رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

قائم مقام حزب رستاخیز استعفا داد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ۲۳ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر چهاردهم ژوییه ۱۹۷۸میلادی

نصب سقف نخستین ایستگاه مترو به پایان رسید

کار نصب سقف یکی از بزرگ‌ترین ایستگاه‌های متروی تهران به پایان رسید. این ایستگاه که در منطقه شهستان پهلوی قرار دارد، مربوط به اولین خط متروی تهران است که از منطقه شهستان پهلوی آغاز و به راه آهن ختم می گردد.

در طول مسیر این خط ۱۷ ایستگاه وجود خواهد داشت. برای احداث این خط خیابان روزولت حد فاصل عباس آباد تا میدان ۲۵ شهریور و خیابان خیام حد فاصل بوذرجمهری تا شوش به مدت یک سال بسته خواهد شد.

حفاری‌های این خط در نیمه دوم سال ۱۳۵۸ به پایان می‌رسد و مدت ۱۸ ماه نیز برای نصب ریل‌ها، واگن‌ها، علائم و تجهیزات داخلی مسیر مترو وقت در نظر گرفته شده است. به این ترتیب کارشناسان معتقدند که تهرانی‌ها تا چهار سال دیگر می‌توانند با استفاده از خط اول مترو از شهستان به راه‌آهن بروند.

سفر دبیر کل سنتو به ایران و حمله مسکو به پیمان سنتو

کامران گرون دبیر کل سازمان پیمان مرکزی (سنتو) که برای دیداری هفت روزه به تهران آمده بود با نخست‌وزیر، وزیر خارجه و جمعی از مقامات برجسته کشور پیرامون پیمان سنتو گفت و گو کرد.

دبیر کل سنتو پیش از ورود به ایران در سفری به واشنگتن با مقامات آمریکایی نیز مذاکراتی به عمل آورده بود که وی آن را برای سنتو سودمند دانسته بود. وی دیدار با وزیر خارجه ایران را نیز سودمند دانسته و گفت که استفاده از تجربیات ایشان برای من و پیمان سنتو همیشه سازنده و مفید بوده است.

هم‌زمان با سفر دبی رکل سنتو به تهران، رادیو مسکو پیمان سنتو را مورد حمله قرار داده و آنرا برادر کوچک پیمان ناتو خواند و هر دو پیمان را مولود جنگ سرد دانست.

رادیو مسکو در گفتار ویژه خود سفر دبیر کل سنتو را مربوط به رویدادهای اخیر در منطقه دانست و افزود: «ببینیم این رویدادها چه بوده است. در افغانستان انقلاب سوسیالیستی پیروز شد و در یمن جنوبی ارتجاع داخلی و خارجی با شکست روبه‌رو شد. بدون تردید انقلاب افغانستان و جمهوری خلق یمن تأثیر مثبت حیات‌بخشی در اوضاع عمومی منطقه داشته است.»

مسایل مطرح در هیأت وزیران

جمشید آموزگار در گفت و گویی با خبرنگاران مسایل مطرح در نشست هیأت دولت را بیان کرد؛ وی تهیه لایحه تظاهرات سیاسی، استفاده برابر تمامی کارمندان دولت از باشگاه‌ها و پلاژهای دولتی، تأسیس ده کرسی ویژه زبان و ادبیات فارسی در کشورهای درخواست‌کننده مانند تونس، الجزایر، انگلستان و بنگلادش، هماهنگ کردن حفاری‌های خیابان‌ها توسط یک کمیته هماهنگی با شرکت نمایندگان رده‌های بالای وزارتخانه‌ها در شهرداری، بررسی وضع آلونک نشین‌ها و ایجاد مسکن و صنایع کوچک در روستاها برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها، اقدامات وسیع‌تر دولت در مورد طرح عدم تمرکز، ایجاد یک خط کشتیرانی در دریای خزر با خرید دو کشتی سه هزار تنی از شوروی، جلوگیری از خرید کالا از خارج در صورتی که مشابه آن در داخل تولید شود، و بالاخره بازسازی مناطق سیل‌زده ایرانشهر از مسایل مطرح در نشست دولت بود که در مورد آن‌ها تصمیمات لازم گرفته شده است.

قائم مقام حزب رستاخیز استعفا کرد

محمد رضا عاملی تهرانی قائم مقام دبیر کل حزب رستاخیز در امور ارتباطات، استعفای خود را به جمشید آموزگار نخست وزیر و دبیر کل حزب تسلیم کرد. استعفای وی ضربه دیگری بر پیکر حزب رستاخیز محسوب می‌شود.

وی علت استعفای خود را بی توجهی به سخنان و پیشنهادهایش خواند. عاملی تهرانی نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای ملی، از دادن هر نوع اطلاع دیگری در مورد دلایل استعفای خود خودداری کرد. وی در مورد امکان پیوستن به حزب پان ایرانیست و خارج شدن از حزب رستاخیز گفت: «هنوز تصمیمی نگرفته‌ام؛ ولی فکر می‌کنم هنوز می‌توان در رستاخیز کاری کرد.»

دکتر عاملی تهرانی استاد دانشگاه و پدر تخصص بیهوشی در ایران است. وی از بنیان‌گزاران مکتب پان‌ایرانیسم در دهه ۱۳۲۰ و حزب ملت ایران بر بنیاد پان‌ایرانیسم در ۱۳۲۹ و سپس از رهبران حزب پان‌ایرانیسم بوده است که با پیوستن به حزب رستاخیز سمت‌های رییس کمیته آموزش سیاسی و دبیری حزب رستاخیز در پایتخت را به عهده داشته است. دکتر عاملی تهرانی یکی از اصلی‌ترین تئوریسین‌های پان ایرانیسم است.

رادیو لندن: قطع مذاکرات ایران و کنسرسیوم

۴۸ ساعت پس از قطع چهارمین دور مذاکرات میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم، روزنامه فایننشیال تایمز نوشت: «مذاکرات مهم مربوط به آینده اقتصاد ایران از نظر نفت که بین شرکت ملی نفت ایران و ۱۴ شرکت عضو کنسرسیوم نفت در جریان است به مرحله حساسی رسیده است.»

این روزنامه افزود قرائن نشان می دهد که ایران از لغو کامل قرارداد ۱۹۷۳ که روابط بازرگانی کنونی بین ایران و کنسرسیوم را تعیین می کند، صرف نظر کرده است.

قرارداد ۱۹۷۳ که با قانون ملی شدن نفت همخوانی دارد جانشین قرارداد ۱۳۳۳ معروف به امینی ـ پیچ شده است. به دنبال سه دور مذاکرات که اوایل امسال انجام گرفته، آخرین دور مذاکرات هفته گذشته در تهران انجام پی‌گیری شد، اما در روز پنجشنبه ۲۲ تیرماه نمایندگان کنسرسیوم به طور ناگهانی برای مشاوره با مسئولان شرکت خود مذاکرات را قطع کردند.

این مذاکرات به رسیدن به یک توافق پنج‌ساله انجام می‌شود و یکی از مسایل مورد بحث این است که کنسرسیوم علاقه‌ای به خرید مواد نفتی سنگین پالایشگاه آبادان ندارد.

Share/Save/Bookmark