رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۷ خرداد ۱۳۸۷
چهره‌های هفته

اوباما پیروز شد؛ نادر ابراهیمی عاشقانه پرواز کرد

فرهاد سامانی

باراک اوباما برنده ماراتن طولانی
ماراتن نفس‌گیر سناتور باراک اوباما و هیلاری کیلنتون سرانجام به پایان رسید و اوباما ۴۶ ساله توانست به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی شود. وی پس از پیروزی گفت: «امروز این ماراتن سخت به پایان رسیده است و ما دوران جدیدی را شروع می‌كنیم.»

طبق قوانین انتخاباتی در حزب دموکرات، هر نامزد برای کسب پیروزی بر رقبا باید در جریان انتخابات مقدماتی ۲۱۱۸ دلگیت (delegate) و سوپر دلگیت (super delegate) را از آن خود می‌کرد. اکنون باراک اوباما باید خود را برای رقابت با جان مک کین ۷۱ ساله برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آماده کند.


باراک اوباما/AP

وی اولین سیاهپوستی است که توانسته نامزد ریاست جمهوری آمریکا شود.

یكی از نكات قابل توجه این نامزد انتخاباتی آمریكا، نقش اینترنت به‌عنوان ابزار اصلی موفقیت او در این مبارزات نزدیك انتخاباتی است.

به نوشته همشهری آنلاین و به نقل از گزارش بی‌بی‌سی «سال‌هاست كه اینترنت به متن زندگی سیاسی آمریكایی‌ها راه یافته‌است. اما در تبلیغات انتخاباتی اوباما این نقش بسیار پراهمیت‌تر بود چرا كه او با حداقل امكانات و بدون شهرت چندانی شروع به كار كرد و از همان روزهای نخست رقابت از اینترنت بهره برد و با استفاده از همین ابزار بر کلینتون غلبه کرد.»

اما انتخاب باراک اوباما برای ایرانیان نیز حائز اهمیت بود. چرا که وی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بر مذاکره بدون قید و شرط با ایران تاکید کرده بود. این در حالی است که هم اکنون جورج بوش لغو کامل غنی‌سازی را پیش شرط مذاکره خود با ایران قرار داده است. هرچند شعارهای تبلیغاتی معمولا با آنچه در عمل اتفاق می‌افتد تفاوت دارد.

سناتور اوباما به فاصله یک روز پس از کسب حد نصاب لازم برای نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، در جمع شورای آمریکایی امور همگانی اسرائیل ‌(آیپک) گفت: «تهدیدی بزرگتر از ایران، برای اسرائیل و برای صلح و ثبات منطقه وجود ندارد.»

سناتور اوباما تأکید کرد که هر کاری برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که در صورت پیروزی در انتخابات آتی آمریکا، آیا وی باز هم از مذاکره بدون قید و شرط با ایران سخن خواهد گفت یا آن را به فراموشی خواهد سپرد.

آینده سیاسی هیلاری کلینتون
اگرچه نتیجه انتخابات به نفع باراک اوباما تمام شد، اما چهره هیلاری کلینتون از صفحه‌ شبکه‌های تلویزیونی و سایت‌های اینترنتی محو نشده است. لری کینگ در شبکه تلویزیونی CNN یکی از برنامه‌هایش را به آینده سیاسی هیلاری کلینتون اختصاص می‌دهد و بسیاری از مفسران و تحلیلگران در این باره سخن می‌گویند که آیا هیلاری کلینتون یک مهره سوخته سیاسی است و یا می‎تواند همچنان حیات سیاسی داشته باشد.

برخی از تحلیلگران می‌گویند که در صورت شکست سناتور اوباما در برابر جان مک کین نامزد جمهوری خواه، چهارسال دیگر باز این فرصت برای خانم کلینتون مهیا خواهد بود که خود را به عنوان نامزد حزب دموکرات مطرح کند و بهتر است تا آن موقع به عنوان یک سناتور فعال در سنای آمریکا حضور داشته باشد.

