تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
هفت چهره هفت

«حماسه ساز ملبورن» جنجال آفرید

فرهاد سامانی

سالگردی که به انزجار منتهی شد

کسی فکرش را هم نمی‌کرد خداداد عزیزی که باعث شادی میلیون‌ها ایرانی شده، درست در سالگرد اقدام بی‌نظیرش، زمینه انزجار بسیاری از مردم را با اقدام زشتش فراهم کند. او متهم است که یک خبرنگار ورزشی را به شدت مضروب کرده است. قاسم محمدی خبرنگاری است که از عزیزی به دلیل ضرب و جرح شکایت کرده است.


خداداد عزیزی / عکس از ایسنا

ماجرا از آن‌جا آغاز شد که پس از بازی فجرسپاسی و پیام در شهر مشهد درگیری رخ داد که منجر به مجروح شدن یک نفر به نام محمدی شد. او خود را خبرنگار یکی از روزنامه‌های محلی معرفی کرد و مدعی شد که خداداد عزیزی وی را مضروب کرده است.

شدت جراحت وارده به حدی بود که وی به بیمارستان منتقل شد و خداداد عزیزی نیز بازداشت شد. اما شب با رضایت خبرنگار عزیزی را آزاد کردند. فردای آن روز همه روزنامه‌های ورزشی به مذمت خداداد پرداختند و انجمن ورزشی‌نویسان ورزشی از وی شکایت کرد.

در کمیته انظباطی عزیزی به صراحت مجروح کردن خبرنگار را انکار کرد و با چشمانی اشک‌آلود گفت که می‌خواهند او را از صحنه ورزش محو کنند. جالب‌ترین قسمت این نزاع آن‌جا بود که هر دو به اسرائیل اشاره کردند. خداداد عزیزی در برنامه ورزشی ۹۰ گفت که باید به جای او اسرائیل را محو کنند و خبرنگار نیز کتک‌خوردن خود را به مضروب‌ شدن فلسطینی‌ها توسط اسرائیلی‌ها تشبیه کرد.

این نزاع زشت در شرایطی رخ داد که این هفته سالگرد، راهیابی ایران به جام جهانی ۹۸ بود و از آن زمان از خداداد عزیزی به عنوان «حماسه ساز ملبورن» یاد می‌شود. او چه در دوران بازیگری و چه در دوران مربیگری خود حاشیه‌های فراوانی را به وجود آورده و هربار در کمیته انظباطی قول داده که دیگر حرکات زشت از وی سر نزند، اما به نظر می‌رسد که قول‌های وی هیچ‌گاه عملی نخواهد شد.

قرار است که خداداد عزیزی بار دیگر روز شنبه به کمیته انظباطی برود. اگر ثابت شود که وی خبرنگار ورزشی را مضروب کرده، احتمالا با محرومیتی بسیار سنگین همچون دوری همیشگی از میادین فوتبال روبه‌رو خواهد شد.

درگیری خداداد عزیزی با یک خبرنگار در بالاترین

دیدار«معمار توسعه شرقی» از ایران

ماهاتیر محمد، «معمار توسعه شرقی» یک‌هفته میزبان دولت و دانشگاه‌های ایرانی بود تا از رازهای توسعه مالزی در زمان نخست‌وزیری‌اش بگوید. امضای قرارداد نفتی بین ایران و مالزی و اعطای نشان زرین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ماهاتیر محمد مورد توجه رسانه‌ها واقع شد و روزنامه‌های مهم ایران تصویر بزرگ ماهاتیر محمد را پس از دریافت نشان زرین در صفحه اول چاپ کردند.


ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی / عکس از ویکی‌پدی

محمد صادق الحسینی در سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «آری مالزی توانست و ما نتوانستیم. اما نباید از یاد برد کاری که ماهاتیر انجام داد، کار بزرگی بود، اما نه آن قدر بزرگ که از پس معمولی‌ترین آدم‌ها برنیاید! تنها کاری که وی انجام داد، این بود که در یک کلام به علم اقتصاد، اعتماد کرد. کاری که ما نکردیم! و هنوز هم تکلیف خود را با این مساله در سطوح اجرایی روشن نکرده‌ایم.»

