رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ تیر ۱۳۸۸
دیسکو زمانه، برنامه‌ای برای شنیدن

محسن نامجو را چقدر مقصر می‌دانید؟

فواد صمیمی
foad@radiozamaneh.com

از این هفته دیسکوی ما دیگر فقط از تهران اداره نمی‌شود، دامون از کوالالامپور هم به جمع ما پیوسته و من را در اجرای دیسکو زمانه یاری می‌کند.

Download it Here!

در دیسکوی این هفته گزارشی اختصاصی از کنسرت نامجو در سن فرانسیسکو و دیگر شهرهای آمریکا و گفتگویی با کیوان ایزدمهر همکار ما در ایالات متحده برای شما پخش می‌کنیم و دامون هم برای شما آهنگی کمتر شنیده به نام «چه گوارا» از محسن نامجو پخش می‌کند.


محسن نامجو در اولین شب کنسرت در سان‌فرانسیسکو

دیسکو زمانه از شما می‌خواهد برای ما کامنت بگذارید و بگویید در جار و جنجال‌های اخیر پیش آمده بر سر خواندن آیاتی از قرآن و در پی آن نامه‌ی عذرخواهی محسن نامجو، آیا نامجو را مقصر می‌دانید؟

و به‌طور کلی نظرتان را در این مورد برایمان بنویسید تا هفته‌ی آینده نظرات شما را در دیسکو با نام خودتان منعکس کنیم و حسابی به این موضوع بپردازیم.

در بخش دوم دیسکو به سراغ آخرین برنامه‌های روز هفتم بی‌بی‌سی فارسی می‌رویم و با دو آهنگ زیگ‌زاگ یاد این برنامه را گرامی می‌داریم.

راستی اگر شنونده‌ی برنامه‌ی روز هفتم از رادیو بی‌بی‌سی بوده‌اید بدانید هفته بعد زیگعلی و فرنازاگ مهمان دیسکو خواهند بود و اگر در کامنت‌دونی ما سئوالات خود را از این دو مجری روز هفتم بپرسید حتما ما هم سئوالاتتان را با آن‌ها مطرح خواهیم کرد.

پس دیسکو زمانه را دانلود کنید و بترکونید.

Share/Save/Bookmark

مطالب مرتبط
محسن نامجو از ملت ایران «عذرخواهی کرد»
گزارشی از اولین کنسرت محسن نامجو در آمریکا

نظرهای خوانندگان

اگر منظور محسن واقعن عذرخواهي از مردم بود، من كه بخشيدمش!!! چون كلي با "گيس" حال كردم.
ولي محسن! با اين‌كه هنوز عزيزي، باج دادن هم حدي داره. چند بار بگم!؟ مطمئن باش اين سيستم به تو رسميت نمي‌ده مگر اين‌كه تمام و كمال خودت رو خرد كني. ديگه محسن نامجو نباشي! حالا اگر نگران خانواده‌ي خودت هستي، اون يه بحث ديگري است!

-- شايا ، Sep 19, 2008 در ساعت 09:30 PM

مردم شکایتی از نامجو نداشتن که ایشون بخوان از مردم معذرت خواهی کنن. مخاطب نامه هم معلومه که قوه قضاییه و شاکی نامجو هستن. من که براش متاسفم چون فکر نمی کردم این قدر ترسو و بی اراده باشه.

-- مهدی ، Sep 19, 2008 در ساعت 09:30 PM

نوآوری خوبه...اما نباید شرایطی که توش هستیم رو فراموش کنیم.
مترجم ژاپنی کتاب سلمان رشدی کشته شده...می دونید یعنی چی؟!؟
آدم وقتی کاری میکنه باید تبعاتش ره هم قبول کنه...اون آهنگ نامجو تو این شرایط مناسب نبود و اول از همه ممکن بود زندگی خود نامجو رو به خطر بندازه
به هر حال کار درستی کرد که عذر خواهی کرد...دوستانی که میگن نباید باج بدی یا نمیدونن کجا زندگی میکنن یا از شعار دادن خوششون میاد

-- بدون نام ، Sep 19, 2008 در ساعت 09:30 PM

مسلما نامجو مقصر نیست چرا که قرآن خوانی توی کشور های عربی با این گونه لحن ها امر متداولیه . اما عذر خواهی نامجو برای آرام کردن جو به نفع خودش کار درستی بود هرچند که این اتهام ها ناروا باشه

-- طلا ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

بله در حیات وحش زندگی می‌کنیم.

