تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

رولز رویس در ایران کارخانه می‌سازد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه ۳۱ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و دوم ژوییه ۱۹۷۸ میلادی


رولز رویس در ایران کارخانه می‌سازد

مهندسان سازنده موتور کارخانه «رولز رویس» گروهی از کارشناسان بلندپایه خود را به منظور بررسی امکانات ایجاد یک کارخانه به ایران اعزام کردند.

هیأت مذکور در تهران با مقامات عالی‌رتبه مملکتی گفت و گو کرد و اطلاعات لازم را برای این همکاری به دست آورد. ریاست هیأت اعزامی مهندسین رولزرویس را «کنت کیس» یکی از مدیران کارخانجات مذکور به عهده داشت.

در این خبر که به وسیله رویتر ارسال شده است، اعلام شد که به احتمال قوی این مذاکرات در آینده ادامه خواهد داشت.

هیأت رولزرویس در تهران برای فروش شش دستگاه موتور با توربین گازی نیز گفت و گوهایی انجام دادند. ارزش توربین‌های مذکور معادل ۵۷ میلیون دلار برآورد می‌شود. موتورهای گازی برای نصب در شش کشتی که ایران از خارج خریده است، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۵۷ نفر در کارون و زاینده‌رود غرق شدند

علی‌رغم اطلاعیه سازمان دفاع غیرنظامی استان اصفهان مبنی بر ممنوعیت شنا در زاینده‌رود، جوانان گرمازده اصفهانی هم‌چنان به آب تنی در این رودخانه ادامه می‌دهند.

روزنامه اطلاعات اعلام کرد به همین دلیل تعدادی از کسانی که در زاینده‌رود آب‌تنی می‌کردند، به دلیل عدم آشنایی با شنا، جان خود را از دست دادند. در چند روز گذشته در زاینده‌رود ۲۱ نفر و در رودخانه کارون ۳۶ نفر غرق شدند.

رزرو بلیت هواپیما کامپیوتری می‌شود

بر اساس طرحی که مورد بررسی نهایی قرار گرفته است، کلیه آژانس‌های مسافرتی تهران که بلیت هواپیما می‌فروشند، مجهز به کامپیوتر برای رزرو بلیت خواهند شد.

با اجرای این طرح، کلیه شرکت‌های هواپیمایی که از سراسر جهان به ایران پرواز مستقیم دارند، توسط دستگاه‌های کامپیوتر که در آژانس‌های مسافرتی نصب خواهد شد، در تماس دائم خواهند بود و بدین وسیله مسافران به راحتی می‌توانند بلیت رفت و برگشت به کشورهای مختلف رزرو کنند. این طرح با سرمایه‌گذاری سندیکای آژانس‌های مسافرتی به اجرا در خواهد آمد.

ابوالقاسم مهاجری، دبیر سندیکای آژانس‌های مسافرتی در این زمینه گفت: «در این مورد با شرکت مخابرات ایران در حال مذاکره هستیم؛ زیرا برای کامپیوتری کردن رزرو بلیت احتیاج به ۳۰۰ خط تلفنی داریم و شرکت مخابرات تا حدی قول مساعد به ما داده است.»

وی اضافه کرد: «با اعلام موافقت شرکت مخابرات دستگاه کامپیوتری که قیمت آن تا ۱۶ میلیون تومان است توسط سندیکا خریداری می‌شود.»

یک بیماری مرموز هشت نفر را در خراسان کشت

پنج نفر در گناباد و روستاهای اطراف و سه نفر دیگر در دهکده «سقیه» کاخک خراسان، به علت ابتلا به بیماری نامعلومی از بین رفتند.

پنج نفری که در گناباد درگذشتند، از چند روز قبل در بیمارستان «شیر و خورشید سرخ» این شهر، بستری شده بودند. با وجود شیوع این بیماری و از بین رفتن پنج نفر، شامل سه کودک و دو بزرگسال، مسئولان امر از شستن اجساد مردگان مشکوک در نهرهای آب روان شهر گناباد جلوگیری نکردند.

با اعلام شیوع این بیماری در کاخک که باعث از بین رفتن سه نفر شد، از سوی مأموران بهداشت کلیه خانه‌های مردم ضد عفونی شد و پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در منطقه انجام گرفت. مقامات وزارت بهداری اعلام کردند بیماری شایع شده در خراسان وبا نیست.

فیلم مشترک ایران و هفت کشور جهان درباره سال جهانی کودک

فیلمی درباره بچه‌ها با همکاری ایران، سازمان جهانی یونسکو و کشورهای کانادا، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، بلژیک، انگلیس، مجارستان و ژاپن تهیه خواهد شد.

این فیلم هم‌زمان با برگزاری سال جهانی کودک که سال ۱۹۷۹ است در تمام کشورهای عضو یونسکو به نمایش در می‌آید. تهیه این فیلم طی جلسه‌ای که در خردادماه در مقر اصلی یونسکو در پاریس تشکیل شده بود، قطعی شد.

این گردهم‌آیی که با شرکت غلامحسین طاهری‌دوست، فیلمساز ایرانی و نمایندگان کشورهای عضو یونسکو تشکیل شده بود، در شهریورماه تکرار خواهد شد.

از ایران نیز طاهری‌دوست با همکاری یونسکو فیلمی برای کودکان تهیه خواهد کرد. این فیلم در حال حاضر مراحل اولیه تهیه را می‌گذراند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Fagat hamin montag ra kam dashtim!!!
Nemidanam in Monatg che technologie balaie ra be armagan khahad avord!??

-- Tofigh ، Jul 22, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)