برخی از تحلیلگران هم می‌گویند که او می‌تواند همچنان آرای حوزه‌هایی که در آنجا پیروز شده است را با خود داشته باشد و کمپین انتخاباتی خود را تعطیل نکند. بدین ترتیب او می تواند منتظر تصمیم نشست مجمع ملی دموکرات‌ها در ماه اگوست بماند تا شاید در دولت احتمالی باراک اوباما نقش تعیین کننده داشته باشد.


هیلاری کلینتون در در جمع شورای آمریکایی امور همگانی اسرائیل/AP

در همین حال هیلاری کلینتون، نامزد دیگر حزب دموکرات آمریکا، در سخنان خود به حاضران این نشست اطمینان داد که دموکرات‌ها در کنار اسرائیل خواهند بود.

تحلیلگران می‌گویند که این سخنان به منزله اطمینان دوباره حزب دموکرات به لابی اسرائیل در داخل آمریکا برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است، چرا که هیچ رئیس جمهوری نمی‌تواند به لابی قدرتمند یهودیان آمریکا بی‌اعتنا باشد. خانم کلینتون نیز آینده سیاسی خود را جدا از جریان و این لابی جستجو نمی‌کند همانند همسرش، بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق ایالات متحده.

خداحافظی غیرمنتظره علیرضا حیدری از کشتی
علیرضا حیدری در اقدامی ناباورانه با بوسیدن تشک كشتی از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. درحالی که تلویزیون ایران به طور مستقیم دیدار علیرضا حیدری برابر حریف كرمانشاهی خود جعفر دلیری را نشان می‌داد و وی وقت نخست مسابقه را با ۴ به صفر به پایان برده بود،حیدری از ادامه مسابقه انصراف داد. اقدام او سالن کشتی را در بهت و حیرت فرو برد و مسابقات بین‌المللی كشتی آزاد جام تختی، به مدت ۱۵ دقیقه متوقف ماند.


علیرضا حیدری، ایسنا

حیدری در حالی كه به شدت اشك می‌ریخت بر روی دوش كشتی‌گیران و هوادارانش دور افتخار زد و از سوی تماشاچیان حاضر در سالن به شدت مورد تشویق قرار گرفت. مربیان و كشتی‌گیران حاضر نیز در حالی كه اشک می‌ریختند حیدری را بدرقه كردند.

علیرضا حیدری پیش از این یکبار با کناره گیری موقت از دنیای قهرمانی سرمربی تیم کشتی آزاد ایران شد، اما از این سمت استعفا داد و تصمیم گرفت که بار دیگر بخت خود را برای قهرمانی در المپیک پکن بیازماید.

در این راه او می‌بایست ابتدا حریفان داخلی را از سر راه برمی‌داشت. وی درباره خداحافظی غیرمنتظره خود گفت: «از مدت‌ها پیش برخی رسانه‌ها اعلام کردند که بنده توانـایی کشتی گرفتن را ندارم، لذا در این رقابت‌ها شرکت کردم تا ثابت کنم هنوز از آمادگی کـامل بـرخوردارم و در اوج تـوانایی برخلاف میلم از کشتی خداحافظی می‌کنم و هر وقت بخواهم در خدمت ورزش خواهم بود.»

اظهارات حیدری در حالی بیان می‌شود که سه روز پیش از مسابقات جام تختی به ایرنا گفته بود: «برای حضور در المپیک پكن بی‌وقفه تلاش می‌كنم. تمرینات را به صورت جدی پیگری می‌كنم تا بتوانم مدال المپیک را به دست آورم. المپیک میدان بزرگی است كه هر ورزشكاری آرزو دارد روزی در آن مبارزه كند.»

علیرضاحیدری دارنده ۶ نشان طلا، نقره و برنز از مسابقات المپیک و جهانی است که از میان آنها مدال برنز المپیک آتن و مدال طلای جام جهانی کشتی تهران در سال ۹۸ از اهمیت بیشتری برخوردار است.

نادر ابراهیمی عاشقانه و آرام درگذشت
نویسنده یکی از پرفروش‌ترین داستان‌های ایرانی درگذشت.

