رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۵ خرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

ایران صفر- هلند سه

سید ابراهیم نبوی

دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۵۷ برابر با پنجم ژوئن ۱۹۷۸

ایران سه بر صفر به هلند باخت

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین بازی خود در جام جهانی آرژانتین، با نتیجه سه بر صفر مغلوب هلند، نایب قهرمان جهان شد. دو گل از سه گل تیم هلند از روی نقطه پنالتی به دست آمد. هر سه گل تیم هلند را رنسن برینگ زد.

تیم ایران تا دقیقه ۳۵ بازی، موفق به حفظ تساوی بدون گل بود، اما در اواخر نیمه اول در اثر خطای عبداللهی داور پنالتی اعلام کرد. تیم ایران در تمام نیمه دوم دفاعی بازی می‌کرد و هلندی‌ها اجازه نمی‌دادند که تیم ایران از نیمه زمین خود بیرون بیاید. در این بازی حجازی، اسکندریان، عبداللهی، کازرانی، نظری، قاسمپور، پروین، صادقی، نایب آقا، جهانی و فرکی (از دقیقه ۵۲ حسن روشن) بازی می‌کردند.

نماینده تبریز مجلس را متشنج کرد

مجلس شورای ملی، امروز با ریاست مهندس عبدالله ریاضی جلسه علنی داشت. نخست مسعود یغمایی، نماینده مشهد گزارشی از سفر شاه و ملکه به مشهد ارائه داد و گفت: مردمی که برای پیشرفت برنامه‌های انقلابی دوران رستاخیز آماده هرگونه فداکاری هستند، تحت هیچ شرایطی حاضر نخواهند بود یک وجب از خاک وطن را به بیگانه بدهند.

سپس احمد بنی‌احمد، نماینده مردم تبریز با صدای بلند نسبت به ندادن فرصت اظهارنظر به وی درباره لایحه انتخابات مجلس اعتراض کرد و در حالی که صدایش در میان همهمه سایر نمایندگان به زحمت به گوش می‌رسید، گفت: این لایحه، ارتجاعی است و مخالف قانون اساسی است. اگر این لایحه تصویب شود، سرنوشت مجلس در دست قوه مجریه قرار می‌گیرد.

در این میان برخی نمایندگان از رییس مجلس درخواست می‌کردند که اجازه ادامه سخن به نماینده تبریز داده نشود. یکی از نمایندگان فریاد زد: آقای رییس! اجازه ندهید چنین سخنانی گفته شود.

بنی‌احمد ادامه داد: این چه نوع تنظیم لایحه‌ای است که شما می‌خواهید به موجب آن افکار آزادی‌خواهانه مردم را از بین ببرید.

در این موقع رییس مجلس زنگ را به صدا درآورد و به بنی‌احمد شدیداً تذکر داد.

مسافرت امیر بحرین به ایران

به گفته خبرنگار روزنامه اطلاعات در بحرین، والاحضرت شیخ عیسی بن سلیمان آل‌خلیفه امیر دولت بحرین به زودی از ایران دیدار خواهد کرد. قرار است مقامات دو کشور در مورد توسعه مناسبات ایران و بحرین با هم گفت‌و گو کنند. همچنین قرار است تعدادی از وزرای کابینه بحرین و مقامات بلند پایه این کشور، امیر بحرین را در این سفر همراهی کنند.

گلشیری، فرمان آرا و محمد علی جعفری

دو نفر از هنرمندان تئاتر و سینمای ایران در فرانسه مورد عمل جراحی قرار گرفتند. محمدعلی جعفری، کارگردان قدیمی تاتر کشور و بهمن فرمان‌آرا، کارگردان سینما به فاصله یکی دو روز در فرانسه توسط جراحان فرانسوی عمل شدند. هر دو هنرمند از ناراحتی معده رنج می‌بردند.

بهمن فرمان‌آرا، مدتی مدیرعامل سازمان گسترش صنایع سینمایی کشور بود که با کارگردانی فیلم «شازده احتجاب» برنده جایزه فستیوال جهانی فیلم تهران شد. از طرف دیگر هوشنگ گلشیری، نویسنده شازده احتجاب، با استفاده از بورس یک دانشگاه آمریکایی به زودی برای مطالعه به این کشور سفر خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark