تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فرشته دوم

فرشتگان و شیاطین مانا نیستانی فرشته دوم

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

سلام!
1 هاله نور یا هاله دود.فرق نمی کند.به قول پوپر آن کس که بخواهد نوربهشت را به زمین بیاورد بدون شک زمین را آکنده از دودجهنم خواهد کرد.
و این "جهنم بهشت"چنان التقاط مضحکی است که حتی راست می نماید برای مومنین راستینش.آن قدر که عبادت است زنی را امر به معروف مورد تجاوز قرار گرفتن و نهی از منکر زنده ماندن . از وسط راهروی مکانی که دارالمومنین است البته با بارچه نوشته هایی هایی که راه بهشت را نشانمان می دهند.
2 چه زجر آور است از بدیهیات حرف زدن.موفق باشید دوست عزیز!

-- لعنتی ، Oct 14, 2008

این سری جدید کارهاتون هنوز هیچکدومشون به نظرم چندان جالب نیومده. نسبت به سری های قبل شخصا افول رو در کارها می بینم.
سلامت و موفق باشید
---------------------------
ممنونم از نظر شما. ای کاش موشکافانه تر بررسی می کردید و می گفتید که چه افولی و چرا؟ تا نظر ارزشمندتان از شکل ابراز سلیقه صرف در می آمد. از نظر خودم چیزی عوض نشده و همان روال سابق است. با این حال لطف کردید

-- شهرزاد ، Oct 14, 2008

اصلا خوب نيست. اگه اون هاله رو برداري حتا شايد بهتر بشه.

-- داود ، Oct 14, 2008

مانا داری دقم میدی این مجموعه رو تمومش کن
تروخدا من به کارهای بدت نمیتونم عادت کنم
تمومش کن
:)
-------------------------------
دوست من، نه دلیل آن تعریف را که از کار قبلی ام کردید فهمیدم نه علت این تکذیب را! متأسفانه ناچارید تحمل کنید یا دست کم یک انتقاد مستدل بیارید که من پی به اشتباهم ببرم!

-- کسری ، Oct 14, 2008

آقا شما این کامنتا رو چرا جدی می گیری؟ طرف می گه هاله رو برداری بهترم می شه نمی فهمه که اصلاً کل موضوع همونه! دود اسلحه داره به طرف تقدس می ده این کار خیلی فکر شده و عالیه. حالا تفریحات مردم کمه بعضیا میان حال کنن یه چیزی می پرونن شما کار خودتو کن. حکایت همون اندیشه انتقادی که کشیده بودی دیگه. سگه میاد پای درخت آدم یه کار خرابی می کنه می ره نباید جدیش گرفت! اصلن کل قضیه کامنت جدی نیست
--------------------------------------------
دوست عزیز ممنون از نظرت. اینطور فکر نمی کنم. اگر گاهی اصرار به جوابگویی دارم برای این است که دوست دارم جهت کامنت ها از یک اظهار نظر گذری و ساده به سمت نگاهی واقعاً منتقدانه تغییر کند، بیشتر هم به فکر خودم هستم شاید که به کارم کمکی کند. به نظرم به به و چه چه بی دلیل هم همانقدر بی ثمر است. البته شاید اشتباه می کنم و کامنتدانی جای نظریات باری به هر جهت باشد.

-- مجید ، Oct 15, 2008

مجید راست می گه نباید جدی گرفت. شما دستکم دو ساعت فکر می کنی به یه ایده می رسی یکی میاد یه دقیقه نگاه می کنه یه چیزی می گه میره. همه هم که ماشالا کارشناس هنری هستن.

