رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ شهریور ۱۳۸۷
۳۰ سال پیش در چنین روزی

اسکوسیزی، اسپیلبرگ و الیاکازان بر پرده سینماهای تهران

سعید بشیرتاش، ابراهیم نبوی

پنجشنبه نهم شهریور ۱۳۵۷هجری خورشیدی برابر سی و یک اوت ۱۹۷۸ میلادی


شاه: در ایران کمتر از هزار زندانی سیاسی وجود دارد

محمدرضا پهلوی در گفتگو با روزنامه اشترن اعلام کرد: برای توافق با روحانیون مانع اساسی وجود ندارد.

به نوشته روزنامه اطلاعات شاه ایران در مصاحبه با نشریه اشترن گفت: در ایران کمتر از هزار زندانی سیاسی وجود داشت که مورد شکنجه قرار نگرفتند. وی گفت: من دستور داده ام که هیچ یک از آنها مورد شکنجه قرار نگیرند و مطمئن هستم که این فرمان اجرا می شود.

وی گفت: این آشوب ها با تحریک دشمنان ایران انجام گرفت. و همیشه کسانی پیدا می شوند که به سادگی تحت تاثیر قرار می گیرند. شاه ایران گفت: این که آتش سوزی سینما رکس آبادان را به ساواک نسبت می دهند، یک دروغ است.

وی گفت که قصد دارد دموکراسی را در ایران گسترش دهد و دلیلی وجود ندارد که در انتخابات آینده نمایندگان مخالف و موافق نداشته باشیم، ولی در هر حال نمایندگان باید نسبت به وفاداری به قانون اساسی قسم یاد کنند و به رژیم شاهنشاهی احترام بگذارند.

از شاه ایران سوال شد که سیاست گسترش آزادی های سیاسی در ایران از فشار کارتر تاثیر گرفته است. شاه گفت: نه مستقیما، اما پیشرفت ما متاثر از حقیقت است که مساله حقوق بشر هر روز مهم تر می شود.

شاه ایران درباره مخالفت رهبران مذهبی با بعضی سیاست های دولت گفت: هیچ مانع اساسی برای رسیدن به یک توافق با این روحانیون وجود ندارد.

اسکورسیسی، الیاکازان، اسپیلبرگ بر پرده سینماهای تهران

به نوشته روزنامه اطلاعات نهم شهریور 1357 برنامه سینماهای تهران در این روز چنین بود: فیلم پارتی پیتر سلرز بکارگردانی بلیک ادواردز(سینما ریولی)، هنگ نخاله ها (سانترال)، موبی دیک یا نهنگ سفید گریگوری پک به کارگردانی ژان پیر ملویل (شهرقشنگ)، هدیه مادر بزرگ (شهرنمایش)، این گروه خشن به کارگردانی سام پکین پا (سینما کاپری)، آرواره های کوسه استیون اسپیلبرگ (سینما گلدیس)، آفتاب سرخ با بازی الن دلون (سینما البرز)، اژدها بیدار می شود (سینما مراد)، افسانه چارلی سیاه از فرد ویلیامسون (سینما پانوراما)، بن هور با بازی چارلتون هستون به کارگردانی ویلیام وایلر (سینما کریستال)، جنگ ستارگان از جرج لوکاس (سینما شهرفرنگ)، افکار پلید با بازی ادویژ فنک (سینما پولیدور)، ارابه مرگ از تیموتی باتمز (سینما متروپل)، بیوه پراشتها (سینما پلازا)، جن گیر به کارگردانی ویلیام فردکین (شهرقصه، شهرتماشا، امپایر)، حیوان با بازی ژان پل بلموندو (سینما ب.ب.)، خانه کوچک (سینما ریولی)، دوران نامزدی با شرکت لاندو بوزانکا (سینما رادیو سیتی)، دزد بغداد (سینما ادئون، سینما لیدو)، زنی بقدرت اژدها (سینما رویال، رکس، سهیلا)، راه اژدها با شرکت بروس لی (سینما تاج)، رمولو و رومو (سینما الوند)، سفرسنگ مسعود کیمیایی (سینما مولن روژ)، ساحل خوشگلها (سینما ب. ب.)، سوگند بزرگ هندی با شرکت درمندرا (سینما اروپا)، سیاه بخت با شرکت مرتضی عقیلی (سینما مارلیک)، شارلاتان و دزد خوشگل با شرکت ایو مونتان (سینما پارامونت)، شکوه علفزار بکارگردانی الیا کازان (سینما ماژستیک)، عمو و عموزاده فیلم هندی با شرکت درمندرا (سینما ایفل)، فستیوال فیلمهای فردین (میامی، ایران، سیلوانا، ساینا، تیسفون، المپیا، توسکا و آستارا)، فستیوال فیلمهای بهروز وثوقی (سیما قصر طلایی) مرد نیمه شب (سینما دروازه طلایی)، مثلث برمودا کار جان هیوستون (سینما دیانا)، نیویورک نیویورک از مارتین اسکورسیسی با بازی رابرت دنیرو و لیزا مینه لی (سینما دیاموند)

شریف امامی: من با این حرف‌ها از میدان در نمی‌روم

جعفر شریف امامی نخست وزیر گفت: ما با روحانیون داخل کشور تماس برقرار کردیم و مشغول مذاکره ایم و با خارج از کشور هیچ گونه تماسی نداریم و هیچ کس را هم به خارج نفرستادیم.