-- بدون نام ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

شکل طرح مسئله که نامجو ایا مقصراست یا نه بنظر من صحیح نیست. چرا که زندگی شخصی هر کسی به خود او مربوط است. ایشان نماینده هیچ کسی نبوده است و حق کسی را هم ضایع نکرده است. هرچند که زندگی ناب هنری نامجو احتمال دارد که بعد از نوشته شدن این ندامت نامه به شکل دیگری در آید خیلی محتمل است. نامجو بی آنکه اراده کرده باشد در سر دو راهی قرار گرفت و ترجیح داد که به ساحل ایمنی فکر کند. اما برای آدمی مثل نامجو ساحل ایمنی برابر است با مرگ و فترت درونی. بی گمان نامجویی که بعد از ندامت نامه در خاطر ها شکل می گیرد از جنس دیگری خواهد بود البته اگر فراموش نشود.

-- مسعود ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

...

شتر سواری و دولا الالا لالالا هم حدی داره . نه والاهههههه. آرههههههههه! آرههههههه حدی داره والاههههه!

خوشتون اومد آقا؟ و من رسما گفتم گههههههه خوردم والاهههههههه!

می بینیند آقای نام"جو"، به پیر به پیغمبری که شما معتقدش هستید، "نامجو" بودن کافی نیست. واقعا باید حقت باشد نامجو"شدن" یا "نامجو" ماندن. واینکه مردم به تو احترام بگذارند. راستی، شما با آن آقای نامجو ی افتخارآفرین نسبتی داربد؟ یا اسم شما ــ مثل خیلی چیزهای دیگرمان ــ" الابختکی" به آن نام گره خورده. من که فکرمی کنم اتفاقی ست این همنامی.
نگاه کن و ببین پیش از تو، "نامجو" که بوده دست کم و چه کرده که، تو نکرده ای؟
آیا او نیز همچون تو مدعی بود؟ آیا او نیز آمد و گفت گُِه...
نه آقا !
تو هم خدا را خواسته ای وهم خرما را.
و جالبتر از جالب اینکه می خواهی ادای باب دیلن را هم دربیاوری. و فکر کنی مردم هم آره مثل خود حضرتعالی و...
ِاشکالی ندارد. بلا نسبت شما خاک بر سر من ...و...

-- - ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

از این لحاظ که قرآن را خوانده مقصر نیست. از این نظر که عذرخواهی کرده مقصر است. چرا با این کار پذیرفته که قصد توهین داشته است در حالیکه کار او تلاشی بوده است برای خواندن قرآن به گونه ای دیگر. اینکه کاری بکنیم و مسئولیتش را نپذیریم و زود دیگران را مقصر بدانیم این بد است. و الا چه کسی گفته که قرآن را چه طور باید خواند و چه طور نه؟ به کسی چه ارتباطی دارد؟ اگر آن طور باشد که جز ترتیل نباید قرآن را به شیوه ای دیگر خواند چرا که آیه می گوید: «و رتل القرآن ترتیلا.» پس نامجو مقصر است چون خود را مقصر دانسته.

-- محمد میرزاخانی ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

salam kheyli barnamatoon khoob boood

-- shirin ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

صد در صد . هدایت جایی گفته است فلانی (... )خودش را قاشق قاشق می خورد . حالا شده است حکایت محسن نامجو !

-- پیمان ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

به نظر من این عذرخواهی موضوعیت داشت. چون از نگاه درون دینی کاملا وهن آور بود و از دیدگاه برون دینی حساسیت بر انگیز و ریزنده آب به آسیاب بنیادگرایان.
من یک سوال دارم: آخه مگه موضوع واسه خوندن قحطه که شما بری سراغ مقدس ترین متون مذهبی؟

-- علی ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

اولن این عذر خواهی از ملت ایران نبود عذر خواهی از مراجع بود .دومن دروغ گفتن حدی داری آهنگی که تا چن روز قبل از سایت رسمی خودش قابل دانلود بوده ! وسیله شخصی محسوب می شه ؟ آخ آخ اون تیکه که گفته بود : چه قدر خوب شد مادرم این آهنگ را نشنید!!!!!!!! ای خدا !
سومن اصن اقای نامجو ما بی مجوز عاشق کار هات شدیم زیر زمینی با آهنگات حال کردیم حالا گیرم مجوز ندن بهت به درک ! اون سر دنیا رفتی داری حالشو می بری دیگه دستمال کشی واسه چیه ؟

-- نوید ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

من هم با نظر ميرزاخاني كاملآ موافقم كه " از این لحاظ که قرآن را خوانده مقصر نیست. از این نظر که عذرخواهی کرده مقصر است... "
نامجو يك انسانه كه حق داره آزادانه روحش را در هنرش اجرا كنه . اما حق نداره به ديگران توهين كنه و با عذرخواهي اش به خودش و ديگران توهين كرده .
براي ايشان متآسفم و اميدوارم به اشتباهش كه سر ترس و شتاب زدگي بوده پي برده باشه .

-- ايراني ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

با محمد میرزا خانی کاملا موافقم. کسی عذر خواهی می کند که اشتباه کرده باشد. روشن بود که آن شکایتها کاملا بهانه بودند مثل بیشتر شکایتهای دیگر امت حزب الله از افرادی که به نوعی در حال جذب مخاطبین خود هستند - چه از نظر سیاسی و چه فرهنگی و هنری و ... - و می خواستند آقای نامجو را تحت فشار قرار دهند و پاسخ آقای نامجو و ندامت نامه اش برای من و دوستانم به شدت غافلگیر کننده بود و فکرش را نمی کردیم ایشان چنین عکس العملی نشان دهند. همانطور که آقای مسعود نوشتند ایشان بین مردمی بودن و باب طبع حکومت بودن یکی را انتخاب کردند که البته اختیارش را هم داشتند

-- شبیر ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

به نظر من همیشه حق با محسن نامجو است! از آهنگ چه گوارا خیلی ممنونم

-- شیما ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

با سلام
دوستی به نام مسعود نوشت: "شکل طرح مسئله که نامجو ایا مقصراست یا نه بنظر من صحیح نیست. چرا که زندگی شخصی هر کسی به خود او مربوط است"
بله! حق کاملاً با شماست. به ما مربوط نیست که محسن نامجو از دولت معذرت‌خواهی کرده یا نه. اما به ما کاملاً مربوط است که محسن نامجو را دوست بداریم یا نه. به ما مربوط است که برایِ کارهایِ آقای نامجو پول بدهیم یا نه. به ما مربوط است که محسن نامجو را به عنوانِ یک روشن‌فکر٬ نماینده‌ی خودمان بدانیم یا نه.
من هم آقایِ نامجو را برای قرآن خواندن مقصر نمی‌دانم بلکه برای معذرت‌خواهی مقصر می‌دانم. البته این بار اولی نیست که آقای نامجو با چنین محافظه‌کاری‌هایی٬ طرفداران خود را می‌رنجانند. قبلاً هم در مصاحبه‌ای با شهروند امروز٬ چنین ادعاهای مسخره‌ای را ایراد کرده بودند.
پاینده باشید!

-- نوید ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

من با کاری که کرد موافقم چون به نظرم دراین وضعیت با کمترین هزینه سر و ته قضیه رو هم آورد. من ایشون رو دوست دارم به خاطر موسیقی و هنرش نه برای مبارزه و اراده. ایشون هم مثل همه ما محدودیت هایی تو زندگیش داره و در صورتی که با آرامش بیشتر به موسیقی بپردازه برای خودش و ما دوست داران موسیقیش خوشایند تره. دوستانی که می گن ایشون باید پای حرفش می ایستاد, نمی دونن که یک کار تجربی در موسیقی بیانیه سیاسی ایدئولوژیک 35 سال پیش نیست که کسی بخواد به خاطرش خودش رو به خطر بندازه و هزینه بده.

