رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

«ماهی سیاه کوچولو» بر صحنه چهارسو

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۵۷ ‌هجری خورشیدی، برابر هفدهم ژوییه ۱۹۷۸ میلادی

فرح پهلوی: انجام پژوهش‌های کاربردی یک ضرورت ملی است

با سخنان فرح پهلوی، ریاست عالیه شورای پژوهش های علمی کشور، دیروز سمینار بررسی تشکیلات پژوهشی کشور در گاجره آغاز به‌کار کرد.

شهبانو در مراسم گشایش این سمینار گفت: «با کمال خوشوقتی آغاز فعالیت سمینار بررسی تشکیلات پژوهشی کشور را اعلام می‌دارم. تشکیل چنین مجلسی بحث و گفت و گویی به منظور ارایه روش‌ها و پیشنهادهای عملی و اجرایی در زمینه توسعه تحقیقات اصیل کاربردی در کشور ما، کاری است به‌موقع و سودمند.»

فرح پهلوی گفت: «اگر چه هم‌گامی با کشورهای توسعه یافته که سوابق طولانی در پژوهش علمی و ابداعی صنعتی و تکامل تکنولوژی دارند، راهی طولانی است، ولی با توجه به استعداد و هوش ایرانی، پیمودن راه تحقیق و دست یافتن به نتایج پژوهش‌های بنیادی کاملاً امکان‌پذیر است و مخصوصاً باید با توجه به سنت‌های ملی خود، در جستجوی راه حل‌های اصیل و ایرانی برآییم و فقط به دست‌آوردهای خارجی متکی نباشیم.»

پیش از سخنان فرح پهلوی، بهمن پارسا دبیر شورای پژوهش‌های علمی کشور سخن گفت. سپس شهبانو، به مدت دو ساعت و سی دقیقه در جلسه بحث آزاد استادان و پژوهش‌گران شرکت کرد.

مسابقات چهارجانبه تنیس در تهران برگزار می‌شود

«بی یورن بورگ» تنیس باز سوئدی و برنده سه جام پی درپی مسابقات ویمبلدون اواخر پاییز به تهران می آید تا در مسابقات مهمی که چهار تنیس‌باز بزرگ جهان در آن شرکت دارند، بازی کند.


این مسابقات برای نخستین بار در تالار دوازده هزار نفری مجموعه آریامهر انجام می‌شود و سه شرکت‌کننده دیگر عبارتند از «آدریانو پاناتا» (‌ایتالیا)، «‌ویتاس گرولای تیس» (‌آمریکا) و «روی امرسون» (‌استرالیا)

ماهی سیاه کوچولو، بر صحنه چهارسو

نمایشنامه‌ای براساس قصه «ماهی سیاه کوچولو» نوشته صمد بهرنگی در تاتر چهارسو بر صحنه رفت. این نمایش را منصور خلج کارگردانی کرده و برای کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

موسیقی متن این نمایش، کار «حسین علیزاده» و طراح آن «سیف ناصری» است. در این نمایش، ناصر دوست حسینی، فرح صادقی، فرهاد آقابیگی، زهرا تسلیمی، محمد خضرایی، مینا خسروی، اصغر خضرایی، امیر شمس، مهدی سوزنکار، رسول نجفیان، محمد شجاعی، داریوش سمرقندی و بابک سلیمی بازی می‌کنند.

۱۰۸ سینمای کشور تعطیل می‌شوند

در حالی که در طول سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ سینماهای کشور مورد حمله نیروهای انقلابی و مخالفان دولت قرار داشت، سرانجام از روز ۲۷ تیرماه، سومین اعتصاب سراسری سینماداران کشور شکل گرفت.

در جریان این اعتصاب، ۱۰۸ سینمای تهران تعطیل شدند و گفته شد که قرار است ۳۱۲ سینمای شهرستان‌ها نیز از هفته آینده تعطیل شود.


صاحبان سینما از دولت خواستار آن شدند که بتوانند قیمت بلیط خود را بالا ببرند، اما وزارت فرهنگ و هنر اعلام کرد که «وزارت فرهنگ و هنر به‌خاطر عدم کفایت سینماها در عرضه خدمات و فیلم خوب، دیگر حاضر نیست در امر افزایش قیمت بلیت، از آن‌ها دفاع کند.»

از سوی دیگر عطاء‌الله انوری، نایب رییس انجمن سینماداران گفت: «صحبت فرهنگ و هنر بر سر نمایش فیلم‌های خوب است، اگر منظور از فیلم‌های خوب، فیلم‌هایی از فلینی، گودار، پازولینی، برگمان و دیگران است، ما از این فیلم‌سازان، فیلم وارد کرده‌ایم، اما وزارت فرهنگ و هنر اجازه نمایش به ما نداده است. یا فیلم‌های خوبی را که ما وارد کردیم، از دم قیچی گذرانده‌اند و در نتیجه ما را وادار کرده است که به تماشاچی فیلم بی سروته نشان دهیم و حالا هم کوشش می‌کنند تا مردم را علیه ما بشورانند.»

داریوش همایون سخنگوی دولت در این مورد گفت: «دولت در تعیین بهای بلیت دخالت نخواهد کرد و معتقد است که مردم و سینماداران می‌باید در این زمینه به توافق برسند.»

دانشگاه صنعتی آریامهر منحل خواهد شد

به دنبال تصمیم دولت آموزگار مبنی بر انحلال دانشگاه صنعتی آریامهر و انتقال آن به اصفهان، اعضای کادر آموزشی دانشکده ادبیات و علوم دانشگاه پهلوی طی نامه سرگشاده‌ای به جمشید آموزگار خواستار ادامه حیات دانشگاه صنعتی آریامهر تهران شدند.

این گروه در نامه خود نوشتند: «دانشگاه صنعتی آریامهر در طول حیات خود توانسته است به عنوان یکی از معتبرترین و مهم‌ترین مراکز آموزشی کشور، خود را به جهانیان بشناساند و اکنون که پس از پشت سر گذاشتن مشکلات ابتدایی، هر موسسه آموزشی به دوران شکوفایی رسیده است، انحلال این دانشگاه به‌عنوان انتقال، به‌هیچوجه صلاح نیست.»

این نامه پس از این‌که دولت تصمیم گرفت دانشگاه صنعتی را به اصفهان منتقل کند، منتشر شد. نخست وزیر اعلام کرد ممکن است از دانشگاه صنعتی تهران برای دوره دکترا و فوق لیسانس استفاده شود.

Share/Save/Bookmark