رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ دی ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

مدیر آمریکایی شرکت نفت به قتل رسید

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه دوم دی ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۳ دسامبر ۱۹۷۸ میلادی

مدیر آمریکایی شرکت نفت به قتل رسید

به گزارش رادیو لندن پل گریمز، معاون آمریکایی خدمات نفتی ایران- اسکو، هنگامی که عازم اداره خود بود، مورد حمله سه نفر قرار گرفت و کشته شد. گزارش‌ها حاکی است که یک مقام ایرانی شرکت نفت نیز در حادثه مشابهی کشته شده است، اما اطلاعات دقیقی در این مورد در دست نیست.

گفته می شود از چند روز قبل به پل گریمز و گروهی دیگر از آمریکائی‌های شاغل طی نامه‌ای اخطار داده شده بود که ایران را ترک کنند. در پی قتل این کارشناس آمریکایی در اهواز، یک هواپیمای آمریکایی برای انتقال یکصد کارشناس خود، وارد این شهر شد.

غلامحسین صدیقی، امینی و عبدالله انتظام

در حالی که خبرگزاری آسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه از قول منابع سیاسی اظهار داشتند که دکتر غلامحسین صدیقی به شرط اینکه شاه فقط سلطنت کند، پست نخست وزیری را می‌پذیرد و شاه نیز با درخواست وی موافقت کرده است، هنوز از جزئیات بیشتری از دولت دکتر غلامحسین صدیقی خبری نیست.


دکتر غلامحسین صدیقی

به گفته هفته‌نامه ایرانشهر «در تهران شایع شده است که دیگر چیزی به روی کار آمدن صدیقی نمانده است. این اواخر ملاقاتی صورت گرفته است بین صدیقی و علی امینی و عبدالله انتظام با شاه و رفته‌اند و باصطلاح کارها را تمام کرده‌اند.»

این گفته‌ها در حالی عنوان شده است که آیت‌الله خمینی به عنوان سخنگوی اصلی اپوزیسیون انقلابی و مسلمان، کریم سنجابی به عنوان مرد اول جبهه ملی و حتی روشنفکرانی مانند ساعدی و شاملو نیز با دولت غلامحسین صدیقی مخالفت کرده‌اند.

گفتنی است که صدیقی وزیر کشورکابینه دکتر مصدق بوده است. به همین دلیل در طول دیروز و امروز مطبوعات ایران و جهان بحث خود را برای جانشینی دولت نظامی روی دکتر غلامحسین صدیقی قرار دادند. آن‌ها نوشتند که دکتر غلامحسین صدیقی، تا کنون پس از دوبار مذاکره با شاه در مورد شرایط نخست وزیری، مشغول تهیه لیست اعضای دولت خود است.

جبهه ملی در پیام خود اعلام داشت: «چون بعضی خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که آقای دکتر غلامحسین صدیقی مامور تشکیل دولت خواهد شد و از ایشان به عنوان یکی از رهبران جبهه ملی ایران یاد کرده‌اند، لازم دیده شد به آگاهی عمومی برساند که آقای دکتر غلامحسین صدیقی از نیمه سال ۱۳۴۲ با هیچ یک از سازمان های جبهه ملی ایران کوچک‌ترین همکاری نداشته و اکنون هم در هیچ یک از ارگان‌های این جبهه سمتی ندارد. به جاست یادآور شویم همچنان که بارها اعلام گردیده جبهه ملی ایران، با وجود بقای نظام سلطنتی غیرقانونی، با هیچ ترکیب حکومتی موافقت نخواهد کرد.»

پیام آیت‌الله خمینی برای میلاد مسیح

آیت‌الله خمینی به مناسبت فرارسیدن میلاد مسیح پیامی خطاب به مسیحیان جهان فرستاد. وی در این پیام روحانیت کلیسا را مخاطب قرار داده و گفت: «من از روحانیت مسیح می‌خواهم که سران بعضی کشورهای قدرتمند را نصیحت کنند و پشتیبانی آنان را از کسانی که پشت به تعالیم آسمانی نموده، تقبیح کنند.»

دانشگاهیان وزارت علوم را اشغال کردند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، نزدیک به صد تن از استادان و دانشیاران دانشگاه‌ها، ساختمان وزارت علوم را اشغال کردند و خواستار از سر گرفته شدن تدریس و خروج نظامیان از دانشگاه‌ها شدند.

در این اقدام تعداد زیادی از دانشجویان نیز شرکت داشتند. اقدام استادان و دانشیاران دانشگاه که عمدتا شامل استادان جوان دانشگاه می شود با واکنش نه چندان مثبت دولت متوجه شده است. شاهدان عینی گفته‌اند که لحظه به لحظه به جمعیت استادان و دانشیاران افزوده می‌شود.


مدارس بازگشایی و مجدداً تعطیل شد

به گفته مطبوعات، خبرگزاری‌های آسوشیتد پرس، فرانسه و رادیو مسکو به دنبال بازگشایی مدارس تهران، دانش آموزان دست به تظاهرات زدند. در نتیجه مدارس مجددا تعطیل شده و بیش از بیست نفر در درگیری‌های اولین روز بازگشایی و تعطیل مجدد مدارس کشته شدند.

به نوشته مطبوعات تنها یک روز پس از بازگشایی مدارس، دولت ازهاری دستور تعطیل مجدد مدارس را به دلیل تظاهرات وسیع دانش‌آموزان و معلمین صادر کرد. گفته می‌شد که دانش‌آموزان با استفاده از شلوغی ترافیک به نوشتن شعار روی بدنه اتومبیل‌ها و اتوبوس‌ها پرداخته و تمام شهرهای بزرگ را در همان روز اول به هم ریختند.

درگیری اطراف خانه آیت‌الله شیرازی

در جریان درگیری شدید میان تظاهرکنندگان و نیروی انتظامی و ارتش در اطراف منزل آیت‌الله شیرازی در مشهد، حدود هشت نفر کشته و هشتاد نفر مجروح شدند. در سایر شهرهای کشور نیز تظاهرات گسترده علیه حکومت جریان داشت و به نظر می‌رسید شدت گرفته است.

مردم مراغه علیه حکومت دست به تظاهرات زدند و در شهرهای اصفهان و یزد نیز اعتصاب کارگران جریان داشت. همچنین در تظاهرات مردم بجنورد و اصفهان، چهار تن کشته و چند نفر مجروح شدند.

Share/Save/Bookmark