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بیش از هرکس دیگری پشتیبان افشین قطبی است.

بسیاری از هواداران فوتبال اخلاق و رفتار او را می‌ستایند. او هیچ هنگام به تیم مقابل بی‌حرمتی نمی‌کند. ادبیات او بر خلاف بسیاری از مربیان لیگ برتر پاکیزه و عاری از هرگونه حرف تند یا ناسزاست. همین مسئله باعث شده تا وی بسیار محبوب و مشهور شود. باید دید که آیا افشین قطبی در برابر پیشنهادهای وسوسه انگیز باشگاه‌های اماراتی و کره‌ای مقاومت می‌کند و یا با پرسپولیس وداعی زودهنگام خواهد کرد. جواب این پرسش در هفته آتی روشن خواهد شد.

انتقاد هاشمی رفسنجانی از «گداپروری دولت»

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، بار دیگر از دولت محمود احمدی نژاد انتقاد کرد. رئیس مجلس خبرگان گفت که با شیوه «گداپروری» نمی‌توان اقتصاد کشور را سامان داد. این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم بارها اعلام کرده است که قصد دارد با توزیع در‌آمد‌ها بین اقشار مردم، با بی‌عدالتی و فساد در کشور مقابله کند.


هاشمی رفسنجانی، AFP

هاشمی رفسنجانی افزود: «ساختن اقتصاد کشور با شیوه گداپروری جواب نمی‌دهد و لذا باید در عرصه تولید، قدم‌های مهم و اساسی برداریم.» وی که اخیرا فعالیت‌های رسانه‌ای خویش را افزایش داده، در این هفته دیداری غیرمنتظره از نقطه صفر مرزی ایران و عراق داشت و اعلام کرد که سفرهایش به خوزستان از ابتدای انقلاب تاکنون «معنا‌دار» بوده است.

هاشمی رفسنجانی نمی‌تواند به طور مستقیم در انتخابات ریاست جمهوری که تابستان سال آینده برگزار می‌شود شرکت کند، اما جناح منتسب به وی که جبهه طرفداران اصلاحات را تشکیل می‌دهند از جمله مخالفان دولت محمود احمدی نژاد محسوب می‌شوند، و وی سعی دارد که نقش فعال‌تری در تعیین سرنوشت انتخابات داشته باشد.

اظهارات جنجالی ریچارد سمبروک در اصفهان

سخنرانی ریچارد سمبروک رئیس اخبار بخش جهانی بی‌بی‌سی در نخستین اجلاس بین‌المللی رادیو که از آن به عنوان تبلیغ بی‌بی‌سی ذکر شده، واکنش‌هایی را در میان مقامات اجلاس برانگیخت. ریچارد سمبروک رئیس اخبار جهانی بی‌بی‌سی، در جریان برگزاری نهمین جشنواره بین‌المللی و نخستین اجلاس جهانی رادیو در اصفهان، از راه‌اندازی تلویزیون فارسی‌زبان این بنگاه خبری در پاییز سال‌جاری خبر داد.


ریچارد سمبروک؛ رئیس اخبار جهانی بی بی سی

اظهارات آقای سمبروک با واکنش شدید معاون سیاسی امنیتی استاندار اصفهان که در این اجلاس حضور داشت مواجه شد و باعث شد وی جلسه را ترک کند.

حسن خجسته معاون صدای «صدا و سیمای جمهوری اسلامی» نیز در واکنش به سخنان آقای سمبروک، وی را متهم کرد که «علی‌رغم این که ‌محور صحبت‌هایش از پیش در رابطه با فن‌آوری‌های نوین رسانه‌ای تعیین شده بود، با تغییر موضوع صحبت‌هایش به تبلیغ شبکه‌ بی‌بی‌سی پرداخته‌است.» ایسنا همچنین به نقل از آقای خجسته از عذرخواهی دبیرکل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه از معاون صدا، در خصوص اظهارات آقای سمبروک، خبر داده‌است.

ریچارد سمبروک هم اکنون مسئولیت بخش جهانی بی بی سی را برعهده دارد که شامل رادیو، تلویزیون و رسانه‌های جدید نظیر اینترنت می‌شود. وی پیش از این در سالهای 2001 تا 2004 مسئولیت بخش خبری بی‌بی‌سی را بر عهده داشته است. وی به عنوان تهیه‌کننده و سردبیر در بخش تلویزیون ملی بی‌بی‌سی فعالیت کرده است. وی همچنین به عنوان تهیه‌کننده ارشد با برنامه مشهور «ساعت9» بی‌بی سی همکاری کرده است. وی در سال 1989 فروپاشی دیوار برلین را برای بخش خبری بی‌بی‌سی پوشش داده است.

انتقادات مصطفی پورمحمدی در روز تودیع

وزیرکشور ایران در روز برکناری خود صحبت‌هایی بر زبان آورد که فردای همان روز تیتر مطبوعات شد.

