رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

شاملو در لندن ماندگار شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

شنبه هفتم مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۲۹ ژوییه ۱۹۷۸ میلادی

اتحادیه استادان دانشگاه‌ها تشکیل شد

عده‌ای از استادان دانشگاه‌های کشور دیروز در یک گردهم‌آیی در دانشگاه آریامهر تهران، خواستار تشکیل اتحادیه‌ای صنفی شدند که در مقابل مسائل اجتماعی از حقوق آنان پشتیبانی کند. تشکیل این اتحادیه پیش از این توسط استادان دانشگاه جندی شاپور پیشنهاد شده بود.

سخنگوی استادان از ابقای دانشگاه صنعتی آریامهر در تهران ابراز خرسندی کرد و خواستار استقلال و آزادی بیشتر جامعه علمی کشور شد.

این استادان هم‌چنین با توجه به حرمت محیط دانشگاه خواستار خروج گارد از تمام دانشگاه‌های کشور شدند و توصیه کردند که رییس دانشگاه باید از سوی هیأت علمی برگزیده شود.


احمد شاملو به جای آمریکا در انگلیس ماند

به نوشته روزنامه اطلاعات، احمد شاملو شاعر بزرگ ایرانی پس از چند ماه اقامت در آمریکا، به لندن رفت و به نظر می‌رسد قصد دارد مدتی در لندن زندگی کند.

شاملو که به تازگی مجموعه شعر «دشنه در دیس» وی با استقبال گسترده طرفداران شعر مواجه شده است، چندی قبل در مورد مسائل حقوقی کتاب «از هوا و آینه‌ها» با ناشر مشکل پیدا کرد.


شاملو در آمریکا با «احسان یارشاطر» که رییس بخش فارسی یکی از دانشگاه‌های آمریکاست، تصمیم گرفت برای کار کتاب جدیدش به نام «کتاب کوچه» همکاری کند؛ اما این همکاری به نتیجه نرسید.

شاملو که مدتی در لندن بستری بود، علاقه‌ای به ماندن در آن کشور پیدا نکرد و مدتی برای سفر به فرانسه رفت. اما با وجود آشنایی‌اش با ادبیات و زبان فرانسه در آن‌جا نیز نتوانست ماندگار شود و به ایران بازگشت.

به نظر می‌رسد احمد شاملو در نظر دارد در لندن با همکاری برخی دوستانش دست به انتشار یک نشریه فارسی بزند؛ اما هنوز جزئیات این تصمیم معلوم نیست.

شوروی: ایران مرکز جاسوسی علیه همسایگان است

به نوشته روزنامه اطلاعات رادیو مسکو در برنامه فارسی خود گفت: «خرید ۷۰ فروند هواپیمای شکاری اف-۱۴ توسط ایران، این کشور را به مرکز جاسوسی درباره کشورهای همسایه مبدل کرده است و ایران به صورت مرکز عمده استراق سمع مکالمات تلفنی و رادیویی این کشورها از جمله عراق درآمده است.»

این رادیو هم‌چنین با اشاره به اعزام سربازان ایرانی به عمان گفت: آمریکا می‌خواهد به این ترتیب برتری یک جانبه نظامی خود را بر شوروی تأمین کند.

۲۲ دانشجو در ساری محاکمه می‌شوند

۲۲ دانشجو به اتهام تظاهرات، اخلال در نظم عمومی، خراب‌کاری عمدی به صورت دسته‌جمعی و ایراد ضرب و جرح منتهی به شکستن دست و پای مأموران انتظامی در حین انجام وظیفه، روز هشتم مرداد در تالار دادگاه جنایی استان مازندران محاکمه می‌شوند.

عده‌ای از وکلای جمعیت حقوقدانان و عده‌ای از وکلای دادگستری ساری، کار دفاع از دانشجویان را بر عهده دارند. این ۲۲ دانشجوی متهم از دانشجویان آمل، نوشهر، بابل، رودسر، ساری، قم، تهران و رشت هستند.

اسامی دانشجویان توسط روزنامه اطلاعات بدین ترتیب اعلام شد: غلامرضا استادان، محسن حبیبی، قاسم رضایی، حمیدرضا زاهدی، خلیل لاهوتی، حسین رزاقی، جواد فیاض، عبدالرحیم صالحه، امان‌الله پیشوا، محمدرضا باقر پناهی، احمد نصراللهی، احمد معدلت‌پرور، حجت بابازاده و سید ابوالقاسم شجاعی.

اعزام دانشجویان دانشکده بازرگانی به پاریس

نخستین گروه دانشجویان سال سوم دانشکده بین‌المللی امور اداری و بازرگانی وابسته به اتاق ایران به فرانسه اعزام شدند.

به همین مناسبت، دیروز اتاق ایران ضیافت عصرانه‌ای ترتیب داد که در آن گروهی از استادان دانشگاه، شخصیت‌های بخش خصوصی و مقامات اتاق ایران شرکت داشتند.

دکتر علی‌محمد بنکدارپور، دبیر کل اتاق ایران در این مراسم گفت: «در مقررات مربوط به تأسیس این دانشکده پیش‌بینی شده بود که دانشجویان سال‌های اول و دوم و چهارم را در ایران آموزش ببینند و سال سوم را در پاریس، در دانشکده مشابهی که وابسته به اتاق بازرگانی پاریس است، بگذرانند.

هدف از این کار، این است که دانشجویان دانشکده بین‌المللی امور اداری و بازرگانی، با اقامت و تحصیل یک‌ساله در پاریس، از یک سو به زبان فرانسه که زبان دوم دانشکده است، تسلط پیدا کنند و از سوی دیگر با جامعه و مدیریت اروپایی آشنا شوند.»

Share/Save/Bookmark