رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ دی ۱۳۸۷
گفت و گو با پری‌ناز باغبان حسنی و تونیا کبودوند

«با سکوت خود، پدران را به زندان نفرستید»

محمدرضا اسکندری
اسعد سلامی
mreskandari@gmail.com

محمد صديق کبودوند، مدافع سرشناس حقوق بشر در ايران و موسس سازمان حقوق بشر در کردستان است. او در حال حاضر در اجرای ۱۰ سال حکم زندان، در حبس به سر می‌برد. او فقط به خاطر فعاليت‌های حقوق بشری محاکمه شده است.

در رابطه با آخرین وضعیت آقای محمد صدیق کبود‌وند، با پری‌ناز باغبان حسنی، همسر و تونیا کبودوند، دختر آقای کبودوند گفت و گو کرده‌ام.

طبق گزارش گزارشگران بدون مرز و سایر سازمان‌های حقوق بشری ایرانی و خارجی، وضعیت سلامت آقای محمد صدیق کبودوند نگران‌کننده اعلام شده است. می‌توانید آخرین اطلاعات خود را در رابطه با سلامتی آقای کبودوند در اختیار ما قرار دهید؟

ایشان علاوه بر این‌که بامداد روز چهارشنبه، دچار نارسایی و حمله قلبی شده بود، طی روزهای گذشته نیز در اثر سرما دچار عفونت‌های شدید کلیه، ریه و طب و لرز شدید شده که در حال حاضر هم این وضعیت ادامه دارد.

در این شرایط، درمانگاه زندان به دلیل عدم حضور پزشک مخصوص زندان و مراجعه دو بار در دو روز گذشته به در‌مانگاه از پذیرش و رسیدگی و مراقبت از ایشان خودداری کرده که این واقعاً جای نگرانی دارد.


خانم تونیا کبودوند

آخرین ملاقات و تماس شما با آقای کبودوند کی بوده و در حال حاضر در کدام زندان و بند است و وضعت بهداشتی و گرمایی و غذای آن چگونه است؟

آخرین ملاقات دو هفته پیش بود و آخرن تماس تلفنی ایشان روز جمعه صبح که فقط توانستند بگویند هنوز زنده‌ام‌. ایشان در زندان اوین و بند هشت هستند و این بند از نظر بهداشتی نامناسب و بسیار بد‌ است، غذا غیر قابل خوردن و گاهاً در غذا سوسک و حشرات دیده شده‌، از نظر وضعیت گرمایی، قطع مکرر گاز باعث مریضی بسیاری از زندانیان شده است‌.

ایشان علاوه بر این‌که بامداد روز چهارشنبه دچار نارسایی و حمله قلبی شده بود، طی روزهای گذشته نیز دچار عفونت‌های شدید کلیه، ریه و طب و لرز شدید شده که در حال حاضر هم این وضعیت ادامه دارد.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود اعلام کرده‌اند که آقای کبود‌وند به معالجه فوری بیرون از زندان نیاز دارد. آیا در این رابطه، تقاضایی از مقامات مسوول کرده‌اید و اگر کرده‌اید جواب آن‌ها چه بوده است؟

در طول یک ماه اخیر، بیشتر از ۱۰ بار به دادگاه انقلاب و دادسرای انقلاب مراجعه کردم تا بتوانم برای آقای کبودوند مرخصی بگیرم و هر بار به عناوین مختلف از پذیرش من خودداری کرده و یا پاسخ درستی به من‌، خانواده و وکیل ایشان داده نداده‌اند.

بارها وضعیت بحرانی ایشان را که باید در بیمارستان و تحت نظر پزشک باشد، به معاونت دادستان و سرپرست امور زندان‌ها توضیح دادیم ولی از هیچ‌کدام جوابی دریافت نکردیم. اصلاً برایشان بیماری یا مرگ زندانیان (‌به قول خودشان امنیتی‌، اطلاعاتی‌) مهم نیست و اهمیت ندارد.


بنا بر گزارشات سازمان‌های حقوق بشری، پنج ماه است که آقای کبودوند در سلول انفرادی به سر می‌برد و بردن او به سلول انفرادی در راستای انحلال سازمان حقوق بشر کردستان است. نظر شما در این رابطه چیست و آیا شما از آقای کبودوند چیزی در این رابطه شنیده‌اید؟

آقای کبودوند هفت ماه در سلول انفرادی به سر می‌بردند و نگهداری ایشان در راستای مجبور کردن به انحلال سازمان حقوق بشر کردستان بود.

همچنین می‌خواهند ایشان را وادار نمایند تا در رسانه‌ها از جمله صدا و سیما ضمن کذب خواندن خبرها و گزارش‌های سازمان، در مصاحبه‌ای شرکت کرده و تمامی گزارش‌های حقوق بشری سازمان را کذب بخواند. که آقای کبودوند حاضر به انجام این کار نشدند.