نادر ابراهیمی یکی از نویسندگان مشهور ایرانی است که داستان‌هایش مورد اقبال عامه مردم هم قرار گرفت و تقریبا از هر قشر وطبقه ای کتاب‌های او را می‌خواندند. هرچند که بیش از همه کودکان و نوجوانان باید مدیون او باشند که در زمینه ادبیات کودک و نوجوانان نزدیک به ۵۰ کتاب نوشت.


نادر ابراهیمی، عکس از هفت سنگ

اما ویژگی دیگر نادر ابراهیمی فعالیت و پرکاری اوست که بیش از ۱۲۰ کتاب در زمینه‌های مختلف تالیف کرد.
او را باید یک اهل فرهنگ همه کاره نیز دانست؛ از تصویرگری و ویرایش‌های ادبی گرفته تا نوشتن نمایشنامه و فیلمنامه و سرود.

البته این تنها کارهای فرهنگی اوست و همانطور که در کتاب «ابوالمشاغل» هم می‌گوید، «كمک ‌كارگری تعمیرگاه سیار در تركمن‌صحرا، كارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه‌بندی روزنامه و مجله و كارهای چاپ دیگر، میرزایی یک حجره‌ی فرش در بازار، ایران‌شناسی عملی و چاپ مقاله‌های ایران‌شناختی، مدیریت یک كتاب‌فروشی، خطاطی، نقاشی و نقاشی روی روسری و لباس و تدریس در دانشگاه‌ها» را هم باید به فهرست کارهای او افزود.

ااو فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه‌ ادبیات كودكان، با تاسیس "مؤسسه‌ همگام با كودكان و نوجوانان" متمركز كرد. به گزارش ایسنا، در این مؤسسه فعالیت‌هایی نظیر چاپ و پخش كتاب، نقاشی، عكاسی و پژوهش درباره‌ خلق‌وخو، رفتار و زبان كودكان و نیز بررسی شیوه‌های یادگیری انجام می‌شد. وی همچنین عنوان "ناشر برگزیده‌ آسیا" و "ناشر برگزیده‌ نخست جهان" را از جشنواره‌های آسیایی و جهانی تصویرگری كتاب كودك دریافت كرد.

ابراهیمی در زمینه‌ ادبیات كودكان، جایزه‌ نخست براتیسلاوا، جایزه‌ نخست تعلیم و تربیت یونسكو، جایزه‌ كتاب برگزیده سال ایران و چندین جایزه‌ دیگر را هم دریافت كرده است.


نادر ابراهیمی و همسرش فرزانه منصوری، عکس از هفت سنگ

فرزانه منصوری مترجم و همسر آقای نادر ابراهیمی به مجله اینترنتی هفت سنگ درباره توجه او به جوانان می گوید:« نادر هم در زمینه ادبیات کودک و هم ادبیات بزرگسال دوست دارد جوان‌ها وارد عرصه بشوند. در همه زمینه‌های هنر مایل است که زیر پر و بال جوان‌ها را بگیرد و در واقع هولشان بدهد در زمینه‌ای که کار می‌کنند. اگر ما به نمایشگاه نقاشی یک نقاش جوان می‌رفتیم که نمایشگاه اولش بود، ‌محال بود که یک تابلوی نقاشی انتخاب نکند و به خانه نیاورد. در حالی که خانه ما به اندازه کافی تابلو داشت.»

وی یکی از نویسندگانی است كه كتابهای داستانی متعددی با محوریت انقلاب، برای جوانان و نوجوانان نوشته است.«قصه‌های انقلاب»،«قصه‌های اعتراض»، «قصه‌های ریحانه خانم»‌،«حكایت های خوب قدیم، برای كودكان»‌، «من زیر زمین زندگی می‌كنم » و‌ مجموعه «ایران را عزیز بداریم» از این جمله‌اند.


او همچنین عنوان "نویسنده‌ برگزیده‌ ادبیات داستانی ۲۰ سال بعد از انقلاب" را به‌خاطر داستان هفت‌جلدی "آتش بدون دود" به‌دست آورده است.

ویژه‌نامه نادر ابراهیمی در نشریه اینترنتی هفت سنگ

طهماسب مظاهری میان ماندن و رفتن
هرچند که طهماسب مظاهری در پاسخ به استعلام دبیر اقتصادی خبرگزاری فارس گفته که از این خبرگزاری شکایت نکرده، اما بسیاری از تحلیلگران خبر «احتمال جایگزینی داودی به جای مظاهری قوت گرفت» را عامل توقیف سه روزه این خبرگزاری نیمه دولتی می‌دانند.

طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اکنون تنها فردی است که از کابینه محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران در دولت محمود احمدی نژاد حضور دارد و شایعه برکناری او هر روز در رسانه‌ها شنیده می‌شود. تحلیلگران اختلاف او با برخی از وزیران دولت احمدی نژاد را در این امر موثر می‌دانند.

از جمله اخطارهای پرویز داوودی معاون اول رییس جمهور و حسین صمصامی سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی به مظاهری که گفته بودند: «بانک مرکزی باید نرخ سود بانکی 10 درصدی را اعلام کند.» اما طهماسب مظاهری می‌گوید که نرخ سود بانکی بر اساس تورم محاسبه می‌شود و آقای احمدی‌نژاد و مشاوران اقتصادی آنها می‌گویند که نرخ تورم ارتباطی با سود بانکی ندارد.

مورد دیگر به نامه‌ای‌ برمی‌گردد که مظاهری از مدیران عامل بانک‌ها خواستار عدم اجرای مصوبه مجمع عمومی بانک‌ها شده بود. اما وزیر کار و امور اجتماعی گفته بود که مجمع عمومی بانک‌ها به مصوبه خود پایبند است. این مسئله سیستم بانکی را در بلاتکلیفی نگاه داشت که سرانجام مصوبه مجمع عمومی بانک‌ها را اجرایی کند یا همچنان فقط ابلاغیه های بانک مرکزی را معتبر بشمارد.


طهماسب مظاهری، فارس نیوز

مظاهری که یکی از طرفداران اصلاح ساختار نظام بانکی است گفته بود: «خصوصی‌سازی را از محورهای مهم توسعه است و تا زمانی که خصوصی‌سازی بخش‌ها صورت نگیرد، ‌سرمایه‌گذاری با ساختار دولتی بسیار کند خواهد بود و از ‌سوی دیگر، این امر با بهره‌وری پایین و نتیجه مطلوب کمتری ‌همراه خواهد شد.‌»

طهماسب مظاهری در دولت محمد خاتمی وزیر اقتصاد و دارایی بود که به جای شیبانی رئیس کل بانک مرکزی ایران شد. وی در سال ۱۳۳۲ در تهران متولد شد و دارای مدرک کارشناسی ارشد عمران از دانشکده فنی دانشگاه تهران است. مظاهری همچنین از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۳دبیركلی بانك مركزی، و از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶ قائم مقامی مدیرعامل شركت فولاد را برعهده داشته‌است.

وی در دولت هشتم از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳ وزیر امور اقتصادی و دارایی بود و از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۵به‌عنوان معاون‌كل وزارت امور اقتصادی و دارایی و از تابستان سال ۱۳۸۵ تاكنون در نقش مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران ایفای وظیفه كرده‌است. برخی از تحلیلگران می‌گویند که طهماسب مظاهری گفته است استعفا نمی‌دهد مگر اینکه او را برکنار کنند.

اجلاس فائو احمدی‌نژاد را چهره کرد
حضور محمود احمدی‌نژاد در نشست سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) بار دیگر او را چهره هفته کرد.

وی پیش از ترک تهران به مقصد رم، که نخستین سفر وی به اروپا محسوب می‌شود، گفت که ایران راه‌کار‌ها و پیشنهادات روشنی برای توزیع عادلان مواد غذایی در جهان دارد. وی در این سفر که تنها ۱۵ ساعت طول کشید شش راهکار خود برای بهبود وضعیت در جهان غذا تشریح کرد.