-- محمد ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

سلام
1-اول باید بگم که متأسفم بدون اجازه‌ی نامجو کارهای زیادی شنیدم ازش، و اینکه اگر کسی بخواد براش پرونده سازی کنه و بلایی سرش بیاره اونقدر توی کاراش می تونه از این موارد پیدا کنن که کافی باشه مثلا من یه اجرای عجیب از مرد جان به لب رسیده شنیدم که از پیامبر هم چیزایی گفته متاسفانه یه سایت اینترنتی هنوز داره دی وی دی اون کارهارو می فروشه.
2-محسن با نوآوری هاش حرف های هم نسل هاشو به بهترین وجه بیان کرده و خطوط قرمز ناجوانمردانه‌ی ای که نسل ما گرفتارش بوده رو به بهترین وجه شکسته و در این میون اگر کاری هم کرده که به کسی برخورده باشه اون کلام خداست و گمون نمی کنم کلام خدا وکیل و وصی داشته باشه؟! پس می مونه کسایی که مدعی هستند و از اونجایی که با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی! پس برای جمع کردن این ماجرا بهترین کار محافظه کاریه. و محسن با اولین جمله اش که عذر خواهی از مادرش بود بهترین عکس العکمل رو نشون داده. تاریخ در مورد محسن قضاوت خواهد کرد.
3- ما منتظر لحظات متراکم نامجو هستیم تا کارهای جدیدی بسازه که ازش لذت ببریم...بی نهایت.

-- شهرآشوب (در انتظار لحظات متراکم نامجو!) ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

هرکسی صلاح خودشو بهترمیدونه

-- maj ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

اين دوستاني كه ميگن نامجو نبايد عذرخواهي ميكرد يا نميدونن كجا دارن زندگي ميكنن يا هنوز سنشون 2 رقمي نشده كه يه چيزايي رو بفهمن,اينجا رسما جنگله و بعيد نبود 2 روز ديگه نامجو رو سر چوبه دار ببينيد اين كله خريهاي تينيجري رو بذاريد كنار و واقع بين باشيد محسن نامجو هم آدمه به نظر من هم هيچ گناهي مرتكب نشده ولي عذرخواهيش كاملا منطقي بود.

-- مجيد ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

اين دوستاني كه ميگن نامجو نبايد عذرخواهي ميكرد يا نميدونن كجا دارن زندگي ميكنن يا هنوز سنشون 2 رقمي نشده كه يه چيزايي رو بفهمن,اينجا رسما جنگله و بعيد نبود 2 روز ديگه نامجو رو سر چوبه دار ببينيد اين كله خريهاي تينيجري رو بذاريد كنار و واقع بين باشيد محسن نامجو هم آدمه به نظر من هم هيچ گناهي مرتكب نشده ولي عذرخواهيش كاملا منطقي بود.

-- مجيد ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

دورود /

اگر يك نفر .. فقط و فقط يك نفر از ميان خود ما
اين حد از جسارت نگارشي و كلامي را كه در
باره محكوميت مسئله پيش آمده براي آقاي نامجو را در اين جا بكار برده در نزد يك قاضي و ياحتي پاسبان محله اش را مي داشت آن وقت اين حق برايش محفوظ بود كه نامجو را هم محكوم كند . اينجا نشستن و داد سخن راندن در رثاي واهمه و بزدلي نامجو بسيار آسان است اما اگر فقط يك لحظه به جاي او
بوديم حتي فكر نواختن آن قطعه را هم به ذهنمان راه نمي داديم چه برسد به اينكه
بعد از اين زمان كه همه آن را شنيدند ناچار
از عذرخواهي باشيم .
من شخصن با يكي از منتقدين صاحب نظر در
باب موسيقي در اينباره صحبت كردم و انتقاد
كردم كه چرا جامعه موزيسين ايران هيچ واكنشي نسبت به موضوع شكايت از نامجو نشان نداد و البته جواب ايشان قانع كننده بود . اين منتقد گفت : در وهله اول كمترين واكنش در ابعاد رسانه اي تنها شعله اي را كه
هيزم آن محسن نامجوست گيراتر مي كند و در وهله بعدي هم در بين صاحب نظران موسيقي اين موضوع كه آيا واقعن اقدام نامجو در خوانش همراه با موسيقي قرآن مصداق توهين هست يا نه اختلاف نظر وجود دارد و اكثرن اين جامعه
سعي در حركتي بينابيني براي فروكش كردن بحران بوجود آمده براي محسن نامجو دارد كه نمونه آن واكنش سهيل محمودي ( با ترجيع بند جوانك با ذوق ... ) بود .