ماهاتیر محمد در بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست‌وزیر کشور مالزی بود و توانست با توسعه اقتصادی مبتنی بر تجارت آزاد این کشور را به رشد بالای اقتصادی برساند و اکثریت مردم کشورش را به بالای خط فقز بیاورد. او همچنین توانست بین اقوام مختلف مالایی وحدت به وجود بی‌آورد و آن‌ها را حول پرچم مالزی متحد کند.

او به خودکفایی اقتصادی به وسیله بستن مرزها روی کالاهای خارجی اعتقادی نداشت و اجازه داد تا شرکت‌های خارجی در این کشور سرمایه‌گذاری کنند. او همچنین پای دولت را از عرصه اقتصادی بیرون کشید و اجازه داد تا بخش خصوصی در همه زمینه‌ها سرمایه‌گذاری کند.

روش و منش ماهاتیر محمد به علت نزدیکی‌های فرهنگی و مذهبی می‌تواند سرمشقی برای مدیران اقتصادی ایران باشد. شاید توجه ویژه مقامات ایرانی به رهبر مدرن‌سازی مالزی یکی از زمینه‌های استفاده از تجربیات وی در سال‌های آینده برای اقتصاد ایران باشد.

ماهاتیر محمد در ویکی پدیا

پولانسکی گرفتار خاطرات شب ۱۹۷۷

رومن پولانسکی، کارگردان بزرگ سینمای هالیوود هنوز هم گرفتار پرونده‌ای است که سی سال قبل برایش به وجود آمد. او متهم است که که دختری را که در آن زمان تنها سیزده سال سن داشته در شهر لس آنجلس و پس از مهاجرت به آمریکا مورد تجاوز جنسی قرار داده است.


رومن پولانسکی کارگردان سینما / عکس از ویکی‌پدیا

وکلای او در تازه‌ترین اقدام این هفته به دادگاه رفتند و خواستار ملغی شدن این پرونده کهنه شدند. به نوشته سی ان ان وکلای آقای پولانسکی ۲۳۹ صفحه برای مختومه اعلام شدن این پرونده مطلب تهیه کرده‌اند. خانمی که از پولانسکی شکایت کرده اکنون ۴۳ سال سن دارد، اما حاضر به پس گرفتن شکایت خود نیست و از دادگاه خواسته تا پولانسکی را دستگیر و به زندان بفرستند.

رومن پولانسکی اکنون ۷۵ سال دارد و در فرانسه زندگی می‌کند. او اکنون شهروند فرانسه به حساب می‌آید و پس از آن‌که به جرم تجاوز جنسی تحت تعقیب قرار گرفت از آمریکا فرار کرد و طی این سال‌ها هیچ‌گاه به آمریکا نرفته است. او اگرچه چهار بار نامزد اسکار کارگردانی شده و یک بار هم به دریافت این جایزه نائل شده، اما از ترس بازداشت، به آمریکا سفر نکرده است.

رومن پولانسکی در هجدهم ماه اوت سال ۱۹۳۳ در پاریس از والدینی لهستانی و یهودی به دنیا آمد. در سن هشت سالگی آلمان‌ها پدر و مادرش را راونه بازداشتگاه‌های مرگ کردند و پدرش او را در شکاف دیوار پنهان کرد تا آن‌که سرپرستی او به خانواده‌ای لهستانی واگذار شد و وی دوران تحصلیش را در فرانسه گذراند و به فیلمسازی مشغول شد تا آن‌که در سال ۱۹۶۸ به آمریکا رفت و فیلم «بچه رزماری» را ساخت.

یکی از بدترین وقایع در زندگی پولانسکی در سال ۱۹۶۹ رخ داد، که همسر باردارش به طرز وحشیانه‌ای کشته شد. وی فیلم‌های بسیاری ساخته که در آن‌ها می‌توان رگه‌های متفاوتی از زندگی شخص پولانسکی را دید. مشهورترین فیلم‌های او «محله چینی‌ها»، «تس»، «مستاجر»، «ماه تلخ» و «پیانیست» هستند.

رومن پولانسکی در دانش نامه آزاد ویکی پدیا


هیلاری و اوباما رودررو یا کنار هم؟

بانوی اول سابق آمریکا سرانجام به عنوان وزیرخارجه آمریکا معرفی شد تا پس کاندولیزا رایس زنان همچنان سکاندار سیاست خارجی آمریکا باشند.


