رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ خرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

شاخ آفریقا، هادی خرسندی در سال ۵۷

سید ابراهیم نبوی

یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۵۷ برابر با چهارم ژوئن ۱۹۷۸


تیم ملی ایران

حشمت مهاجرانی: از تیم ملی می‌روم

حشمت مهاجرانی، مربی تیم ملی در بوینوس‌آیرس اعلام کرد، به احتمال ۹۰ درصد از مربی‌گری تیم ملی استعفا خواهد داد و حتی اگر نتایج تیم در این جام خوب باشد، دیگر در این سمت باقی نخواهد ماند.

او گفت: در این سه چهار سال بر اثر اضطراب و هیجان دائمی به شدت ضعیف و خسته شده است. مهاجرانی ادامه داد: ترجیح می‌دهم به شهربانی برگردم و در شغل اصلی خود انجام وظیفه کنم.


فرح دیبا (پهلوی)

اعضای باشگاه بانوان آمریکایی با فرح دیبا ملاقات کردند

فرح دیبا، ملکه ایران اعضای باشگاه بانوان آمریکایی را به حضور پذیرفت. در این دیدار خانم سولیوان، همسر سفیر آمریکا در ایران گزارش خدمات داوطلبانه باشگاه بانوان آمریکایی را به ملکه ایران ارائه داد.

ملکه ایران نیز دستور داد از طریق بنگاه حمایت مادران و نوزادان همکاری لازم با هدف‌های باشگاه به عمل بیاید. این باشگاه از طریق سازمان مرکزی کوشش‌هایی برای ایجاد یک مرکز مخصوص حمایت از کودکان به عمل می‌آورد.

حفیظ الله امین به تهران آمد

حفیظ الله امین، معاون صدارت و وزیر امور خارجه دولت جدید جمهوری دموکراتیک افغانستان در سر راه خود به نیویورک برای شرکت در کنفرانس خلع سلاح وارد فرودگاه مهرآباد شد.

وی در فرودگاه مورد استقبال سه تن از اعضای وزارت خارجه ایران و اعضای سفارت افغانستان در تهران قرار گرفت، اما مذاکره سیاسی خاصی با وی به عمل نیامد و تنها امکانات ایجاد روابط نزدیک بین دو کشور بررسی شد. وی پس از یک ساعت به سوی نیویورک پرواز کرد.


جمشید آموزگار

جمشید آموزگار: نارضایی از ادارات رفته‌رفته عقده می‌شود

جمشید آموزگار نخست‌وزیر و دبیر کل حزب رستاخیز دیروز در اجتماع مسؤولان اداری در مورد اوامر شاهانه درباره ایجاد انقلاب اداری و ایجاد تفاهم بیشتر میان مردم و مأموران دولت سخن گفت.

وی گفت: یک بسیج اخلاقی در جامعه برای ریشه‌کن کردن نارضایتی لازم است. وی افزود: مردم در تماس با گروهی از کارمندان دولتی با نوعی عدم احساس مسؤولیت روبه‌رو می‌شوند که موجب نارضایتی آنان را فراهم می‌کند و اگر برای برطرف کردن آن تلاش نکنیم، این نارضایتی‌ها جمع شده و عقده می‌شود و وجود این عقده‌ها در یک جامعه پیش‌رو به صلاح نیست.

روشنک به جرم حمل هروئین دستگیر شد

سخنگوی شهربانی اعلام کرد مأموران مبارزه با مواد مخدر یک ستاره فیلم‌های ایرانی به نام آذر کریمخانی معروف به «روشنک صدر» را همراه با جوانی به نام حسین متقیان با ۱.۵ گرم هروئین دستگیر کردند.

براساس این گزارش پس از ورود ماموران به خانه روشنک که همراه حسین زندگی می‌کرد، حسین تصمیم داشت در حمام هروئین را از بین ببرد که مأموران جلوی این کار را گرفتند. روشنک در بازجویی‌های اولیه گفت که از ۱۴ سالگی از مواد مخدر استفاده می‌کرد.

هادی خرسندی درباره شاخ آفریقا نوشت

نوشته طنز هادی خرسندی در روزنامه اطلاعات خارج از کشور روز چهاردهم خرداد ۱۳۵۷ با عنوان «شاخ آفریقا» منتشر شد. در بخشی از این نوشته آمده است:

«روز شنبه اول خردادماه، ساعت هشت صبح به وقت دولتی، از پدری به نام سید اصغر حسینی و مادری به نام معصومه پورکار، کودک گمنامی مقابل کاخ استانداری یزد، در جوی آب به دنیا آمد.

با توجه به این‌که هنوز یک هفته نشده که استاندار جدید یزد، تشریف‌فرما شده بودند، عده‌ای می‌گویند که بچه آمده بوده به آقای استاندار خیر مقدم بگوید. گروهی می‌گویند چون صبح زود بوده، بچه آمده بود برای آقای استاندار برنامه «سلام بامدادی» اجرا کند.

افسوس که عمر بچه کفاف نداد تا مأموران از او تحقیق کنند و اعتراف کند به چه منظوری آن موقع صبح جلوی جوی آب متولد شده بوده. ممکن بود به خاطر سوء استفاده در نیروی دریایی هم بچه را بگیرند تبرئه‌اش کنند.

به هر حال، آن‌طور که خبرنگار اطلاعات در یزد نوشته بود، بچه قرار بوده ساعت شش صبح به دنیا بیاید. پدرش که کارگر خوش‌باور و ساده‌دل یزدی بوده، کله سحر زنش را می‌برد پشت در بیمارستان بیمه درمانی. جناب دربان آن‌ها را راه نمی‌دهد.

زن و شوهر می‌روند طرف استانداری که شکایت کنند. بچه بی‌طاقتی می‌کند و قبل از این‌که شکایت به جایی برسد، توی جوی آب به دنیا می‌آید و فدای مقدم جناب آقای رهنوردی، استاندار تازه‌وارد یزد می‌شود.

دکتر رهنوردی، برای یزدی‌ها استاندار محبوبی است. اتحادیه‌های اصناف و کسبه یزدی در آگهی‌هایی که به روزنامه‌ها داده‌اند، ورود آقای دکتر رهنوردی را به عنوان «استاندار محبوب» تبریک گفته‌اند. این نهایت هوش و درایت و سرعت انتقال یک ملت است که هنوز بابای استاندار از راه نرسیده، تشخیص داده‌اند که «محبوب» است.

یعنی اگر بقیه ملت‌ها احتیاج به گذشت زمان دارند تا قضاوت کنند چه کسی محبوب است و چه کسی محبوب نیست، ملت ما خوشبختانه قبل از دیدن طرف و آشنایی با او، هنوز نیامده فتوا می‌دهند که این که دارد از دور می‌آید، محبوب است! البته ممکن است آقای رهنوردی در آینده استاندار محبوبی برای مردم یزد باشند، اما...»

Share/Save/Bookmark