مصطفی پورمحمدی در مراسم تودیع خود از مقام وزارت کشور، از اداره بدون «کارشناسی» کشور انتقاد کرد و گفت که تزلزل در تصمیم‌گیری «سمی مهلک» برای کشور است و نهاد مدیریت را سست و پوک می‌کند. وی گفت: «‌نظام اجتماعی و سیاسی کشور باید شفاف باشد. مدیران باید در اتاق شیشه‌ای بنشینند و قابل تفسیر و برآورد و پیش‌بینی باشند.»


پورمحمدی، فارس

وزیر سابق کشور در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «دنیا را هم نمی‌شود بدون کار جمعی اداره کرد. گذشت آن زمانی که اتوریته شخصی و کاریزماتیک وجود داشت؛ مدل دنیا مدل جمعی است. در حوزه مدیریتی کار جمعی روحیه جمعی می‌خواهد.»

کارشناسان گفته های وی را انتقاد از شخص آقای محمود احمدی نژاد ارزیابی کردند. اما وی در مراسم تودیع هیچ وقت دلایل جدایی و اختلاف خود با رئیس‌جمهور را بیان نکرد و تنها برخی از کارشناسان به وبلاگ رئیس جمهور استناد می‌کنند که در آن پاره‌ای از اختلاف نظرها را منشا این جدایی دانسته بود.

مصطفی پورمحمدی در سال 1338 در قم متولد شد. او مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول و فلسفه) را در قم، خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. به نوشته همشهری آنلاین او در فاصله سال‌های 1358 تا 1365 دادستان انقلاب در استان‌های خوزستان، هرمزگان و خراسان بود.پس از آن در سال 1366 معاون وزیر اطلاعات شد. سه سال بعد ارتقا مقام یافت و به عنوان جانشین وزیر اطلاعات برگزیده شد.

او از سال 1379 تاکنون به تدریس علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق (ع) مشغول است. او در تاریخ 24 مرداد سال 1384 از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر کشور معرفی شد و از مجلس رای اعتماد گرفت.

مرجان ساتراپی داور جشنواره کن

مرجان ساتراپی یکی از داوران بخش اصلی شصت و یکمین جشنواره‌ فیلم کن است.

ریاست هیأت داوران جشنواره امسال بر عهده‌ی شان پن، بازیگر سرشناس آمریکایی است. مرجان ساتراپی فیلم‌ساز ایرانی‌الاصل فرانسوی، جین بالیبال بازیگر فرانسوی، ناتالی پورتمن بازیگر آمریکایی، رشید بوشارب کارگردان فرانسوی، سرجیو کاستلیتو فیلم‌ساز ایتالیایی، و آلفونسو کوآرون کارگردان مکزیکی دیگر اعضای هیأت داوران هستند.


مرجان ساتراپی

مرجان ساتراپی که با اولین کتابش به نام «پرسپولیس» به شهرت رسید و برنده ‌جایزه هیأت داوران جشنواره کن سال گذشته شد، امسال خود در این جشنواره به عنوان داور حضور یافته است.

مرجان ساتراپی 22 نوامبر 1969 در رشت به دنیا آمده است. وی کودکی و نوجوانی خود را در تهران گذرانیده است. تا زمان انقلاب، در مدرسه فرانسه زبان و مختلط ژاندارک و رازی درس خوانده است. نه ساله بود که انقلاب شد. سال‌هایی از جنگ ایران و عراق را در تهران به سر برده و سپس اواخر سال 1984 به وین رفته و در دبیرستان فرانسه زبان شهر وین تحصیل کرده است. مرجان دوران بلوغ خویش را در اتریش سپری کرده است و سپس در هیجده سالگی به ایران بازگشته است.

مرجان از سال 1989 تا 1993 در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه آزاد در رشته ارتباط تصویری درس خوانده است و از سال 1990 تا 1994، به نوبت و یا هم زمان، به عنوان تصویرگر مجله ها و یا تدریس زبان فرانسه و زبان انگلیسی و نقاشی و یا به عنوان گرافیست و . . . مشغول به کار بوده است. مرجان ساتراپی در سال 1994 راهی فرانسه شد و تا سال 1997 در استرازبورگ (فرانسه) در رشته ی تصویرگری آموزش دید. او از سال 1997 در پاریس زندگی می‌کند و حرفه اش نقاشی و تالیف کتابهای کودکان است و با مجلات و روزنامه های متعددی همکاری دارد.


غم‌های جان تری تمامی ندارد

اگر چه نیکلاس آنلکا آخرین پنالتی چلسی برابر منچستر یونایتد در دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا را از دست داد اما «جان تری» کاپیتان چلسی مغموم‌ترین فرد میدان بود. اشک‌های او تمامی نداشت و هیچ کس نتوانست به او آرامش دهد.

