رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۶ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

هامون مهرجویی و جنگ سرد در منطقه

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر چهارم ژوئیه ۱۹۷۸ میلادی

حزب رستاخیز خود را آماده‌ی مقابله با توطئه های خارجی می‌کند

سناتور موسوی قائم مقام حزب رستاخیز در یک جلسه حزبی ضمن حمله شدید به رادیوهای بیگانه گفت: «به رادیوهای بیگانه گوش فرا دهید تا بدانید خبرگزاری‌های خارجی سخنان چه کسانی را منتشر می‌کنند و در مقابل گفته‌های چه کسانی سکوت می‌کنند، آن‌وقت درخواهید یافت که کدام سخن به نفع بیگانه و چه اندیشه‌ای در جهت منافع ایران است.

این بهترین ضابطه برای تشخیص حق از باطل است. با این ضابطه پی خواهیم برد که متاسفانه کسانی که از رستاخیز جدا می‌شوند، ندانسته در مسیری گام برمی‌دارند و سخن می‌گویند که خوشایند بیگانگان و احیانا تامین کننده منافع آنان است.»

وی افزود: «از ما نپرسید که چرا حزب به این افراد پاسخ نمی‌دهد. انتظار نداشته باشید که حزب رستاخیز که ۳۵ میلیون ایرانی پشتیبان آن هستند و قدرت و عظمت ملت ایران را در بر دارد خود را در برابر چهار نفر مخالف قرار دهد. این حزب خود را آماده می‌کند تا به توطئه‌های خارجی پاسخ دهد، زیرا این حزب وظایف و برنامه‌هایی به مراتب مهم‌تر و بزرگ‌تر از این موضوع‌ها در پیش دارد.»

گشایش فرهنگسرای نیاوران

فرهنگسرای نیاوران وابسته به بنیاد شهبانو فرح با حضور شهبانو گشایش یافت . بنا به درخواست شهبانو برنامه‌های این مرکز طبق سلیقه و خواست مردم تنظیم خواهد شد . به‌دنبال گشایش این فرهنگسرا، در نیمه سال جاری فرهنگسرای نوبهار همزمان با موزه آبگینه‌ها و سفالینه‌های ایرانی در یکی از محلات مرکزی تهران آماده بهره‌برداری خواهد بود و پس از آن فرهنگسرای دیگری در جنوبی‌ترین نقطه‌ی تهران با استفاده از یکی از ساختمان‌های دوران قاجار ساخته خواهد شد.

شهبانو فرح از تمامی قسمت‌های این فرهنگسرا در روز گشایش دیدن کرد و پس از دیدن یک برنامه هنری، هنرمندان و افرادی را که در ایجاد این مرکز همکاری داشته اند مورد تفقد قرار دادند.

فرهنگسرای نیاوران در زیربنایی معادل ۹۱۰۰ متر مربع ساخته شده، دارای یک پارک عمومی سی‌هزار متری برای استفاده عموم و تالار اجتماعات و نمایش‌ها برای تئاتر، سینما، کنسرت و سخنرانی با سیستم ترجمه همزمان، یک نگارخانه در چند سطح برای نمایش آثار هنری، کتابخانه ی عمومی با ظرفیت سی‌هزار جلد کتاب، کارگاه‌های آفرینش هنری و عکاسی و چاپ سنگی، دو رستوران، کتابفروشی و صفحه‌خانه است و در باغ قدیمی آن امکاناتی برای عرضه هنرهای نمایشی به‌وجود آمده است.

ایران از بروز جنگ سرد در منطقه پرهیز دارد

خبرگزاری فرانسه از تهران نوشت: «ناظران سیاسی در پی رفع سوء تفاهمی که میان ایران و افغانستان پدید آمده بود و خطر بروز نخستین بحران مناسبات میان دو کشور از زمان کودتای ۲۷ آوریل در کابل در برداشت اظهار می‌دارند که ایران خواهان حفظ مناسبات عادی خود با افغانستان مارکسیست است.»

مطبوعات ایران ستون‌هایی از صفحات خود را اختصاص به تکذیب گزارش مربوط به احتمال لغو معاهده دو جانبه در باره تقسیم آبهای رودخانه مرزی هیرمند از سوی افغانستان داده‌اند. در واقع تهران و کابل هر دو این اخبار را تکذیب کردند. از سوی دیگر عباسعلی خلعتبری وزیر امور خارجه ایران نیز خواستار آن شد که مناسبات و همکاری های متقابل میان دو کشور تقویت شود، هر چند نظام های اجتماعی هر دو کشور اکنون کاملا متفاوت است.

