رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۸ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

جشنواره طوس و پوست خربزه انگلیسی

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنجشنبه، پانزدهم تیر ۱۳۵۷هجری خورشیدی برابر ششم ژوئیه ۱۹۷۸ میلادی

چهارمین جشنواره طوس برگزار می‌شود
چهارمین جشنواره طوس برای شناسایی موسیقی سنتی خراسان از روز ۱۵ تا ۱۹ تیرماه در شهرهای مشهد، طوس و نیشابور برگزار می‌شود. در این جشنواره مجموعه‌ای از انواع موسیقی، تئاتر، سینما، هنرهای سنتی، ورزش، شعر، نقالی و سخنرانی ارائه می‌شود.

در سه دوره گذشته این جشنواره تنها در شهرهای مشهد و طوس برگزار شده بود، اما از سال ۱۳۵۷ شهر نیشابور نیز به شهرهای برگزارکننده افزوده شد.

فیلم‌هایی از ایران، آلمان، ژاپن و اتحاد جماهیر شوروی در این جشنواره نمایش داده می‌شود. در بخش نقالی نیز متون حماسی و ادبیات کهن ایران توسط نقالان شناخته شده ایرانی ارائه می‌شود. برنامه‌های ورزشی نیز اختصاص به ورزش باستانی، زورخانه، چوخه، کشتی گیله مردی، زابلی و ترکمنی دارد.

موضوع سخنرانی‌های امسال «فتوت و جوانمردی» است که بوسیله ادبای مختلف طی چهار روز در مشهد ارائه می‌شود.

نرمش دولت برابر همه، جز توده‌ای‌ها
خبرگزاری یونایتدپرس در گزارشی نوشت، ایران دارد تجربه سیاسی سه ساله خود را دنبال می‌کند و یک گروه تازه، اما نه به صورت احزاب که مخالفت می‌کنند، به وجود می‌آید. به نوشته یونایتدپرس داریوش همایون سخنگوی رسمی دولت، روز پنجشنبه به یکی از خبرنگاران خارجی مقیم تهران گفت: ایران یک کشور تک حزبی است، ولی نه مثل نمونه‌های کلاسیک. ظاهرا این اشاره‌ای بود به دولت‌های مارکسیستی.

یونایتد پرس به نقل از منابع دیگر نوشت: در عین حال امتیازی که حزب رستاخیز به گروه‌های خارج از حزب داده است، نشانگر این است که دولت در برابر مخالفین خود به ‌غیر از حزب توده که اساسا از مسکو جانبداری می‌کند و طبق قانون مجلس منحل شده است، انعطاف و نرمش دارد.

زیره افغانی و پوست خربزه انگلیسی و نمک روسی
روزنامه کیهان هوایی، در صفحه ۱۱ خود به نقل از روزنامه رستاخیز، در مقاله‌ای با عنوان «از افغانستان زیره، از انگلیس پوست خربزه و از شوروی نمک خریده‌ایم»، به انتقاد از واردات کالاها توسط دولت پرداخته است.

این روزنامه بر اساس تحلیل «سالنامه آماری سال ۱۳۵۵» که همه ساله از سوی گمرک کشور به چاپ می‌رسید، نوشته است: در حال حاضر ایران از ۱۳۱ کشور جهان تقریبا با تمامی کشورها روابط بازرگانی دارد و به خصوص از آن‌ها انواع فرآورده‌ها و کالاها را وارد می‌کند که مواد غذایی در رأس این تجارت قرار دارد.

در بین این کشورها ممالکی وجود دارد که هنوز بسیاری از مردم حتی با اسم و رسم‌شان نیز آشنایی کامل پیدا نکرده‌اند ... برای مثال ایران در سال ۱۳۵۵ از جزیره ماکائو، ساموا شرقی، پنولیو، گویان، واتیکان، توگو، موناکو و چند کشور دیگر کالاهایی وارد کرد.

در سال ۱۳۵۵ مهم‌ترین صادرکننده کالاها به ایران کشورهای آلمان غربی، ژاپن، آمریکا، انگلستان، ایتالیا، فرانسه و سوئیس بود. در میان کل کالاهای وارد شده سال ۱۳۵۵ اسامی این کالاها نیز دیده می‌شود: انواع خرچنگ، حلزون و صدف که از کشورهای سنگاپور، آلمان غربی و فرانسه خریداری شده است.