توجه داشته باشيد كه مسئله توجه و احترام به آرا مختلف است و نه جبهه گيري بر عليه و يا له اين و آني كه عمدتن مقصدشان انتفاع از جريان بوجود آمده بر سر اين موضوع است در حاليكه تنها خسارت ديده اين ماجرا كسي نيست جز شخص محسن نامجو و نه بنده و شمايي كه در امن و آسايش خودمان نشسته ايم و احتمالن به دنبال پي گيري يك ماجراي تازه بي آنكه خاطرمان مكدر اين باشد كه شايد اين ماجراي تازه در نهايت به مرگ فيزيكي و يا هنري يك هنرمند بيانجامد .

-- اميد صيادي ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

نامجو از چی عذر خواهی کرده؟ از اینکه قران رو خونده ؟ یا از اینکه به صورتی که دلش خواسته بخونه خونده؟ من نمی دونم مسئول بخش قران خوانی خداوند در روی زمین کیه. اما خوب اگه قران کتاب خداست و خدا به خشم امده که یه خواننده محبوب چند خطی از کتابشو خونده ، و اگه اعتقاد داریم که خدا قادر مطلقه ، چرا نمی ذاریم خود خدا از قرانش دفاع کنه؟ یعنی روش نمی شه؟ یا قدرتشو نداره؟ یا وقتشو نداره؟ یا رسما وکالتِ کتابشو داده به روزنامه کیهان؟

-- مژده ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

aghaye namjoo,man jaye shoma budam iran nemiodama,har kesi ye arzeshi dare,inja arzeshe adamo zire pa leh mikonan.....
agar vatanam man ra nemikhahad,man ham an ra nemikhaham.jahan farakh hast...
movafagh bashi mohsen jan!!!

-- payam ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

نامجوي عزيز! تمات دوستاني كه اينجا پيام گذاشتن در همين مدت كوتاه خاطرات خوبي دارن از ترانه هايي كه خوندي و هيچكس نمي تونه ناديده بگيره كارهاي خوبت رو. اما متاسفانه اين روزها اونقدر دست به عصا راه مي ري و از اين و اون عذر خواهي مي كني كه كم مونده همه بيان بياستند توي صف تا تو عذر خواهي كني ازشون. دست كم گرفتن خودت هم حدي داره و البته دوست دارم بدونم با اين كارها مي خواي چي رو به دست بياري؟

-- داود ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

ما هم تو ايرانيم و براي زندگي در ايران بايد با عرف حاكمان بر آن جامعه گذران كنيم
البته غلط كردم نامه محسن نامجو بيشتر براي ادامه زندگي در وطن است وگرنه فرار كه اولين راه است
دوم اينكه دولت به اين سادگي محسن رو ول نميكنه
سوم محسن تازه شده چوب دو سر گهي
البته فقط با يك زهر چشم دولت هم ميتواند يه كم دل ما آروم بشه تا ديگه از اين غلطا نكنه كه از كاراش عضر بخواد
چهارم محسن دوست داريم اگه از عضر خواهيت عضر بخواي

-- علي رهجو ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

نامجو فقط یک هنرمنده که سبک جدیدی رو آورده که پایه اش شکستن سنتهاست (در موسیقی). حالابه عنوان یه کسی که توی جامعه مذهبی بزرگ شده خواسته یه تجربه ای هم با قرآن بکنه که دیده زور و خطر سنتگراهای مذهبی از سنتگراهای هنری بیشتره، فهمیده به دردسرش نمی ارزه خواسته درزش بگیره. تقصیر نامجو چیه که شمشیر این قماش زیادی تیزه. به ما طرفدارهای موسیقیش هم مربوط نیست. بنده خدا ادعای پیغمبری یا رهبریت عرفانی نکرده که انقدر مته به خشخاش همه کارهاش میگذارید.

-- - ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

آیا ما برداشت اشتباهی از آثار نامجو کرده ایم؟اگر قرار برعذر خواهی است او باید از مردم بابت تبلیغ لئونارد کوهن و تحویل حاج منصور ارضی شرمنده باشد.

-- امیر ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

khily ham khob kari kardeh.
agar be khatre in chrandiyat badan jasadesho to khonash pida mikradn khob bod?
namjo ham yek adameh mesele mano shoma.

-- a_b ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

واقعا از یک مسلمان انتظار همچین کاری را نداشتم.دیگه آهنگ های نامجو را گوش نخواهم داد.