هیلاری کلینتون وزیر خارجه باراک اوباما

هیلاری کلینتون در کنفرانس مطبوعاتی شیکاگو پس از معرفی شدن، گفت: «مردم آمریکا صرفا در داخل خواستار سمت و جهت‌گیری جدید نیستند، بلکه خواستار تلاشی جدید برای احیای جایگاه آمریکا در جهان به عنوان نیرویی برای ایجاد یک تحول مثبت هستند.»

باراک اوباما درحالی خانم کلینتون را به این مقام منصوب کرد که در زمان رقابت‌های درون حزبی ریاست جمهوری از وی به دلیل رای مثبت برای حمله به عراق به شدت انتقاد کرده بود. وی در این کنفرانس مطبوعاتی درباره انتخاب کلینتون به عنوان دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه گفت: «انتخاب وی برای دوست و دشمن حکایت از جدیت تعهد من برای احیای دیپلماسی آمریکا و همچنین احیای ائتلاف‌هایمان است.»

در طی روزهای اخیر رسانه‌ها پیام‌های تبریک سران جهان برای هیلاری کلینتون را پخش می‌کنند. به نظر می‌رسد که کشورهای غربی و به خصوص اسرائیل از این انتخاب بسیار راضی هستند و در مقابل روسیه از این انتخاب خوشنود نشده است.

خانم کلینتون طی ماه‌های گذشته انتقادات بسیار تندی علیه دولت روسیه مطرح کرده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که انتخاب خانم کلینتون پاسخی روشن و صریح به منتقدان اوباما است که او را به بی‌تجربه‌بودن در سیاست خارجی متهم کرده‌اند. اما برخی دیگر چندان به انتخاب اوباما خوشبین نیستند و می‌گویند که ممکن است تفاوت دیدگاه‌های کلینتون و اوباما در نهایت به چالش این دو منتهی شود.

در همین حال جمهوری‌خواهان نیز از انتخاب کلینتون ابزار خوشحالی کردند و خانم کاندولیزا رایس نیز هیلاری کلینتون را شخصی مناسب برای این سمت خوانده است. روزنامه واشینگتن پست در مقاله‌ای به رابطه بیل کلینتون و بنیاد جهانی کلینتون و همسرش هیلاری اشاره و این انتصاب را در نهایت به سود خانواده کلینتون دانسته است و معتقد است که بیش از همه بیل کلینتون از این مسئله سود خواهد برد و بنیاد تازه تاسیسش را قوی‌تر خواهد کرد.

هیلاری کلینتون در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

تحقق رویای کودکی رونالدو

انتخاب بهترین فوتبالیست اروپا اهمیت فراوانی برای بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی دارد؛ تا آنجا که بازیکنی نظیر کریس رونالدو در رویاهای کودکی‌اش چنین موفقیتی را آرزو می‌کرده است.

هرساله مجله معتبر فرانس فوتبال با نظرخواهی از بازیکنان و مربیان نفر برتر را انتخاب می‌کند و امسال نیز کریستیانو رونالدو با کسب ۷۷ رای از ۹۶ آرای ممکن به عنوان مرد سال فوتبال اروپا در سال ۲۰۰۸ شناخته شد. او در حالی موفق به کسب این عنوان شد که لیونل مسی آرژانتینی و فرناندو تورس اسپانیایی در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.



کریستیانو رونالدو برنده توپ طلا

سر آلکس فرگوسن، سرمربی رونالود در تیم منچستر یونایتد گفت: «حالا رونالدو در تاریخ منچستر، نامش به عنوان چهارمین بازیکنی که عضو تیم بوده و توپ طلا را گرفته، ثبت می‌شود. این اتفاق در حالی است که او ۲۳ سال دارد و هنوز بهترین دوران فوتبالش فرا نرسیده است.»

کریس رونالود پس از دریافت توپ طلا گفت: «این جایزه‌ای است که از دوران کودکی همواره رویای بدست آوردن آن را داشتم و اکنون احساس خوشحالی و غرور می‌کنم. تا همین دیروز خبر نداشتم که تا کنون تنها سه بازیکن از منچستریونایتد پیش از من موفق به دریافت توپ طلا شده بودند و این مساله نیز باورنکردنی است. دریافت این جایزه برای باشگاه و بدون شک خود من دستاورد ویژه‌ای است و من از بابت قرار گرفتن در پیشینه توپ طلا و پیشینه باشگاه احساس غرور می‌کنم.»

