رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ بهمن ۱۳۸۷
هفت چهره هفته

لنگه کفشی که توجه رسانه‌ها را جلب کرد

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو زمانه منتظر الزیدی، خبرنگار شبکه البغدادیه است که با پرتاب کفش به سوی جورج بوش به چهره مشهور رسانه‌های جهان تبدیل شد.

دیگر چهرهای این هفته رضا ارحام صدر، کمدین ایرانی، محمد خاتمی رییس‌جمهور سابق ایران، نوشاد عالمیان پینگ‌پنگ‌باز جوان ایرانی، دکترحسین میرشمسی پدر واکسن ایران، برنارد میدوف (یا میداف) بزرگ‌ترین کلاهبردار جهان و هرست تاپر بازیگر نقش سربازرس درک هستند.

منتظر الزیدی با لنگه کفشش مشهور شد

منتظر الزیدی، خبرنگار عراقی با پرتاب کفش به سوی جورج بوش آن‌چنان مشهور شد که شبکه‌های خبری مختلف جهان تصویر کفش پرانی او را بارها نشان دادند و حتی در اینترت نیز یک بازی نیز با همین موضوع طراحی شد. اقدام خبرنگار شبکه البغدادیه باعث شد تا کفش وی به حراج گذاشته شود و خواهان‌های بسیاری پیدا کند.


منتظر الزیدی، خبرنگار شبکه البغدادیه

رسانه‌های بین‌اللملی واکنش این خبرنگار را به عنوان واکنش عراقی‌ها به حضور نظامیان خارجی در این کشور ربط دادند و این اقدام را زنگ خطری برای آمریکا و بریتانیا دانستند. در جهان عرب اقدام او با استقبال عامه مردم روبه‌رو شد؛ اما سیاستمداران عرب بیشتر ترجیح دادند که سکوت کنند.

رسانه‌های عرب واکنش‌های متفاوتی به این موضوع نشان دادند؛ برخی اقدام وی را یک عمل غیر اخلاقی و زشت نشان دادند و برخی نیز او را قهرمان جدید دنیای عرب خواندند. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران او را در حد یک قهرمان و فوق ستاره بالا برد و در بخش‌های مختلف خبری در گفتگو با مردم عراق و ایران اقدام وی را ستود.

اما خبرگزاری آسوشتیدپرس مصاحبه‌ای از قول خانواده منتظر الزیدی منتشر کرد و نوشت که خانواده وی گفته‌اند او به همان اندازه که از اشغال عراق توسط آمریکا متنفر است، از دخالت ایران در امور داخلی عراق نیز متنفر است.

در همین حال خبرگزاری فارس که به نهادهای محافظه‌کار وابسته است مصاحبه‌ای منتشر کرد که در آن گفتگو، خانواده منتظر الزیدی با خبرگزاری آسوشتیدپرس به طور کامل دروغین خوانده شده بود.

خبرگزاری فارس از قول عدی الزیدی برادر منتظر نوشت که وی بر اثر حمله محافظان مجروح شده است. در همین حال سخنگوی شورای عالی قضایی عراق از آغاز تحقیقات در مورد وی خبر داده است. به احتمال فراوان جریان محاکمه منتظر الزیدی به یکی از مسائل داغ رسانه‌ها در هفته‌های آینده تبدیل می‌شود و وی بیش از پیش مشهور خواهد شد.

منتظر الزیدی در دانش‌نامه آزاد ویکی‌پدیا

شکرپاره اصفهان دیگر به روی صحنه نمی‌رود

هفته‌ای که گذشت، سینمای ایران یکی از درخشان‌ترین کمدین‌های خود را از دست داد. رضا ارحام صدر، مشهور به «شکرپاره اصفهان» در سن ۸۵ سالگی درگذشت.

وی در سال ۱۳۰۲ در محله باغ قلعه اصفهان متولد شد و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۲۶ با بازی در تئاتر سپاهان آغاز کرد. او بیشتر عمر خود را در همین شهر گذارند و با کسانی چون ناصر فرهمند از پایه گذاران تئاتر اصفهان شد.


