رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ شهریور ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

آغاز ساخت نخستین تونل متروی تهران

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

جمعه ششم مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۸ ژوییه ۱۹۷۸ میلادی

پیام تسلیت هویدا به مناسبت درگذشت کافی

امیر عباس هویدا، وزیر دربار پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام کافی فرستاد. متن این پیام بدین شرح است:

«درگذشت حجت‌الاسلام مرحوم حاج شیخ احمد کافی که از وعاظ شهیر و از خانواده فضیلت و تقوا بوده و عمری در راه اشاعه و اعتلای دین مبین اسلام و ارشاد مسلمین خدمت کرده‌اند، موجب تأسف و تأثر گردید. این ضایعه بزرگ را به هم‌میهنان مسلمان تسلیت می‌گوید.
وزیر دربار شاهنشاهی، امیر عباس هویدا


ساخت اولین تونل متروی تهران شروع شد

به نوشته روزنامه اطلاعات پنجم مرداد ۱۳۵۷ هم‌زمان با شروع ساختمان اولین تونل متروی تهران که از چندی پیش در منطقه شهستان پهلوی آغاز شده است، در آینده نزدیک ساختمان نخستین ایستگاه راه‌آهن زیرزمینی تهران و حومه نیز شروع خواهد شد.

با اتمام کار حفاری و خاک‌برداری قسمت اول از خط یک مترو، تونل‌سازی این بخش از راه‌آهن شهری پایتخت آغاز شده است و به این ترتیب به زودی اولین ایستگاه آن هم احداث خواهد شد.

این بخش از خط یک دارای چهار ایستگاه در منطقه شهستان پهلوی است که ایستگاه اول آن در زیر بلوار شهبانو فرح، ایستگاه دوم در زیر میدان انقلاب، ایستگاه سوم در زیر بلوار داریوش بزرگ و ایستگاه چهارم در زیر بلوار محمدرضاشاه احداث می‌شود.

فاصله ایستگاه‌های مترو از یکدیگر در حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ متر در نظر گرفته شده است و در پاره‌ای از خیابان‌ها که نقشه‌های آن نیز تا کنون تهیه شده، حفاری در روی خیابان و در پاره‌ای نقاط در زیر زمین انجام خواهد شد.

«دانشجویان قول بدهند، گارد از دانشگاه تبریز خارج می‌شود»

رییس جدید دانشگاه آذرآبادگان به روزنامه اطلاعات گفت: «بر اساس اختیاراتی که از جانب دولت تفویض شده است، در صورتی که دانشجویان تعهد کنند حفظ نظم دانشگاه را خود به عمل آوردند، در آینده از گارد دانشگاه خواهم خواست که محوطه دانشگاه را ترک کند.»

دکتر مولوی گفت: «جمعه به تبریز خواهم رفت. شنبه با کادر دانشگاه آشنا می‌شوم و بلافاصله کار را شروع می‌کنم.»

استادان دانشگاه تبریز طی قطعنامه‌ای که پس از ماجرای ۱۸ اردیبهشت صادر کردند، خواستار خروج گارد از محوطه دانشگاه شدند.

در ماجرای ۱۸ اردیبهشت در برخوردی که بین دانشجویان و گارد رخ داد، چند تن از دانشجویان کشته شدند.

سفیر افغانستان در تهران: افغانستان جزو اقمار شوروی نیست

دکتر نجیب سفیر تازه افغانستان در تهران طی مصاحبه‌ای با خبرنگار فرانس‌پرس گفت: «افغانستان جزو اقمار اتحاد شوروی نبوده و هیچ مرام و مسلکی را صادر و یا وارد نخواهد کرد.»

وی افزود: «رژیم تازه مستقر در کابل، کشورهایی را دوست خود می‌شمارد که رفتاری دوستانه با آن داشته باشند که از میان آن‌ها می‌توان اتحاد شوروی و کشورهای اروپای شرقی را نام برد.»

دکتر نجیب اظهار امیدواری کرد که بر فهرست دوستان افغانستان افزوده شود و کشور فرانسه همکاری‌های خود را با کابل توسعه بخشد.

وی در مورد روابط افغانستان و ایران گفت: «افغانستان مایل است که روابط بهتری با ایران نسبت به گذشته برقرار سازد» و اضافه کرد که هیچ گونه اختلافی میان دو کشور هم‌جوار وجود ندارد.

وی خاطرنشان ساخت دیدار و گفت و گوی او با عباسعلی خلعتبری، وزیر خارجه ایران باعث چرخش ۱۸۰ درجه‌ای موضع ایران در قبال رژیم جدید شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

در خبر مربوط به مترو آمده که یکی از ایستگاه ها در زیر "میدان انقلاب" ساخته می شود. آیا میدانی با این نام پیش از انقلاب هم بود؟ آیا می دانید شهستان پهلوی، بلوار شهبانو فرح، بلوار داریوش بزرگ و بلوار محمدرضاشاه، امروز چه نامیده می شوند؟

-- Hamed ، Jul 28, 2008 در ساعت 12:45 PM

"ایستگاه دوم در زیر میدان انقلاب"
قبل از انقلاب هم میدان انقلاب داشتیم ؟

-- نامی ، Jul 28, 2008 در ساعت 12:45 PM

بله، میدان انقلاب شاه و ملت

-- بدون نام ، Jul 29, 2008 در ساعت 12:45 PM

در زیر نویس عکس بافشار بیشتر به چشمان می توان متوجه شد که منظور از شهستان پهلوی منطقه عباس آباد است...من نمی دانم که آیا واقعا در زمان پهلوی میدانی به نام انقلاب در تهران وجود داشته یا خیر
ولی بیشتر مردم فکر میکنند کلماتی مانند انقلاب..اصلاحات و غیره بعد از انقلاب 57 وارد گفتمان اجتماعی مردم ایران شده در حالیکه با مراجعه به کتب قبل از انقلاب بسیار با این گونه کلمات مانند انقلاب سفید.. انقلاب شاه و مردم/
اصلاحات و اصلاحات ارضی
مواجه می شوید .

-- raha ، Jul 29, 2008 در ساعت 12:45 PM

گرامیان درود
برای دانستن نام پیشین خیابانها، میدانها، بلوارها، پارکها و... خواهشمند است به پایگاه WWW.ARIARMAN.COM
بیایید(با فیلتر شکن). این فهرست که دارای نامهای تازه! و گویش پیشین آنهاست به زودی آماده و در دسترس همگان خواهد بود. باشد که نام نامی ایرانی با گویش راستین پارسی هم آغوش گردد و سرزمینمان دوباره و هماره رویش نیلوفران آبی را بیننده باشد.
ایدون باد.
پور سرزمین شیران..
سورن

-- بدون نام ، Aug 22, 2008 در ساعت 12:45 PM