رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ شهریور ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

جبهه ملی انتخابات غیرآزاد را تحریم می‌کند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر دوم سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی


جبهه ملی انتخابات غیرآزاد را تحریم می‌کند

با گذشت چند روز از اعلام انتخابات صددرصد آزاد از سوی شاه و حکومت پهلوی، رهبران جبهه ملی در یک مصاحبه اختصاصی با روزنامه اطلاعات اعلام کردند جبهه ملی انتخابات غیرآزاد را تحریم می کند.

کریم سنجابی در توصیف خط مشی این جبهه گفت: هدف‌های جبهه ملی مبارزه با استعمار و استبداد است.

شاپور بختیار عضو دیگر رهبری جبهه ملی نیز با تاکید بر اینکه جبهه ملی ایران با وحدت نظر و اتفاق و اتحاد همه اعضای آن در راه آرمانهای دکتر مصدق مبارزه می کند، گفت: " جبهه ملی با مبارزات روحانیون پیوند دارد.

داریوش فروهر نیز در مورد وحدت با سایر گروهها اعلام کرد: عضویت کسانی را که با عوامل فساد بیعت داشتند نمی پذیریم.

اطلاعات نوشت: دکتر کریم سنجابی رئیس جبهه ملی، شاپور بختیار مسوول تشکیلات داخل و خارج، دکتر اسدالله مبشری مسوول بازرسی و تفتیش، رضا شایان مسوول امور مالی و داریوش فروهر مسوول اطلاعات و نشریات جبهه ملی است.

تظاهرات گسترده مخالفان در تهران

در روز 28 رمضان مطابق یازدهم شهریور تظاهرات وسیع و گسترده مردم در کلیه شهرهای کشور فضای ایران را متشنج کرد. روزنامه اطلاعات با تیتر «تظاهرات ده هزار نفری در تهران» گزارشی از این تظاهرات را ارائه کرد.

در جریان این تظاهرات که در اکثر کشور برگزار شد، دهها تن از مردم و ماموران کشته و زخمی شدند و گروهی از مردم بازداشت شدند.

مشهد ناآرام ترین شهر کشور بود و در ناآرامی های این شهر چندین تن کشته شدند. در شهر اردبیل یک نفر و در شهر قزوین نیز یک نفر کشته شد.

دکتر باهری: تظاهرات حق مردم است

دکتر باهری وزیر دادگستری در مصاحبه تلویزیونی شرکت کرد و ضمن توضیحات مختلف در مورد تغییرات وزارت دادگستری اعلام کرد تظاهرات حق مردم است و چه مانعی دارد که مردم بیایند عقیده و نظریات خود را ابراز دارند و حتی اجتماع کنند و در اجتماعات خود مطالب خویش را بوسیله سخنرانان مطرح کنند.

همزمان با همین اظهار نظر اولین میتینگ مخالفان مذهبی تشکیل و بدون درگیری خاتمه یافت. سخنان باهری در شرایطی گفته شد که مخالفان اعلام کرده اند که در روز عید فطر قصد راهپیمایی در تهران و کلیه شهرستانها دارند.

پلیس آمریکا 150 دانشجوی ایرانی را بازداشت کرد

یونایتدپرس اعلام کرد حدود 500 نفر از دانشجویان ایرانی تظاهرات خونینی در یکی از خیابانهای اصلی شهر لس آنجلس براه انداختند.

در جریان این تظاهرات 150 تن توسط پلیس بازداشت شدند و حداقل 20 دانشجو بهنگام حمله با ضربات باتوم از ناحیه سر زخمی شدند. روزنامه اطلاعات نوشت که حدود 80 نفر از تظاهر کنندگان صورت خود را بر سطح خیابان گذاشته بودند و به دست های شان دستبند زده بودند و شعارهایی علیه حکومت ایران می دادند. در میان بازداشت شدگان تعدادی از زنان و جوانان نیز به چشم می خوردند.

یکی از دانشجویان گفت که جمعیت تظاهرکننده دانشجویان ایرانی در دانشکده ها و دانشگاههای جنوب کالیفرنیا هستند. این تظاهرات حدود ظهر از ساختمان فدرال آغاز شد و سپس حدود 500 نفر از دانشجویان در حال حرکت بسوی خیابان برادوی آمدند و در نزدیکی موسسه لس آنجلس تایمز مستقر شدند و از همانجا اعتراض خود را به وسایل ارتباط جمعی آمریکا که به نظر آنان اخبار ایران را درست منتشر نمی کنند، آغاز کردند.