رضا ارحام صدر، کمدین ایرانی

وی با بیان طنز و هجو انتقادهای اجتماعی را بازگو می کرد و هیچ متنی برای نمایشنامه‌های خود حفظ نمی‌کرد، بداهه‌گویی سبب شده بود که اجرای او در یک شب با شب بعد تفاوت داشته باشد. خلاقیت و ابتکار در عرصه هنرهای نمایشی و طنازی‌های او باعث شد تا او را پایه‌گذار مکتب اصفهان در تئاتر کمدی بدانند؛ مکتبی که بسیار از کمدین‌های امروزین اصفهانی نیز آن را دنبال کرده‌اند.

وی با تأسیس «گروه هنری ارحام صدر» به کارهای هنری‌اش تداوم بخشید و تئاتر خود را به شهرهای مختلف از جمله تهران آورد.

ارحام صدر با محبوبیتی که در تئاتر به دست آورده بود، به سینما آمد و در سال ۱۳۳۶ در فیلم «شب‌نشینی در جهنم» بازی کرد. «علی واکسی»، «ستاره‌ای چشمک زد»، «مردان خشن»، «جوجه فکلی» از فیلم‌های سینمایی قبل از انقلاب او بود.

اما بعد از انقلاب تا مدتی از فعالیت‌های هنری محروم شد و بعد از آن نیز در ایران و اصفهان ماند و در فیلم‌های «جعفر خان از فرنگ برگشته» علی حاتمی و «افسانه شهر لاجوردی» محمدعلی نجفی بازی کرد.

با وجود محبوبیت، وی کمتر در فیلم‌های سینمایی ظاهر شد و بیشتر همان کارهای نمایشی را می‌پسندید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «رفیق ناجنس»، «بوقلمون‌ها»، «کدام یک از دو»، «دلقک‌ها»، «وادنگ»، «خروس بی‌محل» اشاره کرد.

فیلم ویدیویی «درسا» از آخرین فعالیت‌های هنری وی محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۴ توسط محسن دامادی ساخته شد.

وی در سال‌های آخر عمرش مستندی به نام «شکرپاره» ساخت. وی در این باره به خبرگزاری ایسنا گفته بود: «دیدیم كسی به ما محل نمی‌گذارد و هنرپیشه‌های معروفی چون ناصر فرهمند، منوچهر وكیل و رفیعی از اصفهان مرحوم شدند و هیچ نامی از آن‌ها نمانده است و تصمیم گرفتیم خودمان كاری برای خودمان بكنیم.

من ۵۰ سال كار كردم؛ اما كسی حتی سراغی از من نگرفت. اما الان كه استقبال مردم را از این فیلم می‌بینم لذت می‌برم. جالب این‌جاست كه در اصفهان بعضی از فروشندگان، «شكرپاره» را به همراه دو فیلم دیگر فروختند و به این وسیله مقداری از فیلم‌هایشان را به مردم قالب كردند.»

گفت و گوی خبرگزاری ایسنا با ارحام صدر (قسمت اول)
گفت و گوی خبرگزاری ایسنا با ارحام صدر (قسمت دوم)

درگذشت استاد رضا ارحام صدر در بالاترین

رضا ارحام صدر در دانش نامه آزاد ویكیپدیا

نوشاد عالمیان بدون مربی، پنجم جهان شد!

برتری نوشاد عالیمان بر ماتسودایرا قهرمان جوانان جهان ژاپن، شگفتی بزرگ مسابقات قهرمانی جوانان جهان لقب گرفت و نام این تنیسور ایرانی در رسانه‌ها مطرح شد. نوشاد عالمیان درحالی موفق به شکست جوان ژاپنی شد که بدون مربی به این مسابقات اعزام شده بود.


نوشاد عالمیان، پینگ‌پنگ‌باز جوان ایرانی (عکس: ایسنا)

سایت جهانی فدراسیون پینگ‌پنگ در این باره نوشت: «در این دوره، به دنبال قهرمان در جدول رده‌بندی نباشید. چه كسی تصور می‌كرد كنتا ماتسودایرا از ژاپن، قهرمان جوانان جهان، در مرحله یک هشتم نهایی حذف شود؟

چه كسی پیش‌بینی می‌كرد این اتفاق عجیب از سوی یک جوان ۱۷ ساله ایرانی رخ دهد كه بدون مربی به مادرید آمد و به زبان انگلیسی تسلط نداشت. تمام داشته‌های او از پینگ پنگ، یک كیف دستی حاوی مدارک، راكت و نگاه‌هایی كه مدام رو به آسمان بود.»

نوشاد عالمیان با غلبه بر پینگ‌پنگ‌باز ژاپنی به جمع هشت نفر نهایی این رقابت‌ها راه یافت و در نهایت به مقام پنجم رسید. او که به دعوت فدراسیون جهانی پینگ‌پنگ به این مسابقات دعوت شده بود، از زهرا اسکندری داور ایرانی به عنوان مترجم استفاده می‌کرد!

همراه نداشتن مربی یکی از مواردی بود که به نوشته خبرگزاری‌ها شگفتی مسئولین برگزاری مسابقات و تیم‌های دیگر را همراه داشت. نوشاد عالمیان ۱۷ ساله که شماره ۴۶ رنكینگ جهانی را در اختیار دارد، یکی از استعدادهای مهم رشته تنیس روی میز محسوب می‌شود. وی در صورت توجه بیشتر می تواند به مقام‌های مهم جهانی نیز دست یابد.

نوشاد عالمیان در بالاترین

محمد خاتمی باز هم جواب قطعی نداد

حضور محمد خاتمی، رئیس‌جمهوری سابق ایران در دانشگاه تهران این هفته به یکی از مهم‌ترین مباحث خبری رسانه‌های ایران تبدیل شده بود. وی که در سالگرد روز دانشجو در دانشگاه حضور نیافته بود، سخنرانی خود را به روز ۲۵ آذر ماه موکول کرده بود.

حضور وی از این جهت نیز حساس می‌نمود که در محافل رسانه‌ای شایع شده بود که او حرف‌های مهمی را در دانشگاه تهران مطرح خواهد کرد و ممکن است که اعلام کاندیداتوری‌اش را قطعی کند. اما رییس بنیاد باران همچون گذشته پاسخ قطعی خود را به آینده موکول کرد و گفت: «اکنون من پاسخ منفی به حضور در انتخابات نمی‌‏دهم و در حال بررسی هستم.»


سید محمد خاتمی در دانشگاه تهران (عکس: حنیف شعاعی، ایسنا)

این سخنرانی همچنین به صحنه درگیری هواداران و منتقدان محمد خاتمی تبدیل شد و روزنامه کیهان از منتقدان محمد خاتمی به عنوان هواداران عبدالله نوری یاد کرد که در سالن را شکستند و عکس محمد خاتمی را به آتش کشیدند.

روزنامه‌های محافظه‌کار از جمله وطن امروز و خورشید، سخنرانی محمد خاتمی را به تیتر اول خود برنگزیدند و در مقابل روزنامه‌های اصلاح‌طلب این موضوع را تیتر اول کردند.

در میان سخنان خاتمی گفته: «امروز در ایران، دیگر زندانی شدن «خفت» نیست و این اتفاق «بسیار بدی» است.» و هم‌چنین «در جمهوری اسلامی نباید با افراد به دلیل داشتن علایق سیاسی برخورد شود.» مورد استقبال رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفت و بازتاب وسیعی یافت.

هم‌چنین جمله «اگر بعضی از کارشکنی‌‏ها انجام نمی‌‏شد، قطعاً دستاوردهای بیشتری داشتیم و در عین حال اعتراف می‌‏کنم ضعف در دولت نیز وجود داشت.» به یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده توسط محمد خاتمی مطرح شد.

برخی از تحلیلگران سیاسی معتقدند که محمد خاتمی مشغول بررسی اوضاع است و احتمالا در آخرین فرصت‌های معرفی، کاندیداتوری خود را اعلام خواهد کرد.

