تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

چرا تخیل جنسی می‌ورزیم؟

ونداد زمانی
7koucheh@radiozamaneh.com

ما به هر دلیل ممکن در طول زندگی‌مان به دلائل محدودیت‌های خانوادگی، قبیله‌گی، اجتماعی و مذهبی به تخیلات خود پناه می‌بریم تا بتوانیم لحظات گستاخ و ناآشنایی را در ذهن خویش تجربه کنیم. لحظات، آرزوها و تمایلاتی که در منظر افکار عمومی منع شده است و بازسازی وعملی ساختن آن در ذهن، وسیله‌ای است برای فرار و حتی مقابله با محدودیت‌هایی که در زندگی وجود دارد.

تخیلات جنسی همیشه با ما بوده است. این آرزوی همیشگی برای رابطه‌ی جنسی با دیگران و به‌ویژه غریبه‌ها اگر در ما وجود نمی‌داشت در همان غارهای اولیه می‌ماندیم و مثل بقیه‌ی جانوران و انسان‌های اولیه، به رابطه‌ی زناشویی با برادران و خواهران و وحتی والدین خود ادامه می‌دادیم. به همین دلیل باید با این پدیده که بیشترین خیالات جنسی در رابطه با آدم‌هایی ناآشنا و به عبارتی با غریبه‌ها صورت می‌پذیرد با دقت بیشتری نگریست.

به گفته سیسلدا جِتا و کریستوفر رایان نویسندگان کتاب « ریشه های سکس در ماقبل تاریخ» ما به‌عنوان یکی از موجودات رسته‌ی پستانداران، تحول بیولوژیک خود را مدیون نوجویی و تنوع‌طلبی جنسی هستیم. مسئله‌ی مهمی که در علم ژنتیک کشف شده، این است که گرایش به شریک جدید و بی‌میلی به شریک جنسی آشنا باعث شد تا بشر بر خلاف سایر حیوانات اجتماعی، از زناشویی فامیلی بین اعضای خانواده فاصله بگیرد و در پی یافتن شریک جنسی جدید، به قبیله و خانواده‌ی جدیدی بپیوندد.

بی‌شک می‌توان اذعان کرد که تخیلات جنسی یکی از بزرگ‌ترین انگیزه‌های هر چند ناپاک در ضمیر درونی بوده که به بشر اجازه داده است پس از طی هزاران سال، از رابطه‌ی جنسی در درون خانواده و این اواخر از رابطه‌ی جنسی در بین فامیل دست بردارد و عملاً موجود جنسی سالم‌تری! گردد. چرا راه دور برویم؟ ما ایرانی‌ها در زندگی بارها جمله‌ی «عقد دخترعمو و پسرعمو در آسمان‌ها بسته شده است» را شنیده‌ایم و شاهد روابط زناشویی بی‌شمار بین عمو زاده‌ها، دایی‌زاده‌ها و خاله زاده‌ها بوده‌یم و هستیم.


تخیل جنسی ورزیدن گناه است؟

آمارعمومی حکایت از آن دارد که ۸۰ درصد ازدواج‌ها تا همین یکی دو قرن پیش، بین عموزاده‌ها صورت می‌گرفت. ازدواج بین فامیل در اکثر مذاهب جهان و به‌ویژه معروف‌ترین آنها، همه‌ی مذاهب دره‌ی نیل (یهودیت، مسیحیت و اسلام) مباح شمرده‌ شده است. نگه داشتن ثروت خانوادگی در بین فامیل، آشنایی و هم‌سویی ارزش‌ و اخلاق بین عموزاده‌ها از معدود دلائلی است که آخرین حلقه‌ی روابط زناشویی بین فامیلی را هنوز ماندگار نگه داشته است. «چارلز داروین»، مسبب و به نوعی پایه‌گذار روانشناسی تکاملی و جامعه شناسی تکاملی نیز با دختر عموی خویش « اِما» وصلت کرده بود.

به زیر سئوال بردن این سنت زناشویی به آرامی و در اواخر قرن ۱۹میلادی، به‌ویژه در دوره‌ی اوج انقلاب صنعتی و پیدایش شهرهای بزرگ شروع شد. تمرکز انبوه انسان‌های غریبه در شهرها همراه با رواج و ضرورتِ ازدواجِ هر چه بیشتر غریبه‌ها با همدیگر، باعث کم شدن اَجر و قرب ازدواج‌های بین فامیلی گشت.

