رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۲ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

آزادی‌های سیاسی بی‌بازگشت

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه، هفدهم تیر ۱۳۵۷هجری خورشیدی، برابر با هشتم ژوئیه ۱۹۷۸ میلادی

هوشنگ انصاری: آزادی‌های سیاسی یک سیاست غیرقابل بازگشت است
امیر قاسم معینی از سوی جناح سازنده حزب رستاخیز به عنوان هماهنگ‌کننده جدید، انتخاب شد.

در اجلاسی که به همین منظور از سوی شورای هماهنگی جناح در کاخ سنا برگزار شد، هوشنگ انصاری هماهنگ‌کننده پیشین و رییس فعلی شورای هماهنگی جناح در سخنانی گفت: «با الهام از سخنان و رهنمودهای شاهنشاه بود که جناح سازنده در طرح ضرورت باز کردن فضای سیاسی جامعه‌ی ایرانی و حرکت در راه گسترش آزادی‌های قانونی در صف اول تلاش و مبارزه قرار گرفت.

این مسیر که به اراده‌ی شاهنشاه آغاز گردید، اکنون به عنوان یک سیاست دراز مدت ملی و یک مسیر غیر قابل برگشت تثبیت شده است و استحکام جامعه ایرانی به‌ویژه در ماه‌های اخیر مورد تاکید قرار گرفته است.»

وی افزود: «آنچه اکنون باید مورد توجه قرار گیرد، فراهم کردن یا تکمیل تقویت نهادهای مشارکتی و ارائه وسایل و امکانات لازم برای توسعه‌ی تحول دموکراتیک در جامعه ماست و جناح سازنده، نقش خود را به عنوان یکی از این نهادها تثبیت کرده است.»

هوشنگ انصاری گفت: «جناح سازنده اعتقاد دارد که جامعه‌ی امروز ایران به آن درجه از رشد سیاسی و بلوغ اجتماعی رسیده است که بخواهد و بتواند تحولاتی را که خواست شاهنشاه و ملت است با تکیه بر استحکام بنیادهای رستاخیز انجام دهد.

از این روی دفاع از آزادی بیان و قلم و فضای باز سیاسی همچنان در صدر موضع‌گیرهای جناح سازنده قرار دارد و بر این اساس جناح سازنده هم با کسانی مبارزه خواهد کرد که بر ۱۵ سال سازندگی میلیون‌ها زن و مرد ایرانی خط بطلان می‌کشند و هم در برابر کسانی خواهد ایستاد که موارد فساد و کمی‌ها و کاستی‌ها را زیر زرق و برق الفاظ توخالی پنهان می‌کنند.»

چهل بازداشتی تظاهرات خیابانی آزاد شدند
چهل نفر بازداشت‌شدگان متهم به تظاهرات و اخلال نظم به قید کفالت آزاد شدند. در حدود دو ماه پیش، چهل نفر به اتهام تظاهرات خیابانی و اخلال نظم توسط مأموران کلانتری ۱۳ دستگیر و تحویل دادسرای تهران شدند.

این عده با قرار صدره از سوی بازپرس زندانی شدند و صبح امروز پس از نزدیک به دو ماه با تغییر قرار و سپردن کفیل آزاد شدند. وکالت این چهل نفر را به‌طور کلی منوچهر مسعودی از فعالان ملی‌گرا بر عهده داشت.

موفقیت سینماگران آماتور ایران در جشنواره‌ی جهانی سور فرانسه
فیلم‌های «خاکباران» ساخته‌ی کیانوش عیاری و «زود بود رفتن» از عبدالله باکیده در جشنواره جهانی سور پاریس از طرف هیأت داوران جایزه بهترین فیلم‌های جشنواره را همراه با دیپلم افتخار و هزار فرانک، نصیب خود کردند.

در این جشنواره از فیلم «همه این فضا» ساخته‌ی فرهاد دور اعظم نیز تقدیر شد. فیلم‌های سینمای آماتور قبلا در جشنواره های بارسلون و لندن نیز شرکت داده شده‌اند.

جشنواره جهانی سور امسال برای اولین بار برگزار شد و در آن ۱۳ کشور اروپایی و آمریکایی به همراه ایران حضور داشتند و بعد از ایران بیشترین امتیاز را کشورهای ونزوئلا، فرانسه و بلژیک به دست آوردند. این جشنواره به علت استقبال مردم سال‌های بعد نیز برگزار خواهد شد.

Share/Save/Bookmark