رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ آذر ۱۳۸۹

مراسم امانت‌سپاری خاکستر شجاع‌الدين شفا

در ساعت سه بعد از ظهر روز جمعه گذشته، طی مراسمی در قبرستان مونپارناس پاريس امانت‌سپاری خاکستر شجاع‌الدين شفا با شرکت گروهی از ايرانيان ساکن اروپا، آمريکا و کانادا و داريوش شفا، فرزند او برگزار گرديد.

در اين مراسم، داريوش شفا، فرزند ارشد شجاع‌الدين شفا، طی‌ سخنانی گفت که پدرش در بستر مرگ سفارش کرده بود که پس از مرگ پيکرش خاکستر شود، و اين خاکستر در اولين زمان ممکن به ايران بازگردانده شده و به خاک ايران سپرده شود.


داريوش شفا، افزود که در حال حاضر، و تا زمانی‌ که چنين حاکميتی بر ايران حکمفرما است، انجام اين مهم ممکن نيست، و اجرای خواسته اين کوشنده فرهنگ و تاريخ ايران برای مدتی‌ به تعويق می‌افتد.

داريوش شفا گفت تا آن‌زمان اين خاکستر در مونپارناس پاريس به امانت سپرده می‌شود.

داريوش شفا برنامه‌های آينده خود را برای ايجاد يک سازمان فرهنگی‌ به نام پدرش، اعلام کرد

فرزند شجاع‌الدين شفا به حاضران گفت که اميدوار است در آينده‌ای نه چندان دور، افتخار اين را داشته باشد که همگان را برای مراسمی مشابه، ولی‌ اين بار بر خاک ايران، و در زير نگاه قله پر برف دماوند، دعوت کند.

داريوش شفا گفت: «آن‌ روز روز آزادی ايران است و در آن روز اطمينان دارم همه ايرانيان آزاده، گرمای روح شادان شجاع الدين شفا را، نه چندان دور از خود، احساس خواهند کرد.»

در مورد سنگ روی آرامگاه شجاع‌الدين شفا، فرزند او گفت که تصميم گرفته شده است که طرح و نوشته روی اين سنگ به نظرخواهی همگانی گذارده شود.

وی افزود در اين راستا و به مدت دو ماه همه ايرانيان می‌توانند طرح و نظر خود را روی سايت و آدرس فيس‌بوک شجاع‌الدين شفا بگذارند.

داريوش شفا گفت پيشنهادات رسيده در ديدگاه همگان خواهد بود و در پايان اين همه‌پرسی‌، يک پيشنهاد، و يا مجموعه‌ای از چند طرح، انتخاب می‌شود و سنگ روی آرامگاه بر اساس آن حکاکی شده، و در سالگرد درگذشت وی طی‌ مراسمی نصب خواهد شد.


داريوش شفا، فرزند ارشد شجاع‌الدين شفا

پس از اين مراسم، جلسه گفت‌وگويی برگزار شد که طی‌ آن داريوش شفا برنامه‌های آينده خود را برای ايجاد يک سازمان فرهنگی‌ به نام پدرش، اعلام کرد و گفت که اين سازمان به هيچ‌وجه جنبه سياسی و عقيدتی‌ ندارد و در همان راستای روشنگری پدرش فعاليت خواهد کرد.

وی افزود که از همه ايرنيان آزاده برای همکاری با اين سازمان دعوت خواهد شد.

شجاع‌الدين شفا در ۱۲۹۷ خورشيدی در قم به دنيا آمد. او پس از فارغ‌التحصيلی در رشته ادبيات فارسی، تحصيلاتش را در در بيروت و فرانسه ادامه داد.

شجاع‌الدين شفا تا سال ۱۳۵۷، سال انقلاب ايران، نزديک به شصت عنوان ترجمه و تأليف خود را منتشر کرد.

وی مترجم کتاب سه جلدی کمدی الهی شاهکار ادبيات ايتاليايی، اثر دانته آليگيری به زبان فارسی است.

همچنين آثاری از گوته (ديوان شرقی و غربی) و آندره ژيد و شاعران رومانتيک فرانسه مانند لامارتين و شاتوبريان را نيز به فارسی درآورده‌است.

وی قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷، عهده‌دار سمت‌های علمی فرهنگی مختلفی بود؛ از جمله مدتی دبيرکل شورای فرهنگی سلطنتی بود و همچنين رياست کتابخانه ملی پهلوی را بر عهده داشت که بعد از کتابخانه مجلس شورای ملی بزرگ‌ترين کتابخانه کشور به شمار می‌رفت.

وی پس از انقلاب به‌ويژه در عرصه فرهنگ و ادب با نظام اسلامی ايران به مبارزه پرداخت و در مخالفت با موازين اعتقادی جمهوری اسلامی چندين کتاب منتشر نمود و تا پايان عمر در فرانسه زندگی کرد.

شجاع‌الدين شفا شامگاه جمعه ۲۷ فروردین در سن ۹۲ سالگی در پاریس درگذشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من يك نظر خاصّ ميگذارم.همه ما از افراطها و تفريطها ضربه هايی مهلك خورديم.

-- بدون نام ، Nov 22, 2010 در ساعت 02:32 PM

اگر قرار بود کسانی به سخن دل خود گوش کنند می بایست دهها ملیونها ایرانی در تشییع خاکستر شفا حضور پیدا می کردند. شجاع الدین شفا یکی از ستارههای درخشان تاریخ ایران بود. او به حتا کسانی که وانمود می کردند یا می کنند دشمن اویند، یا مجبورند دشمن او باشند خوراک فکری رساند. آنچه مسلم است، آنچه تردیدی در آن نیست این است که شفا یکی از ماندگارترین شخصیت های این دوران سیاه اسلام نانجیب محمد است. سخنان شفا نه تنها امروز که خصوصا در فردا و در فرداهای دور مورد عشق و علادقه و مداقه و کابلد شکافی عمیق ایرانیان قرار خواهد گرفت. شفا البته در سالهای آینده نیز دوستان و دشمنان زیادی خواهد داشت. اما آنچه مهم است این است که حتا دشمنان شفا نیز یواشکی برای دفاع از خود از اندیشه های شفا استفاده خواهند کرد. شفا، شفای درد بیدرمان امروز ایران بود. یادش گرامی و راهش پر از ایرانی باد.

-- بدون نام ، Nov 23, 2010 در ساعت 02:32 PM