-- محمد حسین ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

متاسفانه نامجو نشون داد که به قواعد اخلاقی هیچ پایبندی نداره. در حالی که درست تا قبل از شکایت، اون ترانه قرآنی برای همه در سایت ایشون قابل شنیدن بود به یکباره در ندامتنامه زیر همه چیز زد و کاسه کوزه رو سر فرد دیگه ئی شکست (به نیت اون فرد در پرداختن به ترانه نامجو کاری ندارم). درضمن نگرانیهایی که در این مورد متوجه نامجو و دیگرانی چون او هست قابل درکه اما راه گریزش به دست و پای اصحاب قدرت افتادن نیست. ایشون با درایت خیلی بیشتری می تونست متنی بنویسه که بطور مستدل از اثری که خوندن دفاع کنه و یا دستکم شاکیان رو متوجه استنباط غلطشون بکنه. که البته اگر اونها مغرض هم باشند افکار عمومی کاملا با نامجو همسو می شد اما متاسفانه تک تک کلمات این ندامتنامه نشون میده نامجو بیشتر کاسبکار هست.

-- بهنام ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

چرا می خواهید از نامجو آن چیزی که نیست بسازید نامجو یک ستاره هالیود یا فعال سیاسی یا فوتبالیست لیگ های حرفه ای نیست او فقط عاشق موسیقی است پس بگذاریم در آرامش کارش را بکند وما از محصول کارش لذت ببریم حا لا با معذرت یا بی معذرت

-- ممد ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

مطلبی در همین مورد اینجا نوشتم و امید وارم بدرد بخورد


http://potin.ir/post-669.aspx

-- پوتین ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

chera hamash mishinin migin ki moghasere ki nist onam ye artisteh va dareh kar mikoneh ageh moghaser basheh ke kasi havadar nemisheh

-- .......... ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

من و تمام کسانی که نامجو را میشناسیم می دونیم که عذر خواهی نامجو فقط برای بقا و ادامه زندگی و کار حرفه ایش بوده و هست چون نه نامجو گناهی کرده که بخواد عذرخواهی کنه و نه ما مردم ایران ازش گله داریم.به قول نامجو بگذارید منتقدان من خودشان را با عشق پانزده سانتی سر گرم کنند.نامجو برای ما همیشه نامجو بوده و این عذر خواهی به هیچ وجه از اعتبار ایشان پیش ما نمی کاهد.

-- سینا ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

بابا ولش کنید این بنده خدا رو. معذرت خواهی کرده که کرده. عیبی نداره. هر کی دیگه بود هم معذرت خواهی می کرد. مثلا ما ها هممون خیلی شجاعیم. آق محسن معذرت خواهی کن ولی بازم بخون داداش

-- reza ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

اكر به دموكراسي معتقد باشيم فرد ميتواند هر طور كه خودش ميخواهد تصميم بكيرد در صورتي كه به ديكران صدمه نزند . در تجارت هم افراد بدنبال سود هستند بعضي دنبال سود فوري و بعضي هم براي آينده سرمايه كذاري مي كنند بس بطور كلي تصميم ايشان بخودشان مربوط است . اما نكته ي مهمي كه در جمهوري اسلامي بايد ديد اينست كه اكر يك قدم بسويش بروي بايد همه ي راه را تا آخر بايد بروي و هر جا كه بماني از او نيستي و سر به نيست ميشوي بخصوص كه آنها برايت هزينه هم كرده باشند به همين دليل عزيز من تو از اين نمط طرفي نخواهي بست .

-- فرهاد-فرياد ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

به نظر من،هر نوع تنوعي لازمه.
حتما نبايد ما تا آخر عمرمون قرآن رو با صوت عبدالباسط و از اين قبيل گوش بديم.
محسن نامجو خيلي خلاق و شجاع كه اين كارو كرده .
همه ي آهنگ هاش هم قابل تحسين هستن،مثل خودش.
نامه ي عذرخواهي هم لازم نبوده.

-- شيوا ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

ما کاری به این نامجوی فعلی نداریم...گرچه تحسینش میکنیم...ولی به نیت نامجوی درونی خودمان گوش میدهیم../.
به امید یکی شدن همه نامجو ها/.

