رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ خرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

ارتشبد نصیری از ساواک رفت

سید ابراهیم نبوی

سه‌شنبه شانزدهم خرداد ۱۳۵۷ برابر با ششم ژوئن ۱۹۷۸


ارتشبد نصیری سفیر ایران در پاکستان شد

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد، به فرمان ملوکانه تیمسار ارتشبد نعمت‌الله نصیری به عنوان سفیر شاهنشاه در پاکستان تعیین و پذیرش ایشان واصل شده است. وی قرار است پس از مراسم رسمی عازم پاکستان شود.

به نوشته روزنامه اطلاعات ویژه ایرانیان خارج از کشور، تیمسار نصیری متولد سمنان و فارغ‌التحصیل دانشکده افسری است. وی پیش از این مشاغلی مانند فرماندهی گارد مستقل شاهنشاهی، معاونت ژنرال آجودانی شاهنشاه آریامهر، ریاست شهربانی کشور و معاونت نخست وزیر و رییس سازمان اطلاعات و امنیت کشور (ساواک) را بر عهده داشته است.

شاه: حمله به بانک‌ها قیمتی است که برای آزادی باید بپردازیم

شاه ایران در دیدار با گروه «بررسی مسایل ایران» در پاسخ سخنان هوشنگ نهاوندی تاکید کرد که تمدن بزرگ بدون عدالت اجتماعی امکان‌پذیر نیست.

به نوشته روزنامه کیهان هوایی ۲۴ خرداد ۵۷ شاه بار دیگر تاکید کرد، از حدود یک سال و نیم پیش که تصمیم به دادن آزادی‌های بیشتر به جامعه ایرانی گرفته شد، می‌دانستم که هیاهوهایی نیز به راه خواهد افتاد. اما یکی دو سالی باید این هیاهوها را تحمل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت گروه «بررسی مسایل ایران» در این نشست گفت: من تعجب می‌کنم که چرا در داخله مملکت ما یک چنین گروه مهم اندیشمند و روشنفکر، چون در راه مثبت و مملکت قدم برمی‌دارند در اطراف هیچ حرفی زده نمی‌شود، اما اگر پنج نفر منحرف که پایه علمی آنها هم به مراتب از شما کم‌تر است دو کلمه بر ضد مملکت‌شان صحبت بکنند، اینها معروفیت پیدا می‌کنند.

وی درباره سیاست گسترش آزادی‌ها گفت: حداکثر آزادی‌ها منهای خیانت که هر روز آثارش را تا به حال دیده‌اید باز هم خواهید دید، تا جایی که ممکن است و این روی اطمینانی است که ما روی پیشرفت مملکت‌مان داریم.

حزب کمونیست رومانی روابط دوستانه با شاه را ستود

کمیته اجرایی - سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست رومانی طی قطعنامه‌ای که روز ششم ژوئن تصویب شد، اعلام کرد که گفت‌وگوهای اخیر میان شاه ایران و نیکلای چائوشسکو در تهران نشان‌دهنده تمایلات ملت‌های ایران و رومانی برای دستیابی به همکاری و تشریک مساعی هر چه بیشتر در زمینه‌های مناسب است. این کمیته روابط دوستانه ایران و رومانی را مورد ستایش قرار داد.

سازمان آب آبادان آب تصفیه شده می‌خرد

برای رفع کمبودهای آب آشامیدنی شهر آبادان، روزانه ده هزار متر مکعب آب تصفیه شده از شرکت ملی نفت ایران خریداری می‌شود.
جلال‌الدین سعیدنیا، فرماندار آبادان گفت: بر اساس توافقی که با شرکت ملی نفت ایران در آبادان انجام شد، ظرف چند روز آینده تحویل روزانه پنج هزار متر مکعب آب تصفیه شده از سوی این شرکت آغاز و به منابع موجود آب آشامیدنی سازمان آب گسیل می‌شود.

هیات پارلمانی انگلیس با رییس پارلمان ایران دیدار کرد

نمایندگان مجلس عوام انگلیس که به دعوت رییس مجلس شورای ملی از ایران بازدید می‌کنند، با هوشنگ انصاری رییس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران دیدار کردند. در این دیدار به مسایل مورد علاقه دو کشور در مورد انرژی پرداخته شد.

به نوشته روزنامه اطلاعات چاپ ۱۸ خرداد ۵۷، دیوید واتکین، رییس هیأت پارلمانی انگلیس به هنگام ورود به تهران در یک گفت‌وگوی کوتاه از این دیدار به عنوان یک دیدار حسن نیت یاد کرد.

وی گفت: پیشرفت‌هایی که در این سال‌ها نصیب مردم ایران شده است در تحکیم روابط دوستانه میان دو کشور نقش به‌سزایی دارد. وی همچنین اعلام کرد که در این دیدار هیأت انگلیسی امکان خرید کالا از ایران را نیز بررسی می‌کند.

دیوید واتکین در مورد اهمیت این دیدار خاطر نشان کرد: از نقطه نظر سیاسی ما به اهمیت موضع حساس ایران در منطقه خاورمیانه کاملا آگاه‌ایم و با توجه به اهمیتی که انگلستان برای روابط خود با ایران قایل است، ارزش دیدار این هیأت از ایران کاملا مشخص است.


ایران و چکسلواکی ۳۰۰ میلیون دلار کالا مبادله می‌کنند

بر اساس پروتکلی که میان خسرو فاضل مدیرکل بازرگانی ایران و یان گارچار، مدیر کل بازرگانی خارجی چکسلواکی در محل وزارت بازرگانی ایران امضا شد، دو کشور ظرف یک سال آینده در چارچوب توافق بلند مدت بازرگانی موجود، ۲۰۰ میلیون دلار کالا مبادله خواهند کرد. به نوشته روزنامه اطلاعات چاپ ۱۸ خرداد ۵۷، این حجم مبادله ۱۵ درصد از سال گذشته بیشتر است.

راه آهن ایران به عراق متصل می‌شود

مکرم جمال، وزیر حمل و نقل عراق اعلام کرد که امکان احداث یک خط آهن بین موصل، شمال عراق و نصیبین که از خاک سوریه عبور می‌کند، مورد مطالعه قرار گرفته است.

به نوشته روزنامه اطلاعات، دولت‌های ایران و عراق توافق کرده‌اند یک خط آهن که از خانقین به سوی مرز ایران کشیده می‌شود، احداث کنند. دولت ایران نیز موافقت کرده است آن قسمت از راه آهن مذکور را که در خاک خودش قرار دارد بسازد و دو شبکه راه آهن داخلی ایران و عراق به هم بپیوندند.

سال ۲۰۰۰، بهترین ترانه این هفته سال ۱۳۵۷

بهترین ترانه‌های هفته گذشته که بیشترین فروش را داشتند به این شرح معرفی شدند:
سال 2000 (داریوش)، مناجات (ستار)، سفر (ابی)، قبله‌گاه (مهستی)، هم‌زبونم باش (حمیرا)، آوار (فرهاد)، داد از این دل (داریوش)، غریب (شماعی‌زاده)، خداحافظ (هایده)، طلاق (گوگوش).

Share/Save/Bookmark