یک سخنگوی تظاهر کنندگان اعلام کرد این تظاهرات در اعتراض به آتش سوزی سینمارکس است که وی دولت را عامل آن آتش سوزی می دانست. با درگیری میان پلیس و این گروه و دستگیری 150 تظاهرکننده این تظاهرات پایان یافت.

12 دانشجوی متهم تبرئه شدند

دوازده دانشجوی متهم به اخلال در نظم و شرکت در تظاهرات تبرئه شدند. جلسه دادگاه به ریاست ابوالقاسم انگوری و با حضور داوود ناظم پور نماینده دادستان و با حضور وکلای مدافع متهمین تشکیل شد.

محسن حاج غلامعلی یکی از متهمان گفت: من برای خرید کتاب درسی عازم خیابان شاهرضا بودم و چون راهبندان بود پیاده رفتم، در همین لحظه صدای گلوله ای را شنیدم و چون دانشجو بودم ترسیدم و فرار کردم،

در همین موقع پاسبانی مرا دستگیر کرد و پس از کتک خوردن ما را به زندان بردند. در زندان ما چون نمی توانستیم دستشویی برویم تقاضای کیسه پلاستیک کردیم، آنها با اکراه کیسه ای در اختیار ما گذاشتند و وقتی خواستیم آن را عوض کنیم ماموران اصرار می کردند که آنرا بخوریم.

در زندان مادرم به ملاقات من آمد و با وجود اینکه من سعی می کردم خودم را خوشحال نشان بدهم، ولی متوجه موضوع شد و مساله با شهید شدن مادرم براثر سکته قلبی تمام شد.

علی اصغر صفی کار متهم دیگر گفت: من هم مانند دیگر دوستانم بی جهت دستگیر شدم. من در خیابان شاه بودم که ماموری مرا به عنوان تظاهر کننده دستگیر کرد و عمل زشتی که در کلانتری سرگردی با من کرد، نمی توانم بگویم که لایق کیست. من هیچ گناهی نکردم و تمام مطالب دروغ است.

توانایان فرد یکی دیگر از متهمان گفت: من در روز دستگیری می خواستم پیش شوهر خواهرم بروم که مرا بخاطر داشتن کارت دانشجویی به عنوان تظاهر کننده دستگیر کردند. من هیچ گاه خودم را احمد توانایان فرد معرفی نکردم، نمی دانم چرا در گزارش کلانتری این موضوع قید شده است.

حسین شوریده متهم چهارم نیز گفت: من فقط دوستم را کمک کردم که به بیمارستان برود، بعد مرا گرفتند.

ورالله جعفری زاده متهم پنجم گفت: من هر چه بخواهم بگویم دوستانم گفته اند، من فقط می خواهم بدانم مگر عبور از خیابان عیب است؟"

سیروس شجاعیان نیز گفت: من نمی دانستم که کمک به یک مصدوم جرم است.

ذبیح الله یزدانی فر متهم هفتم گفت: در اتومبیل پلیس جیب مرا زدند. من گفته های همه دوستانم را تائید می کنم و اضافه می کنم که ما را شکنجه روحی هم دادند.

محمد قاسم محبعلی متهم هشتم گفت: اگر در خیابان راه رفتن اخلال نظم است، هر روز باید 3 میلیون تهرانی را دستگیر کنید.

ولی قربان اوغلی یکی دیگر از متهمان گفت: وقتی مرا دستگیر کردند ماشینم به مدت هشت روز بود که در خیابان مانده بود. هرچه به افسر کلانتری گفتم توجهی نکرد. تا اینکه بعد از 8 روز دزد به ماشین من دستبرد زد و کیف محتوی جزوه های مرا دزدید و من بخاطر همین مساله از سه ترم دانشکده عقب ماندم.

سعید هندی آخرین متهم گفت: من به این ماده ها اعتراض دارم، این ماده ها برای خراب کردن چهره ها در اذهان مردم و جهان است.

این دانشجویان با مدافعات وکلای مدافع خود یعنی دکتر لاهیجی، دکتر تابنده، دکتر زواره ای، مدرس گیلانی و خامنه ای تبرئه و آزاد شدند.

با آزادی حجت الاسلام ملکی بازار تجریش باز شد

در پی آزادی حجت الاسلام مصطفی ملکی امام جماعت مسجد «همت» تجریش، بازار تجریش پس از سه روز تعطیلی از امروز باز شد. مغازه داران بازار و اکثر مغازه‌داران تجریش، بخاطر دستگیر شدن حجت الاسلام مصطفی ملکی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته محل کسب خود را تعطیل کرده بودند و تهدید کرده بودند چنانچه نسبت به آزادی ایشان اقدامی نشود، به تعطیل بازار تجریش ادامه خواهند داد.

Share/Save/Bookmark