تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

کالیفرنیا، کعبه ایرانیان شده است

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یک‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی، برابر شانزدهم ژوییه ۱۹۷۸ میلادی

کالیفرنیا، کعبه ایرانی‌ها شده است

نشریه اطلاعات در گزارش روز بیست و پنجم تیرماه خود گزارشی از یک روزنامه محلی در کالیفرنیا در مورد خرید ویلاهای گرانقیمت توسط ایرانیان پولدار را به چاپ رساند.

اطلاعات، در مقدمه‌ای بر گزارش روزنامه کالیفرنیایی نوشت:

«چند سالی است ثروت‌های ناگهانی که از راه بساز و بفروشی، دلالی، زمین‌خواری و‌... نصیب گروهی از افراد جامعه ایرانی شده است، نوعی وسوسه گریختن و بخت آزمودن در سرزمین‌های دیگر را به جان آن‌ها انداخته و هر روز گروهی از این نونوارشده‌ها که از آفتاب یزد و خشکی کرمان و سردی تبریز به ستوه آمده‌اند، با چمدان های پر راهی فرنگستان می‌شوند. و اگر در گذشته برای خرید لباس و کفش و کلاه در فروشگاه‌های آمریکا و اروپا سرگردان بودند، امروز مشتری بنگاه‌های معاملات ملکی شده‌اند.»

‌روزنامه‌ی محلی «‌اخبار کرونیکل» با چاپ تصویری از پوران، خواننده معروف که جدیداً یک ویلای ۴۰۰ هزار دلاری در «وست ویک» و در همسایگی خواننده آمریکایی «باربارا استرایسند» خریده، نوشته است:

«‌هجوم ثروتمندان شرقی سطح زندگی را در شهرهای سرسبز کالیفرنیا بالا برده است و زمین و خانه که هرگز در بورس نبوده، حالا به عنوان کالایی سودده و پرمنفعت خرید و فروش می‌شود.»

‌جم پازارگاد که صاحب یک بنگاه معاملات ملکی در کالیفرنیا است می‌گوید: خانه‌ای که این‌جا ۳۵۰ هزار دلار می‌ارزد و دارای استخر و تاسیسات مدرن و زمین ورزش و غیره است، در ایران تا هفتصد هزار دلار به فروش می‌رسد. مردم خاورمیانه به جنوب کالیفرنیا چون بهشت و ارم عماد می‌نگرند.

نه پازارگاد و نه دیگر همکاران او، حاضر به افشای نام مشتریان خود نیستند چرا که اغلب این مشتریان در کشور خود صاحب مقامات عالیه دولتی هستند و به علت آن‌که سرمایه‌گذاری های‌شان در آمریکا دور از چشم حکومت‌شان است، در آغاز کار این قرار را با پازارگاد و دیگر واسطه‌ها می‌گذارند که نام و رسم‌شان پنهان بماند.

آدم‌ربایان هلندی، میلیون‌ها فلورن را به ریال تبدیل کردند

به گزارش روزنامه اطلاعات، سه آدم‌ربای هلندی که پس از یک گروگان‌گیری میلیون‌ها فلورن را از دولت هلند گرفته بودند، پس از ورود غیرقانونی به ایران و تبدیل فلورن به ریال، از کشور خارج شدند.

کشف این ماجرا پس از آن صورت گرفت که دولت هلند با دادن شماره پول‌ها از کشورهای مختلف از جمله ایران خواسته بود که در صورت مراجعه به بانک‌های بین‌المللی، حاملان این پول‌ها تحت تعقیب قرار گیرند.

سرانجام مدتی بعد مقامات بانک سوییس متوجه شدند که پول‌های داده شده به آدم‌ربایان هلندی، از طریق یک ایرانی به بانک رسیده است.

در تحقیق مأموران پلیس هلند که به ایران سفر کردند معلوم شد که سه آدم‌ربای هلندی با پاسپورت جعلی به ایران سفر کرده و میلیون‌ها فلورن را در فروشگاه صرافی «پارک» تهران به ریال تبدیل کرده و صاحب صرافی اعتراف کرد که میلیون‌ها «فلورن» هلندی را به تومان تبدیل کرده و تبدیل‌کنندگان سه نفر هلندی بودند.

صراف مذکور گفت از این‌که پول‌ها متعلق به دولت هلند بود، اطلاع نداشته است. سه آدم‌ربا پس از تبدیل پول، ایران را به سوی اتریش ترک کردند.

پشتیبانی امریکا از ایران، عربستان و پاکستان

به نوشته روزنامه اطلاعات آقای «نیلتون» یکی از معاونان وزارت خارجه آمریکا که چندی قبل از هند و ایران و افغانستان دیدن کرد، اخیراً وارد پاکستان شد و قرار است از آن‌جا به عربستان سعودی برود.

درباره سفر این مقام گفته شد، وی که جدیداً منصوب شده، می‌خواهد با مقامات کشورهای فوق‌الذکر از نزدیک دیدار داشته باشد. اما رادیو بی‌بی‌سی لندن معتقد است «ظاهراً قصد آنست که در دنبال کودتای دست چپی در افغانستان به کشورهای ایران و پاکستان و عربستان اطمینان داده شود که کماکان از پشتیبانی آمریکا برخوردار خواهند بود.»

