رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

سوررئالیزم شیرازی و یک میلیارد دلار برای پتروشیمی

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

سه شنبه سوم مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و پنجم ژوییه ۱۹۷۸ میلادی

فضای باز سیاسی نباید نمایشی برای سرگرم کردن مردم باشد

جناح سازنده حزب رستاخیز هم‌زمان با اعلام آغاز مرحله سازماندهی تشکیلاتی خود، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: فضای باز سیاسی نباید به‌صورت صحنه‌ای برای نمایش‌های زودگذر که هدفی جز سرگرم کردن مردم و انحراف توجه افکار عمومی از مسائل اساسی جامعه ندارد، مورد سوء استفاده قرار گیرد.

شورای هماهنگی جناح اعلام کرد: جناح سازنده هر نوع گرایش افراطی به‌سوی چپ یا راست را به مصلحت جامعه نمی‌داند و با هر گونه فکر و عملی در این زمینه به مبارزه می‌پردازد. این جناح مخالف وضعی است که در آن جامعه خود را میان دو سنگ آسیاب گرفتار می‌یابد، در یک جامعه در حال تحول، طیف سیاسی تنها در رنگ‌های افراطی خلاصه نمی‌شود.

در بیانیه جناح سازنده حزب رستاخیز آمده است: مبارزه با فساد نباید در به‌دام انداختن چند تخم‌مرغ دزد خلاصه شود. این مبارزه باید با مشارکت همگان و تحت حمایت قانون به‌طور مستمر ادامه یابد. فساد و نادرستی تنها محدود به سوء استفاده فردی یا گروهی از مقام و موقع اداری و همچنین رشوه‌خواری، دلال‌بازی و گرفتن سهمی از هر «نان شیرینی» نیست، بی‌لیاقتی، کم‌کاری، بی‌اعتنایی به مردم، شکستن حریم‌های اجتماعی، ترور افکار، ایجاد اختناق، در بند افکندن زبان و قلم مردم، لاابالی‌گری اخلاقی، تبلیغ پوچ‌گرائی و نفی ارزش های اصیل دینی و فرهنگی نیز جزو فساد به‌شمار می‌آید.


نقاشی‌های سوررئال شیرازی‌ها در نگارخانه تخت‌جمشید

نقاشی‌های سوررئال، طرح، عکس، شب شعر، قصه‌خوانی و سخنرانی مجموعه‌ای است که کارهای هنری جوانان شیراز را در گالری تخت جمشید تشکیل می‌دهد.

این کار گروهی علاوه بر برنامه‌های قصه‌خوانی، نمایشگاهی از شصت و هفت تابلوی نقاشی و طرح و ۴۱ عکس را شامل می‌شود.

از شرکت کنندگان این نمایشگاه جمشید کریمی چهره شناخته شده‌ای است که تا کنون در ۱۲ نمایشگاه شرکت کرده و نمونه‌هایی از کارهای او در مجله تایم چاپ شده است.

از هنرمندان دیگر این نمایشگاه از ابراهیم خضری (گرافیست)، هدایت نجابت (عکاس شانزده ساله)، اقدس ریاضی، عباس دریس، شهرام کریمی، حبیب جعفر سبیل، اسماعیل مستقیمی و خلیل توکلی می‌توان نام برد.

قیمت تابلوهای عرضه شده در این نمایشگاه حداکثر ۱۲۰۰۰ ریال و حداقل ۵۰۰۰ ریال و برای هر عکس ۱۵۰۰ ریال است.

هزار میلیون دلار سرمایه‌گذاری در پتروشیمی

از طرف شرکت ملی پتروشیمی سالانه یک میلیارد دلار برای تامین مواد اولیه صنایع وابسته پتروشیمی سرمایه گذاری می‌شود.

