تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به «ضرب و شتم» دانشجویان

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران درباره خشونت‌های روز دوشنبه دانشگاه امیرکبیر بیانیه صادر کرد.

این کمپین روز چهارشنبه اعلام کرده است که در این روز نیروهای دولتی که توسط «بسیج دانشجویی و چماق بدستانی» که از خارج از دانشگاه به محیط دانشگاه آورده شده بودند، پشتیبانی می‌شدند، به طور خشونت‌باری با دانشجویان معترض برخورد کرده‌اند.

هادی قائمی سخنگوی این کمپین گفته است که دولت آقای احمدی‌نژاد از «فرط استیصال» تلاش دارد که قبل از انتخابات پیش رو در ماه خرداد، همه صداهای مستقل را به هر بهانه قابل تصوری «خفه» کند.

این بیانیه یک روز پس از آن‌که نیروهای امنیتی به خانه چهار دانشجوی امیرکبیر؛ احمد قصابان، نریمان مصطفوی، مهدی مشایخی و عباس حکیم‌زاده حمله کرده و آنها را بازداشت کردند، منتشر می‌شود.

این چهار نفر از اعضای سابق و فعلی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هستند.

چهار دانشجوی دیگر دانشگاه امیرکبیر؛ مجید توکلی، حسین ترکاشوند، اسماعیل سلمان‌پور و کورش دانشیار از ۱۷ بهمن ماه ۱۳۸۷ تاکنون در اوین در بازداشت هستند و طبق گزارش‌ها در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند.

انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر در بیانیه خود آورده است که «نیروهای اقتدارگرا بدانند که با این اعمال نمی‌توانند خواسته‌های به حق دانشجویان را سرکوب نموده و دانشگاه را تبدیل به قبرستان کنند»

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران اعلام کرده که نگران سلامتی بازداشت شدگان و احتمال شکنجه دانشجویان دربند است.

موج جدید بازداشت دانشجویان از دوشنبه هفته جاری پس از آن‌که گروهی از آنها در مخالفت با دفن «شهدای جنگ» در دانشگاه امیرکبیر دست به تحصن زدند، آغاز شده است.

منابع دانشجویی می‌گویند که ۷۰ دانشجو روز دوشنبه دستگیر شده‌اند که تاکنون ۴۰ نفر از آنها آزاد شده‌اند.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر روز چهارشنبه با صدور اطلاعیه‌ای به بازداشت چهار عضو سابق و فعلی خود که روز گذشته در حمله‌ای غافلگیرانه دستگیر شده‌اند، واکنش نشان داده است.

این انجمن در بیانیه خود آورده است که «نیروهای اقتدارگرا بدانند که با این اعمال نمی‌توانند خواسته‌های به حق دانشجویان را سرکوب نموده و دانشگاه را تبدیل به قبرستان کنند.»

سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر گفته است که دولت آقای احمدی‌نژاد از «فرط استیصال» تلاش دارد که قبل از انتخابات پیش رو در ماه خرداد، همه صداهای مستقل را «خفه» کند

در این بیانیه همچنین بار دیگر به دفن «شهدای جنگ» در دانشگاه‌ها، ضرب و شتم دانشجویان و بازداشت گروهی از آنها اعتراض شده است.

این انجمن از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که هر چه زودتر دانشجویان بازداشت شده را آزاد کند.

گروهی از دانشجویان در ایران بر این باور هستند که خاکسپاری قربانیان جنگ در دانشگاه‌ها نوعی «سوء‌استفاده از این افراد است» و زمینه‌ای برای «سرکوب فعالیت‌های مستقل دانشجویی» در جمهوری اسلامی.

این در حالی است که موافقان معتقدند که دفن «شهدا در دانشگاه‌ها» قدردانی از کسانی است که در جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

دو سال پیش از این، مراسم خاکسپاری سه «شهید گمنام» در محوطه دانشگاه صنعتی شریف، با برخورد میان موافقان و مخالفان به خشونت کشیده شد.

مخالفان دفن «شهدای» جنگ در دانشگاه‌ها همچنین معتقدند که چنین اقدامی، محدودیت‌های بیشتری را به فضای دانشگاه تحمیل می‌کند.

Share


در همین رابطه:
«بازداشت» ده‌ها دانشجوی دانشگاه امیرکبیر

نظرهای خوانندگان

فاجعه ی و حشتناکی در دانشگاه امیرکبیر اتفاق افتاده.
اما شما فقط به دو خبر اکتفا کرده اید.
چرا؟
عزیزترین جوانهای آن مملکت ،حالا احتمالاسخت ترین شکنجه ها را دارند تحمل می کنند

-- م ، Feb 25, 2009

از صدر اسلام خشونت و وحشيگري جزو ارزش‌هاي غير قابل انكار و البته مايه‌ي مباهات حكومت‌هاي اسلامي بوده،
شهدا متعلق به انقلاب نيستن كه ازشون اينطور سوء‌استفاده بشه، اونها عزيزان ملت هستن و نبايد اجازه داد به اين شكل كثيف رژيم ازشون براي نفوذ به دانشگاه‌ها استفاده كنه

-- آقا ، Feb 25, 2009

پوشش خبری این رویداد از طرف رسانه های فارسی زبان واقعا اندک بوده. رسانه های وابسته به نظام هم که فقط دروغ پردازی می کنند. بی بی سی و بقیه هم که فقط دنبال اخبار انرژی هسته ای و روابط ابران و آمریکا و این مزخرفات هستند. واقعا از کی میشه خبر گرفت؟

-- آرش ، Feb 26, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)