رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ دی ۱۳۸۷
هفت چهره هفته

دردسرهای گزارش اولین خبر برای خضرشاهین

فرهاد سامانی

چهره اول این هفته رادیو خضرشاهین خبرنگار فلسطینی العالم است که خبر حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه را زودتر از موعد مقرر منتشر کرد. دیگر چهره‌های این هفته رادیو زمانه غلامحسین پیروانی سرمربی تیم ملی فوتبال المپیک، وست لیک جنایی‌نویس برجسته آمریکایی، آدولف مرکله ثروتمند آلمانی، داریوش مصطفوی مدیرمستعفی باشگاه پرسپولیس، بیل ریچاردسون فرماندار ایالت نیومکزیکو و استیو بالمر مدیر اجرایی شرکت مایکروسافت است.

خضرشاهین در انتظار حکم دادگاه

اعلام زودتر از موعد حمله زمینی اسرائیل به غزه باعث شد تا «خضر شاهین» به جرم زیر پا گذاشتن قوانین رسانه‌ای اسرائیل بازداشت شود. خضرشاهین خبرنگار فلسطینی شبکه العالم متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که اکنون به اتهام «انتشار اطلاعات غیرقابل انتشار بدون هماهنگی با گروه نظارت بر انتشار اخبار» اسرائیل در بازداشت به سر می‌برد.


خضرشاهین/ عکس از سایت العالم

اسرائیل از خبرنگاران مستقر خواسته بود تا خبرحمله زمینی را تا زمان آغاز حمله گزارش نکنند، اما خضر شاهین اولین خبرنگاری بود که یک ساعت و نیم پیش از آغاز حمله، هجوم زمینی ارتش اسرائیل را مخابره کرد. چند ساعت بعد، شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گزارش‌هایی را درمورد «حضور یک خبرنگار شبکه دشمن» در مرز اسرائیل و غزه پخش کرد و متعاقب آن در شامگاه دوشنبه پلیس اسرائیل خضر شاهین را در خانه‌اش دستگیر کرد و او را ظهر سه شنبه به دادگاه شهر«پتح تیکوا»، در نزدیکی تل آویو تحویل داد.

خضرشاهین که در برخی گزارش‌ها با نام «خداداد» در تلویزیون العالم ظاهر می‌شود، در جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان و اسرائیل به طور زنده از شهر حیفا و از محل اصابت موشک‌های حزب الله گزارش تهیه می‌کرد. او در دی ماه سال ۸۳ نیز هنگام عزیمت به محل نخست‌وزیری اسرائیل برای پوشش خبری مصاحبه مشترک تونی بلر نخست‌وزیر وقت انگلیس و آریل شارون، دستگیر شده بود.

هم اکنون دو جلسه دادگاه این خبرنگار فلسطینی با انجام تفهیم اتهام برگزار شده و قرار است جلسه سوم محاکمه وی نیز برگزار شود. سیداحمد سادات، مدیر شبکه العالم در این باره به خبرگزاری مهر گفته است: «دادگاه دوم نسبت به دادگاه اول متعادل‌تر است و سه وکیل شبکه العالم تلاش دارند حکم برائت خضر شاهین را بگیرند. البته وکلای ما به نمایندگی از شبکه العالم شکایتی علیه رسانه‌های دیگر تنظیم کرده و آن را ارائه داده‌اند. موضوع حفظ جان و سلامت خبرنگار شبکه العالم با توجه به تحریکات رسانه‌ها بر عهده رژیم صهیونیستی است.»

اگر وکیلان خضرشاهین نتوانند وی را از اتهامات وارده مبرا کنند، او به ۱۵ تا ۲۰ سال زندان برای رعایت نکردن سانسور خبری محکوم خواهد شد. خضر شاهین که دارای «برگ هویت کبود» و از اعراب معروف به «عرب مرزهای سال ۱۹۴۸» است و از ابتدای فعالیت شبکه خبری العالم از سال ۱۳۸۲ با این شبکه همکاری می‌کند.

شاغلام آمد تا امید را به لندن ببرد

هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد در میان فهرست طولانی نامزدهای مربیگری تیم امید؛ غلام پیروانی سرمربی شود. تا روز قبل از انتخاب سرمربی تیم امید، گمانه زنی روزنامه‌ها، محمد خاکپور، پرویز مظلومی و بیژن ذوالفقارنسب را نشانه رفته بود، اما در نشست اعضای کمیته تیم‌های ملی نام «شاغلام» بیرون آمد.


