رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

رضا پهلوی در کلرادو، پوران درخشنده در کردستان

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر دوم ژوییه ۱۹۷۸ میلادی

دفاع از منابع نفتی و آماده‌باش ارتش ایران در مرز یمن جنوبی

محمد عشیش وزیر اطلاعات و ارتباطات یمن جنوبی ادعا کرد که تنها چند ساعت پس از آن‌که اتحادیه عرب در نشست خود در قاهره رأی به تحریم اقتصادی و بازرگانی و سیاسی و فرهنگی یمن جنوبی به اتهام نقش این دولت در توطئه قتل رییس‌جمهوری یمن شمالی داد، نیروهای یمن شمالی با حمایت نیروهای ایران و عربستان سعودی از مرز گذشته و دو آبادی یمن جنوبی را به اشغال خود در آورده‌اند. وی افزود که یمن جنوبی از کشورهای «جبهه پایداری» در دنیای عرب یعنی الجزایر، سوریه، عراق و لیبی خواهد خواست که به یاری‌اش بشتابند.

خبرگزاری فرانسه طی گزارش دیگری می نویسد: نیروهای ایران و عمان در نزدیکی ایالت سوم یمن، نیروهای یمن شمالی در برابر ایالت چهارم هم مرز یمن شمالی و نیروهای عربستان سعودی نیز در نزدیکی ایالت چهارم متمرکز شده‌اند.

وزیر آبادانی یمن شمالی گزارش‌های مربوط به تمرکز نیروهای کشورش در مرزهای یمن جنوبی را تکذیب کرد. در همین رابطه رادیو لندن گزارش داد که در تعقیب تصمیمی که اتحادیه عرب برای انزوا قرار دادن یمن جنوبی اتخاذ کرد و برای مقابله با سیاست‌های شوروی در منطقه، عربستان سعودی از ارسال نفت به پالایشگاه یمن جنوبی خودداری می‌کند و بر آن است که با ایران در زمینه‌های دفاعی و امنیتی به توافق‌های همه‌جانبه دست یابد.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه در گزارشی آورده است که ایران پس از یک کوشش ۱۰ ساله برای گرد آوردن همسایگان خود در یک پیمان امنیت جمعی در خلیج فارس، تصمیم گرفته است که به تنهایی دفاع از منابع نفتی خود را به عهده بگیرد. خودداری عراق از شرکت در یک پیمان منطقه‌ای، یکی از موانع در راه عقد این پیمان جمعی تلقی شده است و ایران قصد دارد تا زمانی که یک پیمان جمعی در این زمینه امضا نشده است، به تنهایی دفاع از منافع خود در منطقه را به عهده گیرد.


رضا پهلوی وارد کلرادو شد

به نوشته روزنامه کیهان، رضا پهلوی ولیعهد ایران وارد کلرادو شد. وی که برای یک دیدار دو هفته‌ای از آکادمی نیروی هوایی آمریکا در ایالت کلرادو وارد این ایالت شده است، قرار است از سال ۱۹۸۲ در این آکادمی تحصیل کند.

وی ماه آینده به پایگاه نیروی هوایی تگزاس خواهد رفت و در این پایگاه به مدت یک سال به اتفاق پنج دانشجوی دیگر نیروی هوایی ایران برای گذراندن دوره خلبانی اقامت خواهد کرد.

مانوک خدابخشیان مدیر ایگل در آمریکا می‌شود

به نوشته روزنامه کیهان هوایی، با سرمایه‌گذاری سه نفر از ثروتمندان ایرانی، تیم فوتبال حرفه ای به نام ایگل( شاهین) در آمریکا به راه خواهد افتاد. یکی از این سه سرمایه‌گذار «مهندس غضنفرپور» است که او و دوستانش برای راه‌اندازی این تیم، تا کنون ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

مدیریت این تیم را «مانوک خدابخشیان» گزارش‌گر ورزشی تلویزیون به عهده خواهد گرفت و قرار است علاوه بر استفاده از چندین فوتبالیست سرشناس اروپا و آمریکای لاتین، چند فوتبالیست ایرانی نیز در این تیم بازی خواهند کرد. گفته شده است که احتمالاً قاسمپور، نظری، رشیدی و دو سه تن دیگر برای این تیم بازی خواهند کرد.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها قصد دارند فوتبال را که در این کشور تا کنون وجود نداشته است، ایجاد کنند و ایرانی‌ها هم از همان ابتدا می‌خواهند جای پای خود را در فوتبال آمریکا باز کنند.

تجدید سازمان یافتن ساواک برای آزادسازی حیات سیاسی کشور

نشریه اطلاعات نوشت: انتصاب تیمسار سرلشکر معتضد، معاون سازمان امنیت به سفارت ایران در سوریه انعکاس خاصی در رسانه‌های خارجی داشت و در همین زمینه رادیو لندن گفت: «در ایران یکی از افراد ارشد سازمان امنیت به سمت سفیر منصوب شد. این اقدام نشان‌دهنده آن است که شاه ایران می خواهد پلیس مخفی کشور ظاهری آراسته‌تر و ملایم‌تر بیابد.

ژنرال علی معتضد معاون رییس سازمان امنیت و اطلاعات کشور اینک به عنوان سفیرکبیر ایران در کشور سوریه منصوب شده است. ماه گذشته هم ژنرال نصیری رییس سازمان امنیت ایران به عنوان سفیر ایران در پاکستان برگزیده شد.»

خبرنگاران می‌گویند تجدید سازمان یافتن سازمان امنیت، بخشی از برنامه‌ی پادشاه برای آزاد ساختن حیات سیاسی کشور است. سرلشکر معتضد که دوره‌های عالی توپخانه و دانشگاه جنگ را در آمریکا طی کرده است، پیش از انتصاب به سفارت، فرماندهی دانشگاه جنگ، ریاست آموزش در نیروی زمینی و معاونت ساواک (اداره خارجی) را به عهده داشت و با حمایت امیرعباس هویدا، وزیر دربار یکی از نامزدهای جانشینی تیمسار نصیری بود.

پوران درخشنده، صنایع دستی کردستان را می‌سازد

سه فیلم مستند که به صورت یک سریال سه قسمتی درمی‌آید، به وسیله گروه ایران‌زمین تلویزیون درباره آداب و رسوم و صنایع دستی در دست تهیه است. این سه فیلم مستند در روستاهای کردستان فیلم‌برداری خواهد شد.

گروه سازندگان برای تولید این برنامه به سراسر کردستان سفر خواهند کرد. تهیه‌کننده و کارگردان این برنامه «پوران درخشنده»، مدیر تهیه آن حسن نیاد و فیلم‌بردار این مجموعه ابوالقاسم ناسوتی خواهد بود.

Share/Save/Bookmark