-- astm1834 ، Sep 20, 2008 در ساعت 09:30 PM

ببين جانم بيا فرض كنيم اين كاري كه نامجو كرده واقعا گناه باشه؟!حالا به من بگيد ميون چند نفر كه يكي دزده يكي خيانتكار يكي جنايتكار يكي دروغگو و رياكار يكي هم كه سر يه ملتو كلاه ميگذار ويك نفر كه قرآن رو به يه لحن خاص خونده شما كدوم رو ترجيح ميدين؟من خودم يادم مياد مدرسه كه بودم حداقل دو روز يك بار سوره شمس رو به خاطر نظم آوايي جذاب و سادگي كلمات (شايد)مي خوندن.در حالي كه همه ما در حال خميازه كشيدن بوديم وبه كلمات كمترين توجه رو داشتيم فقط منتظر ميشدم تموم بشه كه بريم سر كلاس.حالا قسمتهايي از اين سوره توسط نامجو خونده شده.من خودم بار اول تا نصفه گوش كردم بهش و گفتم چه كار احمقانه اي !ولي بعدتعصبو گذاشتم كنار و يك بار ديگه گوش دادم بهش. بار سوم قرآنو باز كردمو به كلماتي كه لحن براي ادا كردنش تغيير كردن توجه كردم.نامجو اون كلماتو اتفاقي انتخاب نكرده.يشتر اون كلمات براي بيان نابودي پايان جهان و ... استفاده شدن كه با حالتي شبيه به خفگي ادا ميشه كه باعث تاثير بيشتر كار شده.حتي اگه اين كار كفر باشه حداقل باعث ميشه يك مقدار توجه از دست رفته به قرآن بيشتر بشه.خود من كساني كه ادعاي ايمان دارن رو ميشناسم كه سالي يك بار لاي اين كتابو باز نميكنن.به خاطر خدا يك بارم كه شده تعصبو كنار بگذاريد

-- Lemon ، Sep 21, 2008 در ساعت 09:30 PM

نامجو مصلحت انديش بود !
و اين مصلحت انديشي نميتونه ذره اي شخصيتي رو كه من از اون در ذهنم داشتم كوچيك كنه !

-- Moh3n ، Sep 21, 2008 در ساعت 09:30 PM

من فقط دو تا کلام با آقای نامجو دارم،

"جگر شیر نداری سفر عشق مرو"

"اشک کباب باعث طغیان آتش است"

-- majid ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:30 PM

به نظر من اگر آقای نامجو فقط به دلیل رها شدن از مشکلات قضایی به نگاشتن آن ندامت نامه دست زده باشد امری است عادی.
در این حالت با اکتفا به کارهای قبلی نامجو که کاملا متضاد گفته های اخیر وی می باشد تنها بایستی به انتظار کارهای آینده ی نامجوی دوست داشتنی باشیم و چنانچه کارهای وی نیز رنگ و لعابی دوپهلو به خود بگیرد.بایستی از اذهان آنانکه دوستش می دارند رخت بربندد و آب خدو به چهره ی خویش خرد!

-- محمد ، Sep 22, 2008 در ساعت 09:30 PM

ما به محسن نامجو بدهکاریم
نه او به ما ،او گاهی محسن نامجوست گاهی نه !!
فهم این مطلب که دو چیز جدا از هم را با وسواس تنگ نظرانه مان با هم قاطی نکنیم سخت است ؟
دوستش داریم چون :
از یار بهر زخمی افگار نخواهیم شد !!

-- محسن محمودیان ، Sep 23, 2008 در ساعت 09:30 PM

پشت خواندن این کار هیچ فلسفه ای نخوابیده و از این کار فقط این استنباط میشه که ایشون قصد توهین کردن و مسخره کردن رو داره.
اگه پشت این کار فلسفه ای بود ایشون نباید عذر خواهی می کرد.ولی متاسفانه کار ایشون به معنای واقعی بی معنی است.به نظر من ایشون باید عذر خواهی می کرد نه بخاطر اینکه ممکنه موقعیتش به خطر بیفته .بلکه به خاطر اینکه به مقدسات یک عده ای بی دلیل توهین کرده.من مسلمون نیستم ولی انسان نباید کسی رو مسخره کنه.
امیدوارم هیچ یک از ما تعصبی نباشیم

-- sarab ، Oct 10, 2008 در ساعت 09:30 PM

من پیشنهاد می‌دهم کسانی که نامجو رو به خاطر این‌کار مقصر می‌دونن، هر موقع نامجو شدن و خطر تهدیدشون کرد، معذرت خواهی نکنن و پافشاری کنن روی عقایدشون. بیرون گود نشستن و لنگ کن گفتن آسونه

-- محمدرضا ، Oct 15, 2008 در ساعت 09:30 PM

واقعا که شعور چیز خوبیه یکسری آدم بزدل که خودشون اگه جای نامجو بودن حتی این آهنگ رو بهش فکرم نمی کردن دارن از چی دم می زنند
حلقه بر در می زنیم ما که خود ...............

-- سی ، Oct 28, 2008 در ساعت 09:30 PM

چرا عذرخواهي ايشون اينقدر حساسيت برانگيز شده؟!ايشون قصد توهين نداشته و كاملا منطقي و بزرگوارانه از اينكه خوندنش شبهه توهين بوجود اورده عذر خواهي كرده!مثل وقتي كه كسي از حركت بيمنظور شما دلخور ميشه و شما ميگين منظوري نداشتم sorry!چرا قضيه رو اينقدر بزرگ ميكنين !اصلا چرا بايد به هنرمند به چشم يك مبارز سياسي نگاه كرد كه در مبارزه ش كم آورده!!!

-- بيتا ، Nov 2, 2008 در ساعت 09:30 PM

نامجو نه بخاطر اینگه قرآن را به سبکی نو خوانده(و تفکر دوست داشتنی اش را به شنونده عرضه میکند) مقصر است و نه بخاطر معذرت خواهی.
به نظرم کار عاقلانه ای کرد که عذر خواهی کرد چون یه سری آدم که درک و فهم ندارند نمیدونند آزادی بیان چیه.
اگر هرکسی حتی به قرآن توهین هم بکنه مجرم و متهم نیست بلکه عقیده خودشو میگه و آزادی یعنی همین. که البته در ایران کنونی قابل اجرا نیست.
محسن جان هرجا که هستی موفق باشی.

-- علیرضا ، Dec 18, 2008 در ساعت 09:30 PM

طبق معمول در کشور شریفمان ایران با مردم شریفش (خودم هم هستم) یک عده برای منافع خود قصد تخریب شخصیتی را داشتند که هرگز موفق نخواهند شد.
"محسن" همواره به عنوان یک انسان هنرمند برای من عزیز است. با عذر خواهی یا بدون آن.

-- بدون نام ، Dec 28, 2008 در ساعت 09:30 PM

به نظر من محسن یک هنرمند واقعی و شش دانگ ، صاحب سبک و هیچ خللی هم در موسیقی سنتی ایجاد نمی کنه. عذر خواهی شم نیاز بود و باید این کارو می کرد منم ناراحت شدم از اینکه دیدم فرهنگ و زبان عرب وارد موسیقیش شده!! عذر خواهی اون از مردم ایران بی شک به دلیل استفاده از کلمات عربی در متن موزیکش بوده و با شرایط حاکم کاملا ضروری در غیر اینصورت عاقبتی جز شادمهر و ناصر عبدالهی و ... در انتظارش نبود.!!!!

-- William ، Jan 26, 2009 در ساعت 09:30 PM

نامجو با این حرکتش فقط انعطاف پذیری دنیارو به ما نشون داد.معذرت خواهیشم فکر کنم به خاطر ادامه بقا بوده...

-- 4fshin ، Jan 29, 2009 در ساعت 09:30 PM

namjoo take.har kas edeash mishe biyad ye kar mese toranj bede biroon.namjoo doooooooooset darim

-- بدون نام ، Apr 4, 2009 در ساعت 09:30 PM

بعضی وقتها باید رفت

-- manson ، Apr 24, 2009 در ساعت 09:30 PM

اقایی سلیمی چه از هنر ما باقی مونده... فقط حرف میزنید... چرا جرات حرف زدن به اون کسایی که دین و قران ما رو گذاشتن سپر خودشون رو ندارید.... هیچ حدیثی نیست که که اینو تصدیق کنه.. شما که خدا نیستین و قران هم مال شما نیست به نظر من موسیقی راهی برای رسیدن به خدا است..

-- هنر بی نوا ، Jul 15, 2009 در ساعت 09:30 PM