رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ خرداد ۱۳۸۸
از تصنیف تا ترانه ـ قسمت هفدهم

شایعه‌ی پرواز «پرستو»

محمود خوشنام

در برنامه‌های پیشین از نخستین جوانه‌های موسیقی پاپ در ایران سخن گفتیم و دیدیم که چگونه سیر تکوینی آن از جواد بدیع‌زاده به ویگن دردریان رسیده است.

Download it Here!

حالا تا از ویگن به پاپ‌سازان گروه طنین برسیم با دو سه تن دیگر روبه‌رو می‌شویم که هر کدام به نوعی در تنوع و تداوم بخشیدن به پاپ ایرانی کارساز بوده‌اند.

کمابیش هم‌زمان با ویگن و یا شاید کمی پس از او، منوچهر سخایی با خواندن یک ترانه‌ی نیمه‌محلی به نام «پرستو» به شهرت رسید.

«پرستو» را عطالله خرم گویا با الهام از یک ترانه‌ی بلوچی یا کردی بنا به دو روایت ساخته بود. ولی نوع کار با آنچه او برای ویگن تنظیم می‌کرد متفاوت بود و بیشتر به سنت موسیقی ایرانی و به ویژه شاخه‌ی محلی آن وابسته بود.


منوچهر سخایی

متن «پرستو» را سیروس آرین‌پور سروده بود و جالب است همان چیزی که باعث شهرت روز افزون «مرا ببوس» شد در کار شهرت پرستو نیز کارگر افتاد.

می‌گفتند متن پرستو نیز برای برادر منوچهر که از افسران فراری یا اعدامی بوده، سروده شده است.

با آن‌که هم عطالله خرم، آهنگساز و هم سیروس آرین‌پور، ترانه‌سرا این شایعات را نادرست خوانده بودند و باز با آن‌که در متن اصلی صحبت از خال سیاه و گلوبند طلا به میان می‌آید ولی باز هم تأثیر و دوام شایعه همچنان پابرجاست.

پرستویی شد و پرزنون رفت
به صحراهای بی‌نام و نشون رفت
حریفان پیش من با طعنه می‌گن
ستاره شد به طاق آسمان رفت

منوچهر سخایی در عرصه‌ی موسیقی پاپ به عنوان تهیه کننده نیز فعال بوده است. گروه زنگوله‌ها را در تلویزیون ایران بنیاد کرده و گویا در گروه دیگری به نام اعجوبه‌ها نیز همکاری داشته است.

منوچهر نوع کار ترانه‌خوانی خود را این‌گونه تعیین می‌کند: بیش از تکیه کردن به ریتم‌های تند وارداتی، بهره گرفتن از ملودی‌های بومی و نوستالوژیک ایرانی.

«‌باور مکن» نام یکی دیگر از خوانده‌های منوچهر سخایی است. در این برنامه، بخشی از آن را با هم می‌شنویم.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خيلي فوق‌العده و نوستالژيك بود!
بسيار آهنگهاي زيبايي ساخته‌اند جناب سخايي! فوق‌العاده بود، من آهنگ باور نكن رو بسيار دوست دارم؛
ممنون

-- ميم ، Feb 6, 2009 در ساعت 12:00 PM

اي خوشنام عزيز!
كار هاي تو مارا به موسيقي،به ميهن و به زمانه پيوند مي دهد.شنيدن اين كارها گويي كه هويت بخش اند و همه آن ها چشم ها را پر از اشك مي كنند.دست مريزاد!

-- كيومرث ، Feb 7, 2009 در ساعت 12:00 PM

حال که از افراد خوشنام و تقریباً فراموش شده هنر موسیقی پاپ ایران یاد می کنید، بد نیست از گمنام هایی که کار چندانی ارائه ندادند اما هنرمندان قابلی بودند نیز یادی بشود. یکی از این افراد فریدون فرهی خواننده ترانه بادبادک در سالهای میانه 50 خورشیدی است.

-- شهاب منزوی ، Feb 8, 2009 در ساعت 12:00 PM

محمود جان چه تصادف دلپذیری.پس از سالها باز با تو همسخن می شوم.وبناگزیرکوتاه و فشرده.اما دلم گپ مفصل می خواهد و دلتنگتم.عزیزجان شعر پرستو بیاد سرگرد سخایی که افسری مصدقی بود ودر کرمان به دست اوباش در 28 مرداد در خیابان" لینچ " و بوضع فجیعی کشته شد سروده شده.برای پخش در رادیو چند جای آن را آن روز ها به اجبار دستکاری کردیم.از جمله به جای "هنوزم قپه هات" گذاشتم "گلو بند طلات".عطائله خرم که اسمش را ذکر کرده ای روحش از این حرفها خبر نداشت وبدنبال کسب و کارش بود.من می دانستم و منوچهر که آن وقتها خبر نگار کیهان بود و در جرگه دوستان مطبوعاتی ما (من وایرج نبوی و پهلوان و سرفراز و...)

-- سیروس آرین پور ، May 23, 2009 در ساعت 12:00 PM