رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ تیر ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

صفی که ایستادن در آن لذت‌بخش است

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنجشنبه ۲۹ تیر ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیستم ژوئیه ۱۹۷۸میلادی



سینماداران جشنواره جهانی فیلم تهران را تحریم کردند

پس از اعلام درخواست و اعتصاب سینماداران کشور برای افزایش قیمت بلیت سینما، وزارت فرهنگ و هنر اعلام کرد که مساله گران شدن بلیت سینما به مردم و سینماداران مربوط است و در این موضوع دخالتی نخواهد کرد.

سینماداران نیز اعلام کردند با توجه به قیمت بلیت‌های کنونی قادر به ادامه این وضع نیستند و به همین دلیل اگر قرار باشد یک جشنواره جهانی در تهران برگزار شود، سینماداران هیچ محلی را برای برگزاری این جشنواره در اختیار آن نخواهند گذاشت.

مالیات خرید و فروش املاک افزایش یافت

از امروز مالیات خرید و فروش املاک افزایش یافت و وزارت امور اقتصادی و دارائی ارزش معاملاتی جدید ساختمان و زمین در شهر تهران، ری و شمیران را به تمام دفاتر اسناد رسمی ابلاغ کرد و دستور داد از امروز مالیات کلیه معاملات املاک را طبق ارزش معاملاتی تازه محاسبه و از متعاملین درخواست کنند.

ارزش معاملاتی سال ۱۳۵۷ زمین و ساختمان‌های تهران برخلاف سالهای پیش به‌صورت بخشنامه به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ شد، زیرا ارزش معاملاتی سال جاری براساس افزایش درصدی به ارزش معاملاتی سال ۱۳۵۶ تنظیم شده است.

بنابراین دفاتر اسناد رسمی مکلف‌اند ۲۵ درصد به قیمت زمین و ۵ درصد به قیمت تعیین شده برای ساختمان در ارزش معاملاتی سال ۱۳۵۶ بیفزایند تا ارزش معاملاتی سال ۱۳۵۷ بدست آید.


هژبر یزدانی در دادگاه محاکمه می‌شود

هژبر یزدانی سرمایه‌دار معروف براساس شکایت ۷۰ نفر از مالکان ورامین تحت تعقیب قرار گرفت و در هفته اول شهریور ماه محاکمه خواهد شد.

اتهام هژبر یزدانی عدم تمکین از رای دادگاه دائر بر رفع تصرف عدوانی از میلیون‌ها متر زمین در ورامین است. شاکیان هژبر یزدانی که از طایفه پازوکی هستند، دو سال قبل طی شکایتی که به دادگستری تسلیم کرده اند اعلام داشتند، وی مرتع و علفچر گوسفندان آن‌ها را که چندین میلیون متر زمین بوده و نزدیک به یکصد میلیون ریال قیمت دارد، غیرقانونی به تصرف خود درآورده است.

شاکیان هژبر یزدانی هوشنگ، منوچهر، ماشاء‌الله پازوکی و گروهی دیگر از طایفه پازوکی هستند.

صف طولانی برای ازدواج در نیمه شعبان

روزنامه اطلاعات روز ۲۹ تیر ۱۳۵۷ با چاپ عکس صفی طولانی از مردان جوان چنین تیتر زد «صفی که ایستادن در آن لذتبخش است.»

در توضیح این عکس آمده است: «میمون‌ترین ایام برای بستن پیمان زناشویی قبل از رسیدن ماه مبارک رمضان است، از همین رو، هزاران زوج ایرانی تصمیم گرفته‌اند تا فرصت باقی مانده به این روز فرخنده (جمعه) پیمان زناشویی ببندند.

تصمیم این عده، نه تنها بازار محاضر عقد و ازدواج، شیرینی فروشی‌ها، خوانچه‌چین‌ها، دارندگان سالن‌های جشن، هتل‌ها و باشگاه‌ها را رونق بخشید، بلکه سبب شلوغی مراکز ویژه معاینات ازدواج شده است.

ترانه‌های هفته

محبوب‌ترین ترانه‌های هفته گذشته به این شرح از سوی کیهان ۲۹ تیر ۱۳۵۷ اعلام شد.
نیمه گمشده من (گوگوش)، داد از این دل (داریوش)، بهار من گذشته شاید (ستار)، خالی (ابی)، مست (سلی، شهادت (مرتضی)، خداحافظ (هایده)، قبله‌گاه (مهستی)، سال ۲۰۰۰ (داریوش)

Share/Save/Bookmark