می‌گویند که خاطرات، تخیلاتی است درباره‌ی گذشته و امید، تخیلی است که انسان به آینده می‌ورزد. در این میان رؤیاهای جنسی ترکیبی است از خاطرات گذشته و امید‌های آینده. پس بدون هیچ نگرانی می‌توانیم ادعا کنیم که خیال‌پردازی‌های جنسی‌ می‌تواند سالم و حتی مفید باشد. به هر حال چون آرزوها و تخیلات جنسی همانطور که همه‌ی ما انسان‌ها بدون استثناء آن را تجربه می‌کنیم، همیشه از لحظات اولیه بلوغ جنسی تا آخرین نفس‌های حیات همدم ما خواهد بود، پس بهتر است به بهترین شکل ممکن با آن کنار بیاییم.

بشر ذاتاً زیاده‌طلب است و به دلائل مختلف و مهم‌تر از همه به دلیل رویارویی با واقعیت‌ها و محدودیت‌ها توانسته از طریق تخیل ورزیدن به جنگ همان واقعیت‌ها و محدودیت‌ها برود و زندگی راحت‌تر، زیباتر و مطمئن‌تری را برای خود ایجاد کند. زمزمه‌ی مداوم تخیلات جنسی در گوش و روح هر انسان در حقیقت وسیله‌ای است برای دستیابی به زندگی و روابط بهتر.


آیا همه تخیل جنسی دارند؟

ضمن برشمردن ویژگی‌های مثبت تخیل جنسی، باید این نکته را هم در نظر گرفت که این پدیده همچنان در هاله‌ی بزرگی از ابهام و شرائط نامعلوم نیز قرار دارد. بحث‌های بسیاری نیز بین انواع تخیلات جنسی وجود دارد و دیدگاه‌هایی نیز وجود دارد که تخیل جنسی را مزاحم و ناهنجار فرض می‌کنند. بعضی از نظرها حکایت از آن می‌کنند که تخیلات جنسی، آرزوهای غیر ارادی و غیر واقعی هستند که در بیشتر موارد نمی‌‌تواند و نباید تحقق پیدا کنند. کشمکش‌هایی نیز بین صاحب‌نظران وجود دارد که می‌خواهند بین تخیل جنسی زنان و مردان تفاوت‌هایی را تعیین کنند.

ضایعات و صدمات ناشی از عملی ساختن تخیلات جنسی نیز بر کسی پوشیده نیست. توجه و تأکید بر فعالیت‌های سکسی و تبدیل آن به کالا و شبکه‌ی وسیع و پول‌‌ساز صنعت فوق که بر طبل « سکس بیشتر، زندگی بهتر» با صدای بلند می‌کوبد، نیز از چشم اذهان منتقد دور نمانده است. خلاصه‌ی کلام اینکه ما موجودات ذاتاً اجتماعی هستیم و خوب است که هر عمل و انگیزه‌ی خود را بر اساس واقعیت بسنجیم و بهترخواهد بود اگر رفتار و حتی تخیلات‌مان هم به نفع ما باشد و هم به نفع اجتماع پیرامون‌مان...

منابع

Dr. SUSAN BLOCK, Secret Sexual Fantasies

Christopher Ryan, Ph.D. & Cacilda Jethá, M.D., Sex at Dawn: The Prehistoric Origins of Modern Sexuality

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سال ها است که خودم را مواخذه می کنم که چرا این افکار به سرم می زند پس این همه کلنجار با خودم بی مورد بود.

-- بدون نام ، Nov 15, 2010

شروع کردید از خوبی های تخیل جنسی گفتید ولی با بدی ها و ضرر هایش مطلب را بستید؟

-- داریوش ، Nov 15, 2010

از اینکه وارد مباحث جدیدی میشوید که دیگران کمتر بدان پرداخته اند واقعا تشکر میکنم. فقط خواهش میکنم دچار خودسانسوری نشوید و مراجع بیشتری برای مطالعه ما خواندگان بگذارید.باز هم باید بگویم به خاطر سبکهای جدیدتان متشکرم وتحسینتان میکنم

-- khorramdin ، Nov 15, 2010

امیدوارم این بحث را جدی و علمی بگیرید و جامعه جوان و تشنه ی آگاهی سالم را سرگردان نکنید.
بسیار موافق ادامه این بحث هستم.

-- eva ، Nov 18, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)