رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ خرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

شاه در مشهد، شجریان در مسجد سپهسالار

سید ابراهیم نبوی

یکشنبه هفتم خرداد ۱۳۵۷ برابر با ۲۹ می ۱۹۷۸

شاه: می‌ترسم به دین ما هم لطمه وارد شود
شاه و ملکه ایران در سالروز ولادت حضرت فاطمه، به زیارت امام هشتم شیعیان رفتند. آن‌ها از فرودگاه مشهد سوار بر یک خودروی روباز مستقیماً رهسپار آستان قدس رضوی شدند.

در طول راه، ده‌ها هزار تن از مردم این شهر و دیگر شهرهای خراسان که به استقبال شاه آمده بودند، به ابراز احساسات پرداختند. هنگام ورود به محوطه حرم نیز گروهی از علما و روحانیون از شاه استقبال کردند.

شاه ایران در جمع روحانیون گفت: «شما هم از اعتقادات شخصی من به دین مبین اسلام و هم از طرز مملکت‌داری من اطلاع دارید. ظواهر این اعتقادات را هم در گفته‌های من و هم در اعمال من می‌بینید.

این آستان قدس رضوی را معمرین قبل از سلطنت سلسله پهلوی، یادشان هست که چه آستانه مقروض مخروبه‌ای بود و در عوض حالا می‌بینیم که شاید یکی از عالی‌ترین مجتمع‌های دینی و مذهبی دنیاست.

دنیای اسلام، البته دنیای شیعه هم به وظایف دیگر من که حفظ حدود و ثغور و استقلال مملکت است، آگاهی دارد. اگر این مملکت را ما حفظ کنیم خود به خود هم از لحاظ استقلال و هم از لحاظ حدود و ثغور می‌توانیم دینمان را، معتقداتمان را، مقدساتمان را هم حفظ بکنیم. ولی اگر خدای ناخواسته آن متزلزل بشود می‌ترسم به دین ما هم صدمه وارد بیاید.»

به نوشته روزنامه کیهان شاه و شهبانو، پس از خواندن اذن دخول و زیارت‌نامه مخصوص به زیارت مرقد امام هشتم شیعیان پرداختند.

صف طولانی مسافران آمریکا
نشریه کیهان با چاپ عکسی از صف طویل متقاضیان ویزا در برابر سفارت آمریکا در تهران نوشت: با شروع تعطیلات تابستانی، صف متقاضیان ویزا برای سفر به ایالات متحده آمریکا روز به روز طولانی‌تر می‌شود. اکثر متقاضیان برای این‌که از نوبت عقب نمانند غالبا از اولین ساعات بامداد در خیابان ایرانشهر حضور یافته و در مقابل کنسولگری آمریکا در صف نوبت، به انتظار می‌مانند.


شرکت سیاوش شجریان در مسابقه قرائت قرآن
سیاوش شجریان، خواننده موسیقی اصیل ایرانی از جمله شرکت‌کنندگان مسابقه قرائت قرآن بود که در مسجد سپهسالار انجام شد.

به نوشته کیهان «اگرچه خواننده خوش‌صدای مشهدی نشان داد که در تلاوت قرآن نیز در حد استادی است، ولی حریفان گمنام، گوی سبقت را از خواننده سرشناس ربودند. شجریان که از یک خانواده مذهبی برخاسته، این روزها به صف خام‌خواران پیوسته است.

شجریان از جمله هنرمندان انگشت‌شماری است که با دم و دود اصلاً میانه‌ای ندارد و به یک خواننده ضد مشروب الکلی معروف است. شجریان علاوه بر صدای خوش و بی‌مانند، خطاط و خوش‌نویس چابک‌دستی نیز هست و در این زمینه از انجمن خوشنویسان ایران «گواهینامه ممتاز» دریافت کرده است.»

انفجار بمب ساعتی در قم این شهر را لرزاند
به دنبال انفجار یک بمب ساعتی در کنار کیوسک راهنمایی و رانندگی چهارراه شاه قم، به قسمتی از این کیوسک آسیب رسید. این حادثه ساعت ۱۲ رخ داد و در پی آن ۱۵ نفر به اتهام خرابکاری دستگیر شدند.

در ساعت ۱۱ شب نیز بانک ملی شعبه محمدرضاشاه قم به وسیله گروهی از مردم قم به آتش کشیده شد. آتش‌سوزی پیش از این‌که گسترش یابد، توسط مأموران کنترل شد. چند نفر نیز به اتهام آتش زدن بانک دستگیر شدند.

مونتاژ فیلم سرخپوست‌ها تمام شد
مراحل تدوین فیلم «سوخپوست‌ها» اولین فیلم بلند سینمایی غلامحسین لطفی به پایان رسید. این فیلم که داستان سیاهی‌لشگرهای سینمای ایران را مطرح می‌کند، با شرکت برخی از سیاهی‌لشگرهای سینمای ایران و برخی از بازیگران شناخته شده سینمای کشور مانند پرویز فنی‌زاده ساخته شد. غلامحسین لطفی، کارگردان فیلم سرخپوست‌ها پیش از این دو فیلم کوتاه ساخته است.

Share/Save/Bookmark