رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۵ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

گودبای پارتی مانوک خدابخشیان

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر سیزدهم ژوئیه ۱۹۷۸میلادی

مانوک خدابخشیان برای گرفتن فوق لیسانس به آمریکا می‌رود

نشریه اطلاعات خارج کشور در تاریخ ۲۲ تیرماه نوشت: «ماجرای خداحافظی مانوک خدابخشیان فوتبال‌شناس معروف و مبتکر برنامه پربیننده تلویزیونی «ورزش از نگاه دو» مثل بازی خداحافظی اغلب فوتبالیست‌های ملی‌پوش ما مرتب تکرار می‌شود.

اگرچه میهمانی گرم دیشب ایرج گرگین مدیر رادیو تلویزیون شبکه دو به افتخار مانوک در رستوران جام جم را می‌توان خداحافظی واقعی خواند، ولی دوستان و همکاران منتظرند تا روز یکشنبه 25 تیر که مانوک سفر دو ساله‌اش را شروع می‌کند در دو، سه میهمانی آخرین خداحافظی او شرکت کنند.

مانوک که لیسانس ادبیات دانشگاه اصفهان را داراست در رشته فوق‌لیسانس وسایل ارتباط جمعی دانشگاه مینه‌سوتا تحصیل خواهد کرد و در این راه قطبی و گرگین انصافا برایش سنگ تمام گذاشتند.

همسر مانوک که چند ماه زودتر راهی آمریکا شد، اگر می‌دانست شوهرش مرتب «گودبای‌پارتی» می‌دهد و به بهانه خداحافظی با همه دختران و زنان روبوسی می‌کند، قطعا سفرش را به تعویق می‌انداخت.»

حمله شدید نمایندگان اصناف به نهاوندی و جناح جدید

حملات به نهاوندی و گروه بررسی مسایل ایران و جناح جدید حزب رستاخیز پس از انتشار گزارشات انتقادی آن گروه به سیاست‌های دولت و حزب رستاخیز همچنان ادامه دارد.

نمایندگان جامعه اصناف پایتخت با صدور بیانیه‌ای نهاوندی را متهم به نادیده گرفتن نقش کشاورزان، کارگران و اصناف در جامعه کرده و نوشتند: «سوال ما این ا‌ست که کشاورز دوران انقلاب و رها شده از یوغ ارباب، کشاورز آزاد شده و یا کارگر آزاد صاحب سهم دل‌بسته به شاهنشاه که در مجموع دو سوم جامعه را تشکیل می دهند، قدرت اجتماعی بی‌اهمیت و بی‌شخصیتی شناخته شده و به ارکان ذهنی این دو گروه که در تمام موارد انقلاب دمی از پشتیبانی شاهنشاه دست نکشیده‌اند، هنوز دارای آن‌چنان شخصیتی نیستند که شما آن‌ها را وجه المصالحه حرف‌های نمایشی خودتان قرار می دهید؟"

هوشنگ نهاوندی در دادن گزارشات انتقادی علنی و غیر علنی خود توسط تیمسار مقدم رییس جدید ساواک ترغیب شده است. تیمسار مقدم با اندیشه‌های نسبتا لیبرالی خود خواهان گسترش و ژرفا گرفتن هر چه بیشتر فضای باز سیاسی است و در این راه اپوزیسیون داخل کشور را نیز به تشدید فعالیت‌های سیاسی خود تشویق می‌کند.

دبیر سابق حزب رستاخیز: دموکراسی واقعی باید بر کشور حکمفرما شود

دبیر حزب رستاخیز ملت ایران در استان آذربایجان شرقی دیروز از سمت خود استعفا کرد و از عضویت در حزب رستاخیز نیز کناره گرفت. عین‌الله کاظمی در مورد استعفای خود گفت: «علت اصلی استعفای من اعمال نفوذ مقامات مسئول در امور حزبی و عدم توجه دستگاه‌های اجرایی به تذکرات حزبی می باشد.»

وی افزود: «من از زمانی که به عنوان دبیر حزب رستاخیز در آذربایجان شرقی منصوب شدم، توجهم بیشتر در جهت انعکاس خواست‌ها و نیازهای مردم و از بین بردن نارضایی‌ها بود، اما متاسفانه در عمل مواجه با اشکال‌تراشی‌های متعدد دستگاه‌های اجرایی شدم. به همین جهت تصمیم گرفتم از دبیری و عضویت در حزب کناره‌گیری کنم.