-- ک ، Oct 15, 2008

فرشته!فرشته!فرشته!? والا نمیدونم فکر میکردم میدونم. اما یک چیز جالب. خاطرات گنگ و محو بهم میگه اون فرشته هایی که سال 57 تیر بارون میکردند جرثومه های شیطان یا هر مادر مرده دیگری رو. چقدر شبیه این فرشته تو هستن فقط باید ریش را صفا بدهند و همدیگرو جای برادر فرشته صدا کنند
واااای پسر تو معرکه ای تازه دارم هویت شیطانی خودم و 6 ملیارد آدم پی میبرم

-- ',گوسپند ، Oct 15, 2008

مانا تایم ات رو بزار واسه کار بعدی نه جواب دادن کامنتا ما منتظریم بعدی هستیم
-----------------------------------------
اوکی گیوآپ! منبعد جواب نمی دهم

-- مستانه ، Oct 15, 2008

به نظرم جنس اين كار با بقيه‌ي كاراي همين مجموعه متفاوت است. در كارهاي قبلي فرشته و شيطان با هيبت ظاهري در باور عامه و ... مشخص بودند. اما در اين كار بازي ديگري را پيش گرفته‌اي كه مي‌تواند به راحتي اين كار را با كارهاي ديگري در مجموعه‌اي عليحده قرار دهد.

-- آشنا ، Oct 15, 2008

salam mana jan,khaste nabashi,mese hamishe karat khube fagat chizi ke be nazare man resid ke shayad ham eshtebah bashe ine ke un kasi ke ba tanab baste shide va morde agar juri mishod bishtar be edam shebahat dasht ba sharayete hal hamahangtar nabud?!

-- yavar ، Oct 15, 2008

سلام ان فردی که شلیک کرده به خیالش کار خوبی انجام داده و راضی به نظر میرسه اما دل سنگی داره. دوست خوبم مانا امیدوارم به نظرات همه اهمیت بدی حتی اگه اشتباه باشند برای شما تجربه به ارمغان میاره.

-- ساسان ، Oct 15, 2008

1.برخلاف دوستاني كه معتقدند شما نبايد كامنتها رو جدي بگيري اتفاقا نظر من اينه كه بايد خيلي هم جدي گرفته بشه. به يك دليل ساده و اون اينكه شما اينها رو براي خودت نمي كشي و نظر هر مخاطب مي تونه در كار بعدي موثر و احتمالا سازنده باشه.
2.اگر گفتم هاله رو برداري بهتر ميشه به اين دليل نبوده كه نفهميدم چه خبره. اگه نمي فهميدم ، بايد از كلمه دود اسلحه استفاده مي كردم نه هاله. هر كسي فقط كافيه يك كتاب تاريخ هنر رو برداره و سرسري ورق بزنه تا با انواع و اقسام هاله هاي تقدس كه در مكتبها و سبكهاي گوناگون هنري كشيده شده آشنا بشه. هاله حداقل براي ما ايراني ها اونقدر چيز پيچيده اي نيست كه براي فهميدنش نياز به بينش و شناخت عميق داشته باشيم. دقيقا به همين علت گفتم برداريش بهتر ميشه چون خيلي سوژه دستمالي شده و تكراري ايه كه احتمالا خودت هم واقفي به اين امر. اگه اين هاله نباشه ، بيننده بيشتر درگير كار ميشه در صورتيكه الان ما با يك پيام سرراست و ساده روبرو هستيم كه از قضا چندان نو و تازه نيست و من نمونه هاي مشابه اش را در هفته نامه توانا كه سالها پيش چاپ ميشد هم ديده بودم.
3.به هر حال به دوستاني كه معتقدند اين مجموعه جالب نيست بايد يادآوري كنم ، كا هم در اوايل چندان گيرا نبود اما به مرور تبديل به يك مجموعه خيلي عالي شد. اميدوارم سرانجام فرشتگان هم چنين باشد.

-- داود ، Oct 15, 2008

من این سری کارها را بیشتر می‏پسندم چون واقعاً مفهوم لایه‏لایه‏تری دارند و این به قولی کشف معنی، خوشایند است.