رادیو بی‌بی‌سی در مورد پاکستان گفت: «ناظران سیاسی معتقدند که قسمت اصلی ماموریت نیلتون در سفر به پاکستان جلب توجه مقامات پاکستانی به امتیازاتی است که اگر این کشور از خرید "کارخانه آماده کردن مواد زائد سوخت هسته‌ای برای استفاده مجدد" صرف نظر کند، نصیب خواهد شد.»

جواهرفروش ایرانی، سی میلیون تومان جریمه محکوم شد

خبرگزاری فرانسه اعلام کرد یک جواهر‌ فروش ایرانی به‌خاطر قاچاق و فرار از مالیات، به سه میلیارد لیر (‌۳۰ میلیون تومان) جریمه نقدی محکوم شد.

بازرگان چهل و هفت ساله ایرانی (‌گالینی سانسون) یک مغازه بزرگ جواهر فروشی در مرکز شهر میلان دارد. ماموران پلیس در اطراف وی به تحقیقات دامنه‌داری دست زدند و سرانجام به استناد این مدارک او را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کردند.

سانسون از حکم دادگاه استیناف داده، اما ماموران دارائی میلان لیست اموال و دارایی جواهر فروش ایرانی را به دادگاه دادند تا در صورت خودداری از پرداخت جریمه سه میلیارد لیری او را توقیف کنند.

بهمن فرمان‌آرا سایه‌های بلند باد را ساخت

به نوشته روزنامه کیهان، پس از مدتی رکود و کم‌کاری در سینمای ایران، برخی کارگردانان ایرانی اقدام به ساختن فیلم‌های ایرانی کردند. بهمن فرمان‌آرا با برداشتی از داستان «معصوم اول» هوشنگ گلشیری فیلمی به نام «سایه‌های بلند باد» ساخت که پیش بینی می‌شود این فیلم پس از «شازده احتجاب» موفقیت دیگری برای فرمان آرا دربرداشته باشد.

«سایه‌های بلند باد» دستمایه‌ای بومی و مذهبی دارد و داستان مترسکی است که مردم یک دهکده را دچار ترسی موهوم می‌سازد.

بهرام بیضایی که تصمیم به ساختن فیلم «لیلا دختر ادریس» داشت، به‌دلایلی از ساختن این فیلم منصرف شد و فیل‌منامه «تارا، زن ناشناس» را در دست تهیه دارد.

مسعود کیمیایی نیز «سفر سنگ» را آماده کرده است. این فیلم، داستان به‌حرکت درآوردن یک سنگ عظیم آسیاب از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر است که با شیوه و شگرد خاص کیمیایی تهیه می‌شود. فیلم سفر سنگ، رنگی است و قرار است در فستیوال کان نمایش داده شود.

پرویز کیمیاوی نیز فیلم «اوکی مستر» را آماده نمایش دارد. این فیلم درباره زمانی است که ویلیام ناکس دارسی، امتیاز نفت را گرفته بود. این فیلم قرار بود در فستیوال کان به نمایش دربیاید، ولی در آخرین لحظات از خروج فیلم جلوگیری شد.

عباس کیارستمی بعد از نمایش فیلم «گزارش» فیلم‌نامه تازه‌اش «تصفیه‌خانه» را در دست دارد. علی حاتمی نیز از مردادماه به ساخت سریال «جاده ابریشم» می‌پردازد.

تقلب ایرانی‌ها، تماس تلفنی آمریکا و ایران را مختل کرد

تقلب تلفنی ایرانی‌ها در آمریکا باعث شد مرکز تلفن نیویورک تماس‌های تلفنی با ایران را به‌شدت کنترل کند و با نشان دادن نحوه تقلب تلفنی در تلویزیون‌های آمریکا، از مردم این کشور بخواهد که از دادن شماره تلفن به ایرانیان خودداری کنند.

ظاهراً این نوع تقلب در نحوه مکالمات زمانی به‌وجود آمد که انجام تلفن پرداخت در مقصد میان ایران و آمریکا قطع شد و دانشجویانی که قصد داشتند با والدین خودشان صحبت کنند، مجبور شدند پول مکالمه را در همان محل بپردازند.

شیوه تقلب به این صورت بود که متقلبین متقاضی مکالمه با ایران، به جای آن‌که شماره تلفن خود را بدهند، شماره اصلی تلفن دیگران را ارایه می‌دادند و در اثر شکایات مکرر مشترکین آمریکایی که مجبور به پرداخت حق‌المکالمه‌های سنگین شده بودند، مرکز مکالمات تلفنی آمریکا به تحقیق پرداختند و متوجه شدند که این تقلب‌ها از سوی برخی ایرانیان صورت گرفته است.

در حال حاضر، مذاکراتی میان شرکت تلفن نیویورک و شرکت مخابرات ایران برای جلوگیری از این نوع تقلب تلفنی در جریان است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

گویا آقای بیضایی قبل از انقلاب هم به فراخور زمان ناگهان از ساخت فیلم منصرف می شده اند!

-- امین کیا ، Jul 17, 2008

این تیتر فقط برای 30 سال پیش در چنین روزی نیست! کالیفرنیا خوبه که حداقل سرش به تنش می ارزه! امروز دوبی کعبه ایرانیان شده است.

-- مستانه ، Jul 17, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)