غلامحسین پیروانی، سرمربی تیم ملی فوتبال المپیک/ عکس از ایسنا، امیر خلوصی

او طی سال‌های گذشته استعدادهای بسیاری را کشف کرده و بازیکنان بسیاری را تحویل تیم‌های ملی داده است. تیم مقامت سپاسی که یک تیم نظامی است، طبق قوانین فوتبال ایران می‌تواند بازیکنانی را که زمان خدمت سربازی‌شان فرا رسیده را جذب کند و آن‌ها دوسال خدمت نظامی خود را در این باشگاه سپری کند. همین مسئله سبب شده تا این تیم با کمک غلام پیروانی به یک تیم بازیکن‌ساز تبدیل شود و در رقابت‌های لیگ برتر با جوانان بی‌ادعای خود یقه بسیاری از تیم‌های بزرگ ایران را بگیرد.

غلامحسین پیروانی از سال ۱۳۸۰ مربی این تیم است که امسال قصد داشت این باشگاه را به مقصد ابومسلم ترک کند، اما اصرار مردم و مسئولان شهر شیراز باعث ماندن وی در این تیم شد. این بار اما پیروانی می‌تواند به بهانه تیم ملی امید از مقاومت سپاسی جدا شود و روند استعدادیابی خود را در این زمینه ادامه دهد.

ایران ۳۶ سال است که در رشته فوتبال به المپیک نرفته است و اکنون این تیم باید خود را برای در دور مقدماتی بازیهای المپیک ۲۰۱۲ لندن آماده کند. وی در این باره به خبرگزاری فارس گفته است: «در برنامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ارائه کردم تضمینی برای صعود به المپیک نداده‌ام، اما قطعا برای رسیدن به این هدف تمام تلاشم را خواهم کرد. در این راه از همه اهالی فوتبال درخواست کمک دارم. امیدوارم با همکاری آن‌ها بتوانم در این تیم موفق شوم.»

شاغلام ۵۶ ساله را یک مربی صادق و درستکار در فوتبال ایران می‌شناسند. او درباره این سوال که آیا ارتباط خاصى که با عزیز محمدى (‌نایب رئیس دوم فدراسیون و مدیر عامل سابق فجر سپاسى) داشته و دلیل انتخابش به عنوان سرمربى تیم امید بوده به خبرگزاری مهر گفته است: «تمام کسانی‌ که این مسائل را مطرح مى‌کنند تنها گناه من را مى‌شویند چون من براى رسیدن به چنین سمتى اصلا اقدام پشت پرده‌اى انجام ندادم.»

غلامحسین پیروانی دارای مدرک A از فدارسیون فوتبال آسیا است و در تمام دوران بازى‌اش پیراهن برق شیراز را برتن داشت و تا سال ۱۳۷۱ و تا سن ۴۰ سالگى براى این تیم بازى کرد. قهرمانى در جام حذفى در سال ۱۳۸۰ به همراه فجرسپاسی مهم‌‌ترین افتخار وی در عرصه مربیگری به شمار مى رود.

انتخاب غلامحسین پیروانی به عنوان سرمربی تیم امید

داریوش پرسپولیس را ترک کرد

بعد از دو باخت متوالی پرسپولیس در برابر تیم‌های ملوان در تهران و ذوب آهن در اصفهان پیش‌بینی می‌شد که این باشگاه پرطرفدار یک قربانی بدهد. سرانجام مدیرعامل سرخپوشان که با وعده تکرار قهرمانی آمده بود، مجبور به استعفا شد.

داریوش مصطفوی هیچ‌گاه مدیر موفقی در فوتبال نبوده و در زمان او تیم‌های ملی در بدترین وضعیت خود قرار داشتند. او همواره با سروصدای بسیار می‌آید و به آرامی می‌رود. در زمانی که رئیس فدراسیون فوتبال بود از آوردن مربیان بزرگ آنزمان فوتبال نظیر بیلاردو و ساچی صحبت می‌کرد اما سرانجام به مربیان وطنی قناعت می‌کرد در این فصل نیز صحبت از اسکولاری بود، اما در نهایت افشین قطبی با مبلغ سرسام آور ۷۰۰ میلیون تومان دوباره به ایران بازگشت.


داریوش مصطفوی، مدیرمستعفی باشگاه پرسپولیس / عکس از مهدی زارع

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد این تیم با جذب مجدد افشین قطبی، تمدید قرارداد بازیکنانی نظیر کریم باقری و علیرضا واحدی نیکبخت و هم‌چنین آوردن ستارگان مطرحی چون علی کریمی، رحمان رضایی، ابراهیم توره، پتروویچ مشکل خاصی برای تداوم قهرمانی در لیگ برتر داشته باشد، اما نمایش ناامید کننده این تیم باعث شد تا سازمان تربیت بدنی واکنش نشان دهد و از هیئت مدیره بخواهد که هرچه زودتر تصمیم بگیرند.