جان تری زننده‌ پنجمین پنالتی برای آبی‌های لندن بود. پس از آن که کریستیانو رونالدو سومین ضربه‌ پنالتی تیمش را از دست داد، تری‌ می‌توانست با به ثمر رساندن پنالتی‌اش، چلسی را قهرمان اروپا کند اما او به هنگام زدن ضربه سر خورد و ضربه‌ پنالتی‌ به هدر رفت. از دست رفتن پنالتی مساوی بود با قهرمانی منچستریونایتد در صل 2007-2008 لیگ قهرمانان اروپا.


APجان تری بعد از ازدست دادن پنالتی،

«آورام گرانت» سرمربی چلسی درباره جات تری گفت: «او علت اصلی راهیابی ما به دیدار پایانی بود. او همچنان بازیکن بزرگی است و یک کاپیتان مقتدر به شمار می‌آید. او در دیدار پایانی هم رویایی ظاهر شد.»
فرانک لمپارد بازیکن خط میانی چلسی هم گفت: «تری هم به زودی شب مسکو را فراموش خواهد کرد.»

بازیکن خط میانی تیم ملی انگلیس در این باره به خبرنگار شبکه‌ اسکای اسپورت گفت: «جان خیلی زود سر پا خواهد شد. بسیار دشوار است چون می‌دانم چه احساسی دارد. حرف زیادی نمی‌شود گفت. جان نباید همه‌ی نگرانی‌ها را به خود بگیرد چرا که او قوی‌ترین شخصیت تیم است. شخصیتی که تاکنون در فوتبال دیده‌ام و یکی از بهترین بازیکنان. او سر خورد و پنالتی‌اش را خراب کرد. برای من هیچ چیز عوض نشده است. او همچنان اولین نفری است که دوست دارم در تیم در کنارم داشته باشم.»

استیو کلارک دستیار گرانت هم معتقد است که تری به خاطر این اشتباه دست از تلاش نخواهد کشید.

جان تری که 26 سال دارد هم اکنون کاپیتان تیم ملی انگلستان و رهبرخط دفاعی این تیم به شمار می‌آید. وی با چلسی دوبار قهرمان لیگ برتر نیز شده است.

سامان سالور با "ترانه تنهایی تهران" در کن

فیلم ترانه تنهایی تهران به‌ کارگردانی سامان سالور به‌عنوان تنها نماینده‌ سینمای ایران در دو سانس در بخش دو هفته کارگردانان جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم موفق شد در بخش ۱۵روز با کارگردانان به جشنواره کن راه پیداکند. ۱۵روز با کارگردانان، یکی از بخش‌های مهم جشنواره کن است که تنها ۲۰ فیلم از کشورهای مختلف جهان در آن شرکت می‌کنند.


سامان سالور، کارگردان فیلم «ترانه تنهایی تهران»/ عکس از پرویز جاهد

۱۵ روز با کارگردانان یک بخش غیررقابتی است که داوری اصلی ندارد، اما داوران جنبی همچون نگاه جوان و کلیسایی فیلم‌های آن را داوری می‌کنند.‌ با توجه به حضور کمرنگ سینمای ایران در جشنواره کن ۲۰۰۸، ‌حضور فیلم سالور می‌تواند امیدوار کننده باشد.

«ترانه تنهایی تهران» درباره‌ی بهروز است که سابقا در جنگ بی‌سیم‌چی بوده است و به همراه پسرخاله‌اش حمید که مهندس مخابرات و بیکار است، اکنون در تهران مشغول نصب آنتن‌های ماهواره‌اند.

سامان سالور درباره اهیمت نمایش این فیلم در کن گفت:« این فیلم به عنوان نماینده‌ای از سینمای مستقل ایران که طی چند سال گذشته مظلوم واقع شده، در جشنواره کن حضور دارد.»

سامان سالور، فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشگاه سوره است. وی فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند زیادی ساخته که برخی از آنها برنده جوایز زیادی از جشنواره‌های داخلی و خارجی شده. ساکنین سرزمین سکوت، نخستین فیلم بلند او، برنده جایزه منتقدین بین‌المللی فیپرشی شد. فیلم بعدی او، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، طنزی تلخ در‌باره دنیای چند آدم تنها در ناکجاآبادی پرت و برهوت بود که با حسرت‌ها و آرزوهایشان دمخورند؛ فیلمی که برنده جایزه یوزپلنگ طلایی بخش سینماگران معاصر جشنواره بین‌المللی لوکارنو و بالن طلایی جشنواره سه قاره نانت و چندین جایزه بین‌المللی دیگر شد.

گفتگوی رادیو زمانه با سامان سالور


Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

درود بر شما، واژه ی" امپراتور" با "ت" نوشته می شود، نه با "ط"!

-- بدون نام ، May 24, 2008 در ساعت 09:40 PM

پورمحمدي تو 20 سالگي كه مسئول شده جه جوري درس خارج رفته؟؟؟ هر خزعبلي كه ديگران نوشتند شما تكرار نكنيد

-- بدون نام ، May 24, 2008 در ساعت 09:40 PM