رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۰ خرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

اپرای برگمان در جشنواره جهانی موسیقی تهران

سید ابراهیم نبوی

شنبه بیستم خرداد ۱۳۵۷ برابر با دهم ژوئن ۱۹۷۸


مذاکرات شاه و امیر دولت بحرین

شیخ عیسی بن سلمان آل خلیفه به دعوت شاه ایران برای یک دیدار چهار روزه به تهران آمد. نخستین دور مذاکرات بین شاه و امیر بحرین انجام شد و این دو درباره تحولات اخیر منطقه گفت‌وگو کردند. امیر بحرین در مدت اقامت در تهران با جمشید آموزگار، نخست وزیر و جمعی از مقامات برجسته ایرانی ملاقات کرد.

همچنین در دیدار و مذاکرات مهم چهار ساعته شاه ایران با امیر بحرین در مورد حراست دسته جمعی کشورهای منطقه خلیج فارس از امنیت این منطقه گفت‌وگو به عمل آمد. امیر بحرین تاکید کرد که در زمینه پیمان دسته جمعی امنیت خلیج فارس در کنار ایران قرار خواهد گرفت.



وزیر خارجه افغانستان: ما هرگز خودمان را کمونیست نخواندیم

حفیظ‌الله امین، معاون صدارت و وزیر امور خارجه افغانستان در اجلاس ویژه مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که سیاست خارجی کشورش بر اساس هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و عدم تعهد مثبت قرار دارد.

به نوشته روزنامه اطلاعات وی گفت: سیاست افغانستان پس از انقلاب اخیر بر حسن هم‌جواری در ارتباط دوستانه با همسایگان مبتنی خواهد بود. وی برقراری این حسن هم‌جواری را شامل گسترش روابط دوستانه با همسایگان این کشور یعنی شوروی، ایران، هند، پاکستان و چین دانست.

وی گفت: حزب دموکراتیک خلق افغانستان که با کمک ارتش قدرت را در دست گرفته، هرگز خود را کمونیست نخوانده و از شوروی نیز الهام نگرفته است.


«نی سحرآمیز» در افتتاحیه جشنواره جهانی موسیقی تهران

اولین جشنواره جهانی موسیقی تهران از نوزدهم خرداد تا بیست و ششم خرداد برگزار شد. در افتتاحیه این جشنواره، فیلم «نی سحرآمیز» اینگمار برگمن فیلمساز سوئدی نمایش داده شد.

مراسم پایانی این جشنواره نیز اجرای «اپرای کارمن» توسط هنرمندان تالار رودکی بود. موضوع جشنواره موسیقی امسال اپرای اروپا از کلاسیک تا مدرن بود و در آن چهارده فیلم از اپراهای اروپایی نشان داده شد.

در این جشنواره علاوه بر فیلم برگمن، سه فیلم از یواخیم هس از آلمان، ژان پیر پونل (فرانسه)، کریستین ژاک (فرانسه) و پیتر ویگله (چکسلواکی) نمایش داده شد.

کریستف پندرسکی در مورد مقام اپرا در موسیقی معاصر سخن گفت و رولف لیبرمن، مدیر اپرای پاریس درباره تحولات بزرگی که در این هنر برای نزدیکی با نسل جدید به وجود آمده سخنرانی کرد.

یکی از موضوعات مهم بحث این سمینار اپرای «کارمینا برونا» اثر کار اروف است. دکتر آرین پور و دکتر خدیری در کنار گرهارد لیزن در این مورد گفت‌وگو کردند. (نقل از کیهان هوایی، ۲۴ خرداد ۱۳۵۷)

محدودیت خرید گندم از کشاورزان لغو شد

به نوشته کیهان برنامه خرید گندم از کشاورزان در مناطق گرمسیر کشور به اجرا درآمد. برای خرید گندم و سرعت بخشیدن به کار خرید امسال هزار مرکز خرید در مناطق روستایی سراسر کشور تشکیل می‌شود. با اجرای این طرح، محدودیت خرید گندم از کشاورزان در سال جاری لغو می شود.

با شروع خرید گندم در مناطق گرمسیر تاکنون ۲۷ هزار تن گندم از کشاورزان مناطق خوزستان، فارس، ایلام و چهارمحال بختیاری خریداری شده که به تدریج در اختیار سیلوهای دولتی قرار خواهد گرفت.

هشدار وزارت بهداری به خاطر جلوگیری از شیوع وبا

با شروع فصل گرما وزارت بهداری و بهزیستی در مورد امکان شیوع وبا در ایران به مردم هشدار داد و راه‌های جلوگیری از شیوع این بیماری و دیگر بیماریهای روده‌ای را به اطلاع مردم رساند.

وزارت بهداری در اطلاعیه‌ای که منتشر کرد از مردم خواسته است تا آب مشکوک را بجوشانند و میوه را ضدعفونی و مگس‌ها را از بین ببرند. این وزارتخانه اعلام کرد که واکسن فقط تا ۳۰ درصد جلوی وبا را می‌گیرد.
براساس گزارش وزارت بهداری در سال گذشته ۴۸ نفر در اثر ابتلا به بیماری شبه وبا درگذشتند، در حالی که گزارش غیر رسمی حاکی از کشته شدن تعداد زیادتری بود. اپیدمی وبا در سال گذشته از سوریه شروع شده و از طریق کارگران مهاجر به ایران منتقل شد.

Share/Save/Bookmark