تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
سی سال پیش در چنین روزی

هتل کورش و هتل پل اصفهان به آتش کشیده شدند

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۵۷ هجری خورشیدی برابر هشتم اوت ۱۹۷۸ میلادی

حمله به هتل‌ها، رستوران‌ها و شهرداری‌ها شدت گرفت

به نوشته روزنامه اطلاعات، پس از سینماها و بانک‌ها مخالفین، هتل‌ها، رستوران‌ها، و شهرداری‌ها را نیز به آتش می‌کشند.

در حالی‌که به آتش کشیدن بانک‌ها و سینما‌ها که توسط مخالفین به‌عنوان مظاهر ضد اسلامی و یا مظاهر بورژوازی غرب شناخته می‌شوند، به امری عادی تبدیل شده است، این بار پس از آتش گرفتن هتل کورش شیراز، شهرداری و رستوران هتل پل اصفهان به آتش کشیده شد.

روزنامه اطلاعات نوشت: چند ناشناس با پرتاب مواد آتش‌زا و مشتعل ساختن آن رستوران «هتل پل» را که در خیابان چهار باغ اصفهان قرار دارد به آتش کشیدند.

همچنین دیشب قسمتی از شهرداری ناحیه دو اصفهان در سه راه وفایی به‌علت نامعلومی آتش گرفت. تحقیقات برای بررسی علت دو آتش سوزی و دستگیری مسببان آن زیر نظر ماموران و مسئولان ادامه دارد.

وزیر نفت چین از ایران چه می‌خواهد؟

وزیر صنایع نفت چین که شش روز پیش به ایران آمده است برای بار دوم با هوشنگ انصاری مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در زمینه همکاری‌های نفتی دیدار و گفت و گو کرد.

روزنامه اطلاعات در مقاله‌ای زیر عنوان «چین از صنعت نفت ایران چه می‌خواهد» نوشت: از محتوای صحبت‌های رسمی طرفین چنین بر می‌آید که مذاکرات مفید و پرتفاهم بوده است، اما اعلام نشد که مذاکرات پیرامون چه مساله‌ای دور می‌زده است؟

اگر بخواهیم مسائل را از مقدورات ایران بسنجیم، دایره عمل وسیع و موارد مطروحه بی‌شمار و حتی بنیانی خواهد بود. اما اگر مسائل را بر اساس سیاست‌های جمهوری خلق چین ارزیابی کنیم، ظاهراً مسائل مطروحه محدود است و بیشتر جنبه آموزشی و فنی پیدا خواهد کرد.

چین در زمینه نفت صاحب تجربه و سابقه زیادی نیست. به‌علل مختلف، چین در رشته نفت نیز مثل رشته‌های دیگر ابتدا به شوروی متکی بود و سپس رأسا و بدون دخالت خارجی‌ها دست به توسعه، اکتشاف، استخراج و پالایش نفت زد.

شوروی که آموزش دهنده اولیه چین است خود در زمینه تکنولوژی نفت وضع چندان رضایت‌بخشی نداشته و ندارد و تازه نزدیک به دو دهه نیز است که از چین بیرون آمده است.

بنابر این در زمینه تکنولوژی احتیاج شدیدی به غرب دارد، اما از همکاری با کشورهای بزرگ سرمایه‌داری و دخالت مستقیم آن‌ها سخت پرهیز می‌کند و این‌جاست که ایران می‌تواند کمک مؤثری باشد.

ایران علاوه بر آنکه بخشی از این تکنولوژی را دارد، اصولاً قادر است واسطه بی‌خطری برای چین محسوب گردد. ایران از نظر سیاسی عنصر مطمئن و از نظر تجربه و فنی عنصر موثری است و می‌تواند کمک ذیقیمتی به چین بکند.

به‌همین جهت بود که وزیر صنایع و نفت چین با همراهانش که مسئولین تراز اول در رشته اکتشاف، استخراج و تصفیه بودند بیشترین وقت خود را در بازدید از تاسیسات نفتی جنوب گذراندند.

