رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ مرداد ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

آیت الله آخوند همدانی درگذشت

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر سی ژوییه ۱۹۷۸ میلادی


آیت‌الله آخوند ملاعلی همدانی

آیت‌الله العظمی آخوند همدانی درگذشت

به نوشته روزنامه کیهان، حضرت آیت‌الله آخوند ملاعلی همدانی یکی از مراجع بزرگ تقلید و علمای طراز اول جهان تشیع در یکی از بیمارستان‌های لندن چشم از جهان فروبست. حضرت آیت‌الله همدانی در هنگام مرگ ۸۵ سال داشتند. جنازه آیت‌الله همدانی (معصومی) با شرکت هزاران همدانی مصیبت‌زده در این شهر به خاک سپرده شد.


آیت‌الله العظمی شریعتمداری

در درگیری‌های قم یک نفر کشته شد

در پی مراسم یادبودی که از سوی سه تن از مراجع تقلید شیعه (آیت‌الله العظمی شریعتمداری، آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی و آیت‌الله العظمی گلپایگانی) به مناسبت درگذشت آیت‌الله العظمی همدانی، آیت‌الله طاهری و حجت‌الاسلام احمد کافی در مسجد اعظم قم برگزار شد، عده‌ای دست به تظاهرات خشونت‌آمیزی زدند که در طی آن شیشه‌های بسیاری از بانک‌ها شکسته شد. در درگیری‌هایی که میان ماموران انتظامی و تظاهرکنندگان رخداد یکی از ماموران انتظامی کشته شد. عده‌ای از تظاهرکنندگان نیز زخمی یا دستگیر شدند.


مسعود اسداللهی و نصرت کریمی

مسعود اسداللهی مهاجرت را پس از طلاق می‌سازد

مجموعه جدید «مهاجرت» کار جدید مسعود اسداللهی کارگردان تلویزیونی بعد از مجموعه «طلاق» است. این مجموعه در ۱۳ قسمت ساخته می‌شود و هر قسمت داستانی جداگانه دارد.

مجموعه «مهاجرت» درباره زندگی ایرانیان مقیم خارج از کشور است و چند تن از دانشجویان رشته تئاتر نقش‌های اصلی آن‌را به‌عهده دارند. این مجموعه به‌وسیله اسداللهی نوشته شده و کار فیلمبرداری آنرا علیرضا زرین‌دست و نصرت‌الله کنی به‌عهده دارند.

تقاضای انتشار اسامی مقتولان و مجروحان مشهد

به‌دنبال انتشار دست‌نویس اعلامیه‌ای که توسط گروهی از روحانیون خراسان منتشر شد و در آن اعلام شد که در جریان تشییع جنازه مرحوم کافی «عده کثیری مجروح و مقتول شدند» روزنامه خراسان از روحانیون منتشر کننده اطلاعیه خواست که اسامی مقتولین و مجروحین را برای انتشار به این روزنامه بدهند.

در این نوشته روزنامه خراسان آمده است: در حالی که جراید خبری کشور و رادیو تلویزیون ملی ایران در بخش‌های خبری خود طی دو روز گذشته اعلام کرده‌اند که به هنگام تشییع جنازه مرحوم شیخ احمد کافی واعظ خراسانی در مدخل فلکه حرم مطهر حضرت امام رضا عده‌ای از اخلالگران با رخنه در صف تشییع‌کنندگان و پس از دادن چند شعار ضد ملی به چند تن از پاسبانانی که برای حفظ نظم مشایعین را بدرقه می‌کردند، حمله‌ور شده و با وارد کردن ضربات کارد به قسمت راست سینه یکی از پاسبانان به نام علی اصغر اکورزاده وی را از پای درآورده و در نتیجه این پاسبان در دم جان می‌سپارد.

علاوه بر آن به‌دنبال زد و خورد اخلالگران با مامورین پلیس، هفت نفر پاسبان و ۲۶ نفر از اخلالگران مجروح می‌شوند که بلافاصله به بیمارستان منتقل می‌شوند، از آن‌جا که روزنامه خراسان همواره کوشش نموده و می‌نماید که حقایق را به اطلاع عموم برساند، از آقایان روحانیانی که اعلامیه توزیع شده را امضا کرده‌اند، تقاضا می‌شود بر اساس اطلاعات و مدارکی که در اختیار دارند، در صورتی که در این حادثه بیش از یک نفر پاسبان، فرد یا افراد دیگری به قتل رسیده است، اسامی و مشخصات کامل مقتولین و مجروحین را حداکثر ظرف یکی دو روز آینده در اختیار روزنامه خراسان بگذارند تا به اطلاع عامه برسد.


هواکوفنگ نخست وزیر و رهبر حزب کمونیست جمهوری خلق چین

رهبر چین به تهران می آید

هواکوفنگ نخست‌وزیر و رهبر حزب کمونیست جمهوری خلق چین در روزهای ششم و هفتم شهریور ۱۳۵۷ از ایران دیدن می‌کند. هواکوفنگ پس از دیدار و انجام گفت و گو با مارشال تیتو از یوگسلاوی راهی ایران می‌شود.

سفر هوانگ هوا وزیر خارجه چین به ایران که از تاریخ پانزده تا هفدهم ژوئن صورت گرفت، زمینه دیدار نخست‌وزیر و رهبر حزب کمونیست چین را از ایران فراهم می‌آورد.

انتظار می‌رود هواکوفنگ در مدت اقامت در ایران با شاه ایران ملاقات کند و مذاکرات مهمی میان رهبران دو کشور صورت گیرد.

سفر وزیر خارجه و رهبران چین باعث واکنش شدید شوروی شد، آنان از نزدیکی چین به ایران تحت عنوان «نقشه‌های ضد شوروی چین در خلیج فارس» نام بردند.

سفر رهبر چین در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از هواداران چین در گروه‌های چپ ایرانی طرفدار سقوط حکومت پهلوی هستند.

انور سادات به چهار ایرانی مدال شایستگی داد

علی سمیر صفوت سفیر مصر در دربار شاهنشاهی به مناسبت روز ملی کشورش ضیافت عصرانه‌ای ترتیب داد. در این ضیافت عصرانه جمشید آموزگار نخست وزیر، روسای مجلسین سنا و شورای ملی، گروهی از مقامات کشوری و لشگری و نیز دیپلمات‌ها شرکت کردند.

در این ضیافت سفیر مصر از سوی انور سادات رئیس‌جمهوری مصر به چهار نفر از اعضای اسبق سفارت شاهنشاهی ایران در مصر مدال شایستگی داد. سرتیپ سید قاسم بیگاهی، وابسته نظامی ایران در مصر، عبدالباقی یزدانی، مشاور سفارت ایران در مصر، سرهنگ دوم میرمعصوم حسینی، معاون وابسته نظامی سفارت ایران در مصر و عبدالجلیل آرمان کارمند سفارت ایران در مصر این مدال‌ها را دریافت کردند.

Share/Save/Bookmark