رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ آذر ۱۳۸۷

لباس‌هایی برای کسی که روی ماه زندگی می‌کند

پی‌یر‌ کاردن، (Pierre Cardin) طراح مد و لباس معروف که از سال ۱۹۹۴ تصمیم گرفته است نمایش مد مجموعه‌های جدیدش را فقط برای عده خاصی از علاقه‌مندان و روزنامه‌نگاران برگزار کند، چند وقت پیش با نشان دادن طرح‌های جدید آخرین مجموعه‌اش باز هم به دنیای مد برگشت.

Download it Here!

پی‌یر کاردن در سن ۸۶ سالگی هنوز عاشق طراحی لباس‌های جدید خودش است. او هنوز تحت تأثیر ماه و ستاره‌ها، کیهان و ماهواره‌هایی است که به فضا فرستاده می‌شوند.

پی‌یر‌ کاردن با طراحی لباس معروف «بابا‌درس» (bubble dress) یا لباس حبابی‌شکل در سال ۱۹۵۴ هنوز این شیوه را رها نکرده است و این روش را برای بقیه طرح‌هایش هم پیاده می‌کند.

پی‌یر‌ کاردن طراح مد ایتالیایی ـ فرانسوی که به خاطر سبک آوانگارد و تحت تأثیر دوران اوج اتفاقات فضایی معروف است، گاهی با بی‌توجهی به فرم زنانه، سراغ طرح‌های هندسی می‌رود که چندان هم زنانه نیستند و حتی گاهی برای هر دو جنس زن و مرد مناسب هستند.

اوت‌کوتور، (haute couture) رده‌ای در طراحی لباس است که فقط بعضی طراح‌های مد در طراحی لباس‌های اعیانی موفق می‌شدند آن روش را پیاده کنند.


پی‌یر کاردن و طرح‌هایش

پی‌یر ‌کاردن در سال ۱۹۵۳ در مزون خود در فرانسه شروع به طراحی لباس‌های فاخر و سفارشی با دوخت اختصاصی و برتر کرد، یعنی اوت‌کوتور.

اما حالا او دست از این کار برداشته است و طرح‌هایش می‌تواند برای همه مردم مناسب باشد. پی‌یر‌ کاردن در محلی در نزدیکی شهر کن در فرانسه، خانه‌ی حباب را طراحی کرده است و چندی پیش با ارایه و نمایش آخرین لباس‌هایش در همین محل نشان داد که همچنان تحت تأثیر مسایل فضایی است.

او می‌گوید روزی که دیده است مردی پا روی ماه گذاشته، با خودش فکر کرده است اگر کسی روی ماه زندگی کند آیا برهنه است یا با لباس است.

و همان موقع به این نتیجه رسیده است که اگر کسی روی ماه زندگی می‌کرد و لباسی نداشت حتماً او برایش طراحی می‌کرد.

پی‌یر ‌کاردن در‌باره استعداد‌های جوان و جدید در طراحی لباس می‌گوید: بیشتر این طراح‌ها دوره‌ای را می‌گذرانند تا خودشان را پیدا کنند. اما من دوست دارم خودم باشم. هیچ‌وقت تحت تأثیر موزه‌ها یا موج مدهای جعلی یا لباس‌های ژاپنی و چینی قرار نگرفته‌ام. این روش من نیست. من تلاش می‌کنم چیزی را بسازم که در مد وجود ندارد.


خانه‌ی حباب

او که با تأثیر عناصر کیهانی، کلاه و لباس و کفش طراحی می‌کند هرگز راکت‌‌های فضایی و یا ماهواره‌ها را در فضا فراموش نمی‌کند.

طرح‌های هندسی رنگی و سیاه و سفید پی‌یر ‌کاردن روی تن مدل‌ها در کنار استخر و پله‌های خانه حبابی شکل که با الهام از فیلم «جنگ ‌ستارگان» ساخته شده، کاملاً حس و حال او را از نخستین روزهای شروع طراحی و ورودش به مد تا امروز نشان می‌دهد.

پی‌یر کاردن بعد از سال‌ها کار در مزون خود، اوت‌کوتور یا طراحی لباس‌های فاخر را کنار گذاشته است‌. خودش می‌گوید طراحی لباس‌های ساده که آماده برای پوشیدن است یکی از دلایل ثروتمند شدنش است‌.

او می‌گوید وقتی برای اوت‌کوتور یا رده‌ی خاص لباس طراحی یا کار می‌کنید، پول زیادی دست شما نمی‌ماند‌. هر چند لباس‌ها خیلی گران هستند.

او مدت‌ها است که به سبک خودش یعنی لباس‌های حاضر و آماده برای پوشیدن رو آورده است. رستوران‌های زنجیره‌ای ماکسیم، طراحی ساعت‌های مچی، کیف و چمدان هم از مواردی هستند که پی‌یر‌ کاردن را به سمت شهرت عمومی‌تر بین مردم پیش ببرد.


قرار نیست پی‌یر‌ کاردن لباس بانوی نخست آمریکا را در آینده طراحی کند، ولی خودش می‌گوید به میشل اوباما به خاطر سبک خاص لباس پوشیدنش علاقه خاصی دارد و معتقد است خیلی باشکوه و و متناسب لباس می‌پوشد. او می‌تواند همه چیز بپوشد و مطمئن هستم انتخاب‌های درستی خواهد داشت.

کاردن در مورد طراحی برای مردم معمولی و نوع نگاه مردم به مد می‌گوید: در سال ۱۹۶۰ طراحی لباس‌های «ready to wear» یا «آماده برای پوشیدن» شکل جدیدی گرفت.

برای همین بیشتر طراحان متوجه شدند باید به مردم آماده توجه بیشتری بکنند. پی‌یر کاردن در سن ۸۶ سالگی بعد از سال‌ها تجربه و زندگی با طرح و رنگ و پارچه در دنیای مد می‌گوید هر روز صبح بیدار می‌شود تا سراغ طرح جدیدی برود برای این‌که شاد باشد.

در سن من راضی و خشنود بودن از زندگی مهم است و من با این رضایت و خوشحالی به طرح‌های جدیدم فکر می‌کنم.

Share/Save/Bookmark