رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

تظاهرات علیه قرآن‌خوانی شجریان

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنج‌شنبه ۸ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۹ ژوئن ۱۹۷۸میلادی

تنها اسب‌سواران انگلیسی و استرالیایی می‌توانند بر روی اسب‌های میلیونی سوار شوند

تنها استادیوم سواری ایران به‌طور غیر‌مستقیم مورد بهره‌برداری قرار گرفت. در روز گشایش، هزاران نفر برای تماشای مسابقه اسب‌ها به استادیوم آمدند و شرط بندی‌های زیادی روی اسب‌ها صورت گرفت.

استادیوم اسبدوانی تهران با هزینه ۲۵۰ میلیون تومان در شرق تهران احداث شده است. این تشکیلات بزرگ ۶۰ هکتار از اراضی فرح آباد را در بر گرفته است.

جایگاه تماشاگران اسبدوانی سه طبقه است و گنجایش ۳۰ هزار نفر را دارد. این باشگاه خصوصی مخصوص مسابقات سرعت اسبدوانی است. تاکنون ۲۵۰ اسب انگلیسی به قیمت ۳۵ میلیون تومان خریداری شده است و فقط اسب سواران انگلیسی می‌توانند با این اسب ها در مسابقه‌ها شرکت کنند!

چابک سواران ایرانی تنها در سایر مسابقه‌ها که اسب‌های ایرانی وجود دارند، می‌توانند شرکت ‌کنند.

به نوشته نشریه کیهان، کادر بالای این شرکت اسبدوانی، یعنی مدیران، اغلب خارجی هستند و کادر میانی، کنترلچی‌ها، بلیت فروش‌ها، گارسون‌ها و کارمندان جزء ایرانی و کادر پایین، خدمه، نظافتچی، مهتر و‌... افغانی و پاکستانی هستند.

تظاهرات در شیراز علیه قرآن‌خوانی شجریان

درپی اعتراض روحانیون به شرکت شجریان در مسابقه قرائت قرآن، عده‌ای از گروه‌های مختلف که در مسجد جامع واقع در شاه‌چراغ شیراز اجتماع کرده بودند، پس از خروج از مسجد، دست به تظاهرات زدند و در خیابان‌های پیرامون مسجد به دادن شعار پرداختند. در پی دخالت پلیس، تظاهرکنندگان به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند که منجر به مجروح شدن دو مامور پلیس و عده‌ای از تظاهرکنندگان شد.


محمدرضا شجریان، فرزندش، همایون را در بغل دارد

سرانجام پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور تظاهرکنندگان را متفرق و سه نفر از آنان را دستگیر کرد. همچنین پنج هزار نفر از اهالی کرمانشاه که در مسجد «معتضدی» اجتماع کرده بودند، پس از خروج از مسجد، با دادن شعارهای ضد‌حکومتی دست به تظاهرات زدند.

این عده در مسیر خیابان «سپه» کرمانشاه به‌راه افتادند و شیشه‌های بانک‌های «پارس» و «صادرات» را شکستند. در پی دخالت پلیس و استفاده از گاز اشک‌آور، تظاهرکنندگان متفرق و ۱۲ نفر از آن‌ها دستگیر شدند.

بی‌طرفی ایران در مبارزه‌ی چین و شوروی

در حالی‌که سفر آتی ‌هواکوفنگ، رهبر چین کمونیست به ایران، یوگسلاوی و رومانی در سراسر جهان با اهمیتی خاص تلقی شده، خبرگزاری فرانسه در گزارشی که با عنوان قدرت نمایی کشورهای بزرگ در منطقه خاورمیانه مخابره کرده، نوشته است:

«ایران با احتیاط زیاد در مقابل بالا گرفتن مبارزه قدرت ‌های بزرگ برای نفوذ در منطقه خلیج فارس عکس‌العمل نشان می‌دهد. تهران به‌وضوح ترجیح می‌دهد خود را از صحنه این مبارزات کنار بکشد و آزادی عمل بیشتری در پیش گیرد و درعین حال درگیر دشمنی و مبارزه چین با شوروی نیز نگردد.»

ده روز پس از عزیمت ‌هوانگ هوا، وزیر خارجه چین از ایران که سفرش در چین به‌عنوان پیروزی چشمگیر آن کشور در مقابله با نفوذ شوروی منطقه‌ی خاورمیانه تلقی شد، رادیو مسکو در سخنانی چین را متهم به «‌پراکندن تخم نفرت بر علیه شوروی در منطقه» کرد.

به نوشته این خبرگزاری، نظر آگاهان سیاسی این‌ست که ایران با وجود تمایل به مساعد کردن روابط با چین، تمایلی به متعهد کردن خود در آینده ندارد. این احتیاط ایران از سخنان نخست وزیر ایران که وقایع اخیر کابل را یک مساله داخلی و مربوط به کشور افغانستان دانسته است، استنباط می‌شود.

از سوی دیگر ایران، با انتصاب دکتر ‌‌نجیب‌الله‌ به سمت سفیر جمهوری دموکراتیک افغانستان در تهران موافقت کرده است. نجیب‌الله که نخستین سفیر حکومت جدید افغانستان در ایران است، به‌زودی وارد تهران خواهد شد.

همزمان با انتصاب سفیر جدید افغانستان در ایران، ‌حفیظ‌الله امین،‌ معاون نخست وزیر افغانستان، در گفت و گویی مطبوعاتی اظهار داشت که کشورش خواهان گسترش روابط حسنه با ایران است.


مصطفی رمضانی، طراح و کاریکاتوریست ایرانی عضو هیات داوران نمایشگاه جهانی کاریکاتور شد

یک ایرانی، عضو هیات داوران نمایشگاه جهانی کاریکاتور شد

مصطفی رمضانی، طراح و کاریکاتوریست ایرانی بنا به دعوت کمیته برگزار‌کننده دهمین نمایشگاه بین‌المللی کاریکاتور یوگسلاوی، به عنوان عضو هیات داوران، در این نمایشگاه که همه ساله در شهر «اسکوپیه» یوگسلاوی برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

این نخستین بار است که از یک هنرمند ایرانی برای شرکت در یک نمایشگاه بین‌المللی به عنوان عضو هیات داوران دعوت به عمل می‌آید.

رمضانی هفت سال پیش نیز به عنوان طراح در این نمایشگاه شرکت کرده و موفق به دریافت مدال و دیپلم نمایشگاه شده بود. وی دو سال قبل نیز دیپلم ویژه این نمایشگاه را به خود اختصاص داده بود.

وی پس از این موفقیت‌ها، از سوی نشریه ماهانه «پاردون» که پرتیراژترین مجله طنز آلمان غربی است، به همکاری دعوت شده بود و این همکاری هم‌چنان ادامه دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من نمیفهمم چرا با شجریان مخالفت کردن؟
شما از ربنا یی که ایشون خوندن بهتر سراغ دارین؟؟؟؟؟؟

-- ... ، Jun 28, 2008 در ساعت 03:24 PM