وی گفت: البته دیروز یک طیاره مخصوص به عراق فرستادیم تا عامل آتش سوزی سینما رکس را که دولت عراق دستگیر کرده است، بیاورند به ایران. کسانی که از رفتن طیاره و فرستادن جمعیتی برای تحویل گرفتن آن دستگیر شده مطلع شده بودند، فکر کردند که هیاتی به بغداد و نجف می رود تا با اشخاصی تماس بگیرد. حال آن که ما فعلا در مرحله ای هستیم که فقط با کسانی که در داخل هستند باید تماس برقرار کنیم.

شریف امامی که پس از روی کار آمدنش متهم شده بود که یکی از رهبران فراماسونری کشور است، تلویحا به این اتهام پاسخ داد و گفت: در همین چند روز نسبت‌هایی به من داده اند و مطالبی گفته اند که به کلی عاری از حقیقت است، ولی باید بدانند که من از این حرف‌ها مطلقا نگرانی ندارم و چیزی که به دروغ به من بگویند، من برای آن یک دینار، یک قاز ارزش قائل نیستم. من در نهایت صمیمیت و با عزمی راسخ وظیفه مهمی را که به من واگذار شده است تا انتها دنبال خواهم کرد و با این حرف‌ها از میدان بیرون نخواهم رفت.

تعدادی از روحانیون زندانی آزاد شدند

در پی گفته شریف امامی نخست وزیر، تعدادی از روحانیونی که زندانی بودند یا در تبعید به سر می بردند آزاد شدند و یا رفع محدودیت رفت و آمد از آنان به عمل آمد.

حجت الاسلام سیدهادی خسروشاهی، حجت الاسلام عندلیب زاده (تبعید در پاوه)، حجت الاسلام سید مجتبی حسینی از علمای همدان (تبعید در ایوان دره سنندج)، حجت الاسلام علی اکبر قریشی از علمای ارومیه (تبعید در بافت کرمان)، آیت الله سید عبدالرحیم نجفی و حجت الاسلام بهاء الدین خرمی از روحانیونی بودند که رفع ممنوعیت از آن‌ها به عمل آمد یا آزاد شدند.

سید هادی خسروشاهی در گفتگو با خبرنگار اطلاعات با اشاره به غیرقانونی بودن رای کمیسیون امنیت اجتماعی گفت: باید به پرونده افراد تبعیدی خارج از نوبت رسیدگی شود، در حالی که دادگستری از رسیدگی به پرونده ها و تشکیل دادگاه خودداری کرد. وی گفت: جالب است که در کمیسیون امنیت اجتماعی، قاضی و مدعی و مجری یکی است و این نشان می دهد تا چه حد حقوق مردم پایمال می‌شود.

تظاهرات و زد و خورد در تهران

شب گذشته تظاهرات پراکنده ای در چند نقطه شهر تهران برپا شد که طی آن تظاهرکنندگان شیشه های تعداد زیادی از بانک ها را سر راه خود شکستند و بعضی از آن‌ها را آتش زدند.

در این تظاهرات که همراه با درگیری بود 30 نفر توسط ماموران دستگیر شدند. عده زیادی مقابل مسجد قنات آباد در خیابان شاهپور اجتماع کرده بودند و دست به تظاهرات و دادن شعار زدند.

با شروع تظاهرات مامورین انتظامی با تظاهرکنندگان درگیر شده و زد و خورد صورت گرفت. مامورین با استفاده از گاز اشک آور در چندین نقطه میدان شاهپور و خیابان شاهپور موفق شدند تظاهرکنندگان را متفرق کنند.

در میدان ژاله (شهدای کنونی) نیز بیش از دوهزار نفر دست به تظاهرات زدند و به دادن شعار پرداختند. دامنه این تظاهرات سپس به خیابان های بهبودی، دلگشا، سرآسیاب، جوادیه، شیوا و آب موتور کشانده شد. همچنین تظاهرات پراکنده ای نیز در نارمک برگزار شد که توسط مامورین پلیس متفرق و کنترل شد.

Share/Save/Bookmark