رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۲ مهر ۱۳۸۷
شبانه ـ قسمت ۶۳

«خاطرات فردا» تصویر غمناک زندگی

محمود خوشنام

خاطرات معمولاً مربوط به دیروز است، حتا امروز، وارد خاطره نمی‌شود چه برسد به فردا که احمد پژمان خاطرات آن را از همین حالا منتشر کرده است.

Download it Here!

شاید هم شدنی باشد که امروز خاطرات فردا را پیش‌بینی کنیم. به هر حال احمد پژمان، آهنگ‌ساز پیشروی ایرانی که موسیقی باله، اپرا و انبوهی موسیقی فیلم را در کارنامه‌ی خود دارد، آلبومی از قطعات مختلف خود را انتشار داده است که باید بازتاب خاطرات فردا باشد.


احمد پژمان، آهنگ‌ساز ایرانی

او می‌گوید: «خاطرات فردا بیان‌گر تصویری غمناک از زندگی پیچیده‌ی معاصر و مناسبت‌های آن است. برای بیان دوگانگی‌های زندگی معاصر کوشیده‌ام تقابل خوب و بد، زشت و زیبا و عشق و تنفر را با تغییرات ناگهانی موسیقی نشان بدهم.»

از میان سازهای ملی کمانچه و نی در «خاطرات فردا» نقشی کلیدی ایفا می‌کنند و دف و تنبک با ضربه‌های خود نماد سرگشته‌گی‌های انسانی است.


آلبوم خاطرات فردا (عکس: musicshop)

یاکومو پوچینی، اپرا‌نویس ایتالیایی برجسته‌ترین چهره‌ی مکتب وریسم است که تحت تاثیر مکتب‌های رئالیسم و ناتورالیسم در ادبیات فرانسه پدید آمد.

هنرمندان وریسم بیشتر روی حوادث و مسایل زندگی کار می‌کردند، با این ویژ‌گی که مثل ناتورالیست‌ها در توصیف برخی صحنه‌ها اغراق می‌ورزیدند.

پوچینی کار را با اپرای مانولسکو شروع کرد با لابوهن ادامه داد و با توسکا و مادام باترفلای به اوج شهرت رسید.

آخرین اپرای پوچینی «توراندخت»، ناتمام ماند و پس از مرگ او یکی از آهنگ‌سازان هوادارش آن را به پایان برد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تنها موسیقی دلیران تنگستان آن‌چنان اعجازِ ویژه‌یی در خود دارد که در عمق وجود آدم می‌نشیند و یادِ احمد پژمان را با همین یک‌کار هم در خاطر نگه می‌دارد.

-- خاطره‌ها ، Oct 3, 2008 در ساعت 02:32 PM