رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

ده‌ها کشته و زخمی در پی مرگ شیخ احمد کافی

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

خبرهای درگذشت شیخ احمد کافی در هفته اول مرداد ۱۳۵۷

به دنبال درگذشت شیخ احمد کافی که در روز جمعه اول مرداد در یک سانحه رانندگی رخ داد، هزاران تن از مردم شهرهای مختلف ایران با برپایی تظاهرات به درگیری‌های پراکنده با نیروهای انتظامی پرداختند که در طی آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند

شیخ احمد کافی که به «بلبل امام زمان» معروف بود و عده‌ای بر این باور بودند که با امام زمان در ارتباط است، در یک سانحه رانندگی در جاده قوچان ـ مشهد کشته شد.

وی در جلسات وعظ مذهبی خود که همیشه با شرکت جمع کثیری از مردم برگزار می‌شد به‌گفته خود با امام زمان سخن می‌گفت و شدیدا به وجود قمارخانه‌ها، مشروب‌فروشی‌ها، بی‌حجابی و بهاییان حمله می‌کرد و مردم را به تحریم نوشابه‌های پپسی‌کولا که متعلق به یک بهایی بود ترغیب می‌کرد.

وی همیشه از ظهور نزدیک امام زمان صحبت می‌کرد و به‌علت فعالیت‌های ضد دولتی خود مدت نزدیک به دو سال در ایلام تبعید بود، اما در ایلام نیز طرفدارانی بسیار داشت.

بسیاری از طرفداران وی و مخالفین حکومت بر این باور بودند که حادثه تصادف منجر به مرگ وی ساخته و پرداخته ساواک است، در اعتراض به آنچه شهادت شیخ احمد کافی توسط ساواک می‌دانستند با برپایی تظاهرات و حمله به سینماها، بانک‌ها و مشروب‌فروشی‌ها به درگیری با ماموران انتظامی پرداختند.

در طی این تظاهرات که در شهرهای مختلف ایران از جمله تهران، تبریز، شیراز، مشهد، همدان، کرمان، کاشان، جهرم، شاهی، رفسنجان، قم صورت گرفت، ده‌ها بانک، سینما، مشروب‌فروشی و خودروی نظامی و غیر نظامی به آتش کشیده شد، ۷ تن کشته و ده‌ها تن مجروح شدند. در طی این تظاهرات ده‌ها نفر نیز توسط ماموران انتظامی دستگیر شدند.


تهران، چهارشنبه ۴ امرداد:

در جریان تظاهرات امروز تهران که به‌علت اعتراض به مرگ و یا بنا به ادعای تظاهرکنندگان «شهادت شیخ احمد کافی» برگزار شد، جمعیت تظاهر کننده به محض پایان سخنرانی شیخ حسن کافی در مسجد ارک، از مسجد خارج شده و به دو گروه تقسیم شدند.

گروه اول با سر دادن شعارهای ضد حکومتی در خیابان‌های خیام و به سازمان پیشاهنگی حمله کرده و شیشه‌های آن‌را شکسته و سپس به خیابان شاهپور رفته و درآنجا شیشه‌های اغذیه‌فروشی «نیک» را خرد کردند.

در ابتدای خیابان بوذرجمهر غربی نیز شیشه‌های شعبه‌های بانک ملی و صادرات مورد اصابت سنگ‌های تظاهرکنندگان قرار گرفت و شکسته شد.

ماموران انتظامی که از آغاز تظاهرات، جمعیت تظاهرکننده را به حفظ نظم فرا می‌خواندند در این هنگام به تعقیب تظاهرکنندگان پیوستند و آنان را متفرق کردند.

گروه دوم تظاهرکننده نیز با تقسیم به دستجات کوچکتر در طی مسیر خود در خیابان‌های پاچنار، بوذرجمهر شرقی، بازار مولوی، و چهار راه سیروس به دادن شعار و خرد کردن شیشه‌های شعبه‌های بانک پرداختند.

تهران، پنجشنبه ۵ امرداد:

پس از مراسم ختم شیخ احمد کافی که در مهدیه تهران صورت گرفت، جمعیت شرکت‌کننده با خروج از مهدیه به تظاهرات در خیابان‌های پیرامونی پرداختند.

تظاهرکنندگان با تقسیم شدن به دو دسته همراه با دادن شعار به طرف میدان راه‌آهن و شمال امیرآباد راه پیمایی کردند و در طی مسیر خود به یک فروشگاه تعاونی مصرف شهر و روستا و سه شعبه بانک صادرات و یک شعبه بانک ملی و یک سینما حمله کرده و شیشه‌های آنجا را شکستند.

در هنگام حمله به سینما توسکا ماموران انتظامی دخالت کرده و همرام با متفرق کردن تظاهرکنندگان بیش از ۴۰ تن از آنان را نیز دستگیر کردند.

تهران، جمعه ۶ امرداد:

در این روز نیز پس از پایان دو مجلس تحریم که به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام احمد کافی درخزانه فرح‌آباد و شهر ری برگزار شده بود، جمعیت شرکت‌کننده با خروج از مسجدها دست به تظاهرات زدند که در طی آن ۱۱۵ تن دستگیر شدند.

در کلیه شهرهای کشور تظاهرات گسترده برگزار شد و ده‌ها تن دستگیر و تعدادی کشته شدند. خبرهای دیگر مربوط به واکنش مردم نسبت به درگذشت شیخ احمد کافی را در روزهای دیگر می‌خوانید.

Share/Save/Bookmark