محموداحمدی نژاد

براین اساس، تشکیل یک نهاد مستقل و قدرتمند برای تنظیم عادلانه بازار مواد غذایی، اختصاص سهمی از هزینه‌های نظامی کشور‌ها به‌منظور بهبود تولید مواد غذایی و یارانه غذا برای فقیران، مسئولیت‌پذیری کشور‌ها در قبال تحولات جهانی و مشارکت در تنظیم مناسبات غذا، بازتعریف نظام تعرف و یارانه در مواد غذایی در جهت تولید و توزیع عادلانه، پیوستن قدرت‌های بزرگ به کنوانسیون‌های حفظ محیط زیست برای سالم نگه‌داشتن زمین‌های کشاورزی، و ممنوعیت سوداگری و تقلب در موضوع انرژی، مهم‌ترین راه‌کار‌های محمود احمدی‌نژاد برای توزیع عادلانه غذا در جهان است.

رئیس‌جمهور ایران همچنین کشورهای غربی را به اقدام برای کاهش ارزش دلار که موجب افزایش بهای نفت و مواد غذایی شده است، متهم کرد. وی در ادامه سخنرانی خود با متهم کردن قدرت‌های غربی به تحمیل نظراتشان بر شورای امنیت سازمان ملل، خواستار مقابله با بحران غذا در خارج از سیستم و نهاد سازمان ملل شد.

وی همچنین و در دومین حمله لفظی‌اش علیه اسرائیل در چند روز اخیر، گفت که اروپا سنگینی بار هزینه‌های سیاسی و اقتصادی این «رژیم جعلی» را به دوش می‌کشد. حضور وی با انتقاد سران کشورهای غربی و گروه‌های حقوق بشر روبرو شد.

انتقاد از حضور رابرت موگابه در رم
سخنرانی رابرت موگابه رئیس جمهور زیمباوه در نشست سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو) به طور مستقیم در بسیاری از شبکه‌های خبری پخش شد، تا او نیز یکی از چهره‌های این هفته شود.

نمایندگان ۶۰ کشور جهان ، از ۳ تا ۵ ژوئن (۱۴ تا ۱۷خرداد) برای گفت‌وگو درباره فقر غذایی در جهان و افزایش بهای مواد غذایی در این اجلاس شرکت کردند.

رابرت موگابه از سوی سران کشورهای غربی و گروه‌های حقوق بشر به تحمیل گرسنگی به مردم کشورش متهم شد و علیه حضور وی در رم تظاهراتی نیز صورت گرفت. انگلیس و استرالیا حضور موگابه در کنفرانس فائو درباره افزایش بهای محصولات‌غذایی و اثر آن بر افراد فقیر در سراسر جهان را اهانت توصیف کردند.


رابرت موگابه

داگلاس السکاندر نماینده انگلیس در این نشست در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی گفت: «من از حضور موگابه عصبانی هستم. انتظار نمی‌رود حضور در این نشست برای زیمباوه هیچ فایده‌ای داشته باشد، چراکه چهار میلیون از جمعیت کشور موگابه به خاطر حاکمیت غلط وی، به کمک‌های غذایی وابسته هستند.» زیمباوه مستعمره سابق کشور انگلیس است و رابرت موگابه متهم است که به مردم کشورش ستم روا می‌دارد.

این نخستین سفر رسمی خارجی موگابه از زمان پیروزی در انتخاباتی به شمار می‌رود که کشورهای غربی و مخالفان این کشور اعلام کردند در جریان آن تقلب شده است. اتحادیه اروپا مدت‌هاست موگابه را تحریم مسافرتی کرده است.

گزارشگر الجزیره انگلیسی در گزارشی در باره اوضاع زیمبابوه گفت مردم زیمبابوه از گرانی مواد غذایی بسیار نگران و خشمگین‌اند. یافتن مواد غذایی در بازارهای زیمبابوه دشوار شده است. با تورم یکصد و شصت و پنج هزار درصدی در این کشور کمتر کسی توان خرید مواد غذایی را دارد.


مقامات زیمبابوه علت گرانی را تحریم‌ها می‌دانند و قول داده‌اند که نگذارند هیچکس گرسنه بماند. اما برخی اقتصاددانان می‌گویند سیاست های غلط موجب کمبود و گرانی مواد غذایی شده است.

مردم زیمبابوه نمی‌دانند آینده سیاسی و اقتصادی آنان چگونه خواهد بود. آنها تا پایان ماه برای شرکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند اما برخی می‌گویند اوضاع از این نیز بدتر خواهد شد.

Share/Save/Bookmark