کریس رونالدو سومین بازیکن پرتغالی بعد از «اوزه بیو» و «لوئیس فیگو» است که به این عنوان رسیده است. خوزه مورینیو مربی پرتغالی تیم اینترمیلان در پاسخ به خبرنگار اسکای ایتالیا مبنی بر اینکه آیا خوشحال است که رونالدو این جایز را دریافت کرده گفت: «خیر، زیرا ترجیح می‌دادم یکی از بازیکنان خارجی‌ام توپ طلای امسال را می‌گرفت.»

هرچند کریس رونالدو در رقابت‌های یورو ۲۰۰۸ با تیم ملی پرتغال موفق نبود، اما فصلی رویایی را با تیم منچستر یونایتد سپری کرد و در ۴۹ دیدار فصل گذشته ۴۲ گل به ثمر رساند و با این تیم به عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا دست پیدا کرد. مشهور است که پدر کریستیانو نام «رونالدو» را پس از انتخاب «رونالد ریگان» به عنوان رئیس جمهور آمریکا برای وی انتخاب کرد.

کریستیانو رونالدو در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

فلپس برترین ورزشکار جهان شد

مایکل فلپس، به عنوان اولین شناگر تاریخ جهان توانست عنوان مرد سال ورزش جهان در سال ۲۰۰۸ را از آن خود کند. این جایزه هرسال از سوی مجله Sports Illustrated (مشاهیر ورزش) به بهترین ورزشکار جهان اهدا می‌شود.
در تاریخ ۵۴ ساله این مجله هیچ‌گاه یک شناگر برنده این عنوان نشده است.


مایکل فلپس بهترین ورزشکار جهان در سال 2008

مایکل فلپس با گرفتن ۸ مدال طلا جمع مدال‌های المپیکی خود را به عدد ۱۴ رساند و توانست رکورد مارک اسپیتز را به عنوان مدال‌آورترین ورزشکار تاریخ جهان بشکند. اهمیت اعطای این عنوان از آن‌جا مشخص می‌شود که مارک اسپیتز در سال ۱۹۷۲ مدال‌های متعددی کسب کرد اما «جان وودن» مربی بسکتبال یو سی ال ای (UCLA) و «بیلی ژان کینگ» تنیسور موفق به کسب عنوان بهترین ورزشکار سال شدند.

مایکل فلپس چندی پیش در برنامه مشهور و پرطرفدار تلویزیونی «Saturday Night Live.» به انتقاد از نگاه مردم آمریکا به ورزش پرداخت و گفت: «بازیکنان فوتبال، بسکتبال و بیس‌بال تفاوت‌های کوچکی با هم دارند، اما اکثر مردم با این‌ها روبرو می‌شوند.»

فلپس پس از انتخاب به عنوان مرد سال ورزش در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اظهار داشت: «منصفانه باید بگویم همان احساسی را دارم که همواره در زندگی‌ام داشته‌ام. من کاری را انجام می‌دهم که به آن عشق می‌ورزم. قادر بودم کاری را به انجام برسانم که می‌خواستم به انجامش برسانم.»

فلپس پنجاه و پنجمین ورزشکار منتخب این مجله است که نام وی در ردیف بزرگانی مثل محمدعلی کلی، لانس آرمسترانگ، مایکل جوردن، جک نیکلاس و تایگر وودز، به عنوان بهترین ورزشکار سال ثبت می‌شود. این جایزه هر ساله به فرد یا تیمی اعطا می‌شود که در تمام سال در عرصه ورزش و اخلاق موفق بوده باشد. مایکل فلپس قصد دارد موفقیت‌های خود را در المپیک لندن نیز تداوم بخشد.