باقر مستوفی مدیرعامل شرکت پتروشیمی ضمن اعلام این خبر گفت: اجرای طرح مربوط به تولید سالانه ۵۰ هزار تن کاپرولاکتم ماده اولیه تولید الیاف پلی‌استر از جمله طرح‌هایی است که در چارچوب سرمایه‌گذاری تازه شرکت پتروشیمی با مشارکت بخش خصوصی در بانک‌های تخصصی به مورد اجرا گذاشته می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر شرکت پتروشیمی به‌طور متوسط سالی یک میلیارد دلار در صنایع مختلف پتروشیمی برای تامین نیاز بازارهای داخلی و صادراتی سرمایه‌گذاری می‌کند و به موازات آن مطالعاتی در جریان است تا در چارچوب این سرمایه گذاری‌ها به مرور طرح‌های تازه‌ای برای تولید سایر فراورده‌های مورد نیاز صنایع وابسته به پتروشیمی به مورد اجرا گذاشته شود.

ماهی سیاه کوچولو متوقف شد

اجرای نمایش ماهی سیاه کوچولو پس از چند روز در تئاتر چهارسو متوقف شد. این نمایش اقتباسی بود از اثر صمد بهرنگی که منصور خلج آنرا با همت کودکان و نوجوانان مرکز رفاه خانواده کوی نهم آبان بر روی صحنه آورده بود.

در پی متوقف شدن این نمایش، منصور خلج کارگردان آن اعلام کرد، با وجود این‌که این نمایش با استقبال مردم روبرو شد، گروه ما دریافت که تماشاگران به چند نکته از جمله لباس بازیگران معترضند و از این رو به‌خاطر اجرای صحیح‌تر این نمایش که از روی متن باارزشی گرفته شده، پس از رفع نواقص آن، نمایش را مجددا روی صحنه خواهیم برد.

روابط عمومی تئاتر شهر نیز طی اعلامیه‌ای متوقف شدن اجرای نمایش ماهی سیاه کوچولو را به گردن کارگردان و بازیگران این نمایش انداخت.

ناهید مهدوی مدیر تئاتر چهارسو گفت: تئاتر چهارسو کماکان تا پایان مهلت تعیین شده برای این نمایش در اختیار گروه نمایشی منصور خلج است.

قبل از متوقف شدن اجرای ماهی سیاه کوچولو نیز داریوش فرهنگ کارگردان و بازیگر تئاتر به دنبال اختلاف با مدیر فعلی تئاتر شهر از اجرای نمایش «دایره گچی قفقازی» علی‌رغم ماه‌ها تمرین خودداری کرد. تئاتر شهر وابسته به سازمان رادیو تلویزیون ملی است.

به خانه‌های خارج از محدوده برق داده می‌شود

مهندس فیروز آبادیان مدیرعامل برق تهران اعلام کرد: صدور انشعاب برق برای خارج از محدوده شهر تهران شرایط خاصی ندارد و هر جا که امکانات فنی باشد به متقاضیان این مناطق برق داده می شود.

وی افزود: از چندی قبل برق تهران بررسی‌های گسترده‌ای را در این زمینه آغاز کرده تا مناطقی را که دارای امکانات مربوط به تاسیسات خطوط توزیع هستند مشخص کنند.

مدیر عامل برق تهران گفت: به‌علت پراکنده بودن وسعت شهر تهران، ایجاد خطوط برق‌رسانی به مناطق مختلف مشکلات زیادی دارد، خاصه این‌که عده‌ای بدون اطلاع شرکت برق از خطوط برق معابر و یا خانه‌ها و تاسیسات دیگر استفاده می‌کنند و استفاده غیرمجاز از خطوط توزیع باعث شده است مرتبا در محلات مختلف به شبکه توزیع برق خسارت وارد گردد و حتی در بعضی موارد پست‌ها و ترانسفورماتور برق دچار نقص فنی شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

متاسفانه هم منابع اطلاعيتان محدود است و هم بر رسي و انتخابتان.درآن روزهاي پر تب وتاب چه اتفاقات جور وا جوري که در گوشه وکنار ايران نمي افتاد!

-- شاهد ، Jul 24, 2008 در ساعت 12:02 PM