رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ شهریور ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

بشقاب پرنده در آسمان تهران

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر نوزدهم ژوئیه ۱۹۷۸میلادی


اتاق اصناف تهران هوشنگ نهاوندی را خدمتگذار کمونیزم خواند

درگیری میان اتاق اصناف پایتخت از یک‌سو و هوشنگ نهاوندی به عنوان مسئول گروه بررسی مسائل ایران بالا گرفت. در پی اعلام این نکته از سوی نهاوندی که اصناف کشور با ناراضی‌تراشی به کمونیزم خدمت کرده اند، جوابیه اتاق اصناف پایتخت منتشر شد.

در این جوابیه آمده است: «این اتاق اصناف پایتخت و ۱۴۰ اتحادیه صنفی نیستند که به کمونیزم خدمت کرده‌اند. کسانی به کمونیزم خدمت کرده‌اند که در زمان ادامه تحصیل در پاریس به مقدسات ملی و میهنی اهانت می‌کردند و هنگامی نیز که در دانشگاه مصدر کار بودند، طوری عمل کردند که از یک‌سو دانشجویان و از سوی دیگر استادان بلندپایه دانشگاه را که همواره به مقدسات ملی و میهنی خود احترام گذاشته، ناراضی و ناراحت کردند.

ناراضی‌تراش آن‌هایی هستند که مدیریت ناصحیح و غلط شان برای طبقه روشنفکر مملکت مشکلاتی به‌وجود آورد که اثرات آن را در ماه‌های اخیر دیدیم.»

در پایان این جوابیه آمده است: «این جامعه با اعتقاد خود به نظام شاهنشاهی و قانون اساسی و انقلاب شاه و ملت خود را حفظ خواهد نمود. شما و عواملتان و مشاورین‌تان به‌خواست خدای بزرگ نمی‌توانند این جامعه شاه‌دوست را از هم بپاشند.»


داریوش وجدانی اعدام شد

داریوش وجدانی، مردی که پسر نوجوانی به نام مهدی پورنیک را دزدیده بود تا در ازای پانصد هزارتومان پول از خانواده ثروتمند مهدی آزادش کند، با فعالیت پلیس دستگیر شد. ماموران آگاهی پس از پیگیری پرونده دریافتند که مهدی پورنیک توسط قاتل در چاهی انداخته شده و برای گم کردن رد پا جسدش نیز سوزانده شده است. این پرونده که یکی از مهم‌ترین پرونده‌های جنایی و مطبوعاتی سال ۱۳۵۷ بود، سرانجام با اعدام داریوش وجدانی پایان یافت.

مقاطعه‌کار به‌دستور نخست‌وزیر تحت تعقیب قرار گرفت

یکی از مقاطعه‌کاران شرکت مخابرات ایران که سهل‌انگاری وی در انجام تعهدش برای پوشاندن یک چاله در خیابان ری منجر به تصادف دو اتومبیل و کشته شدن دو عابر گردید، به‌دستور جمشید آموزگار نخست وزیر تحت تعقیب قرار گرفت.

دو موشک به سوی سفارت ایران در بیروت پرتاب شد

در جریان پرتاب دو موشک که از مبدا نامعلومی به سوی سفارت ایران در بیروت شلیک شده بود، تنها یک اتومبیل عراقی آسیب دید و خسارت دیگری به‌بار نیامد. خبرنگار «روزنامه اطلاعات» در بیروت گزارش داد که این دو موشک ساعت دو بامداد شلیک شده و در فاصله‌ای نزدیک سفارت منفجر شدند.

منابع دیگری احتمال دادند که سفارت عراق که نزدیک سفارت ایران در بیروت قرار دارد، هدف این حمله قرار داشت. گفته شده است که این موشک‌ها از نزدیکی اردوگاه صبرا شلیک شده است.

بشقاب پرنده در آسمان تهران دیده شد

به‌نوشته روزنامه اطلاعات ۲۹ تیر ۵۷ دیشب یک جسم پرنده نورانی در آسمان تهران پدیدار شد.

به‌نوشته این روزنامه «دیشب عده زیادی از اهالی تهران در پشت بام‌ها، نظاره‌گر جسم نورانی بودند که از شرق تهران به سوی غرب و طرف ساوه حرکت می‌کرد.

گروهی از ساکنان تهران، پرواز شیئی نورانی را که گفته می‌شود بشقاب پرنده بود، با تلفن به برج مراقبت فرودگاه مهرآباد و رادیو تهران اطلاع دادند.

قائم‌مقامی، مدیرعامل رادیو تهران و دیگر کارکنان رادیو، با آگاهی از پدیدار شدن بشقاب پرنده در آسمان تهران، به پشت بام رفتند و شاهد پرواز بشقاب پرنده شدند.

مقام‌های برج مراقبت با تائید دیده شدن جسم پرنده نورانی در آسمان تهران، اعلام کردند شیئی نورانی یک شش ضلعی بود که عکس‌های نظیری از آن، در روزنامه اطلاعات و مجله جوانان چاپ شده بود.

مقام‌های برج مراقبت فرودگاه مهرآباد در تائید گفته‌های خود اضافه کردند که از جسم پرنده سفینه‌هایی جدا می‌شد و پس از چند دقیقه دوباره به سفینه اصلی می‌پیوست. ماموران برج مراقبت فرودگاه مهرآباد، بشقاب پرنده را با دوربین و چشم مسلح به‌وضوح دیدند.

در پی دیده شدن شیئی نورانی در آسمان تهران، یک هواپیمای شکاری از فرودگاه مهرآباد به پرواز درآمد اما چیزی در آسمان نیافت.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

It was not a "flying saucer"! U.S. was testing its "stealth" technology in "friendly" Iran's sky. the pilotless plane crashed in the desert , and the U.S. "advisers" in Iran sent the pieces back to the U.S. Carter was trying to send a message to the Soviets! pilot

-- بدون نام ، Jul 19, 2008 در ساعت 04:06 PM

واقعا عاليه

-- بدون نام ، Aug 24, 2008 در ساعت 04:06 PM