مایکل فلپس در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

درگذشت باستان‌شناس برجسته ایرانی

هرچند رسانه‌ها توجه ویژه‌ای به درگذشت مسعود آذرنوش نکردند، اما باستانشناسی ایرانی یکی از بهترین اساتید خود در این زمینه از را دست داد. وی به علت سکته ناگهانی در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

وی سال‌ها رئیس پژوهشکده باستانشناسی ایران بود و در اواخر سال‌‌های دهه هفتاد، روند کاوش‌های باستانشناسی را سرعت بخشید. وی همچنین با ساماندهی کاوش‌های باستانشناسی از باستان‌شناسان خواست که به سرعت و پس از هر فصل کاوش نتایج را در اختیار پژوهشکده باستان‌شناسی قرار دهند که ثمره آن انتشار بیش از ۳۰ کتاب بود.


مسعود آذرنوش باستان‌شناس برجسته ایرانی

وی در کار خود بسیار منظم و دقیق بود، سخت گیری وپیگیری آذرنوش باعث شد تا درسال‌هایی که ریاست این مجموعه را بر عهده داشت، یکی از درخشان‌ترین دوره‌های باستان‌شناسی ایران رقم بخورد. او در سال‌های اخیر با بی‌مهری مسئولین سازمان میراث فرهنگی روبه رو شد بود و در سال ۱۳۸۵ از ریاست بر پژوهشکده باستان‌شناسی کنار گذاشته شد.

او در سال‌های اخیر بر مطالعاتش پیرامون چند کاوش از جمله تپه هگمتانه متمرکز شده بود. مسعود آذرنوش در سال ۱۳۲۴ در کرمانشاه به دنیا آمد. وی در سال ۱۳۴۷ موفق به اخذ درجه لیسانس از دانشگاه تهران شد. وی پس از خدمت وظیفه مشغول به تحصیل در دوره کارشناسی ارشد باستان‌شناسی شد و در سال ۱۳۵۲ با پایان‌نامه خود با عنوان (تمدن و هنر هیتیت) موفق به دریافت درجه کارشناسی ارشد شد.

در سال‌های پس از انقلاب برای تحصیل به اروپا و سپس آمریکا عزیمت کرد و در سال ۱۳۶۶ رساله دکترای خود را با عنوان «هنر ساسانی در شرق فارس، ‌کاوش‌های حاجی‌آباد درنزدیکی داراب، ایران» در گروه باستان‌شناسی دانشگاه ایالتی کالیفرنیا ارائه داد.

فقدان باستان‌شناس برجسته

معرفی مسعود آذرنوش

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقدامات ماهاتیر محمد از پایه با مرام مقامات جمهوری اسلامی در تعارض کامل قرار دارد.
تصور اینکه مقامات بگذارند همه کشورها در ایران سرمایه گذاری کنند و از فرصت های برابر با رقبای داخلی ( دولت ) برخوردار باشند رویایی ست که تحقق آن 50 سال دیگر هم دور از دسترس است؛ سیاست هایی که نه تنها مالزی بلکه امیرنشین دبی نیز صرفنظر از مشکلات زودگذر اخیر خیلی بهتر از مالزی در تدارک و مسیر آن است.

-- امین کیا ، Dec 5, 2008

این عنوان "حماسه ساز ملبورن" هم از آن عنوانهای سنگین است که فرد پر ظرفیتی باید آن را تحمل کند. حماسه ملبورن توسط یک "تیم" ساخته شد. اگر بازی خوب عابدزاده، پاشازاده، کریم باقری، علی دایی و بقیه ی بازیکنان آن تیم نبود، آن حماسه هم نبود. خداد عزیزی یک تمام کننده خوب بود اما بعد از آن نشان داد که ظرفیت جذب شهرت و ثروت را ندارد. با تمام مربی هایش درگیر میشد و هیچکس را قبول نداشت و بی احترامی می کرد. از مربی آلمانی اش تا بلاژویچ. هر انتقادی را به توطئه نسبت می داد. حالا هم گفته که اسراییل باید محو شود! البته در پاسخ به حرف نادرست کسی که گفته خداد باید از فوتبال محو شود، او این حرف نادرست تر را زده است. در هر حال باید بپذیریم خداد عزیزی که زمانی بازیکن خوبی بود، از فرهنگ اجتماعی و فهم بالایی برخوردار نیست.

-- لونا ، Dec 5, 2008

"به نامه محمدی" اصلاح شود لطفا.
...........
زمانه: ممنون، اصلاح شد.

-- سینا ، Dec 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)