رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ مهر ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

اعلام جرم مسعود بهنود علیه جعفریان و نیکخواه

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه هفتم مهر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۹ سپتامبر ۱۹۷۸ میلادی

۹۲ درصد دانشجویان آرمسترانگ کالج آمریکا، ایرانی هستند

روزنامه اطلاعات طی گزارشی به افزایش شدید موج خروج از کشور دانشجویان برای تحصیل در خارج از ایران پرداخت.

در این گزارش نوشته شد که با لغو امتحان اعزام دانشجو به خارج، از سال تحصیلی آینده هجوم دیپلمه‌ها و لیسانسیه‌هایی که خدمت وظیفه را انجام نداده‌اند به کشورهای خارج آغاز می شود.

یک مقام آگاه در وزارت علوم و آموزش عالی اعلام کرد: «از سال تحصیلی بعد حدود ۳۰ هزار داوطلب تحصیل از دانشگاه‌های اروپا و آمریکا پذیرش تحصیلی می‌گیرند.»

در این گزارش گفته شده است که در آمریکا، ده‌ها مدرسه خصوصی لیسانس و دکترای قلابی به مردم می‌دهند. در این گزارش به نقل از هفته‌نامه اکونومیست چاپ لندن در آمریکا ۱۱۳ کالج خصوصی با شهریه‌های سنگین دانشجویان ایرانی اداره می‌شود.

در همین گزارش گفته شده است که بسیاری از مدارس خصوصی آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی از دبستان‌های تهران کوچک‌ترند.

در بخش دیگری از این گزارش اعلام شده است که ۹۲ درصد دانشجویان مدرسه مدیریت «آرمسترانگ کالج» آمریکا ایرانی هستند.

اعلام جرم مسعود بهنود علیه جعفریان و نیکخواه

روزنامه اطلاعات از اعلام جرم یکی از تهیه‌کنندگان تلویزیونی علیه دو تن از مسوولان بلندپایه پیشین سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران خبر داد.

به موجب این خبر «مسعود بهنود»، روزنامه‌نگار، تهیه‌کننده و مجری برنامه «صفحه اول» شبکه دوم تلویزیون علیه دکتر محمود جعفریان، معاون سیاسی مستعفی و پرویز نیکخواه، مدیر دفتر سابق مرکز خبر رادیو تلویزیون را به آزار و ایذاء نویسندگان و برنامه‌سازان متهم کرد.

سفیر افغانستان یک هفته پیش رسماً رفته بود

به‌دنبال ناپدید شدن دکتر نجیب سفیر افغانستان در تهران و بی‌اطلاعی مقامات سفارت از سرنوشت او خبرگزاری فرانسه از قول منابع رسمی اعلام کرد، دکتر نجیب از سوی دولت متبوع خود از سفارت ایران برکنار شده است و مقام‌های افغانی به دولت ایران اطلاع دادند دکتر نجیب دیگر سفیر افغانستان در ایران نیست.

منابع سیاسی گفته‌اند «نورمحمد تره‌کی» با انتصاب مخالفان خود به‌عنوان سفیر در کشورهای دیگر آن‌ها را از خود دور کرده و سپس با برکناری آن‌ها، این مخالفان را به‌کلی از صحنه سیاست کشورش خارج می‌سازد و دکتر نجیب نیز مشمول این نوع تصفیه سیاسی شده است.

به‌جز دکتر نجیب چند نفر دیگر از رهبران حزب پرچم نیز از کار برکنار شده‌اند، این چند نفر عبارتند از برادر ببرک کارمل، سفیر افغانستان در پاکستان، آناهیتا راغب‌زاده، سفیر افغانستان در یوگسلاوی و نورمحمد‌ نور، سفیر افغانستان در واشنگتن.

به نوشته روزنامه اطلاعات گزارش‌های تایید نشده حاکی است که رهبران حزب پرچم افغانستان در آلمان غربی گرد هم آمدند تا اقدامات سیاسی علیه رژیم تره‌کی را طرح‌ریزی کنند.

خبرنگار سیاسی روزنامه اطلاعات به نقل از یک مقام عالی‌رتبه در سفارت افغانستان نوشت، دکتر نجیب هفته پیش با مقامات وزارت خارجه ایران به‌طور رسمی خداحافظی کرد و برکناری خود را به اطلاع آنان رساند، اما این‌که دکتر نجیب اکنون کجا زندگی می‌کند، سووالی است که مقامات سفارت پاسخی برای آن ندارند.

سرهنگ اسعد رزم‌آرا: در لایحه جدید اثری از آزادی قلم دیده نمی‌شود

جلسه انجمن شهرستان تهران با حضور فرماندار تهران تشکیل شد. سرهنگ اسعد رزم‌آرا، عضو انجمن شهرستان تهران در این جلسه گفت:

«در لایحه مطبوعات که از طرف روزنامه‌ها منتشر شده است، کمترین اثری از آزادی قلم و بیان وجود ندارد و با هزار استدلال ظریف جلوی این آزادی‌ها را گرفته‌اند.»

وی گفت: «من پیشنهاد می‌کنم با بررسی‌های دقیق تغییرات لازم را در جهت اعطای آزادی‌های بیشتر قلم و بیان به‌ عمل آورند.»

وی افزود: «باید به جوانان فرصت بیشتری داده شود تا بتوانند قدرت مدیریت خود را آشکار کنند. اما متاسفانه می‌بینیم که عده معدودی شغل‌های زیادی را یدک می‌کشند و از انجام دقیق وظایف خود عاجز هستند و این در حقیقت یکی از عوامل نارضایتی بین مردم است.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Agha Behnod
lotfan az an shekayat benevisid.
shoma k ba anha bodid
che azar va che e-zaei
b shoma miresid?
ya shoma az taraf khalgh lagad b oftadeh mizadid..
.

-- Bardia ، Sep 30, 2008 در ساعت 01:59 PM