علی رغم تکذیب اختلافات حسین هدایتی با داریوش مصطفوی در نهایت این اختلافات آشکار شد. روزنامه جهان فوتبال نوشت که حسین هدایتی گفته در صورت استعفای مصطفوی مبالغ بدهی‌های همه بازیکنان را می‌پردازند. داریوش مصطفوی علاوه بر مخالفان داخلی، مخالفانی در خارج از باشگاه پرسپولیس داشت. از جمله فرشاد پیوش گلزن با سابقه این باشگاه که مصطفوی را به «استقلالی بودن» متهم کرده بود.

داریوش مصطفوی که سابقه بازی در تیم استقلال را دارد، نتوانست در برابر این انتقادات مقاومت کند. استعفای افشین قطبی هم مزید بر علت شد تا هواداران پرسپولیس در ورزشگاه خواهان برکناری او شوند و سرانجام داریوش، پرسپولیس را به مقصدی نامعلوم ترک کرد.

خالق «پاکر» درگذشت

کمتر کسی است که فیلم‌های گدار و جان بورمن را دیده باشد، اما نام دونالد وست لیک را نشناسد. نویسنده سرشناس و جنایی‌نویس بزرگ آمریکایی که برخی از داستان‌هایش مورد اقتباس قرار گرفت و فیلم شد. وی نزدیک به ۱۰۰ داستان و رمان نوشت که ۱۵تای آن‌ها تبدیل به فیلم شد.

کارگردانانی چون جان بورمن، پیتر ییتز، استیون فریرز، کوستاگاوراس و ژان لوک گدار از داستان‌هایش استفاده کردند و فیلم‌هایی مشهور ساختند که مورد استقبال بسیاری از علاقه‌مندان به سینما قرار گرفت. فیلم جذاب «درست به هدف» را جان بورمن در سال ۱۹۷۶ ساخت.


دونالد وست‌لیک، نویسنده و جنایی‌نویس بزرگ آمریکایی

ژان لوک گدار نیز در سال ۱۹۶۶ فیلم «ساخت آمریکا» را از اقتباس آزاد رمان «جاگر» وست لیک ساخت که برای پولی پرداخت نکرد و با شکایت وست لیک از گدار، نمایش فیلم «ساخت آمریکا» برای همیشه در ایالات متحده ممنوع شد.

نکته جالب در مورد رمان‌های وست لیک شخصیت مشهور «پارکر» بود که در اکثر رمان‌های وی حضور داشت و نقش ضدقهرمان را در داستان‌هایش بازی می‌کرد. وی همچنین در در سال ۱۹۹۰ فیلمنامه «آفتابه دزدها» را برای استیون فریرز نوشت که مارتین اسکورسیزی تهیه کننده آن بود.

وست لیک در سال ۱۹۳۳ در بروکلین نیویورک به دنیا آمد و اندکی مانده به سال ۲۰۰۹ میلادی در مکزیک درگذشت. وی دوسال از عمر خود را در نیروی هوایی آمریکا گذراند و با آبی آدامز (وست لیک) که خود یک نویسنده بود ازدواج کرد. وی سه بار به خاطر رمان‌هایش برنده جایزه ادبی ادگار آلن پو شد.

دونالد وست لیک در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

مرکله سقوط ارزش سهامش را تحمل نکرد

۳۶ ثروتمند جهان بر طبق اعلام نشریه فوربس و چهارمین ثروتمند آلمان، خود را به زیر قطار انداخت تا ضررهای اقتصادی خود را دیگر نبیند. آدولف مرکله میلیارد آلمانی با دارایی‌ای بالغ بر ۹/ ۶ میلیارد یورو دیگر تحمل بحران اقتصادی جهانی را نداشت.


آدولف مرکله، میلیارد آلمانی

در بیانیه‌ای که خانواده او صادر کرده‌اند، «مشکلات اقتصادی ناشی از بحران مالی شرکت‌های مرکله در هفته‌های اخیر و حس ناتوانی در ادامه فعالیت‌های اقتصادی» عامل خودکشی وی معرفی شده است. این میلیاردر ۷۴ ساله روز دوشنبه از منزل خود در شهر اولم خارج شد و دیگر بازنگشت. خانواده او در همان روز غیبت وی را به پلیس اعلام کردند و عصر همان، جسد وی روی ریل راه‌آهن پیدا شد.

وی در سال ۱۹۳۴ در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد و کارخانه مواد شیمیایی پدربزرگش را توسعه داد و آن‌را تبدیل به بزرگترین کارخانه داروسازی آلمان کرد. وی سپس کارخانه‌ها و دارایی‌های خود را در سراسر جهان گسترش داد و در راه سرمایه‌گذاری در زمینه نرم افزار، نیشکر و نساجی قدم گذاشت.

