رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۷ دی ۱۳۸۷
هفت چهره هفته

کریس رونالدو، سلطان فوتبال شد

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه کریستیانو رونالدو است که با عنوان بهترین بازیکن ۲۰۰۸ کلکسیون افتخاراتش کامل شد. دیگر چهره‌های این هفته استیوجابز مدیرشرکت اپل، مارتا ویرا بهترین بازیکن زنان جهان، اسامه بن لادن رهبرالقاعده، جین رابینسون اسقف ایالت نیوهمپشایر، لیواگوستی سفیر سوئیس در ایران و کیت وینسلت برنده جایزه گلدن گلاب است.

کریس رونالدو در اوج آسمان‌ها

پرونده موفقیت‌های خیره‌کننده کریستیانو رونالدو با دریافت عنوان بهترین بازیکن فوتبال جهان در ۲۰۰۸ کامل شد. رونالدو در این سال موفق شد که با منچستر یونایتد قهرمان اروپا شود و جام باشگاه‌های اروپا را در دستان خود بگیرد، سپس در جام باشگاه‌های جهان نیز قهرمان شود.


کریستیانو رونالدو، بهترین بازیکن فوتبال جهان در سال ۲۰۰۸

او همچنین کفش طلا و توپ طلای فوتبال اروپا را نیز درو کرد تا به بازیکنی رویایی تبدیل شد. او پس از آنکه موفق شد با ۹۳۵ امتیاز بالاتر از مسی، تورس، کاکا و ژاوی به عنوان برترین بازیکن سال ۲۰۰۸ جهان دست پیدا کند، گفت: «این یک لحظه فوق‌العاده در زندگی من است و این عنوان را به خانواده‌ام، دوستانم و هم تیمی‌هایم تقدیم می‌کنم.»

کریستیانو رونالدو البته به ارزش‌های مربی و باشگاهش نیز احترام گذاشت و گفت: «تجربه فرگوسن یک عامل بسیار مهم به شمار می‌آید. بردن عنوان برترین بازیکن سال جهان اوج یک دوره شگفت‌انگیز برای من به حساب می‌آید. واقعا خوشحالم و به خودم می‌بالم در خصوص آنچه با تیمم انجام داده‌ام و آنچه برده‌ایم. خوشحالم از اینکه بخشی از تاریخ باشگاهی چون منچستریونایتد هستم.»

در همین زمینه روزنامه مارکا به نقل از خبرگزاری فارس، انتخاب رونالدو را به علت داشتن حامیان مالی قوی دانست و نوشت: «کریستیانو رونالدو بازیکن بزرگی است. گل‌های دیدنی، حرکات تکنیکی و تاکتیک‌پذیری وی غیر قابل انکار است، اما در سطح برترین‌های جهان فوتبال این ویژگی‌ها دیگر برگ برنده یک بازیکن نیست. کسانی که به عالم تبلیغات تن نمی‌دهند خود به خود از فهرست برترین‌ها حذف می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان فوتبال جهان بی‌تجربه بودن لیونل مسی در داشتن حامی مالی بزرگ و بی‌اهمیتی وی به تبلیغات را علت اصلی عدم انتخابش در مراسم برترین‌های سال دانسته‌اند. وقتی رونالدو با کمتر از نصف ثروت کنونی خود می‌تواند منزل مسکونی، اتومبیل و سهام لیونل مسی در بازار بورس بارسلونا را خریداری کند، مسلم است که فیفا در پشت پرده نمی‌تواند بی‌طرف عمل کند.»

ساعتی بعد از انتخاب رونالدو خبر پیشنهاد اغوا کننده رئال مادرید منتشر کرد پدراگ میاتوویچ، نایب رئیس باشگاه رئال با وکیل این بازیکن صحبت کرده و پیشنهاد ۸۵ میلیون یورویی خود را رسماً تقدیم وى کرده است. دیوید گیل مدیر کل اجرایی باشگاه منچستر یونایتد که در چین به سر می‌برد، این پیشنهاد را رد کرده است. اما تا فصل آینده فوتبال اروپا روزهای زیادی مانده و این رقم هر باشگاهی را وسوسه خواهد کرد.

کریستیانو رونالدو در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

مارتا هت تریک کرد

مارتا ویرا داسیلوا ملقب به «مارتا» موفق شد برای سومین بار پیاپی به عنوان بازیکن فوتبال زنان جهان شناخته شود. این عنوان بی‌نظیر در حالی برای یک فوتبالیست زن تکرار می‌شود که فوتبالیست‌های مرد نتوانسته برای سه سال پیاپی بهترین بازیکن فوتبال جهان شوند.