-- میرزا ، Oct 15, 2008

بفرما شاهد از غیب رسید! حالا باز بگو باید کامنت ها رو جدی گرفت!
داود جون آفرین که می دونی هاله چیه اما اگه اینجوری باشه اصلاً نباید کاریکاتور کشید چون از هر سوژه ای تا حالا هزار تا کاریکاتورکشیده شده اونایی هم که فکر میکنی تازس لابد تو توانا چاپ نشده بوده شبیهشو ندیدی پس ملاک خوب بودن کاریکاتور میشه کارایی که من و تو توی مجله ها دیدیم؟ نه عزیزم. . اتفاقاً اگه مانا واسه دل خودش کار بکنه شانسش بیشتره کار خوبی بکشه تا سلیقه کج و کول ما! (نمونشم این پیشنهاد شاهکار حذف هاله واسه عمیق!شدن کار . مگه هرچیز بی سروته بی معنی عمیقه؟؟ )
---------------------------------
.از بحث های کامنتگذاران خوشحال می شوم فقط لطفاً با هم دعوا نکنید.ممنونم

-- مجید ، Oct 16, 2008

به نظر من واقعا فرشته است... انسانی را از بند شکنجه و زندان وارهاند. مرگ برای آن معدوم عین حیات بود. از شکنجه هم فرشته بساز.

-- مهدی ، Oct 16, 2008

از مباحثه اون هم در اين سطح ، نه چيزي عايد من و ديگر دوستان مي شود نه هنرمندي كه اين اثر را خلق كرده. من هم مايل به بحث بيهوده كه تنها نتيجه اش قرباني شدن حقيقت است نه كشف آن نيستم. هيچ اثر هنري نيست كه با نمونه هاي مشابه خودش سنجيده نشه. در اين آشفته بازار تنها آثاري شانس ماندگاري دارن كه نگاه تازه اي داشته باشند به موضوعات تكراري.حالا اگر كسي كار كم ديده باشه و هر چيزي، بديع به نظرش برسه حرف ديگري است. بر خلاف كساني كه معتقدند اصلا كل موضوع همان هاله(عجب واژه مقدسي شده اين هاله) است! به نظر من لبخند شيطنت آميز در عين حال معصومانه سرباز/ فرشته و چشمان پنهان شده زير كلاهه كه موضوع اصليه. با وجود هاله (!) هنرمند در واقع به جاي مخاطب هم تصميم گرفته و متذكر شده كسي كه بالاي سرش هاله داره فرشته است مبادا فكر ديگه اي بكني( پارادكس ظريف كار،عمل سرباز با تقدسيه كه بهش داده شده. ظريف هست اما فتح باب جديدي نيست) اما اگه اون دود لعنتي حذف بشه و اين كاريكاتور تو مجموعه فرشتگان قرار بگيره،اين بازي ذهني براي بيننده اتفاق مي افته كه منظور هنرمند از فرشته چه كسي بوده؟ سرباز يا قرباني؟
به هرحال من دوست دارم اينطوري نگاه كنم به اين كاريكاتور و اميدوارم ديگران هم اونقدر منصف باشند كه ديدگاه بقيه به نظرشون محترم باشه. متاسفانه نوع ادبيات بعضي دوستاني كه كامنت ميذارن در سطح نقد و بررسي يك اثر هنري نيست. اين نكته رو هم نبايد فراموش كرد وقتي هنرمندي دست به آفرينش يك مجموعه ميزنه با موضوع واحد،قرار نيست همه كارهاش شاهكار باشه. والسلام.

-- داود ، Oct 16, 2008

همیشه نقدهای خوب آنهایی هستند که راهکاری ارائه می کنند. اینکه در نقد پیشنهاد وجود داشته باشد بسیار عالی است و می تواند برای روشنتر و گیراتر شدن نقد باشد. با این وجود به نظر من هاله ای از دود تفنگ خودش مهمترین عنصر این تصویر است. این از جذابیت های این کاریکاتور است که فرشته و شیطانش چندان بر خیر و شر ذهنی هر فرد منطبق نیست به نظرم این نگاه از همان اولین فرشته نیز اثبات شده است.

-- مهدی.غ ، Oct 17, 2008

ناگاه چشمم به این سایت افتاد.
عجب آثاری!
همه یک ماه پیش نظر داده اند و دیکر هیچ!
تمام کامنت ها را (تمام صفحات) را خواندم.
در مورد این اثر
با انتفاد آقا داود موافقم. چون این اثر اسم دارد: "فرشته دوم" پس: بدون هاله باعث ایجاد به کار افتادن مغز میشود.
در کل .
چشمه افکار نوینت جوشان باد. آقا مانی.

-- آزاده ، Nov 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)