آخرین فعالیت شما در زمینه آزادی کبودوند چه خواهد بود؟

با توجه به شرایط موجود، من و فرزندانم هیچ مرجعی را داخل کشور برای رسیدگی به درخواستمان سراغ نداریم چون عدالتی نمی‌بینیم، پس باید در انتظار خبر مرگ ایشان باشیم.


آقای محمد صدیق کبودوند

شما، دختر و فرزند آقای کبودوند زمانی که خبر سکته خفیف پدرتان را در زندان شنیدید، چه حالی داشتید و در این رابطه برای مقامات مسوول جمهوری اسلامی و تمام مردم ایران چه پیامی دارید؟

وقتی دوباره خبر سکته قلبی پدرم را شنیدم، بسیار ناراحت شده و حالت عصبی داشتم. از این‌که پدرم در چنین وضعیتی و با این بیماری در زندان به دور از هرگونه رسیدگی قرار گرفته‌، و من و خانواده‌ام نمی‌توانیم هیچ کمکی به او بکنیم، افسرده و پریشانم.

پیامم به مردم ایران این است که پدرم نه تنها جرمی مرتکب نشده است بلکه به انسانیت خدمت کرده است و اکنون که به نا‌حق در زندان مورد غضب قرار گرفته است، نتیجه سکوت شماست، با سکوت خود پدران و فرزندانی دیگر را به زندان نفرستید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کبودوند از بانیان کار مدنی در کردستان ایران است.آقایان؛ ایشان را آزاد کنید.

-- هیوا ، Dec 21, 2008 در ساعت 03:10 PM

ما که در داخل کار زیادی نمی توانیم آنجام دهیم شما دوستان و هموطنان در خارج کشور چرا برای کسانیکه جان خودشان برای دیگران به خطر انداخته اند کاری نمی کنید. نکند شما هم از این ترس دارید که دیگر برای گرفتن آفتاب و تعطیلات ارزان ایران را از دست بدهید.
امیدوارم که به کسانیکه برای کمک به دیگران گرفتار شده اند و هوادار هیچ جریان سیاسی نیستند کمک نمائید

-- احمدی ، Dec 21, 2008 در ساعت 03:10 PM

اگر امروز در رابطه با کبودوند سکوت کرد ی فردا نوبت شما است.
دفاع از کبودوند دفاع از انسانی است که به انسانیت عشق می ورزد و از خشونت نفرت دارد

-- یاشار ، Dec 22, 2008 در ساعت 03:10 PM

من نیز با تونیا همنظر هستم، سکوت تبعیض‌آمیز و معامله خودی و غیر خودی با مقوله دمکراسی و حقوق‌بشر باعث شده است که کردستان بالاترین هزینه‌ها را پرداخت کند. آقای کبودوند برای امرحقوق بشر در ایران از جان و زندگی بی هراس خود و خانواده‌اش مایه گذاشته است. هر انسانی که علیه پایمال کردن حقوق بشر است، و برای انسانیت ارزشی قایل است، وظیفه‌اش کمک به این انسان شرافتمند و جسور است.

-- رحمان جوانمردی ، Dec 23, 2008 در ساعت 03:10 PM

برای آزادی محمد صدیق کبودوند و همه زندانیان کرد، در هرگوشه جهان که هستیم باید کوشش کنیم. آنان صدای خاموش شده یک مردم در بند هستند. نگذاریم این صدا آنچنانکه جمهوری اسلامی میخواهد خاموش شود. مردم ایران از هرنژاد و مذهبی در مقابل این همه بی عدالتی که در قبال این زندانیان صورت گرفته است نباید ساکت بمانند.

-- رحمان جوانمردی ، Dec 23, 2008 در ساعت 03:10 PM

ma iraniha fagat baladim harf bezanim. inhameh irani dar keshwarhay kharedji hastand.Chera kesi kari nemikoneh. Chera seday mazlomaneh mardom ra be goshe mardome donia nemirasonied. agar iran ra dost daried chera saket neshastid en shahed marge harozeh hawatananemon hastim.
dast be daste hem bedied wa berawim roberoy dolathi kharedj seday mardem ra be gosh onha beresonim. Ma bayad yiki shawiem.

-- nasim ، Dec 23, 2008 در ساعت 03:10 PM

بذار بمونه تو زندان کبود شه علیه نظام فعلیت کرده و جاسوس آمریکا بوده

-- شسیبیب ، Dec 23, 2008 در ساعت 03:10 PM

طبق قانون مسوليت سلامتي زنداني بر عهده ضابطين دادگستري ست بنا بر اين هر گونه اتفاقي كه وضعيت جسمي آقاي كبودوند رو تهديد كنه مسوليتش متوجه مسئولان زندان و مقامات قضايي هست كه با مرخصي ايشان و امكان درمان خارج از زندان مخالفت مي كنند.

-- كاوه ، Dec 23, 2008 در ساعت 03:10 PM