تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

دو میلیون خارجی در بازار کار ایران

سید ابراهیم نبوی
nabavi@radiozamaneh.com

سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۵۷ برابر با ۲۱ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

برنامه بی بی سی درباره شکنجه در ایران

شبکه رادیویی بی‌بی‌سی فارسی برنامه‌ای در مورد سازمان امنیت و لغو شکنجه در ایران پخش کرد. روزنامه اطلاعات ایرانیان خارج از کشور گزارشی در مورد این برنامه پانزده دقیقه‌ای شبکه بی‌بی‌سی منتشر کرد.

در این برنامه یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی که هفته گذشته از ایران دیدار کرده بود، با جمشید آموزگار، نخست وزیر و گروهی از حقوقدانان و دانشگاهیان و مخالفان دولت، از جمله هدایت‌الله متین‌دفتری مصاحبه کرد.

خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «بیشتر مخالفان دولت، نظر مساعدی در مورد تسریع و گسترش آزادی‌های سیاسی ندارند. هنوز از سخن گفتن با صراحت لهجه بیم دارند، زیرا از فعالیت‌های گسترده سازمان امنیت ایران در هراسند.»


جمشید آموزگار

در این برنامه، خبرنگار بی‌بی‌سی با نخست وزیر ایران مصاحبه کرد، جمشید آموزگار در این مصاحبه گفت: «علیه سازمان امنیت، تبیلغات فراوان در جریان است.» خبرنگار توضیح داد که بیشتر کسانی که با آنان سخن گفتم اظهار داشته‌اند که ظرف یک سال گذشته، شکنجه در زندان‌های ایران متوقف شده است.

آموزگار به خبرنگار بی‌بی‌سی گفت: «این جزئی از سیاست‌های دولت بوده است که رفتار با زندانیان سیاسی را تعدیل کند.» آموزگار گفت: «در ظرف دوره ده ماهه نخست وزیری او، هیچ‌وقت شکنجه نبود.»

ذوالفقار علی بوتو به ایران تبعید شود

مجله اکونومیست، چاپ لندن نوشت‌ تبعید ذوالفقار علی بوتو نخست وزیر پیشین پاکستان به ایران، احتمالاً بهترین راه حل برای مشکل بوتو است که اکنون در زندان به سر می‌برد.

اکونومیست افزود: «روسای دیوانعالی کشور پاکستان یا باید حکم مرگ را در مورد بوتو اجرا کنند یا این‌که او را کاملاً عفو کرده و در حقیقت به پهنه سیاست پاکستان بازگردانند.» قبلاً نیز نظراتی در مورد تبعید بوتو به ایران انتشار یافته بود که از جانب حکومت پاکستان تکذیب شد.


بی‌نظیر بوتو در کنار پدرش، ذوالفقار علی بوتو

کیهان: دو میلیون خارجی در بازار کار ایران

روزنامه کیهان ۳۱ خرداد ۱۳۵۷ در گزارش خود از وضع کار در ایران نوشته: «با وجود ۳۸۰ هزار نفر ایرانی بیکار، دو میلیون خارجی بازار کار کشور را اشغال کرده‌اند.»

در این گزارش آمده است: «چندی است در ایران با مساله کمبود نیروی متخصص مواجه شده‌ایم و همین امر سبب شده تا کارگران ماهر و نیمه ماهر خارجی از کشورهای دور و نزدیک به ایران هجوم بیاورند و بازار کار ایران را اشغال کنند.»

برپایه این گزارش، بر اساس برنامه پنجم عمرانی کشور بنا بود ۴۰ هزار متخصص خارجی در ایران مشغول به‌کار شوند، ولی در سال ۵۷‌، آمار حاکی از فعالیت دو میلیون خارجی در بازار کار ایران بود.

براساس آمار سال ۱۳۵۵ از ۶ میلیون و ۷۱۰ هزار رییس خانواده در ایران، ۳۸۰ هزار نفر آنان بیکار بودند. در همین سال آمارهای منتشره از سوی دفتر بین المللی کار، نشان می‌دهد که در ایران فقط ۷ درصد زنان مشغول به‌کار هستند.

از طرف دیگر در بخش آموزش ۱۲۲ هزار نفر از زنان با سمت‌های مدیریت، دبیری، آموزگاری و استادی مشغول به‌کار هستند، در حالی‌که در بخش فنی و حرفه‌ای فقط ۱۸۰۰ نفر از زنان کار می‌کنند.

در این گزارش آمده است که علت سرازیر شدن نیروی کار خارجی به ایران، میزان حقوق و دستمزد و مزایایی است که در ایران به کارکنان خارجی داده می‌شود که چنین میزانی از دستمزد برای یک خارجی، در بسیاری از کشورهای جهان داده نمی‌شود، آنان دو تا سه برابر کارگران ایرانی دستمزد می‌گیرند و از مزایایی مانند مسکن، وسیله نقلیه، بیمه و درمان برخوردارند.

در گزارش کیهان، مشاغل کارکنان خارجی شامل «مستخدم منزل، راننده کامیون، پرستار، معلم زبان خارجی، پزشک، تکنسین آزمایشگاهی و مهندس» گفته شده است.

همین گزارش علت اصلی روی آوردن کارفرمایان به استفاده از کارگران خارجی را در این دانسته‌است که کارکنان خارجی معمولاً به‌طور تمام وقت کار می‌کنند، ولی کارکنان متخصص ایرانی در روز، بیش از سه تا پنج ساعت کار نمی‌کنند و کشاورزان ایرانی در هفته سه روز بیشتر مشغول به کار نیست.


در سال ۵۷، آلبوم «نیمه‌ گم‌شده من» با صدای گوگوش منتشر شد

مسابقات بسکتبال دختران و پسران تهران آغاز شد

مسابقات بسکتبال جوانان زیر ۲۰ سال دختر و پسر تهران که تحت عنوان جام شریف‌زاده برگزار می‌شود، با شرکت ۴۲ تیم پسران و ۱۷ تیم دختران، در تالار منوچهر مهران آغاز شد. مسابقه افتتاحیه را تیم‌های پسران تاج و ایرانا برگزار کردند که در پایان تیم تاج، با اختلاف یک امتیاز با نتیجه ۵۴ بر ۵۳ تیم ایرانا را شکست داد.

ترانه‌های هفته معرفی شدند

محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین ترانه‌های هفته گذشته به این شرح در روزنامه کیهان معرفی شدند: «‌داد از دل» (‌داریوش)، «مناجات» (‌ستار)، «نیمه گمشده من» (‌گوگوش)، «قبله گاه» (‌مهستی)، «خداحافظ» (‌هایده)، «‌سال ۲۰۰۰» (‌داریوش)، «سفر» (‌ابی)، «همزبونم باش» (‌حمیرا)، «شهادت» (‌مرتضی)، «آوار» (‌فرهاد)

Share/Save/Bookmark

از خوانندگان این ستون دعوت می‌کنم نظراتشان را برای بهتر شدن مطالب این ستون حتماً بنویسند، و چنان‌چه خبری برای درج در این ستون دارند، برایمان ارسال کنند.
ابراهیم نبوی

نظرهای خوانندگان

اگر ممکن است کمی بیشتر در مورد این صفحه توضیح بدهید و بنویسید که چه هدفی را از این سلسله نوشته ها دنبال می کنید.

-- سعید ، Jun 20, 2008

به نظرم عالیه این کاری که دارید انجام می دهید. خود به خود توی ذهن مخاطب یک مقایسه جالب همراه با تنها یک نتیجه نقش می بندد.
درود می فرستم برایت نبوی عزیز.

-- بهرام ، Jun 21, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)