رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

داد از دل داریوش و نیمه گمشده گوگوش

ابراهیم نبوی، سعید بشیرتاش

پنجشنبه دوم تیرماه ۱۳۵۷ هجری خورشیدی، برابر ۲۳ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

بر هم خوردن سیستم یک حزبی در کشور

حزب پان ‌ایرانیست فعالیت‌های مجدد خود را از سر می‌گیرد. محسن پزشکپور در نطق خود در مجلس با اعلام این مطلب گفت: «چون من حزب رستاخیز را در مسیر رستاخیز ملت ایران نمی‌بینم و نمی‌توانم سنگر مبارزات ملی را ترک کنم، در این لحظه تاریخی اعلام می‌کنم که در سنگر نهضت پان ایرانیسم و در سنگر حزب پان ایرانیست مبارزاتم را دنبال می‌کنم‌.»

در پی سخنان پزشکپور، سه تن دیگر از نمایندگان مجلس به نامهای منوچهر یزدی، پرویز ظفری و دکتر حسین طبیب که از یاران پیشین پزشکپور در حزب پان ایرانیست بودند نیز با تایید سخنان پزشکپور، با او اعلام همبستگی کردند.

رهبر حزب پان ایرانیست در یک سخنرانی در جمع هواداران خود در مرکز حزب نیز گفت فعالیت حزب پان ایرانیست منوط به کسب اجازه از مقامات دولتی نیست و با قانون اساسی ۷۰ ساله ایران مطابقت دارد.

نشریه اطلاعات از قول منابع دولتی ‌نوشت که هیچ اقدامی علیه کسانی که از حزب جداشده‌اند، صورت نخواهد گرفت.


محسن پزشکپور، نماینده مجلس شورای ملی

با خروج این چهار نماینده مجلس از حزب رستاخیز و تشکیل مجدد حزب پان ایرانیست، تشکیل احزاب جدید در ایران صورت علنی به خود گرفت و سیستم یک حزبی کشور که در سال ۱۳۵۴ به‌وجود آمده بود، بر هم خورد.

خانه‌سازی در اراضی خارج محدوده آزاد شد

۲۵۰ میلیون متر مربع از اراضی خارج محدوده تهران، مشمول مقررات آزادی خانه‌سازی شد.

این مناطق در شمال و شمال غربی و غرب و جنوب غربی شامل یوسف آباد، جنت آباد، باغ فیض، پونک، حسین آباد، کوی کن، زیباشهر و اطراف آن، ونک، سعادت آباد، فرحزاد، شمال مهر آباد، کاظم آباد غرب، دو طرف جاده های قدیم و مخصوص کرج، خرگوش دره، اوین، درکه، و در شرق شامل بقیه اراضی مبارک آباد، کاظم آباد، آجودانیه، و شاه آباد است و در جنوب، ۷ میلیون متر از اراضی واقع در بلوار رضا پهلوی.

جواد شهرستانی شهردار تهران با اعلام این مساله گفت: «این تصمیم در اجرای اوامر شاهنشاه و توجه دولت به رفاه مردم و نیز مبارزه با بورس بازی زمین گرفته شده است.» وی افزود: «به کسانی اجازه خانه سازی داده می شود که صاحب خانه مسکونی نباشند.»

گزارش گروه بررسی مسایل ایران

در جلسه گروه بررسی مسایل ایران که به ریاست هوشنگ نهاوندی، در دانشگاه تهران برگزار شد، گزارش یکی از کمیته‌های این گروه که به کار بررسی علل ناکامی حزب رستاخیز اشتغال داشت، توسط دکتر کاظم ودیعی خوانده شد.

وی گفت: «هر انقلابی، از هر نوع که باشد، در مرحله اول شتاب دارد و عوامل ضد‌انقلاب را می‌کوبد. ولی ما نه تنها مجامع و ارگان‌های موعود انقلاب را فعال نساختیم بلکه به بهانه کوبیدن ضد‌انقلاب، همه ‌نیروها را نیز کوبیدیم و به همین جهت است که امروز پس از ۱۵ سال کشور با قحط‌الرجال روبرو شده است.

معمولاً پس از هر انقلاب برای سامان دادن به کارها، دولت‌ها یا یک دوره آنارشیسم را می‌گذرانند و آنقدر بر سر هم می‌کوبند تا به دموکراسی برسند و یا این‌که متوسل به یک دیکتاتوری ناب می‌شوند. ایران می‌خواست راهی مابین این دو انتخاب کند، ولی چون مدیران بلد نبودند این برنامه را پیاده کنند، خلاء سیاسی به‌وجود آمد.»


هایده و مهستی و ایرج

داد از دل داریوش و نیمه گمشده گوگوش

نشریه‌ی کیهان، پرفروش‌ترین ترانه‌های هفته را به این ترتیب اعلام کرد:
داد از این دل (‌داریوش)، نیمه گمشده من (‌گوگوش)، خداحافظ( هایده)، بهار من گذشته شاید‌ (‌ستار)، قبله‌گاه (‌مهستی)، خالی (‌ابی)، سال ۲۰۰۰ (‌داریوش)، مست (‌سلی)، هم‌زبونم باش (‌حمیرا)، شهادت ( مرتضی)

رقص‌های سنتی کره، در باغ فردوس

«وون کیونگ چو» رقصنده‌ی کره‌ای برنامه‌ای شامل رقص‌های کلاسیک، سنتی و آیینی کره را در باغ فردوس تهران ارایه داد. وی که در آمریکا به تدریس رقص مشغول است، چند کتاب در باره فرهنگ آیینی و سنتی ژاپن و کره نوشته و رقص‌های بومی و سنتی این دو کشور را مورد بررسی قرار داده است. رقص و موسیقی کره، قدمتی ۷۰۰ ساله دارد.

Share/Save/Bookmark