آدولف که در رشته حقوق درس خوانده بود، بسیار زود راه ترقی را پیمود. او همچنین برخی از سرمایه فولکس واگن را در اختیار داشت اما با آغاز بحران مالی جهانی و سقوط سهام فولکس واگن و دیگر سرمایه‌هایش، عطای زندگی در این دنیا را به لقایش بخشید.

آدولف مرکله در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

فرصتی که برای بیل ریچاردسون از دست رفت

بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات ایالت نیومکزیکوی از پست وزارت بازرگانی انصراف داد تا اوباما باز هم با مسئله فساد مالی سیاسی دموکرات‌ها روبه رو شود.


بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات ایالت نیومکزیکوی / عکس از ویکی‌پدیا

بیل ریچاردسون اعلام کرده که به دلیل در جریان بودن یک پرونده قضایی که در آن به ارتکاب فساد مالی و تضاد منافع متهم شده، از پست ورازت بازرگانی انصراف می‌دهد. وی با صدور بیانیه‌ای بر بی‌گناهی خود تاکید کرده اما گفته که ادامه تحقیقات قضایی مانع از معرفی او به مجلس سنا برای وزارت بازرگانی می‌شود.

بیل ریچاردسون ۶۱ ساله در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون نماینده آمریکا در سازمان ملل و مشاور وی در زمینه انرژی بود. وی همچنین یکی از کاندیداهای وزارت امورخارجه آمریکا بود. وی از پدری با اصلیتی نیاکاراگوئه‌ای و مادری مکزیکی در پاسادنای کالیفرنیا به دنیا آمده است.

وی در زمینه ورزش به موفقیت‌های بزرگی رسید و به طور حرفه ای در تیم شیکاگو کابز نیز بازی کرد اما کار کردن در شورای روابط خارجی و دپارتمان هنری کسینجر او را با دنیای سیاست آشنا کرد و از آن زمان پله‌های ترقی تا فرمانداری ایالت نیومکزیکو طی کرد. وی اگرچه رابطه خوبی با خانواده کلینتون داشت اما در رقابت‌های حزبی جانب باراک اوباما گرفت و از وی به جای هیلاری کلینتون حمایت کرد.

بیل ریچاردسون در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

بالمر با معرفی ویندوز ۷ خبرساز شد

استیو بالمر با اعلام خبر انتشار نسخه بتای ویندوز ۷ خبرساز شد. به گفته مدیر اجرایی شرکت مایکروسافت قرار است این نسخه در اواخر سال ۲۰۰۹ میلادی در دسترس عموم قرار بگیرد که زودتر از موعد اعلام شده در اینترنت منتشر شده است.


استیو بالمر، مدیر اجرایی شرکت مایکروسافت

استیو بالمر که بعد از رفتن بیل گیتس از این شرکت مرد شماره یک مایکروسافت به شماره می‌رود، در نمایشگاه فن‌آوری لاس وگاس (CES) به معرفی ویندوز ۷ پرداخت. بررسی و آزمایش این سه ویندوز نشان می‌دهد مدت زمان نصب ویندوز ۷ یک سوم ویندوز XP و نصف ویندوز ویستاست. از سوی دیگر مدت زمان بوت و بالا آمدن ویندوز ۷ سه برابر سریع تر از ویستا و دو برابر سریع تر از ویندوز XP است.

علاوه بر این ویندوز ۷ برای Shut down دو برابر سریع‌تر از ویندوز XP و سه برابر سریع‌تر از ویندوز ویستا عمل می‌کند. اما نکته جالب آن است که در جریان آزمایش‌ها انتقال ۱۰۰ مگابایت اطلاعات از یک بخش از هارد دیسک به بخش دیگر در ویندوز XP سریع‌تر از ویندوز ۷ انجام گرفته و ویستا در این زمینه رتبه آخر را دارد.

علاوه بر این انتقال شبکه‌ای اطلاعات، فشرده‌سازی دیتا و بازکردن مجدد آن در محیط ویندوز و همین‌طور بازکردن فایل‌های مختلف اداری شامل Word، Excel و PDF در محیط ویندوز ۷ تا سه برابر سریع‌تر از دو ویندوز دیگر صورت می‌گیرد و به همین علت پیش‌بینی می‌شود ویندوز ۷ بر خلاف ویندوز ویستا در جلب توجه عموم موفق باشد.

وی در سال ۱۹۵۶ متولد شد و با ثروتی نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار در رده ۴۳ ثروتمندترین افراد دنیاست. مجله فوربس پیش‌بینی کرده که او به زودی به همکلاسی سابقش بیل گیتس در ثروت ملحق خواهد شد و در جدول افراد ثروتمند سیر صعودی را طی خواهد کرد.

استیو بالمر در دانش نامه آزاد ویکی پدیا

Share/Save/Bookmark