رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

نخست وزیر شاه: آشوب‌ها برای همیشه پایان یافت

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۵۷ برابر با ۲۸ ژوئن ۱۹۷۸ میلادی

جمشید آموزگار: آشوب‌ها برای همیشه پایان یافت

جمشید آموزگار، نخست وزیر در مصاحبه‌ای با روزنامه کویتی السیاسه روابط ایران با عراق را بسیار حسنه توصیف کرد و گزارش‌های مطبوعات ترکیه که ایران را متهم به تحریک کردهای ترکیه علیه حکومت مرکزی در آنکارا کرده بودند، بی‌اساس خواند و افزود: «ایران هیچ‌گونه علاقه‌ای به مداخله در امور کردهای ترکیه ندارد و همین اصل عدم مداخله، در مورد افغانستان نیز که به دنبال یک کودتا ، یک رژیم دست چپی قدرت را در آن کشور به‌دست گرفته است، صدق می کند.»


جمشید آموزگار (نفر اول از سمت چپ) در مراسم صدمین سال تولد رضاشاه

نخست وزیر ایران گفت: «تا زمانی‌که افغانستان در امور کشورهای دیگر مداخله نمی‌کند، شکل حکومتی که در این کشور وجود دارد، به ایران مربوط نیست.»

وی افزود: «ما در امور داخلی دیگران مداخله نمی‌کنیم، ولی باید از لحاظ نظامی آماده باشیم. ایران مصمم است استقلال و تمامیت ارضی خود را حفظ کند.»

آموزگار در مورد مذاکرات اخیر در مورد امنیت خلیج فارس گفت: «تماس‌های ایران با عراق و عربستان سعودی که ناظر به ایجاد هماهنگی سه جانبه جهت حفظ امنیت منطقه و حفاظت از چاه‌های نفت بود، به دلیل عدم پاسخ قطعی کشورهای عربی ذینفع، حاصلی به بار نیاورده است.»

وی اضافه کرد: «دولت طرح‌های قابل اجرا و عملی را در باره مسایل مورد علاقه به اطلاع دولت‌های عربی خلیج فارس رسانده و منتظر پاسخ آن‌هاست، چه ایران معتقد است مسوولیت امنیت منطقه خلیج فارس به عهده همه کشورهای منطقه است، ولو این‌که کوچک باشند.»

آموزگار در باره قیمت نفت گفت که انتظار می‌رود در آینده قیمت نفت افزایش یابد، زیرا به‌طور قطع، ثابت نگه داشتن قیمت‌ها به نفع هیچ‌کس نمی‌تواند باشد و ادامه چنین سیاستی سرانجام منجر به صعود ناگهانی قیمت‌ها خواهد گردید که متزلزل شدن سیستم اقتصاد جهانی را به دنبال خواهد داشت.

نخست وزیر ایران ضمن اشاره به اغتشاشات اخیر گفت: «این آشوب‌ها برای همیشه پایان یافته است.» وی افزود: «ما مخالف تعدد احزاب هستیم و حزب رستاخیز، حزب همه ملت ایران است.»

حشمت مهاجرانی: مربی‌ تیم ملی می‌مانم

حشمت مهاجرانی، مربی تیم ملی فوتبال که بر خلاف بازیکنان و کاروان تیم ایران، در آرژانتین مانده است تا بازی‌های جام جهانی را تماشا کند، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران خارجی تاکید کرد که در سمت خود هم‌چنان باقی خواهد ماند و از تجربیات خود در خدمت تیم ملی بیشتر بهره خواهد گرفت.

وی افزود: «در بازگشت به وطن، باید دست به‌کار کمبودهای تیم ملی شوم و در این راه می‌کوشم مقدار زیادی از بارم را با کمک دیگران بکشم.» مهاجرانی گفت که احتمالاً در این راه، یکی از مربیان خارجی را به کمک خواهم گرفت.

نیم‌سال دوم پلی تکنیک تهران منحل شد

بر اساس تصمیم شورای پلی تکنیک تهران، نیم‌سال دوم این مرکز آموزشی منحل اعلام شد. این تصمیم در پی ناآرامی‌ها و تعطیلی‌های پیاپی کلاس‌های درس دانشکده در طول نیم‌سال دوم در این اتخاذ شد. در حال حاضر بیش از ۲۵ هزار نفر در پلی تکنیک تهران مشغول تحصیل هستند.

حسین همدانیان که به علت گران‌فروشی به ۹ ماه زندان محکوم شده بود، در گذشت

حسین همدانیان، سرمایه‌دار معروف که مدت‌ها هیاهوی بسیاری پیرامون فعالیت‌هایش وجود داشت، به علت بیماری قلبی در لندن درگذشت.

همدانیان در سال ۱۳۵۴ به همراه ۱۵ نفر دیگر، متهم به اختلاس، رشوه و گران‌فروشی از کارخانه قند اصفهان شدند. وی در دادگاه تنها در مورد گران‌فروشی مجرم شناخته شد و به جرم آن به ۹ ماه زندان محکوم شد.

همدانیان پس از این جریان، حدود ۱۵ میلیارد ثروت خود را وقف موسسه‌ی خیریه همدانیان کرد. نیمی از درآمد این موسسه، باید صرف امور آموزشی و فرهنگی، و نیمی دیگر صرف امور بهداشتی و درمانی شود. او بیست سال بیماری قلبی داشت و مدتی پیش نیز در لندن زیر درمان قرار داشت.

سهراب سپهری و ژازه طباطبایی در بازار هنر

نمایشگاهی تحت عنوان بازار هنر، در پارک فرح تهران به ابتکار برنامه بامدادی صدای ایران ترتیب داده شد که این نمایشگاه، با حضور فرح پهلوی ملکه ایران افتتاح شد.

در این نمایشگاه تعدادی از تابلوهای مجموعه خصوصی فرح پهلوی و کارهای برگزیده نقاشان معروف و آماتور، با قیمت ارزان در معرض نمایش و فروش قرار گرفته و قسمتی از درآمد این بازار، تحت اختیار جنبش نیکوکاری قرار خواهد گرفت.


ژازه طباطبایی

تاکنون بسیاری از چهره های شناخته شده هنر نقاشی، تابلوهای خود را برای فروش ارزان قیمت در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند.

از جمله هنرمندانی چون سهراب سپهری، حسین زنده‌رودی، ژازه طباطبایی، معصومه سیحون، عبدالرضا دریابیگی، منصوره حسینی، منوچهر شیبانی و منوچهر نیازی آثاری در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند.

Share/Save/Bookmark