مارتا ویرا داسیلوا ملقب به «مارتا»، بهترین بازیکن فوتبال زنان جهان در سال ۲۰۰۸

مهاجم تیم ملی فوتبال برزیل با کسب ۱۰۰۲ امتیاز جایزه خود را از دست فرانتس بکن‌باوئر، قیصر فوتبال آلمان دریافت کرد. مارتا با توجه به این موفقیت با برگیت پرینتس، ستاره تیم ملی زنان فوتبال آلمان همگام شده است. پرینتس در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، عنوان بهترین فوتبالیست جهان را از آن خود کرده بود. مارتا در مراسم انتخاب بهترین‌های فوتبال جهان ۱۰۰۲ امتیاز کسب کرد. پس از او نیز «بیرگیت پیریتز» از آلمان با ۳۲۸ امتیاز، «کریستیانه» از برزیل با ۲۷۵ امتیاز، «نادین آنگنر» آلمانی با ۱۹۸ امتیاز و «کلی اسمیت» از انگلیس با ۱۵۰ امتیاز در رده‌های بعدی ایستادند .

مارتا ویه را داسیلوا ۲۳ سال سن دارد و از سال ۲۰۰۲ در تیم ملی برزیل توپ می‌زد. او تاکنون موفق شده در ۴۵ بازی ملی ۴۷ گل به ثمر برساند. مارتا در ژانویه سال جاری با یک پیشنهاد جالب از تیم آمریکایی لوس انجلس روبرو شده و ممکن است که باشگاه سوئدی خود اوما را پس از چهار سال ترک کند. مارتا در جام جهانی ۲۰۰۷ موفق شده بود که توپ و کفش طلای زنان را از آن خود کند. او پس از فوتبال به تنیس علاقه دارد و عاشق گیتار است.

مارتا در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

اولین پیام صوتی بن لادن در سال ۲۰۰۹

اسامه بن لادن با نخستین پیام صوتى خود در سال ۲۰۰۹ خبرساز شد. رهبر القاعده در این پیام ۲۲ دقیقه‌اى از مسلمانان جهان خواست تا به جهاد علیه اسرائیل بپردازند. او همچنین در این پیام به انتقاد از رهبران عربی پرداخت و گفت حکومت‌های عرب در راه «اقدام مردم برای آزادی فلسطین» مانع تراشی می‌کنند.


اسامه بن لادن، رهبر القاعده

بن‌لادن در پیام خود خطاب به ساکنان باریکه غزه گفت: «ما شما را تنها نمی‌گذاریم. جهاد مقدس فرزندان شما علیه ائتلاف صهیونیست‌ها و جنگجویان صلیبی، یکی از دلایل این تحرکات ویرانگر دشمن ما است. این جنگ می‌تواند ده‌ها سال ادامه یابد.»

این پیام که تحت عنوان «نداى جهاد براى متوقف کردن تجاوز به غزه» پخش شد بازتاب فراوانی در رسانه های جان داشت. اهمیت این پیام از آن روست که در پایان دوران ریاست جمهوری جورج بوش پخش می‌شود. جورج بوش وعده داده که مسئول اول حمله به ساختمان‌های تجارت جهانی در ۱۱ ستامبر را دستگیر یا بکشد، اما به نظر می‌رسد که این وعده بی‌سرانجام ماند.

باراک اوباما اما وعده داده که زندگی بن لادن طولانی نخواهد بود و همه تلاش خود را برای دستگیری وی به کار خواهد بست. گفته می‌شود که اسامه بن لادن در مکانی میان مرز افغانستان و پاکستان پنهان شده است.

اسامه بن لادن در ۱۰ مارس ۱۹۵۷ در ریاض عربستان به دنیا آمد. او در یک خانواده ثروتمند متصل به پادشاهی عربستان بزرگ شد و در دانشگاه عبدالعزیز عربستان اقتصاد خوانده است. برخی منابع خبری از جمله سی ان ان تعداد فرزندان وی را تا ۲۶ نفر تخمین زدند و برخی نیز تا ۱۴ فرزند را برای وی گمان زده‌اند.

اسامه بن لادن در ویکی پدیا

آغاز به کار اولین سفیر زن اروپایی با روسری

آغاز به کار اولین سفیر زن اروپایی در تهران با استقبال رسانه‌های بین‌المللی مواجهه شد و آنها این خبر را به شکل وسیعی بازتاب دادند. خانم لیواگوستی سفیر سوئیس، با تسلیم رونوشتی از استوارنامه‌اش به وزیر خارجه ایران، دومین زنی است که در تاریخ جمهوری اسلامی به عنوان سفیر یک کشور خارجی در این کشور مشغول به کار می‌شود. پیش از این خانم «آلاری کول» به عنوان سفیر سیرالئون در ایران مشغول به کار شده بود.