وی همچنین گفت: «من معتقد به استقرار دموکراسی در این مملکت به طور کامل بوده و با اعتقاد به سه اصل بنیادی رستاخیز، لازم می‌دانم تا آزادی قلم و بیان و گفتار به مفهوم واقعی و اصولی به مرحله اجرا درآید. منتها حزب رستاخیز می‌تواند به‌عنوان یک حزب دولتی به کار خود ادامه دهد و به رقابت با احزاب دیگری که لازم است به وجود بیایند و غیر دولتی باشند، بپردازد و در چنین مرحله‌ای است که آزادی کامل و دموکراسی واقعی بر کشور حکمفرما خواهد شد.»

دانشگاه پهلوی برنده‌ی جایزه پروهشی کشور شد

دانشگاه پهلوی شیراز در میان دانشگاه‌های ایران به مقام اول تحقیقات و پژوهش دست یافت و استادان و محققان این دانشگاه برنده جایزه‌ی پژوهشی شدند. جوایز استادان و محققان دانشگاه پهلوی توسط محمود کاشفی وزیر مشاور در امور اجرایی نخست وزیر به آنان اهدا شد.

در میان محققان دانشگاهی دکتر لطفعلی حقیقی استاد میکروب شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه پهلوی و نماینده‌ی ایران در کمیته‌ی بین‌المللی «سیستماتیک باکتریولوژی» برای دومین سال متوالی برنده جایزه و تقدیرنامه وزارت علوم و آموزش عالی کشور شد.

شش تن دیگر از محققان و استادان دانشگاه پهلوی نیز برنده‌ی جایزه شدند. لازم به یادآوری است که بسیاری از رشته‌ها و مدارک تحصیلی دانشگاه پهلوی شیراز مورد شناسایی و برابر مدارک بهترین دانشگاه‌های آمریکا است.

حسن نزیه رییس کانون وکلا شد

سرانجام پس از دو ماه مبارزه‌ی انتخاباتی بین شش گروه از وکلای دادگستری برای انتخاب هیئت مدیره، کانون وکلا رییس خود را شناخت. مبارزات انتخاباتی بین شش گروه: پیشرو، جامعه وکلا، همفکران مستقل، آذربایجانی‌ها، جوان‌ها و گیلانی‌ها، و نزدیک به ۱۲۰۰ وکیل از دو ماه پیش آغاز شد.

در ابتدای این انتخابات، جوان‌ها با تمایلات مارکسیستی به معمرین و پیشرو ها تاختند و هرچه به روز انتخابات (۲۰ خرداد) نزدیکتر می‌شد، مبارزات انتخابی بین گروه‌ها شدت می‌گرفت و هر روز داغتر می‌شد. ابتدا تصور می‌شد که معمرین پیروز خواهند شد، زیرا این گروه چندین دوره عضو هیئت مدیره بوده است، ولی این‌طور نشد و گروه پیشرو، نزدیک به جبهه ملی، انتخابات را برد.

در نخستین جلسه هیئت مدیره جدید کانون وکلای دادگستری حسن نزیه با هشت رای از دوازده نفر حاضر به عنوان رییس کانون وکلا انتخاب شد. آقایان عبدالکریم انواری و هدایت‌الله متین دفتری نیز به ترتیب به سمت نایب رییس اول و دوم کانون وکلا برگزیده شدند. همچنین آقایان صادق وزیری و محمد تقی دامغانی به سمت به ترتیب بازرس اول و دوم و معینی عراقی به سمت منشی برگزیده شدند.


بدین ترتیب کانون وکلا به‌طور کامل در دست مخالفین دولت و نزدیکان جبهه ملی و نهضت آزادی قرارگرفت. نشریه‌ی کیهان با درج بیوگرافی رییس جدید کانون وکلا نوشت: «حسن نزیه رییس جدید کانون وکلا که ۵۷ سال دارد در سال ۱۳۲۳ از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. وی در سال ۱۳۳۱ نماینده ایران در کنفرانس اتحادیه جهانی تامین اجتماعی بود. وی در دوره پانزدهم کانون وکلا که مرحوم متین دفتری ریاست آن‌را به عهده داشت، نایب رییس کانون وکلا بود. حسن نزیه از اعضای موسس جمعیت حقوقدان‌های ایران و جمعیت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر است.

Share/Save/Bookmark