رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

مسعود بهنود در جشنواره فیلم سبز تهران

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه دوم مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و چهارم ژوییه ۱۹۷۸ میلادی

حزب، پیشنهاد انحلال اتاق اصناف را رد کرد

گروه مسائل داخلی و ملی حزب رستاخیز لایحه انحلال اتاق اصناف و تشکیل اتاق پیشه‌وران را رد کرد. این لایحه از طرف وزارت بازرگانی تقدیم دولت شده بود و پس از بررسی هیأت دولت به‌د‌ستور جمشید آموزگار نخست‌وزیر و دبیر کل حزب رستاخیز به گروه بررسی سپرده شد.

این گروه نیز پس از بررسی اعلام کرد بهتر است به جای انحلال اتاق اصناف، دولت دست واسطه‌ها را کوتاه کند تا کالا مستقیما از تولید کننده به‌دست مصرف‌کننده برسد.

ظاهراً طرح حذف اتاق اصناف پس از درگیری‌های گروه هوشنگ نهاوندی و اتاق اصناف که طرفین همدیگر را خدمت‌گزار کمونیزم خواندند بیشتر مطرح شده بود.


انتشار اسناد محرمانه رضا شبیری

مجموعه جدیدی از طرح‌های رضا شبیری شاعر، کاریکاتوریست و گرافیست با نام «اسناد محرمانه» منتشر شد.

در این کتاب ۷۸ طرح سیاه و سفید و ۹ طرح رنگی چاپ شده است. شبیری که از نقاشی به طراحی روی آورده است، قبلاً کتاب شعرش را با نام «دیدار در مسلخ» به‌چاپ رساند.

صدها شاکی کلاهبرداری خانه‌های «واوان»

عدم انجام تعهدات شرکت مقاطعه‌کاری شهرک واوان، مردم را بر آن داشت تا به مقامات دولتی شکایت ببرند.

شاکیان که قرار بود برای شنیدن نتایج بررسی‌های نخست‌وزیری در مقابل شرکت مقاطعه‌کاری جمع بشوند به‌علت بدقولی نماینده نخست‌وزیر دسته‌جمعی به‌سوی کاخ نخست‌وزیری حرکت کردند و مدت‌ها عبور و مرور را بند آوردند.

شرکت مقاطعه‌کاری «واوان» چندی پیش با انتشار اعلامیه‌هایی مردم را به خرید خانه‌های ارزان‌قیمت دعوت کرده بود.

این شرکت از مردم خواست برای خرید خانه‌های شهرک ده هزارنفری که این شرکت می‌خواست بسازد، از ۴۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان به حساب بانکی شرکت پول بریزند.

اما این شهرک که در حوالی فرودگاه بین‌المللی تهران (فرودگاه امام خمینی کنونی) در جاده ساوه قرار داشت، ساخته نشد.

مدیران شرکت از مردم خواستند که تا وصول وام بانکی صبر کنند؛ اما بعداً اعلام شد عملیات ساختمانی به دلیل عدم دریافت وام بانکی متوقف شده و مدیران نیز خود را پنهان کردند و مردم به ناچار به مقامات دولتی پناه بردند.

در پی ازدحام مردم در مقابل نخست‌وزیری، مشاور نخست وزیر، عزت‌الله همایونفر برای آرام ساختن مردم از یکی از پنجره‌های ساختمان با آن‌ها وارد گفت و گو شد و از مردم خواست نمایندگانی از میان خود انتخاب کنند و قول داد که دولت نمی‌گذارد هیچ گونه ضرر مالی به آنان وارد شود.


مسعود بهنود در جشنواره فیلم سبز تهران

با هدف ستایش از پاکی محیط زیست و بررسی مسائل زیستی، جشنواره‌ای با نام «فیلم سبز» از هفته اول مرداد در تهران برپا شد.

در تمامی فیلم‌ها به شکلی محیط زیست، طبیعت و مسائل آن مورد توجه قرار گرفت. در این جشنواره هفت روزه، هفت فیلم بلند به نام‌های «باد صبا» ساخته آلبر لاموریس، «آوای وحش» ساخته کن آناکین، «درسو اوزالا» ساخته آکیرا کوروساوا، «انسان و حیوان» ساخته برت هانسر، «پیرمرد و دریا» ساخته جان استورجس، «رودخانه بدون بازگشت» ساخته اتوپره مینجر و «آزاد زیستن» ساخته جک کوفر و هفت فیلم کوتاه به نام های «حفظ محیط زیست» از آلمان فدرال، «پرندگان مهاجر» از ایران، «کشاورزی از آلپ» از فرانسه، «پراگ در گل» از چکسلواکی به نمایش درآمد.

این جشنواره با همکاری دوست‌داران طبیعت و سازمان حفظ محیط زیست در باشگاه شکار برگزار می‌شود. مسعود بهنود از بنیان‌گذاران این جشنواره نیز به زودی مجله‌ای به نام «سبز» منتشر خواهد کرد که در آن مسائل مربوط به محیط زیست بررسی خواهد شد.

تغییر ساعت رسمی و تأمین نیروی برق

تغییر ساعت رسمی کشور با برنامه‌ریزی‌هایی که برای تأمین نیروی برق کشور انجام شده، هیچ تأثیر منفی در تامین روشنایی و نیروی مصرفی برق کشور نخواهد داشت.

تقی توکلی، وزیر نیرو با اعلام این مطلب گفت: قبل از اعلام این برنامه از سوی دولت اقدامات کافی برای تأمین مصرفی کشور انجام شده و با مطالعاتی که صورت گرفته، روشن شد که با عقب کشیدن ساعت رسمی کشور به میزان یک ساعت، تغییر برق مصرفی مردم چنان نخواهد بود که وزارت نیرو قادر به تأمین آن نباشد.

وزیر نیرو در مورد خاموشی برق گفت: قطعاً مثل سال گذشته خاموشی در هیچ نقطه کشور نخواهیم داشت و چنان‌چه گه‌گاه مسایل فنی موجب خاموشی موضعی برق نشود، خاموشی به شکل سال گذشته تکرار نخواهد شد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از همه جالب تر آقای بهنود جوان بود. داشت یادمان می رفت که ایشان زمانی هم جوان بوده اند.

-- aalieh ، Jul 30, 2008 در ساعت 04:47 PM