محمد خاتمی در بالاترین

سربازرس «درک» درگذشت

شب‌های دوشنبه هر هفته سربازرس درک یکی از پرونده‌های جناحی را بررسی می‌کرد و ماجرا با دستگیری قاتل یا قاتلین خاتمه می‌یافت.

سربازرس اشتفان درک که نقش آن را «هرست تاپر» بازیگر آلمانی بازی می‌کرد، هفته گذشته گذشته در یكی از بیمارستان‌های مونیخ، آلمان، چشم از جهان فرو بست. او که ۸۵ سال سن داشت در نقش درک به بازیگر محبوب ایرانیان تبدیل شد.


هرست تاپر، بازیگر نقش سربازرس درک (عکس: بیلد)

سریال‌ اشتفان درک در فاصله سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۸ در بیش از ۱۰۴ كشور جهان پخش شد و به یک سریال محبوب در چین، ژاپن، ایتالیا و بسیاری از نقاط دنیا تبدیل شد. این سریال توسط شبکه ZDF آلمان ساخته شد. هورست تاپر این نقش را تا ۷۵ سالگی بازی کرد و به خاطر آن جوایز بسیاری از جمله جایزه «صلیب افتخار» در سال ۱۹۸۸ میلادی را کسب کرد.

وی یکی از مشهوترین بازیگران آلمانی است که در فیلم‌های آلمانی بسیار حد فاصل سال‌های ۱۹۵۸ تا ۲۰۰۴ بازی کرد. وی در سال ۱۹۲۳ در البرفلد آلمان به دنیا آمد.

هرست تاپر در دانش آزاد ویکی پدیا

«پدر واکسن» ایران با دنیا وداع گفت

بسیاری از ایرانیان زندگی خود را مرهون کوشش‌های کسی می‌دانند که با ساختن و تولید انبوه واکسن ضد فلج اطفال؛ سرخک، دیفتیری و اوریون کمک فراوانی به ریشه کنی این بیماری‌ها کرد. این محقق برجسته هفته گذشته در سن ۹۴ سالگی و بر اثر کهولت سن دارفانی را وداع گفت. وی با وجود کهولت سن و بازنشستگی همکاری‌‌‌های علمی‌اش با موسسه‌ها و سازمان‌های جهانی را قطع نکرده بود.

دکتر حسین میرشمسی در سال ۱۲۹۵ اصفهان به دنیا آمد و با مدرک دكترای دامپزشكی فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۳۲۰ در مؤسسه سرم و واكسن‌سازی رازی شروع به‌كار كرد. سپس به فرانسه رفت و در ۱۳۳۰ از دانشگاه پاریس دكترای دامپزشكی گرفت.

وی هم‌چنین مدرک دوره میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی را از انستیتو پاستور پاریس و دکتری دامپزشکی از دانشگاه پاریس کسب کند. وی سه سال كارآموزی خود را در سه انستیتوی آمریكایی گذراند و در بدو ورود به ایران معاون فنی و مسوول پژوهش و واحد تولید واكسن‌های مصرف پزشكی انستیتو رازی شد.

میرشمسی در ۱۳۳۴ برای تأسیس و راه‌اندازی آزمایشگاه واكسن‌سازی كشور اردن از سوی سازمان جهانی بهداشت دعوت شد. چند سال بعد دو مدرک ویروس‌شناسی خود را از موسسات بهداشتی لندن و نیویورک آمریكا گرفت.

این محقق در پروژه‌های بین‌المللی بسیاری از سوی سازمان جهانی بهداشت از جمله همكاری با موسسه واكسن‌سازی پیونگ یانگ به عنوان مشاور یونیسف، استاد مدعو تدریس ویروس‌شناسی عمومی دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران، طی دوره تهیه واكسن ضد سرخک در دانشگاه بایلور امریكا دعوت شده است.


