رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

درگیری در همدان، ضیافت در واشنگتن

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر بیست و هفتم ژوئیه ۱۹۷۸ میلادی


تغییرات وسیع در کابینه آموزگار

وزرای جدید کابینه جمشید آموزگار در نوشهر به شاه ایران معرفی شدند.

در این مراسم نخست وزیر مرتضی صالحی وزیر راه را به عنوان وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، منوچهر آگاه را به عنوان وزیر مشاور و نایب نخست‌وزیر در امور اقتصادی و عمرانی، سناتور نصرالله مقتدر مژدهی را به عنوان وزیر بهداری، مهدی صفویان را به عنوان وزیر راه‌وترابری معرفی کرد.

وزرای جدید پس از معرفی به شاه ایران، نوشهر را با هواپیما ترک کردند تا در مراسم معارفه که روز پنجم مرداد انجام شد، شرکت کنند. همچنین در همین مراسم سناتور مجیر مولوی به سمت ریاست دانشگاه آذرآبادگان و کاظم ودیعی به سمت رئیس دانشگاه سپاهیان انقلاب معرفی شدند. این سومین باری بود که در طول یک سال نخست‌وزیری آموزگار کابینه وی ترمیم شد.

اقتصاد ایران، انگلیس را از ورشکستگی نجات داد

حسین قربانی نسب، عضو دفتر سیاسی حزب رستاخیز و رئیس سازمان کارگران ایران در مجمع عمومی فوق‌العاده سازمان کارگران ایران که با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر از نمایندگان و دبیران سندیکای کارگری تشکیل شده بود، گفت: «چندی است که بی‌بی‌سی لندن به ملت ایران ناسزا می‌گوید. این صدای شوم استعمار است و پیشرفت‌های ایران خاری است که به چشم استعمار فرو می‌رود. بی‌بی‌سی لندن از شکسته شدن چند شیشه وسیله چند دانش آموز در ایران حرف می‌زند، ولی نمی‌گوید که کارگران ایران و اقتصاد ایران چه کمکی به ملت انگلیس کرده‌اند که از ورشکستگی نجات یابد.»

وی گفت: «شانزده سال پیش مملکت ما در رده کشورهای فقیر جهان قرار داشت، اما اینک در میان ۱۵۰ کشور عضو سازمان ملل به مقام سیزدهم رسیده‌ایم.»

والاحضرت‌ها در واشنگتن ضیافت دادند

اردشیر زاهدی سفیر ایران در واشنگتن با حضور والاحضرت‌ها فرحناز، علیرضا و لیلا پهلوی ضیافتی برای حمایت از موزه کودکان واشنگتن در سفارت ایران ترتیب دادند.

در این ضیافت علاوه بر فرزندان و کودکان اعضای کاخ سفید، نمایندگان کنگره و طبقات مختلف مردم واشنگتن، شخصیت‌های برجسته سیاسی، چند سناتور آمریکایی، سخنگوی کاخ سفید، مسوول کنگره کاخ سفید و اعضای سفارت ایران همراه با همسرانشان شرکت کردند.

به نوشته روزنامه اطلاعات در این ضیافت «والاحضرت‌ها کودکان شرکت‌کننده را مورد تفقد قرار دادند.»

موزه کودکان واشنگتن برای تشویق و تعلیم کودکان بی بضاعت این شهر تاسیس شده است.

در تظاهرات عزاداری آیت‌الله معصومی همدانی دو نفر در همدان کشته شدند

در مراسم تشییع جنازه آیت‌الله معصومی همدانی، تظاهرکنندگان به چند بانک و مشروب فروشی حمله کرده و شیشه‌های آنرا شکستند.

مردم با ماموران انتظامی که برای جلوگیری از تخریب بانک‌ها و مشروب فروشی‌ها توسط مردم تلاش می‌کردند به درگیری پرداختند، و با حمله به چند اتومبیل حامل افراد نظامی آسیب‌های فراوانی به آن زدند. ماموران انتظامی نیز با استفاده از اسلحه دو تن از مهاجمان به نام‌های فرج‌الله پهلوانی و جمشید شرفخانی را کشتند.


درگیری‌های عزاداری شیخ احمد کافی در سراسر کشور

درگیری میان تظاهرکنندگان عزاداری شیخ احمد کافی و نیروهای پلیس در سراسر کشور ادامه یافت.


در ساعت یازده و نیم شب دو موتور سوار به یک مشروب فروشی واقع در خیابان شاهپور کرمان حمله کرده و آن را با مواد آتش زا منفجر کرده و گریختند. شدت انفجار به حدی بود که در آهنی مغازه به وسط خیابان پرتاب شد و سردر و سقف مغازه فرود آمد و دو مغازه فرش ‌فروشی و خواربارفروشی نیز آسیب دید. همچنین بانک صادرات شعبه طهماسب‌آباد نیز مورد حمله قرار گرفت و مهاجمین پس از شکستن شیشه ها، ساختمان بانک را نیز به آتش کشیدند.

در شهر راور کرمان نیز عده‌ای از مردم راور به سازمان زنان این شهر حمله کرده و با محل فساد خواندن آن، در ورودی و سردر سازمان زنان راور را به آتش کشیدند. در پی این جریان چهار نفر دستگیر شدند.

در کاشان نیز مجلس ترحیم آیت‌الله العظمی همدانی و شیخ احمد کافی با شرکت حدود ده هزار تن از مردم کاشان در مسجد «میانه چال» این شهر برگزار شد. پس از پایان مراسم عده‌ای از مردم با دادن شعار در خیابان‌های شهر دست به تظاهرات زدند. در طی زدوخوردی که تظاهرکنندگان با ماموران انتظامی داشتند بیست تن از تظاهرکنندگان و ۲ تن از ماموران پلیس زخمی شدند.

سفیر ترکیه نسبت به تیراندازی به ایرانیان اظهار تاسف کرد

اداره اطلاعات و جهانگردی ترکیه در سفارت این کشور درباره حمله به اتوبوس دانشجویان ایرانی توضیحاتی به روزنامه اطلاعات داد. یک سخنگوی سفارت ترکیه گفت: «دولت ترکیه تاسف عمیق خود را درباره این حادثه اعلام کرده و گروه‌های امنیتی ترکیه در تعقیب عوامل حادثه هستند. دولت ترکیه همچنین برای سلامتی و امنیت مسافران و جهانگردانی که از این پس به ترکیه سفر می‌کنند، دستورات اکیدی به شهربانی‌های آن کشور داده است.»

وی ابراز امیدواری کرد که این حادثه ذهن ایرانیان را نسبت به ترکیه مکدر نکرده باشد. سخنگوی این اداره گفت دولت ترکیه در نهایت سرعت و دقت به معالجه دانشجویان مجروح پرداخته است.

Share/Save/Bookmark