خانم لیواگوستی سفیر سوئیس در تهران

خانم لیواگوستی ماموریت خود در تهران را نشانه توانایی زنان در ایفای نقشی مهم در جهان تحت تسلط مردان دانسته است. وی گفته که برای حفظ موقعیت دیپلماتیک خود و رعایت قوانین جمهوری اسلامی، برای پوشاندن موهایش از روسری استفاده خواهد کرد. این مسئله با انتقاد فعالان حقوق زنان و برخی از مقامات سوئیسی رو به رو شده است.

مهرماه امسال ۴۷ زن مهاجر ایرانی در کشور‌های غربی از وی خواسته‌ بودند که با «حجاب اجباری» در ایران مقابله کند و به آن تن درندهد. سفیر جدید سوئیس در ایران در پاسخ به نامه این زنان آورده بود: «همۀ دیپلمات‌های زن و مرد در سراسر دنیا موظف به رعایت قوانین کشور محل ماموریت خود هستند. این شامل من هم می‌شود و به این ترتیب من وظیفه خواهم داشت که در اماکن عمومی، قانون پوشش موی سر را رعایت کنم.»

اهمیت فعالیت سفیر جدید سوئیس از آن روست که سوئیس از سال ۱۹۸۰حافظ منافع آمریکا در ایران و از سال ۱۹۷۹ حافظ منافع ایران در مصر است.

سایت ایران در جهان از قول روزنامه تریبون دو ژنو نوشته است :«مادام آگوستی از زمان کودکی دیپلمات بوده است. در هتل گریسون پدر ومادرش، در میان توریست‌ها بزرگ شد و علاقه‌اش به فرهنگ‌های خارجی از همان زمان به صورتی طبیعی ایجاد شد.

کمی بیشتر از سه ماه مانده به ورود رسمی به منصبش او که وکالت خوانده است، چهل و هفت ساله، فارسی‌اش را جلا می‌دهد و از همین حالا وقتی از رفتنش سخن به میان می‌آید چشمانش برق می‌زند. این دیپلمات برازنده با کت و دامن آبی‌اش، با عینک سیاه شیکش به درستی می‌داند که در کشور آخوندها او سفیر زنان هم خواهد بود.

خانم آگوستی مشاور سوئیس در نمایندگی سوئیس درسازمان ملل در نیویورک، و بعد جایگزین رئیس نمایندگی سفارت در قاهره بوده است. همین طور در زمان اقامتش در مصر بوده که اولین پسرش را به دنیا می‌آورد.

دوجایزه گلدن گلاب برای کیت وینسلت

شصت‌وششمین مراسم سالانه اعطای جوایز گلدن گلوب آمریکا با یک شگفتی برای کیت وینسلت، بازیگر مشهور انگلیسی همراه بود، او که طی سال‌های گذشته ۵ بار نامزد جوایز گلدن گلوب و اسکار شده بود و هربار در کسب آنها ناکام بود، توانست دو جایزه از آن خود کند.


کیت وینسلت، بازیگر مشهور انگلیسی / عکس از سایت یاهو

«وینسلت» جایزه بهترین بازیگر زن یک فیلم درام را برای «جاده‌ انقلابی» و هم‌چنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای فیلم «کتاب‌خوان» به‌دست آورد. او هنگامی که اشک در چشمانش حلقه زده بود و هیجان بسیاری هنگام دریافت جایزه برای فیلم «خواننده» داشت گفت: «فکر می‌کردم که بی‌تردید «آن هاتاوی» برنده این جایزه خواهد بود، من حقیقتاً فکر می‌کنم که در حال خواب دیدنم.»

جوایز گلدن گلوب که از سوی انجمن مطبوعات خارجی هالیوود (HFPA) به بهترین‌های سینما و تلویزیون اهدا می‌شود، بعد از جوایز اسکار، مهم‌ترین رویداد سینمایی آمریکا به شمار می‌رود. کیت الیزابت وینسلت مشهور به رز انگلیسی با ۱۶۸ سانتی‌متر قد یکی از بازیگران مشهور هالیوود است که در ۵ اکتبر ۱۹۷۵ برکشایر انگلیس به دنیا آمد. او بازیگری را در سال ۱۹۹۵ آغاز کرد، اما با فیلم تایتانیک در سال ۱۹۹۷ چهره شد.

در سال ۱۹۹۸ در فیلم «شکسپیر عاشق» و در سال ۱۹۹۹ در فیلم آنا و پادشاه بازی کرد. او در سال ۱۹۹۸ با جیمز تریپلتون دستیار کارگردان ازدواج کرد. آنها در سال ۲۰۰۰ صاحب یک دختر شدند و در سال ۲۰۰۱ از یکدیگر جدا شدند. کیت در سال ۲۰۰۳ با سم مندز کارگردان ازدواج کرد و حاصل این ازدواج هم یک دختر بود.