از حسین میرشمسی، هفت جلد کتاب و بیش از ۱۵۰ مقاله‌ در زمینه واکسن به زبان‌های فارسی، انگلیسی و فرانسه منتشر شده که به دو کتاب «ویروس‌شناسی» و «اصول ایمنی‌شناسی» مشهورترین آثار وی هستند. دكتر میرشمسی در سال ۱۳۷۴ پس از ۵۴ّ سال خدمت صادقانه در زمینه‌های علمی و پژوهشی، لوح تقدیر و نشان درجه اول پژوهشی را از دست رئیس‌جمهور وقت دریافت كرد.

كنگره بیوتكنولوژی در سال‌های بعد با نام او و با بزرگداشت وی برگزار شد. وی عضو فرهنگستان علوم و یکی از «چهره‌های ماندگار» ایران بود که به خاطر ۶۵ سال فعالیت در بخش تحقیق و تولید واکسن، به «پدر واکسن ایران» مشهور شد.

تعقیب بزرگ‌ترین کلاه‌بردار جهان

بزرگ‌ترین کلاه‌بردار جهان سرانجام دستگیر شد. برنارد میدوف (یا میداف) به دلیل کلاهبرداری پنجاه میلیاردی به یکی از چهره‌های مشهور جهان تبدیل شده و هر روز یکی از سایت‌های اینترنتی درباره او مطلب می‌نویسد.


برنارد میداف، بزرگ‌ترین کلاهبردار جهان

وی که رییس پیشین هیأت مدیره بورس «نزدک» نیویورک بود، توانست با سوء استفاده از اعتماد سرمایه گذاران، سرمایه ده‌ها بانک خصوصی و افراد سرمایه‌دار را بدزدد. وی یک شرکت سرمایه گذاری در سال ۱۹۶۰ تأسیس کرد و از ان زمان به طور فعال در بورس وال استریت حضور داشت تا آن‌که توانست به یک کلاهبرداری بزرگ دست بزند.

گفته می‌شود که وی با ۲۰ سال زندان و پنج میلیون دلار جریمه روبه‌روست. بانک‌هایی که از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، سوییس، فرانسه و هلند در شرکت او سرمایه‌گذاری کرده بودند دچار ضررهای هنگفتی شدند.

میداف در شهر نیویورک و از یک خانواده یهودی به دنیا آمد. او ازدواج کرده و دو پسر دارد. میداف املاک بسیاری از جمله یک خانه در محله منهتن نیویورک ، یک خانه در جزیره رزلین، دارد که ارزش آن‌ها بیش از پنج میلیون دلار است. وی همچنین چند خانه در فرانسه و ساحل پالم فلوریدا دارد که ارزش آن‌ها بیش از ۹ میلیون دلار است.


برنارد میدوف در دانش‌نامه آزاد ویکی پدیا

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

رادیو زمانه وبلاگ شخصی نیست که به این و آن لینک بدهید . سایتهای دیگری هستند که مشابه بالاترین هستند . به عمل در اروپا می گویند "تبعیض" . من هم می گویم بودجه رادیو نباید برای تبلیغ دوست و آشنا صرف شود . امیدوارم از این حرکت ناپسند دست برداشته و اگر مایل به ادامه آن هستید همه را منظور کنید .
.................
زمانه: دوست عزیز، بالاترین، وبلاگ شخصی نیست. یک سایت است که در آن به مطالب منتشر شده در اینترنت لینک داده می‌شود. منظورتان از تبعیض چیست؟ آیا لینک دادن به مجموعه‌ای از اخبار در بالاترین، تبعیض است؟

-- نوشین ، Dec 19, 2008 در ساعت 06:30 PM

نمی دونم چرا همه از "لنگه کفش" حرف می زنند، حال آن که خبرنگار عراقی یک جفت کفش به طرف بوش پرتاب کرد (انصافاً هدف گیری اش هم خیلی خوب بود ولی بوش هم خوب جا خالی داد...). فکر می کنم به خاطر این باشه که واژه ی "لنگه کفش" در فارسی دلالت تحقیر آمیزی دارد.

-- مهدی ، Dec 21, 2008 در ساعت 06:30 PM

در مورد برنارد میدآف من اطلاعات کاملتری نیاز دارم. به چه صورت می توانم بدست بیاورم؟

-- شهروز ، Feb 12, 2009 در ساعت 06:30 PM