از نظر محافل دیپلماتیک، خویشتنداری که ایران نشان می‌دهد نه به‌خاطر آنست که این کشور نظر مساعدی نسبت به گسترش حضور روس‌ها در مرزهای شرقی خود داشته و از این رویداد خوشحال باشد، بلکه ایران در صدد آن است که روابط صحیح و اصولی با همسایه خود که نفوذ فزاینده شوروی در آن می‌تواند در زمینه تبلیغات و خرابکاری نگرانی آور باشد، برقرار کند.

مضافا به این‌که ایران در واکنش‌های خود نسبت به رویدادهای اخیر در پاره‌ای کشورهای منطقه که رخنه و فشار کمونیسم در آن‌ها به‌چشم می خورد نیز همین روش احتیاط آمیز را اتخاذ کرده است. به‌طوری که ایران به‌جز ارسال یک تلگراف تسلیت‌آمیز سخنی در مورد محکوم کردن قتل رییس جمهور یمن شمالی و کودتای هواداران شوروی در عدن به میان نیاورد.

در همین حال روابط میان ایران و عراق سوسیالیست رو به بهبود گذارده است. به‌طور کلی احساس ناظران و آگاهان مسایل دیپلماتیک آنست که ایران با توجه به اینکه همسایه مستقیم شوروی است و از سوی دیگر با در نظر گرفتن واکنش های حاکی از ضعف آمریکایی‌ها نمی‌خواهد که روابط ناشی از جنگ سرد تجدید شود و از تشویق به مقابله قدرت های بزرگ در منطقه پرهیز دارد. حتی در رابطه با چین نیز این قاعده صادق است.

تورهای تابستانی به اروپا و آمریکا

چند آژانس مسافرتی قیمت تورهای دسته جمعی خود را کاهش دادند. کاهش قیمت ها بیشتر در مورد تورهای ۲۸ روزه دیده می‌شود و به‌طور مثال در یک مورد قیمت برای سفر ۲۸ روزه به رم، ونیز، فرانکفورت، پاریس، آمستردام و لندن، از ۱۲۲۵۰ تومان به ۱۰۴۵۰ تومان تقلیل یافته است.

آغاز فصل تابستان از یک‌سو و کاهش قیمت تورها از سوی دیگر سبب شده است که در روزهای اخیر علاقه‌مندان به سفرهای دسته جمعی افزایش یابند. امروز مدیر یکی از آژانس‌های مسافرتی گفت: «در تابستان سال گذشته بیش از ۴۵۰ تور دسته جمعی به‌وسیله آژانس های مسافرتی ترتیب یافت و با استقبالی که از این تورها شد، پیش‌بینی می‌شد که تعداد تورها در تابستان امسال به دو برابر افزایش یابد، اما بالا رفتن مخارج گذرنامه و برگ خروج از یک‌سو و کنترل پول در گردش که بر اساس سیاست‌های اقتصادی دولت اتخاذ شده است سبب شده که تورها با رشد سال‌های گذشته افزایش نیابد و به این جهت عملا در سال جاری تعداد تورها به رقم پیش‌بینی شده یعنی افزایش صد در صدی برسد.

باید توجه داشت که در دو سال اخیر به سبب افزایش قیمت های مربوط به مسافرت، قیمت تورها حدود 50 درصد گران شده است. مقصد تورهای مسافرتی تابستانی بیشتر به کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا است و برنامه‌ریزان سعی کرده‌اند امکانات لازم را برای استفاده از کنار دریا، خرید، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازدیداز آثار باستانی فراهم سازند.


عافیتگاه و هامون، دو طرح تازه‌ی مهرجویی برای فیلمسازی

داریوش مهرجویی کارگردان ایرانی، طرح دو فیلم را آماده کرده که پس از تصویب و فراهم شدن امکانات فیلمبرداری، یکی از آن دو را جلوی دوربین خواهد برد . یکی از این دو فیلم «عافیتگاه » نام دارد و بر اساس نوشته‌ای از غلامحسین ساعدی تنظیم شده و طرح دوم مهرجویی « هامون » نام دارد و داریوش مهرجویی خود آن‌را نوشته است.

به علت مشکلات موجود و عدم تصویب سناریوها بازیگران این فیلم‌ها مشخص نشده اند و مهرجویی تا تصویب قطعی، نام بازیگرانش را اعلام نخواهد کرد. وی همچنین یک مجموعه تلویزیونی بر اساس داستان‌های فرقه ی اسماعیله و حسن صباح آماده ی پخش دارد . این مجموعه نوعی مقاله سینمایی است که به‌جای کاغذ، بر روی نوار سلولویید ثبت شده است

Share/Save/Bookmark