رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ بهمن ۱۳۸۷
سی سال پیش در چنین روزی

ترانه کی‌سر، دختر شایسته ۱۳۵۷ ایران شد

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر ۳۱ ژوییه ۱۹۷۸ میلادی


دوازدهمین جشن هنر شیراز برگزار می‌شود

دوازدهمین جشن هنر شیراز از ۱۲ شهریور به مدت ده روز آغاز می شود. در بخش تئاتر جشن هنر امسال هشت تئاتر اجرا میشود که عبارتند از: دستان را می‌گیرد و ... (به کارگردانی پینا بائوش از آلمان)، هملت از شکسپیر (به کارگردانی دوک هیونگ یو از کره جنوبی)، سوکسه یا کامیابی (از خاویر آرویلو و رافائل لوپز سانچز)، آسمان ـ زمین (به کارگردانی یوشی اوئی دا)، طنز یکنفره (به کارگردانی کارلوس ترافیک از آرژانتین)، بانوئی با سگ کوچکش از چخوف (به کارگردانی آربی آوانسیان).

در بخش موسیقی جشن هنر، فرهاد مشکوه برنامه‌ای با همکاری ارکستر سمفونیک تهران اجرا می‌کند، سه گروه خارجی قطعاتی از ایرج شیمی آهنگساز ایرانی را اجرا می کنند. مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی نیز برنامه‌هایی خواهد داشت.

یک گروه مصری برنامه‌هایی از موسیقی ناحیه «نوبه» مصر و یک گروه دیگر موسیقی اصیل کشمیر را اجرا خواهد کرد.

در بخش رقص امسال، دو برنامه رقص از رقص توویل (رقص و آواز آئینی) از سری لانکا و رقص کاتاک (توسط کومودونی لاکی‌ها) از هندوستان و رقص کشورهای خلیج فارس از عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و ایران اجرا می‌شود.

در بخش فیلم دوازده فیلم از آمریکای لاتین نمایش داده می‌شود. در بخش نمایشگاه‌ها پرویز تناولی نمایشگاهی از قالی های شیردار فارسی را برگزار می‌کند. در بخش جنبی جشن هنر امسال، سوگنامه‌ای برای تو از ایرج جنتی‌عطایی و کوچ از بهزاد فراهانی عرضه می‌شود.

به نوشته روزنامه کیهان، اندی وارهول، نقاش، گرافیست، روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز آمریکایی میهمان جشن هنر شیراز خواهد بود.


ترانه کی‌سر دختر شایسته ۱۳۵۷ ایران شد

طی مراسمی در هتل هیلتون تهران، ترانه کی‌سر به عنوان سیزدهمین دختر شایسته ایران انتخاب شد.

طی همین مراسم مینو جعفریان نیز عنوان دختر هوش و دانایی را به دست آورد. ترانه کی‌سر که در سیزدهمین سال برگزاری انتخاب دختر شایسته به‌عنوان دختر شایسته ایران از بین ۲۰ فینالیست برگزیده شد، دختری است ۱۸ ساله از تهران.

طی ۱۳ سال برگزاری مراسم دختر شایسته ایران، ۱۳ دختر برگزیده در هر سال به مسابقه انتخاب دختر شایسته جهان فرستاده شدند و از بین آنان الهه عضدی و شهره نیکپور، عنوان دختر شایسته جهان را به‌دست آوردند.

دختر شایسته سال پیش، افسانه بنی اردلان بود که توانست مقام چهارم را نیز در جهان به خود اختصاص دهد. با توجه به این‌که پس از انقلاب ایران، انتخاب دختر شایسته متوقف شد، ترانه کی‌سر آخرین دختر شایسته ایران بود.


در تظاهرات مربوط به شیخ احمد کافی عده‌ای دستگیر شدند

در پی مراسمی که برای یادبود درگذشت شیخ احمد کافی در تهران و شهرستان‌ها برگزار شد، گروهی از شرکت‌کنندگان در مراسم، به تظاهرات خیابانی و دادن شعار و پخش اعلامیه پرداختند.

در این تظاهرات که با مداخله نیروی انتظامی و نیروهای پلیس خاتمه یافت، تعداد زیادی از شعب بانک‌ها، سازمان‌های دولتی و ملی مورد حمله قرار گرفت و خساراتی به‌بار آمد. همچنین تعدادی از تظاهر کنندگان دستگیر شدند. روزنامه اطلاعات نوشت که این تظاهرات تلفات جانی نداشت.


بازگشت علی امینی: «باید به رجال پای‌بند به قانون و دین و معنویت تکیه کرد.»

دکتر علی امینی نخست‌وزیر اسبق با صدور اعلامیه‌ای فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز کرد. دکتر علی امینی که همواره در ایران به عنوان سیاستمداری طرفدار آمریکا شناخته شده است، در اعلامیه خود اشاره کرد: امروز که حرارت تب خواسته‌ها بالا گرفته از من می‌خواهند چیزی بگویم و کار به جایی کشیده که ادامه سکوت به رضا تلقی می‌شود.

وی در مورد شرایط سیاسی و وضع حکومت گفت: ازدیاد درآمد در ده ‌سال اخیر، طبعا رفاه و به دنبال آن فساد را آورد و نتیجه آن ثروتمندتر شدن ثروتمندان و ناتوان‌تر شدن محرومین است.

وی گفت: هر اصلاحی باید باور مردم باشد و من که پانزده سال برکنار و ساکت بودم، امروز در مقابل مردم و کارشناسان که یا برکنارند و یا در دستگاه نظرشان به چیزی گرفته نمی شود قرار گرفته ام و در واقع ادامه سکوت و خاموشی گناه است.

وی در مورد آزادی گفت: نگهداری آزادی مشکل‌تر از دست‌یابی به آن است. باید به رجال وطن پرست و پای‌بند به قانون و دین و معنویت که اساس اجتماع ما به آن استوار است تکیه کرد.


حمله فیدل کاسترو به ایران و عربستان

فیدل کاسترو نخست‌وزیر کوبا طی نطقی به‌مناسبت بیست و پنجمین سال انقلاب کوبا به ایران و عربستان سعودی به‌شدت حمله کرد و گفت: این دو کشور ثروت کشورهای فقیر را از چنگشان خارج و ممالک استعمارگر از این ثروت علیه کشورهای مترقی استفاده می‌کنند.

کاسترو در مورد دفاع حکومت کارتر از اجرای حقوق بشر در جهان گفت: «آن‌ها چه طور می‌توانند در کشوری که در آن یک گدا و میلیونر در کنار هم زندگی می کنند، سرخ پوستان نابود می‌شوند، سیاهپوستان گرفتار تبعیض نژادی‌اند و زنان به فحشا کشیده می‌شوند و اقلیت‌ها مورد نفرت استثمار و تحقیرند، درباره حقوق بشر صحبت کنند؟»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چرا پسر شایسته انتخاب نمیشه؟

-- Ehsan ، Aug 1, 2008 در ساعت 12:43 PM

اگر از مینو جعفریان خبر دارید پیغام بگذارید

-- شراره ، Feb 2, 2009 در ساعت 12:43 PM