وزیر نفت چین در تهران گفت: ایران در رشته‌های مختلف نفت تجربه فراوان و با ارزشی دارد و ما کوشش می‌کنیم از شما یاد بگیریم. ظاهرا همین مسئله «یاد گرفتن» اساسی‌ترین خواسته چین محسوب می‌شود.

هنوز زود است که در باره مذاکرات ایران و چین به‌دنبال سرمایه‌گذاری مشترک یا تاسیس پالایشگاه و نظیر آن باشیم. به نظر آگاهان، چین در این مرحله از اوضاع و احوال سیاسی و اقتصادی خود از ایران کمک آموزشی و احتمالا فنی دریافت خواهد کرد.

سمینار شهرداران تهران و لس‌آنجلس برگزار می‌شود

حل مشکلات شهرهای بزرگ، در یک سمینار هفت‌روزه در تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد و شهردار لس‌آنجلس و سه شهردار حال و گذشته تهران، آقایان دکتر شادمان، سناتور صفاری و مهندس شهرستانی، در این باره به گفت و گو و تبادل نظر خواهند پرداخت.

روزنامه اطلاعات نوشت: در جلسات این سمینار که که به دعوت عبدالمجید اشراق مدیر مجله هنر و معماری و به مدت پنج روز صبح و عصر در انجمن ایران و آمریکا برپا می شود، شهردار لس ‌آنجلس درباره مشکلات این شهر و چگونگی راه های حل آن صحبت خواهد کرد.

هر شب از جلسات کنفرانس نیز به نمایش یک فیلم از مشکلات لس‌آنجلس اختصاص خواهد یافت و کارشناسان ایرانی و آمریکایی در پایان در باره آن به گفت و گو و تبادل نظر خواهند پرداخت.

کارشناسان اظهار امیدواری می‌کنند که در سمینار مذکور، در مورد حل بسیاری از مسایل شهر تهران که به سرعت در حال توسعه و رشد است چاره‌جویی و راهیابی شود. در جلسات این سمینار حدود ۵۰ کارشناس آمریکایی و ایرانی شرکت خواهند کرد.

۶۰۰ هزار نفر برای زیارت به مشهد و قم رفتند

به‌مناسبت آغاز ماه مبارک رمضان در چند روز گذشته ۶۰۰ هزار نفر به مشهد و قم رفتند. عده زائران مشهد در سه روز تعطیل گذشته بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر بود.

ورود مسافران به مشهد از بعد از ظهر روز چهارشنبه شروع شد و تا بعد از ظهر روز پنجشنبه تمام هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و زائرسراها و حتی اتاق‌های موجود در خانه‌های مردم که در اختیار مردم گذاشته می‌شوند، پر شد.

از بعد از ظهر روز چهارشنبه، ده‌ها هزار نفر مسافر نیز وارد شهر قم شدند. عده ای از مسافران که جایی در قم پیدا نکردند پس از زیارت حرم حضرت معصومه (ع) راه خود را به شهرهای جنوبی ادامه دادند.

عده زیادی از مسافران نیز علی‌رغم نبود جای اقامت، دل از قم و زیارت حضرت معصومه نکندند و در بلوارها و پیاده‌روهای قم به سر بردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

باز هم بگيد آخوندها انقلاب را سرقت كردند. نه! اين از اول اسلامى بود. اين ها از آزادى هاى موجود ناراضى بودند. سينما آتش ميزدند، مشروب فروشى... البته با مشاركت روشنفكران.

بد بخت شديم فقط همين.
اگر صمد آقا خوش بخت شد ما هم خواهيم شد.

آقا نبوى دمت گرم كه دست كم شجاعت اخلاقى دارى و با چاپ اين ها با صداى بلند داد ميزنى كه بد كرديم.

-- FARHAD ، Aug 8, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)