رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

محدوده آزادی سیاسی شنبه روشن می‌شود

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه اول مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و سوم ژوییه ۱۹۷۸ میلادی

محدوده آزادی سیاسی شنبه روشن می‌شود

روزنامه اطلاعات اول مرداد نوشت: محدوده آزادی مطبوعات و فضای سیاسی شنبه روشن می‌شود. در این نوشته آمده است: خط مشی جدید حزب (رستاخیز) و تشکیلات نوین آن در دفتر سیاسی شنبه (پس‌فردا) روشن می‌شود.

محافل سیاسی بر «سرنوشت‌ساز» بودن تصمیمات روز شنبه تأکید کردند و گفتند که این تصمیم‌ها موضع حزب رستاخیز را در زمینه سیاسی و امور تشکیلاتی روشن می‌کند.

این محافل افزودند: در بحث پیرامون خط مشی، مهم‌ترین مسأله محدوده فضای باز سیاسی است که طی آن برای جناح‌ها و مطبوعات و تظاهرات دسته‌های مختلف تعیین تکلیف خواهد شد.

جمشید آموزگار: برای برگزاری نیمه شعبان هیچ کوتاهی نشود

به نوشته روزنامه کیهان، به مناسبت نیمه شعبان باشکوه‌ترین جشن‌ها در سراسر کشور برگزار شد. این روزنامه نوشت مردم شهرهای مختلف به ویژه شهرهای مذهبی با برافراشتن پرچم و چراغانی معابر و میادین و اماکن عمومی سالروز ولی عصر را جشن گرفتند.

جمشید آموزگار نخست‌وزیر و دبیر کل حزب رستاخیز به وزارت نیرو دستور داد که برای چراغانی و برگزاری جشن میلاد حضرت قائم هیچ گونه محدودیتی از نظر مصرف برق فراهم نشود.

در دستور جمشید آموزگار آمده است: نظر به احترام خاص به شعائر اسلامی و توجه به اعتقاد و اخلاص مردم به برگزاری عید میلاد مسعود حضرت قائم در روز جمعه ۳۰ تیرماه لازم است نه تنها هیچ محدودیتی برای مصرف برق جهت چراغانی فراهم نشود، بلکه موجبات بهره‌برداری هرچه بیشتر و بهتر از نیروی برق در سراسر کشور فراهم شود.


در حمله شوروی به هلیکوپترهای ایرانی هشت نفر کشته شدند

پس از چهار هفته سکوت، اعلامیه رسمی دولت ایران مبنی بر حمله شکاری‌های شوروی به دو هلی‌کوپتر ایرانی که منجر به کشته شدن هشت افسر و درجه‌دار ایرانی شد، منتشر شد.

ظاهراً هلی‌کوپترهای ایرانی به علت مه غلیظ راه خود را گم کرده و چون بالای مه و ابر حرکت می‌کرده‌اند، متوجه نشده‌اند که وارد فضای شوروی شده‌اند. این هلی‌کوپترها توسط هواپیماهای شوروی مورد حمله قرار گرفته و منهدم شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ناظران سیاسی گفتند که حادثه مرزی اخیر که در جریان آن دو هلیکوپتر نظامی ایران بر فراز ترکمنستان مورد حمله شکاری‌های شوروی قرار گرفتند، ممکن است برای روابط ایران و شوروی نتایج منفی داشته باشد.

عضو بادرماینهوف با پاسپورت ایرانی دستگیر شد

یکی از اعضای گروه تروریستی «بادرماینهوف» آلمان غربی که تصمیم داشت با یک گذرنامه جعلی ایرانی پیاده از کانادا وارد خاک آمریکا شود، توسط پلیس فدرال آمریکا دستگیر شد.

مأموران اف.بی.آی. گفتند: سه نفری که کریستینا برستر را تا مرز آمریکا همراهی کرده بودند، تحت تعقیب قرار دارند که آن‌ها نیز عضو گروه بادرماینهوف هستند.

مأموران اف.بی.آی. اظهار داشتند: خانم برستر به مقام‌های اداره مهاجرت آمریکا یک گذرنامه ایرانی نشان داد که در آن هویت وی شهرزاد نوبری ذکر شده است.

این مأموران افزودند: پس از بازداشت کریستینا برستر انگشت‌نگاری از وی نشان داد که گذرنامه وی جعلی است.

کریستینا برستر در ۱۹۷۱ به مدت شش ماه در آلمان غربی زندانی بود. برستر پیش از عضویت در گروه تروریستی بادرماینهوف عضو یک گروه آنارشیست بود.

گفته می‌شود گذرنامه‌های ایرانی که در موارد مختلفی توسط گروه‌های تروریست استفاده می‌شد، همان گذرنامه‌هایی بود که در جریان حمله نیروهای کنفدراسیون به سفارت ایران ربوده شده بود.


پرویز کیمیاوی

نمایش آثار کیمیاوی در آمریکا

با نمایش تعدادی از فیلم‌های پرویز کیمیاوی در «پاسیفیک فیلم آرشیو» آمریکا که با همت بهمن مقصودلو و سازمان رادیو تلویزیون ملی به انجام رسید، بحث‌های زیادی درباره پرویز کیمیاوی در گرفت و او به عنوان یک استعداد ایرانی مطرح شد.

در این برنامه که تحت عنوان سینمای نوی ایران برگزار شد، از «باغ سنگی» کیمیاوی به عنوان «یک اثر سورئالیستی تصویرگرا که با لحنی کمیک عرضه شده» یاد کردند.

فیلم دیگری از کیمیاوی که به نمایش گذاشته شد فیلم کوتاه «پ مثل پلیکان» بود که با تحسین منتقدان روبه‌رو شد.

«پاسیفیک فیلم آرشیو» یک مرکز پژوهشی سینمایی در سطح پیشرفته است که با سازمان‌هایی مثل سینماتک پاریس برابری می‌کند.

جان گیلت، در مقاله‌ای از فیلم «باغ سنگی» به عنوان نمونه‌ای که بونوئل هم می‌تواند آن را دوست داشته باشد، یاد کرده است.

Share/Save/Bookmark