انجیر، فندق، گردو، بادام و سایر خشکبار از کشورهای پاکستان، ترکیه، آمریکا، کویت، شوروی و افغانستان خریداری و وارد می‌شود. توت‌فرنگی تازه و نوبرانه از انگلستان، خربزه از پاکستان، پوست خربزه به‌صورت تازه و یخ زده از انگلستان، ترنجبین، فلفل، دارچین، زردچوبه، زنجبیل از گواتمالا، امارات متحده عربی و هنگ کنگ، انگور تازه و نوبرانه از دوبی و فرانسه، نمک از شوروی، آلمان غربی و فرانسه، زیره از افغانستان، هویج تازه و یخ زده و مارچوبه از آلمان غربی و آمریکا جزو اقلامی است که به نوشته سالنامه آماری کشور در سال ۱۳۵۵ توسط تجار ایرانی خریداری شده است.

مسایل امروز ایران همان مسایل دوران مشروطیت است
احمد احرار در مقاله‌ای در صفحه دوم اطلاعات خارج از کشور به تاریخ پانزدهم تیر نوشت:

«گزارشگر تلویزیونی سؤالی داشت در خصوص شیوه مقاله‌نویسی و نوع مطالب روزنامه‌های دوران انقلاب و اوایل استقرار مشروطیت. من یکی دو نمونه از این مقالات را که در دسترس داشتم، ارائه کردم و گفتم این‌ها روزنامه‌های شصت سال پیش است، ولی علی‌رغم تحولات عظیمی که در این شصت سال رخ داده و دنیا را زیر و رو کرده، مسایلی که آن زمان در مطبوعات ما عنوان می‌شد هنوز هم مبتلا به ما است.

شما همین مقالات را اگر از روزنامه‌های شصت سال پیش استنساخ کنید و با امضای خودتان برای روزنامه‌های امروز بفرستید بی‌تامل چاپ می‌کنند، چون مسایل امروز ما فرق چندانی با مسایل آن روزمان ندارد. شصت سال پیش مسئله سیاسی روز اجرای صحیح قانون اساسی بود، امروز نیز همین است. شصت سال پیش مردم از فساد، تبعیض، تداخل قوای سه گانه، رشوه خواری، غارتگری، تسلط عناصر زد و بندچی و چاپلوس و نوکر صفت ناله داشتند، امروز نیز همان را می‌گویند.

شصت سال پیش اصلاح امور اداری، تعیین حدود وظایف و تفکیک مسئولیت‌ها، کنار گذاردن ماموران خاطی، حمایت از ماموران درستکار و فعال، تامین آزادی‌های قانونی و حقوق اساسی افراد، تاسیس مدارس فنی و حرفه‌ای، حفظ سنت‌های اخلاقی و فرهنگی در برابر فرهنگ مهاجم غربی، کاهش دادن فواصل طبقاتی برای درمان دردهای اجتماعی از طرف اصلاح‌طلبان توصیه می‌شد، امروز نیز مصلحت‌اندیشان همان را توصیه می‌کنند.

البته ظاهر زندگی ما خیلی تفاوت کرده است. ایرانی شیک‌‌پوش مستفرنگ امروز به حکم ظاهر هیچ شباهتی با آن ایرانی فدک و متقال پوش گیوه به پا ندارد که پایه معلوماتش از حدود عم جزء تجاوز نمی‌کرد و در طول عمرش جز والده بچه‌‌ها چهره و قامت زنی را نمی‌دید.»

ترانه‌های هفته
پرطرفدارترین ترانه‌های هفته گذشته توسط کیهان به این شرح معرفی شدند:
«داد از این دل» (داریوش)، «خالی» (ابی)، «نیمه گمشده من» (گوگوش)، «خداحافظ» (هایده)، «بهار من گذشته، شاید» (ستار)، «مست» (سلی)، «قبله گاه» (مهستی)، «شهادت» (مرتضی)، «سال ۲۰۰۰» (داریوش)، «هم‌زبونم باش» (حمیرا)

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ظاهرا بايد گفت كه مشكلات 90 سال پيش هنوز هم وجود دارند.

-- كيوان 1 ، Jul 8, 2008 در ساعت 12:48 PM