کیت وینسلت در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

استیوجابز گرفتار سرطان لوزالمعده

خبر درمان لوزالعمده استیو جابز باعث شد تا باردیگر نام وی در رسانه‌های بین‌المللی مطرح شود، در حدود پنج ماه بود که از مدیرشرکت اپل خبری نبود، اما این روزها سرطان لوزالمعده فعالیت‌های یکی از مشورترین افراد فناوری جهان را تحت تاثیر قرار داده است.


استیو جابز، مدیرشرکت اپل / عکس از ویکی‌پدیا

خبرنگاران عادت دارند تا هر بار از او خبر جدیدی در مورد فناوری‌های تولید شده در شرکت اپل بگیرند، اما استیوجابز در هفته گذشته قسمتی از لوزالمعده خود را برداشت تا بار دیگر بتواند فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. با این همه استیو جابز هر روز اختیارات مدیراجرایی اپل، تیم کوک را افزایش می‌دهد.

جابز از سال ۲۰۰۴ درگیر سرطان لوزالمعده بوده و باید برای تنظیم قند خون خود انسولین بزند. با توجه به کاهش ۱.۷ درصدی حجم تجارت در آمریکا، شرکت اپل نیز با رکود اقتصادی روبه رو بوده است. به نوشته بلومبرگ جابز همچنین اعلام کرده که در مارس ۲۰۰۹ وضعیت حضور خود را در شرکت اپل مشخص خواهد کرد.

استیون پاول جابز در ۲۴ فوریه ۱۹۵۱ به دنیا آمد. او به همراه استیو وزنیاک با بنیان گذاشتن شرکت اپل در سال ۱۹۷۶ و ارائه‌ رایانه اپل II، مورد توجه قرارگرفت. جابز با «لورِن پاوِل» در تاریخ ۱۸ مارس ۱۹۹۱ ازدواج کرده است و این زوج دارای سه فرزند هستند. جابز، بر خلاف ادعای برخی، با وجود اینکه گوشت قرمز نمی‌خورد، گیاه‌خوار نیست. ولی گاهی غذایش از گوشت ماهی است.

استیوجایز در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

اسقف همجنسگرا مسئول مراسم دعای اوباما

انتخاب یک اسقف همجنسگرا در مهمانی مقدماتی معرفی باراک اوباما به مقام ریاست جمهوری دعوای میان طرفداران همجنسگرایی و ضدهمجنسگرایی را دامن زده است. این مقام روحانی مسئول اجرای مراسم دعا خواهد بود که بعد ازظهر یکشنبه‌ برگزار می‌شود.


جین رابینسون اسقف ایالت نیوهمپشایر / عکس از ویکی‌پدیا

مراسم دعاگزاری بر پله‌های ساختمان لینکلن مموریال در شهر واشنگتن دی سی انجام خواهد گرفت. اسقف رابینسون در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت در دعای خود از انجیل استفاده نخواهد کرد زیرا این کتاب منحصر به مسیحیان است در حالیکه شهروندان آمریکایی به ادیان مختلف تعلق دارند.

پس از آنکه دفتر باراک اوباما برای مراسم دعاگزاری یک کشیش محافظه کار به نام ریک وارن را برگزید، این تصمیم مورد اعتراض همجنسگرایان قرار گرفت. وی یکی از مخالفان سرسخت حق ازدواج همجنسگرایان است. سپس جین رابینسون اسقف ایالت نیوهمپشایر که از شاخه‌ مسیحی اپیسکوپال است به عنوان مسؤول اجرای مراسم دعا انتخاب شد.

«جین‌ رابینسون‌» کشیشی است‌ که‌ پیش‌ از این‌ ازدواج‌ کرده‌ و از همسر سابق‌ خود دارای دو دختر است‌ ولی در حال‌ حاضر با «مارک‌ اندرو» یکی از کارمندان‌ ایالتی و دستیار یک‌ اسقف‌ بازنشسته‌ بطور مشترک‌ زندگی می‌کند. او که ۶۱سال سن دارد با مارک اندروعقد مدنی (ازدواج غیر رسمی اما ثبت شده در محضر دولتی) بسته است. این دو بیست سال است که با یکدیگر زندگی می‌کنند.

انتخاب جین رابینسون از آن روی دارای اهمیت است که اوباما با این انتخاب جالب همجنسگرایانی را گرفته که جورج بوش با آنها مخالف بوده است. در همین حال برخی مسیحیان این اقدام اوباما را شرم‌آور توصیف کردند و آن را بر طبق کتاب مقدس گناه دانستند. در مهمانی غروب یکشنبه خوانندگان مشهوری از جمله بیانسه، بونو و شاکیرا حضور خواهند داشت.

جین رابینسون در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

Share/Save/Bookmark